Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Utan att veta vad det rör sig om här, så är det ju 99,9% troligt att personen ifråga gjort sig förtjänt av behandlingen. Och ofta mer därtill...
Kul med "hobbyprofessorer" som med decimaler kan säga att en person i regel är skyldig vid ett polisingripande.

Eller som Borat skulle sagt....NOT
 
OT!

Zioneer skrev:
Ok, det har ni väl rätt i. Vi tar ett annat exempel. (Tyvärr inte hunnit retuschera bort damm och skit ännu..). Men ska batongerna hållas sådär?

Nej!

Motfråga: ska pöbeln göra upplopp?



mvh
 
Senast ändrad:
kiwawa skrev:
Kul med "hobbyprofessorer" som med decimaler kan säga att en person i regel är skyldig vid ett polisingripande.

Eller som Borat skulle sagt....NOT
Men, skärp dig... Det är ett sätt att uttrycka sig, inte en matematisk avhandling.

Poängen är att vi -- generellt -- har en mycket bra och professionell polis i Sverige. Och det blir fånigt att bara slänga upp en bild på ett slumpvalt polisingripande och insinuera att polisen gör fel och använder övervåld ("har fingrarna i syltburken").

Nästan uteslutande är det INTE fallet.
Så. Inga procentsatser. Nöjd?
 
Jag ska publicera fler bilder i takt med att jag hinner retuschera. Jag tycker man ska hålla i batongen enligt reglemente. Jag fokuserade inte på polisens agerande. Tog fler än två bilder. Jag tar ingens parti, jag bara hukar och fotar.
 
Ja visst. För det är jag. Lika förtjust är jag att fotografera barn, vägarbetare och katter som strular till det. Alla styrs vi av lagar och förordningar, polis som demonstrant. Yttrandefrihet är inte att kasta sten på polisen, det är olagligt och skall mötas med rätt utmätt straff. Likaså är det inte lagligt att slå folk med batonghandtaget, det är misshandel.
 
Zioneer skrev:
Jag ska publicera fler bilder i takt med att jag hinner retuschera. Jag tycker man ska hålla i batongen enligt reglemente. Jag fokuserade inte på polisens agerande. Tog fler än två bilder. Jag tar ingens parti, jag bara hukar och fotar.

Jag kan inte polisens reglemente för hur batongen skall hållas. Men generellt är det väl så att enskild polisman skall upprätthålla den beredskap som situationen kräver vilket mycket väl kan föranleda att den hålls uppåt som på bilden. Deta är ju ett förevigat ögonblick på någon bråkdel av en sekund, sannolikt var händelseförloppet betydligt längre. I vissa situationer kan det även vara befogat att poliser inte bara riktar utan t.o.m använder skjutvapen och andra vapen. Ibland gör de fel, absolut, men oftast tror jag de gör rätt.

Edit:// "Likaså är det inte lagligt att slå folk med batonghandtaget, det är misshandel."

Jag såg inte det på bilden...fartblind.:)
 
Johan Okker skrev:
Och det är därför jag som jag tidigare skrivit menar att Ludwig måste vara på det klara med sitt syfte - och konsekvenser av bilderna.

En fotografisk bild är precis som en skriven text något där tolkningen helt sker på betraktarens/mottagarens villkor och utifrån hennes förförståelse och kontext.

Jag tolkade Ludwigs första post som att han var på en som han förtydligade illegal biltävling samt att han i kameran hade bilder som han inte ville att poliserna skulle se. I min personliga tolkning ser jag det som att ludwig i detta fall isf bidrar till en olaglig kulturell företeelse.

Men som andra redan påpekat är detta en metadiskussion som mera rör moral än polismannens tillämpning av eventuellt lagrum för sitt uttalande om fotoförbud. På andras begäran kanske vi ska lämna metadiskussionen?





Absolut! Detta tror jag majoriteten av debattörerna enas kring.


mvh


AHA! Tack för förtydligandet av att Ludwig måste vara på det klara med vilket syfte han har. Jo det håller jag helt med om!
 
Zioneer skrev:
Ja visst. För det är jag. Lika förtjust är jag att fotografera barn, vägarbetare och katter som strular till det. Alla styrs vi av lagar och förordningar, polis som demonstrant. Yttrandefrihet är inte att kasta sten på polisen, det är olagligt och skall mötas med rätt utmätt straff. Likaså är det inte lagligt att slå folk med batonghandtaget, det är misshandel.


Tack för förtydligandet.


mvh
 
kiwawa skrev:
Det är lika fånigt att säga att personen är skyldig.
Lägg inte ord i min mun. Vad jag sa, var att det är väldigt väldigt *troligt* att tvångsmedlen var berättigade. Det står jag för.

Kan vi försöka hålla oss till ämnet nu?
 
Re: Re: OT!

steelneck skrev:
Komplicerande påstående: En folmassa som känner sig rättvist behandlande brukar inte agera pöbel och göra upplopp.

Vad kom först hönan eller ägget? Varför behövdes kravallutrustad polis i samband med att bilderna togs?
 
Emellanåt har nog just "pöbelns upplopp" varit helt nödvändiga i historien...
 
Re: Re: Re: OT!

Johan Okker skrev:
Vad kom först hönan eller ägget? Varför behövdes kravallutrustad polis i samband med att bilderna togs?

Antagligen för att folkmassan var förbannade över något. Jag tror inte att kravallutrustad polis behövdes för att polisen var förbannad..

Men som sagt, det är ofta komplicerat. Ibland kan polisen provocera fram en farlig situation som annars hade avlöpt fredligt. Polisen är också i regel väldigt medveten om detta och brukar vara försiktiga med kravallutrustning, batonger o hästar osv., men ibland blir det fel och en ond spiral uppstår som kan vara väldigt svår att stoppa och många människor far illa, så även poliser. Något som däremot nästan alltid är sant, är att rädda människor lätt blir farliga och de kan vara farliga på väldigt många sätt. Sett i de verkligt stora sammanhangen så är nog rädda politiker något av det farligaste som finns eftersom det i slutändan kan leda till krig.
 
Om folkmassan hade känt sig rättvisst behandlade hade de aldrig blivit en folkmassa mer troligt.

Demonstrationer, lagliga som olagliga brukar i regel företes då anledningen är att påverka eller förändra synen på något som tycks vara orättvisst. Slutledningen blir alltså denna vilja att samla sig till kamp måste hållas under en kontroll så en folkmassa ej övergår i pöbel. Och det är väl egentligen där polisens roll kommer in i bilden, såvida inte ämnet är kontroversiellt nog att kunna få motståndare till den nuvarande situationer att påbörja en olaglig sammanslutning. Dessutom brukar det i många liknande situationer finns personer som tagit på sig att få folkmassan att gå from folkmassa till pöbel.

Summa summarum är att situationerna oftast är varken lättolkade eller speciellt statiska.
 
Kijana skrev:
Ja, med den attityden till poliser så undrar man ju vad de säger om dig.

Det är väl en ganska naturlig reaktion att försöka skydda sig mot någon som försöker vända alla ingripanden från polisen som att de är brutala fascister. Poliser är människor de också, och de kanske tar kampen mot fotograf-wannabees på ett personligt plan utan att blanda in för mycket formaliteter i det hela.
Det hade i varje fall jag gjort.

Tja, inte 17, blir jag polisvänligare efter den behandlingen jag fick. Det är först efter det, jag bestämt mig för att porträttera dom som facister med övervålds tendenser som borde medicineras prozac på heltid... Innan mitt "gripande" så hade jag en ärligt talat en helt annan inställning till hela poliskåren. Men som man bäddar får man ligga antar jag. Det går åt båda hållen.
 
Re: Re: Re: Re: OT!

steelneck skrev:
Men som sagt, det är ofta komplicerat. Ibland kan polisen provocera fram en farlig situation som annars hade avlöpt fredligt. Polisen är också i regel väldigt medveten om detta och brukar vara försiktiga med kravallutrustning, batonger o hästar osv., men ibland blir det fel och en ond spiral uppstår som kan vara väldigt svår att stoppa och många människor far illa, så även poliser.

Tyvärr, så har det på senare år väl mer eller mindre blivit standard bland poliser, att så fort det är en demonstration så rullar dom fram piketerna och på med hjälmen. Det har vid flertalet tillfällen vart sk. "olagliga" eller "olovliga" demonstrationer som polisen inte har försökt låta fortgå i lugnt tempo, bara på grund av att demonstranterna tillhör en viss social grupp. (Nazister, Ung vänster är väl dom två mest utsatta). Utan mer eller mindre som praxis börjat ge sig på dom. Media har sedan glömt o läsa lagen om demonstrationsfrihet och jag vet inte om inte myndigheterna har uppnått något i det dom har lyckats ge demonstranterna den negativa publicitet de behöver för o slippa demonstranter öht.

"The IQ of a mob can calculated by taking the lowest IQ of them all and divide it between the participants." - Våld föder våld. DET är något alla borde ta fasta på. Även polisen.
 
Kommentarerna får mig att känna att det här är ett forum jag inte vill delta i, trist.
 
Blir lite smått förbannad när jag läser detta. Först och främst är det så förbannat respektlöst att använda almänna vägar som en sorts racerbana. För det andra så hinner polisen sällan fram i tid för att på ett godkänt sätt mäta hastigheten på bilarna trots att alla närvarande vet att det är åt helvete för fort.
Vad gör då polisen, jo de kollar igenom bilarna för att hitta något otillåtet att bötfälla för för att på något sätt få fram meddelandet att det inte är ok att leka cannonball på allmän väg. Under tiden står en grupp folk runtomkring (sporrade av grupptrycket) och så förnedrande de kan applåderar åt poliserna som har till uppgift att se till att lagar och regler följs. Och sedan börjar någon gnälla om att de blivit tillsagda att de inte får fota poliserna?? Säg för fasen att du skojar med oss???
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.