Annons

Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Passa er noga för snuten - dom gör som dom vill.

Man behöver inget press leg. för o fotografera polis - det är dock väldigt vanligt att polisen inte vill bli dokumenterad i sitt yrkesutövande, Örebro polisen har vid ett tillfälle gått så långt att de har beslagtagit min utrustning och arresterat mig på grund av att jag fota polisen när dom med grovt övervåld drog en man ur en bil vid ett rutin stopp.

Jag släpptes dock efter 3 timmar, fick tillbaka min utrustning - men - alla minneskort var raderade. Så inget av materialet som kunde använts som bevismaterial gick inte o påvisa.

Polisen arrestera mig då på en LOB och det vart bokfört som en LOB, även efteråt då jag sökt upprättelse och lämnat in aktuella blodprov och annat har det inte ändrats i arresterings protokollet.

Slutsats är - passa er jevligt noga för o fotografera polisen, dom gör precis som dom vill och som lilla människan kan man inte göra ett skit åt saken.
 
NeoTech skrev:
Man behöver inget press leg. för o fotografera polis - det är dock väldigt vanligt att polisen inte vill bli dokumenterad i sitt yrkesutövande, Örebro polisen har vid ett tillfälle gått så långt att de har beslagtagit min utrustning och arresterat mig på grund av att jag fota polisen när dom med grovt övervåld drog en man ur en bil vid ett rutin stopp.

Jag släpptes dock efter 3 timmar, fick tillbaka min utrustning - men - alla minneskort var raderade. Så inget av materialet som kunde använts som bevismaterial gick inte o påvisa.

Polisen arrestera mig då på en LOB och det vart bokfört som en LOB, även efteråt då jag sökt upprättelse och lämnat in aktuella blodprov och annat har det inte ändrats i arresterings protokollet.

Slutsats är - passa er jevligt noga för o fotografera polisen, dom gör precis som dom vill och som lilla människan kan man inte göra ett skit åt saken.
Händer det igen så skicka mig minneskortet så plockar jag fram dina bilder igen. Det krävs en hel del att radera ett minneskort för gott..... Har program för hårdraderingar gjorda av myndigheter så sätter vi dit dom!

Inte för att jag inte gillar polisen, men gör dom fel så ska de minsann stå för det. Vore omoraliskt annars..

/Stefan
 
Senast ändrad:
Andreas, ett par påpekanden.

Ett ingripande med stöd i LOB är ett omhändertagande, inte ett gripande.

Var du vid tillfället du skriver om påverkad av alkohol eller narkotika?


Informationen på minneskorten bode väl ha gått att rädda med lämpligt program, jag har svårt att tänka mig att poliserna gjorde annat än att "radera" bilderna i kameran,


Har du gjort någon anmälan om tjänstefel?


mvh
 
Re: Passa er noga för snuten - dom gör som dom vill.

NeoTech skrev:
Jag släpptes dock efter 3 timmar, fick tillbaka min utrustning - men - alla minneskort var raderade. Så inget av materialet som kunde använts som bevismaterial gick inte o påvisa.

Vad du beskriver är ett ganska gravt myndighets och maktmissbruk som är brottsligt.

Vi har polis för att upprätthålla ordningen, men när polisen bryter emot lagen så hamnar hela samhället direkt på ett sluttande plan. Därför kan man tom. hårddra det och till listan av vidrigheter tillägga samhässomstörtande verksamhet, det strider mot vårt statskick och allt vad människorättsliga principer heter. Samhället ser faktiskt ganska allvarligt när sådant här händer just av de orsaker jag nämde. Poliser skall varken döma eller stifta lagar, lika lite som att politiker skall leka polis eller domare, varje gång det sker, så är det ett sorts brott mot våra rättsprinciper och nationen som sådan.

Du skulle kunna gå vidare med det till justitieombudsmannen som har till uppgift att skydda den enskilde mot myndighetsövergrepp och förhindra maktmissbruk av tjänstemän. Skriv till JO och klaga på hur du blivit behandlad av polisen, detta är ämbetets huvudsakliga arbetsområde och hela orsaken till att det finns. Om JO finner att klagan har rättslig eller etisk grund, kan JO göra en erinran, och klaga på den befattningshavare eller myndighet som brutit mot lagen eller misskött sitt arbete på annat sätt. JO är även den ende som har makt att väcka åtal mot tjänstemän vid myndigheter.
 
Skall förklara närmare, att jag var INTE påverkad av alkohol eller narkotika vid tillfället, snarare att dom gjorde då ett sk. omhändertagande då för att helt enkelt komma åt mig och min utrustning antar jag.

Det hela är anmält som tjänstefel, och fallet har vart uppe hos JO, men är nedlagt - aldrig prövat i domstol dock men jag tror knappast jag kommer vinna i sammanhanget..

Till mitt minneskort, jag försökte köra restoration program på kortet, men utan framgång, fick bara fram sönderpixlat material som inte gick o avgöra vad det var för något. Jobbar själv med datorer så är inte handikappad i sammanhanget..

Vårt rättsamhälle står på höga piedestaler men när det väl kommer till kritan så ligger hela bevisbördan hos den lilla människan mot ett system av individer som har satt i system att skydda varandra för att kunna uppräthålla våra lagar på ett sätt dom ser som enklast.

Skall sägas att jag har inte slutat jaga och fotografera poliser - snarare tvärtom har väl blivit sporrad att verkligen sätta dom i klistret.
Men skall tilläggas i stort sett sköter sig polisen utan det är rötäggen - läs hobby facisterna som slapp igenom sorteringen på polishögskolan - som blir dom värsta. De är oftast nya, precis fått en egen tjänst osv.

Här i stan så har polisen ett sånt dåligt rykte att folk numer nog skulla kunna komma undan med mord hellre än att man pratar med dom.
 
Andreas,

jobbigt läge!! Verkligen, jättejobbigt läge.


Det är besynnerligt att ett skyddslagsomhändertagande på felaktiga grunder inte kan gå vidare.


mvh
Johan
 
Jag kan tyvärr lista mer än mig som fall där polisen använt en paragraf för o kringå en annan här.. Jag e inte ensam om att fara omkring med en bil o en mobil i högsta hugg för o få en bra pressbild o försöka sälja.

Som senare har på ett eller annat sätt blivit drabbad av att polisen är rädda för att bli åtalade för något. Hemska tanke - lagens långa arm kan hållas ansvariga för sina handlingar.. =)
 
Ytterligare en tråd som behandlar pressleg...och lika trist att läsa som vanligt.

Vad som är skyddad titel, godkänt pressleg osv kan diskuteras till dödagar.....men vad som är praxis är att fotografer med pressleg från SJF eller BLF oftast släpps in innanför avspärrningar. Oavsett om det gäller brandbefäl, polisbefäl eller andra myndighetspersoner måste man göra en avvägning vad gäller den egna verksamheten, fotografens säkerhet etc. Alla förstår säkert innerst inne att man inte kan släppa fram alla med kamera när det händer något allvarligt som kräver räddningstjänst/polis, utan att en viss prioritering måste ske.
Hur fan skulle det se ut om alla med kamera fick stanna vid en olycka på motorvägen t ex????

Så sansa er lite, och sluta sockra på alla konspirationsteorier.......
 
ThomasC skrev:
Ytterligare en tråd som behandlar pressleg...och lika trist att läsa som vanligt.

Vad som är skyddad titel, godkänt pressleg osv kan diskuteras till dödagar.....men vad som är praxis är att fotografer med pressleg från SJF eller BLF oftast släpps in innanför avspärrningar. Oavsett om det gäller brandbefäl, polisbefäl eller andra myndighetspersoner måste man göra en avvägning vad gäller den egna verksamheten, fotografens säkerhet etc. Alla förstår säkert innerst inne att man inte kan släppa fram alla med kamera när det händer något allvarligt som kräver räddningstjänst/polis, utan att en viss prioritering måste ske.
Hur fan skulle det se ut om alla med kamera fick stanna vid en olycka på motorvägen t ex????

Så sansa er lite, och sluta sockra på alla konspirationsteorier.......

Har du läst den trista tråden?
Väldigt lite handlar ju egentligen om pressleg, utan om det är tillåtet att fota poliser eller ej. Och huruvida poliser ska tillåtas utfärda godtyckliga förbud mot privatpersoners fria handlande.
Såklart fotografer inte alltid kan kräva tillgång till olyckor eller liknande. Men det var ju inte heller om det frågan handlade.
/jer.
 
Jewster skrev:
Har du läst den trista tråden?
Väldigt lite handlar ju egentligen om pressleg, utan om det är tillåtet att fota poliser eller ej. Och huruvida poliser ska tillåtas utfärda godtyckliga förbud mot privatpersoners fria handlande.
Såklart fotografer inte alltid kan kräva tillgång till olyckor eller liknande. Men det var ju inte heller om det frågan handlade.
/jer.

Tråden ger bara en sida av skeendet........en fotograf som känner sig kränkt av poliser som hindrat honom att plåta. Ingen objektiv källa som beskriver verkligheten finns. Hur man tolkar sådana här inlägg i webdebatter är givetvis upp till var och en.
 
ThomasC skrev:
Ytterligare en tråd som behandlar pressleg...och lika trist att läsa som vanligt.

Vad som är skyddad titel, godkänt pressleg osv kan diskuteras till dödagar.....men vad som är praxis är att fotografer med pressleg från SJF eller BLF oftast släpps in innanför avspärrningar. Oavsett om det gäller brandbefäl, polisbefäl eller andra myndighetspersoner måste man göra en avvägning vad gäller den egna verksamheten, fotografens säkerhet etc. Alla förstår säkert innerst inne att man inte kan släppa fram alla med kamera när det händer något allvarligt som kräver räddningstjänst/polis, utan att en viss prioritering måste ske.
Hur fan skulle det se ut om alla med kamera fick stanna vid en olycka på motorvägen t ex????

Så sansa er lite, och sluta sockra på alla konspirationsteorier.......

Precis som Jerry säger handlar inte detta egentligen om pressleg eller inte..
Utan en situation där 50 personer "omringar" en polis inspektion, en av de som är där har en kamera (var nog fler men bara en med stativ och systemkamera) Tycker inte att fotografen då stör mer än alla andra som befinner sig på platsen? Särskilt inte än de alkohol påverkade som springer runt och gör en egen inspektion av Polisbilen?
Det har inte det minsta att göra med olyckor etc. där någon faktiskt är ivägen!


ThomasC skrev:
Tråden ger bara en sida av skeendet........en fotograf som känner sig kränkt av poliser som hindrat honom att plåta. Ingen objektiv källa som beskriver verkligheten finns. Hur man tolkar sådana här inlägg i webdebatter är givetvis upp till var och en.


Jag vill påstå att jag ganska objektivt talat om vad som hände.. varför vi uppehöll oss på platsen, vad som hände, samt exakt det polisen berättade..
Finns ingen anledning till att vinkla det hela när det var en frågeställning om polisen gjort rätt eller inte.. Inte det minsta så att jag ville ha upprättelse utan för att jag skulle veta hur jag ska bete mig nästa gång..


Passar på att bifoga en bild som togs 5sekunder innan tillsägelsen! (den "stora" folkmassan står tillvänster om bilden)
 

Bilagor

  • krympt_dsc_0024_edit.jpg
    krympt_dsc_0024_edit.jpg
    44.4 KB · Visningar: 675
ThomasC skrev:
Oavsett om det gäller brandbefäl, polisbefäl eller andra myndighetspersoner måste man göra en avvägning vad gäller den egna verksamheten, fotografens säkerhet etc. Alla förstår säkert innerst inne att man inte kan släppa fram alla med kamera när det händer något allvarligt som kräver räddningstjänst/polis, utan att en viss prioritering måste ske.
Hur fan skulle det se ut om alla med kamera fick stanna vid en olycka på motorvägen t ex????

Givetvis får polisen spärra av och avhysa personer från en plats om det finns skäligt behov av en sådan åtgärd, _ingen_ i denna tråd har påstått något annat.

Men de får inte utfärda fotoförbud på allmän plats utan vidare, då måste de spärra av först så att platsen inte kan betraktas som allmän, och de får verkligen inte ta saker ifrån personer utan skälig misstanke och defenitivt inte under några omständigheter förstöra saker eller information som att dra ut en filmrulle eller radera minneskort och verkligen inte sådant som kan användas som bevis (både av polisen och mot polisen).
 
NeoTech skrev:
Skall sägas att jag har inte slutat jaga och fotografera poliser - snarare tvärtom har väl blivit sporrad att verkligen sätta dom i klistret.

Ja, med den attityden till poliser så undrar man ju vad de säger om dig.

Det är väl en ganska naturlig reaktion att försöka skydda sig mot någon som försöker vända alla ingripanden från polisen som att de är brutala fascister. Poliser är människor de också, och de kanske tar kampen mot fotograf-wannabees på ett personligt plan utan att blanda in för mycket formaliteter i det hela.
Det hade i varje fall jag gjort.
 
l.andersson skrev:
.......Inte det minsta så att jag ville ha upprättelse utan för att jag skulle veta hur jag ska bete mig nästa gång..

Oki.....ha respekt för alla yrkesgrupper...oavsett om de är poliser eller fotografer.
 
ThomasC skrev:
Oki.....ha respekt för alla yrkesgrupper...oavsett om de är poliser eller fotografer.

Vad vill du ha sagt med detta?
Att jag ska sluta bete mig som jag gör eller var det bara en tillsägelse så att jag inte gör något dumt? Har nämligen inte tänkt det, det var för att få klarhet jag frågade!!!!!!
 
Det är väl tack vare att allmänheten har fotat/filmat övervåld i olika sammanhang som åtminstone några rötägg har rensats ut från kåren, både här och utrikes. Om de filmar mej när jag kör bil (och dessutom tar bra betalt för det) kan väl jag få fota dem när de gör sina ingripanden!?
 

Bilagor

  • 1393polisingreppmini.jpg
    1393polisingreppmini.jpg
    30.1 KB · Visningar: 676
l.andersson skrev:
Var ikväll på streetrace (olaglig biltävling för er som inte visste det :)) och efter en stund dök polisen upp. De bestämde sig för att göra en flygande besiktning av en bil som var på platsen. När detta gjordes ställde jag naturligtvis upp kameran med stativ och började knäppa bilder. Efter en stund kom en av poliserna fram och frågade om jag hade pressleg. när jag svarade att jag inte hade det talade han om för mig att jag inte får fota polisen om jag inte har det. Allt utom polisen går dock bra att fota fick jag höra..

Så nu till frågan:
Krävs ett pressleg. för att fota polisen, eller hittade han på det? Om det krävs, enligt vilken lag samt vad krävs för att få ett pressleg?

MVH Ludwig

l.andersson skrev:aha.. Då plockade jag alltså ner kameran i onödan..

Fast det var inte läge att bråka då endel av fotografierna på minneskortet inte skulle ses av polisen :p

Man behöver inta ha pressleg för att plåta poliser...men det har du redan fått reda på. Polisen hade alltså fel.

Det jag reagerar på är att det inte finns någon balans i diskussionen vad gäller de olika inblandades skyldigheter och rättigheter. Av det du, och andra, skrivit får jag känslan av att polisen skall ses som den enda felande i samanhanget.....Men vad var ditt ansvar? Tycker du det är helt okej att köra streetrace?..hade du någon tanke på att det handlade om en olaglig verksamhet som utgjorde fara för annan?

Du undrar hur du skall reagera nästa gång du hamnar i samma situation – Ring Polisen och anmäl vad du ser, ta sedan din kamera och åk någon annanstans.
 
Huruvida Ludwig tycker att streetrace är OK eller inte är helt irrelevant.

Det här handlar bara om att polisen inte får inskränka medborgerliga rättigheter godtyckligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.