Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:
För att besvara dina frågor: Jag tycker inte det är okej att köra streetrace egentligen, dock finns det krafter inom både polis och politik som motarbetar att det ska få köras lagligt. Ska man kunna utöva sitt livs största intresse krävs det tyvärr att ta till olagligheter!

Knappast, hyr ett flygfält. Finns massor runt om i Sverige. Dock så får man betala för det. Man kan t.ex skippa lysrören under bilen och betala en helgs körning med de pengarna istället. Misstänker dock att i många fall ligger halva spänningen med streetrace i att det just är olagligt.

Med frihet kommer ANSVAR!
 
NeoTech skrev:
Tja, inte 17, blir jag polisvänligare efter den behandlingen jag fick. Det är först efter det, jag bestämt mig för att porträttera dom som facister med övervålds tendenser som borde medicineras prozac på heltid... Innan mitt "gripande" så hade jag en ärligt talat en helt annan inställning till hela poliskåren. Men som man bäddar får man ligga antar jag. Det går åt båda hållen.

Låter genomtänkt att döma 20000 poliser efter ett par tre styckens agerande?
 
StaffanH skrev:
Blir lite smått förbannad när jag läser detta. Först och främst är det så förbannat respektlöst att använda almänna vägar som en sorts racerbana. För det andra så hinner polisen sällan fram i tid för att på ett godkänt sätt mäta hastigheten på bilarna trots att alla närvarande vet att det är åt helvete för fort.
Vad gör då polisen, jo de kollar igenom bilarna för att hitta något otillåtet att bötfälla för för att på något sätt få fram meddelandet att det inte är ok att leka cannonball på allmän väg. Under tiden står en grupp folk runtomkring (sporrade av grupptrycket) och så förnedrande de kan applåderar åt poliserna som har till uppgift att se till att lagar och regler följs. Och sedan börjar någon gnälla om att de blivit tillsagda att de inte får fota poliserna?? Säg för fasen att du skojar med oss???
Jag håller helt med dig om det förkastliga med s.k. streetrace. Tyvärr hinner polisen nästan aldrig fram i tid för att göra något åt en illegal tävling.

Det ger dock inte polisen rätten att hitta på egna lagar.
 
"This is my F4
There are many ones like it
But this one is mine"

Kul! Hoppas du inte pratar med den bara!
Fast Umedalen är väll nerlaggd, så.....





Råkade hamna i ett streetrace en gång, är nog lite trög ibland för jag fattade inte varför några hadde ställt sig mitt i vägen, bara tutade ett tag och körde förbi, sen kom jag på att det var söndag och naturligtvis streetrace.

Fast jag förstår inte riktigt det roliga med att köra fort på rak asfalt, eller kanske det är så att man måste köra väldigt fort för att det ska bli kul?
Själv tycker jag det är mycket roligare att försöka hålla 70km/h på småvägar.
110 på motorväg=tråkigt, 70 på smalgrusväg=kul.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Grusväg
"Grusväg i Lappland mellan Sorsele och Arjeplog. Till skillnad från de flesta andra grusvägar i Sverige är denna skyltad 90 km/h"

Tror jag bestämt måste ta och åka til Arjeplog nån gång.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

StaffanH skrev:
Blir lite smått förbannad när jag läser detta. Först och främst är det så förbannat respektlöst att använda almänna vägar som en sorts racerbana. För det andra så hinner polisen sällan fram i tid för att på ett godkänt sätt mäta hastigheten på bilarna trots att alla närvarande vet att det är åt helvete för fort.
Vad gör då polisen, jo de kollar igenom bilarna för att hitta något otillåtet att bötfälla för för att på något sätt få fram meddelandet att det inte är ok att leka cannonball på allmän väg. Under tiden står en grupp folk runtomkring (sporrade av grupptrycket) och så förnedrande de kan applåderar åt poliserna som har till uppgift att se till att lagar och regler följs. Och sedan börjar någon gnälla om att de blivit tillsagda att de inte får fota poliserna?? Säg för fasen att du skojar med oss???

Först: Har du överhuvudtaget läst min fråga? Jag var inte arg över att jag inte fick fotografera dom? Jag frågade om det verkligen var så! När det visade sig att det inte stämde, blev jag förbannade över att det hittar på egna lagar!

Tycker du alltså att polisen ska "hämnas" med att sätta dit alla för allt det kan bara för att de inte kan sätta dit för något annat?

cannonball? hmm.. Alla som fotograferar tar skolfoton? Ett streetrace och cannonball är knappast samma sak.. Vad det nu kommer sig att denna diskussionen kom att handla om det moraliska/lagliga i streetrace?


StaffanH skrev:
Knappast, hyr ett flygfält. Finns massor runt om i Sverige. Dock så får man betala för det. Man kan t.ex skippa lysrören under bilen och betala en helgs körning med de pengarna istället. Misstänker dock att i många fall ligger halva spänningen med streetrace i att det just är olagligt.

Med frihet kommer ANSVAR!

Jag tror att det inte är spänningen i ett streetrace som gör det.. Utan för att det är inne i bebbygt område (läs industriområde). MEN hittar du ett flygfält i Tibro/Skövde, hyr det, fixar all säkerhet, POLISTILLSTÅND osv. så lovar jag att jag fixar dit 50 bilar som betalar?

Det är inte så lätt som alla internetproffesorer tror..
 
Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:
Jag tror att det inte är spänningen i ett streetrace som gör det.. Utan för att det är inne i bebbygt område (läs industriområde). MEN hittar du ett flygfält i Tibro/Skövde, hyr det, fixar all säkerhet, POLISTILLSTÅND osv. så lovar jag att jag fixar dit 50 bilar som betalar?

Det är inte så lätt som alla internetproffesorer tror..

Det är inte per automatik förbjudet att köra fort i bebyggt område. Om man skaffar tillstånd.
Tänk bara på alla legala rallytävlingar som passerar bebyggda samhällen. De kör ju inte närsomhelst eller hursomhelst. I grund och botten handlar det ju också bara om bilintresserade individer som gillar att köra fort och tävla om vem som gör det snabbast. Sen krävs det ju förståss en del åtaganden från förare och organisatörer för att få tillstånd att göra detta.
Jag förstår inte varför inte de som är intresserade av streetrace skulle få organisera sig och på samma sätt kunna köra lagligt. Det är säkert inte lätt att få igenom alla sina önskemål och man kanske får kompromissa lite för att få igenom det. Men det har förekommit legala streetracetävlingar, så jag vet att det går.
Allt ska ju starta någonstans. Med lite (mycket) arbete kanske streetrace kunde bli en del av svenska motorsportsförbundet. Om bara viljan att anpassa sig och följa regler fanns.

/jer.

Ps. Sablar vad långt vi är från ursprungsfrågan i denna tråd nu. Ds.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Jewster skrev:
Det är inte per automatik förbjudet att köra fort i bebyggt område. Om man skaffar tillstånd.
Tänk bara på alla legala rallytävlingar som passerar bebyggda samhällen. De kör ju inte närsomhelst eller hursomhelst. I grund och botten handlar det ju också bara om bilintresserade individer som gillar att köra fort och tävla om vem som gör det snabbast. Sen krävs det ju förståss en del åtaganden från förare och organisatörer för att få tillstånd att göra detta.
Jag förstår inte varför inte de som är intresserade av streetrace skulle få organisera sig och på samma sätt kunna köra lagligt. Det är säkert inte lätt att få igenom alla sina önskemål och man kanske får kompromissa lite för att få igenom det. Men det har förekommit legala streetracetävlingar, så jag vet att det går.
Allt ska ju starta någonstans. Med lite (mycket) arbete kanske streetrace kunde bli en del av svenska motorsportsförbundet. Om bara viljan att anpassa sig och följa regler fanns.

/jer.

Ps. Sablar vad långt vi är från ursprungsfrågan i denna tråd nu. Ds.

Föratt frtsätta offtopic diskussionen så håller jag verkligen med om att det är väldigt konstigt..
Vad gäller racena på just denna platsen ligger det och väntar ett beslut hos kommunen.. Har så gjort ett par månader. Får se var det slutar :)
 
Streetrace brukar väll tyvärr behandlas som klotter?
Alltså att man menar att lagligt streetrace/klotter skapar mer olagligt streetrace/klotter.

Sen är det ju synd att så många överblivna vägstumpar rivsupp numera.
 
"Jag har min fulla rätt att fotografera poliser i myndighetsutövande situationer på allmän plats; därför avstår jag."
 
Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:
Först: Har du överhuvudtaget läst min fråga? Jag var inte arg över att jag inte fick fotografera dom? Jag frågade om det verkligen var så! När det visade sig att det inte stämde, blev jag förbannade över att det hittar på egna lagar!

Klart att jag läste din fråga. Vilken lag hittade han på? Sa han att det var ett brott mot lagen att fotografera poliser utan pressleg eller sa han att du inte fick fota honom och hans kollegor utan presslegg. Tycker det är ganska stor skillnad. Bra att du respekterade dem och slutade fotografera när de bad dig. Hoppas du fortsätter med det även efter detta.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:

Tycker du alltså att polisen ska "hämnas" med att sätta dit alla för allt det kan bara för att de inte kan sätta dit för något annat?

Tja, om man begår andra lagbrott än att köra för fort så är det väl klart att man ska få påföljder för det? Eller? Alla vet ju att det är vårdslös körning men bara för att man inte kan lägga fram tillräckliga bevis för att vidta åtgärder så ska man väl inte gå fri från allt annat?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:

Jag tror att det inte är spänningen i ett streetrace som gör det.. Utan för att det är inne i bebbygt område (läs industriområde). MEN hittar du ett flygfält i Tibro/Skövde, hyr det, fixar all säkerhet, POLISTILLSTÅND osv. så lovar jag att jag fixar dit 50 bilar som betalar?

Det är inte så lätt som alla internetproffesorer tror..


Varför ska jag anordna det? Jag har inget intresse av streetrace. Inget kommer serverat på silverfat, lite engagemang krävs och det borde finnas om man ser till hur mycket tid och pengar som läggs på bilarna.
Hör med de som anordnar tävlingar på Emmaboda hur de har gått tillväga för att få igenom det och försök själva på ett annat fält.
Jag gillar också att köra fort, senast i helgen var jag på en bana och körde. Hur kul som hels och hur lagligt som helst.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

StaffanH skrev:
Sa han att det var ett brott mot lagen att fotografera poliser utan pressleg eller sa han att du inte fick fota honom och hans kollegor utan presslegg. Tycker det är ganska stor skillnad.
Vad är den stora skillnanden?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

StaffanH skrev:
Tja, om man begår andra lagbrott än att köra för fort så är det väl klart att man ska få påföljder för det? Eller? Alla vet ju att det är vårdslös körning men bara för att man inte kan lägga fram tillräckliga bevis för att vidta åtgärder så ska man väl inte gå fri från allt annat?

Det är rätt.. Men när de ger sig på sådana saker som att man har en tum för stora fälgar eller att man missar att slå på lyset förnns man kommer ut på vägen ifrån parkeringen känns det väldigt onödigt? Lite som att polisen skulle ge dig böter om du springer ut i en buske i en park där ingen ser dig och pissar..
 
StaffanH skrev:
Varför ska jag anordna det? Jag har inget intresse av streetrace. Inget kommer serverat på silverfat, lite engagemang krävs och det borde finnas om man ser till hur mycket tid och pengar som läggs på bilarna.
Hör med de som anordnar tävlingar på Emmaboda hur de har gått tillväga för att få igenom det och försök själva på ett annat fält.
Jag gillar också att köra fort, senast i helgen var jag på en bana och körde. Hur kul som hels och hur lagligt som helst.

Vad jag menade var att det är inte så lätt.. Går man till Polisen och säger att man ska annordna en Rally tävling har man mycket gratis eftersom rally är en "acepterad" sport, tillskillnad mot streetracing (ofta kallat blackracing i dess lagliga form).
Det körs på ett flygfält några mil härifrån, där har det dock vuxit sig så stort att ingen av oss med mer normala bilar vill åka dit då man blir frånhängd med flera sekunder..
För dom tog det LÅÅÅÅNG tid att få tillstånd att köra och jag kan tyvärr säga att så länge orkar ingen av de som vill köra nu vänta.. Att jobba för det är en sak.. Det händer just nu! Men i väntan på all politik och motstånd så körs det ändå och det lär tyvärr fortsätta tills det blir möjligt att på ett smidigare sätt annordna lagliga tävlingar!
 
l.andersson skrev:
Går man till Polisen och säger att man ska annordna en Rally tävling har man mycket gratis eftersom rally är en "acepterad" sport, tillskillnad mot streetracing (ofta kallat blackracing i dess lagliga form).

Säg att ni vill anordna en tävling i blackracing då.

Det [blackracing] körs på ett flygfält några mil härifrån, där har det dock vuxit sig så stort att ingen av oss med mer normala bilar vill åka dit då man blir frånhängd med flera sekunder..

Ordna olika klasser då, som i annan racing.

Vad jag menade var att det är inte så lätt.. För dom [som ordnade laglig blackracing] tog det LÅÅÅÅNG tid att få tillstånd att köra och jag kan tyvärr säga att så länge orkar ingen av de som vill köra nu vänta..

Tålamod.

Men i väntan på all politik och motstånd så körs det ändå [olagligt] och det lär tyvärr fortsätta tills det blir möjligt att på ett smidigare sätt annordna lagliga tävlingar!

Det politiska beslutet lär ju inte gå fortare så länge utövarna visar att de struntar i nuvarande regler.
"Jag tänker fortsätta råna banker tills det blir lagligt"-liksom.

/jer.
 
Jewster skrev:
Säg att ni vill anordna en tävling i blackracing då.

Ordna olika klasser då, som i annan racing.

Tålamod.

Det politiska beslutet lär ju inte gå fortare så länge utövarna visar att de struntar i nuvarande regler.
"Jag tänker fortsätta råna banker tills det blir lagligt"-liksom.

/jer.

Kallar det blackracing gör vi redan.. Dock är det ett väldigt okänt uttryk, som får förklaras med "streetracing fast laglig". Något som inte är bra då de flesta tyvärr förknippar streetraing med något man kör mitt inne i stan utan några som helst säkerhetsåtgärder.. För att ta som exempel vår stad där det ganska många gånger per sommar körs olaglig racing så är vägen först och främst aspärrad från alla håll (inga påfartsväger osv.). Dessutom står det alltid en person med direktkontakt medstartern i änden av banan och stoppar eventuella folk som vill ta sig igenom avspärrningen när ett race precis startats/ talar om för startern att man får vänta. Samt att det ligger utanför "stan" där väldigt få blir störda..

Olika klasser är en bra grej. Om det hade fungerat!
Dock kommer vi tillbaka till det att man vill ha det inne i tätbebyggt område då det är så "kulturen" säger..

Om det påverkar åt något håll så tror jag det gör det till det snabbare.. I grannkommun som är betydligt större ser inte politikerna/polisen den illegala racingen som ett problem.Därför skiter de fullständigt i om det annordnas lagliga eller inte.. Däremot i vår kommun ser dom intresset och problemet och därigenom har NÅGOT ändå hänt..

"Vi struntar i att utöva vårat intresse tills någon på random gör det lagligt" - Det kommer ju snart ske när ingen längre sysslar med bilar.".
 
l.andersson skrev:
...då de flesta tyvärr förknippar streetraing med något man kör mitt inne i stan utan några som helst säkerhetsåtgärder..

Nähäää...
Men ni har alltså vidtagit säkerhetsåtgärder? Menar du detta...

...så är vägen först och främst aspärrad från alla håll (inga påfartsväger osv.). Dessutom står det alltid en person med direktkontakt medstartern i änden av banan och stoppar eventuella folk som vill ta sig igenom avspärrningen när ett race precis startats/ talar om för startern att man får vänta.

Och Ambulanser och Brandbilar har ni förståss också på plats. Och störtbågar, trepunktsbälten, skyddskläder och hjälm.
Och såklart befogenheten att utdela befallningar till andra trafikanter.

Olika klasser är en bra grej. Om det hade fungerat!

Varför skulle det INTE fungera att tävla med olika starka bilar i olika klasser?

"Vi struntar i att utöva vårat intresse tills någon på random gör det lagligt"

Jag förstår ironin i citatet.
Njae, ni får nog jobba lite på´t själva också. Jag tror inte heller att någon bara av en ren händelse skulle komma på att legalisera streetrace. Men jag tror att era önskemål skulle tas seriösare om ni visade er vara ansvarsfulla och rättskaffens. Alltså INTE körde streetrace olagligt, i väntan på att nån ska ta er på allvar.

Alltså; överhuvudtaget låter ditt resonemang lite krystat.
Tidigare i tråden skriver du att: Jag tycker inte det är okej att köra streetrace egentligen... för att sedan försvara det med: Ska man kunna utöva sitt livs största intresse krävs det tyvärr att ta till olagligheter.
Civil olydnad i all ära, där det finns ett högre mål med verksamheten. Men att göra det bara för att man har lust känns inte försvarbart.
Sen föreslår någon att ni borde kunna hållas på ett flygfält. Men det duger inte, för: ...man vill ha det inne i tätbebyggt område då det är så "kulturen" säger. Samtidigt som du säger: MEN hittar du ett flygfält i Tibro/Skövde, hyr det, fixar all säkerhet, POLISTILLSTÅND osv. så lovar jag att jag fixar dit 50 bilar som betalar.
Så ett flygfält dög alltså ändå?
Nehej, för då: ...på ett flygfält några mil härifrån, där har det dock vuxit sig så stort att ingen av oss med mer normala bilar vill åka dit då man blir frånhängd med flera sekunder..
Och att köra i olika klasser skulle visst inte fungera har vi ju redan avhandlat.

Allt detta tycker jag förklarar varför ni inte lyckas särskilt bra med er "strävan" (?) att få köra legalt. Ni är inte intresserade av att följa nuvarande regler. Ni är inte villiga att kompromissa. De lagliga förslag som ges verkar inte duga, på ett eller annat sätt.
Jag tror överhuvudtaget inte att ni är särskilt intresserade av att göra det lagligt. Just spänningsmomentet i olagligheten tror jag är en del av det du kallar "kulturen".

/jer.
 
Tänk om nån (typ jag) skiter i att ni har spärrat av vägen då? Lika som streetracarna struntar i trafikregler så kan ju jag strunta i deras regler.

Om det nu inte var så att jag hadde kameran med och ville stanna för att ta lite bilder, så varför skulle jag stanna för att några privatpersoner har spärrat av vägen? Hur motiverar man avspärrningen egentligen? typ "vi har en olaglig tävling här så du får inte köra".
Råkar jag komma i rätt bil så är inte lite avancerad dikeskörning nåt problem heller för att komma förbi.

Får man som privatperson överhuvudtaget spärraav en väg om det inte gäller nåt allvarligt som exempelvis livräddning?

Visst kör ni era tävlingar men hindra inte vanliga trafikanter, och däri ligger problemet.




När vi ändå pratar om mer eller mindre olagliga nöjen, så har jag haft en ide om att slänga upp min fula högerdörr när man blir omkörd av nån (i bil) som kör på väggrenen.


Edit: Bara så inte nån tror nåt annat så kan jag säga att bilkörning är ett av mina stora nöjen, och visst jag har testat hur fort den går också.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.