Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?
OKEJ eftersom du verkar ha väldigt svårt att tolka det jag skriver, vet inte om det är jag som borde gå en skriv kurs eller du en läs kurs förtydligar jag mig igen:
Låter det som att jag tycker polisen är automatiskt felande om du läser igenom mitt första inlägg igen.. Jag gissar nu men, du har nog inställningen att "polisen är faktiskt inte så dåliga utan låt dem hållas, klart de ska få sätta dit brottslingar även om de måste kliva över på fel sida lagen"
Det finns inte någon lag i Sverige som säger varken att man är skyldig att anmäla brott, att man inte får stå och titta på när brott begås (förutsatt att man inte har del i dom naturligtvis) eller att man skulle varra tvungen att avlägsna sig!
Jag trodde att jag var rätt tydlig från början där jag talade om att jag undrade hur det stog i LAGEN, om FOTOGRAFERING! Det var inte det moraliska jag efterfrågade!
För att besvara dina frågor: Jag tycker inte det är okej att köra streetrace egentligen, dock finns det krafter inom både polis och politik som motarbetar att det ska få köras lagligt. Ska man kunna utöva sitt livs största intresse krävs det tyvärr att ta till olagligheter!
Ber dig sedan ÅTERIGEN att seefter vad jag har frågat om.. Jag frågar inte om hur jag ska reagera inför sreeterace, utan hur jag ska reagera när polisen talar om att det är fel att fotografera dom.. Eller menar du att jag ska ringa och anmäla till polisen att en annan polis talat om för mig at jag inte får fota honom??
Edit: Jerry hade visst redan svarat ungefär det samma
ThomasC skrev:
Man behöver inta ha pressleg för att plåta poliser...men det har du redan fått reda på. Polisen hade alltså fel.
Det jag reagerar på är att det inte finns någon balans i diskussionen vad gäller de olika inblandades skyldigheter och rättigheter. Av det du, och andra, skrivit får jag känslan av att polisen skall ses som den enda felande i samanhanget.....Men vad var ditt ansvar? Tycker du det är helt okej att köra streetrace?..hade du någon tanke på att det handlade om en olaglig verksamhet som utgjorde fara för annan?
Du undrar hur du skall reagera nästa gång du hamnar i samma situation – Ring Polisen och anmäl vad du ser, ta sedan din kamera och åk någon annanstans.