Annons

Måste man ha pressleg. för att fota polis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jewster skrev:
.
Jag tror överhuvudtaget inte att ni är särskilt intresserade av att göra det lagligt. Just spänningsmomentet i olagligheten tror jag är en del av det du kallar "kulturen".

Tror också det är just så här det ligger till. T.ex så spärrade man av E4'an vid Bredäng för inte så länge sedan för att köra ett 'race' där. Det är inte någon vidare bebyggelse där. Men man visade att man totalt skiter i lagen, precis som i getaway-filmerna och ghostrider...kulturen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Måste man ha pressleg. för att fota polis?

l.andersson skrev:
Det är rätt.. Men när de ger sig på sådana saker som att man har en tum för stora fälgar eller att man missar att slå på lyset förnns man kommer ut på vägen ifrån parkeringen känns det väldigt onödigt? Lite som att polisen skulle ge dig böter om du springer ut i en buske i en park där ingen ser dig och pissar..

Kan man koppla in lysrör under sin bil, koppla in lysdioder i vindrutetorkarna eller trimma motorn så är det väl inte så svårt att koppla elen så att halvljuset slås på automatiskt om det är ett problem att komma ihåg att slå på ljuset? Och man borde ju kolla upp hur stora fälgar man får ha på sin bil innan man köper dem? Gör man det ändå så bevisar ju det bara ytterliggare att man skiter i allt vad regler heter.
 
StaffanH skrev:
Tror också det är just så här det ligger till. T.ex så spärrade man av E4'an vid Bredäng för inte så länge sedan för att köra ett 'race' där. Det är inte någon vidare bebyggelse där. Men man visade att man totalt skiter i lagen, precis som i getaway-filmerna och ghostrider...kulturen.

Rätta mig om jag har fel men E4 är en av de större tillfarterna till Huddinge sjukhus från upptagningsområdet kring västberga, hägersten med mera. Huddinge har en stor akutvårdsmottagning, barnakut med mera.

Att då stoppa upp E4, skapa köer. Skapa "tittköer" i motsatt körfält (med risk för krockar pga att folk glor). Tycker Ludwig att det är rätt sätt att köra sitt rejs??

Personligen kan jag inte tycka att kalkylen någonsin kan hålla vad gäller att några individer i sin subkultur på eget bevåg och utan tillstånd spärrar av allmänna vägar för sitt egen nöjes skull.


I USA har de börjat med något bra vad gäller streetracing http://www.sjukast.info/player/?3791
(Filmklippet är en nyhetssändning om att polisen beslagtar bilar som används vid streetracing och slänger dem i krossen)

Kanske något att lobba för till din lokala politiker så att vi kanske kan få se en propp i riksdagen så småningom.


mvh
 
Eller skaffa en bil med halvljus dispens.




Edit:
Haha, krossa bilar, det skulle dom göra för dom som kör fulla också.

Snart har jag en bil med dragkrok så då kan man ju lätt skaffa sig en anlednign att köra lite lugnare.
 
Senast ändrad:
Jewster skrev:
Nähäää...
Men ni har alltså vidtagit säkerhetsåtgärder? Menar du detta...



Och Ambulanser och Brandbilar har ni förståss också på plats. Och störtbågar, trepunktsbälten, skyddskläder och hjälm.
Och såklart befogenheten att utdela befallningar till andra trafikanter.



Varför skulle det INTE fungera att tävla med olika starka bilar i olika klasser?



Jag förstår ironin i citatet.
Njae, ni får nog jobba lite på´t själva också. Jag tror inte heller att någon bara av en ren händelse skulle komma på att legalisera streetrace. Men jag tror att era önskemål skulle tas seriösare om ni visade er vara ansvarsfulla och rättskaffens. Alltså INTE körde streetrace olagligt, i väntan på att nån ska ta er på allvar.

Alltså; överhuvudtaget låter ditt resonemang lite krystat.
Tidigare i tråden skriver du att: Jag tycker inte det är okej att köra streetrace egentligen... för att sedan försvara det med: Ska man kunna utöva sitt livs största intresse krävs det tyvärr att ta till olagligheter.
Civil olydnad i all ära, där det finns ett högre mål med verksamheten. Men att göra det bara för att man har lust känns inte försvarbart.
Sen föreslår någon att ni borde kunna hållas på ett flygfält. Men det duger inte, för: ...man vill ha det inne i tätbebyggt område då det är så "kulturen" säger. Samtidigt som du säger: MEN hittar du ett flygfält i Tibro/Skövde, hyr det, fixar all säkerhet, POLISTILLSTÅND osv. så lovar jag att jag fixar dit 50 bilar som betalar.
Så ett flygfält dög alltså ändå?
Nehej, för då: ...på ett flygfält några mil härifrån, där har det dock vuxit sig så stort att ingen av oss med mer normala bilar vill åka dit då man blir frånhängd med flera sekunder..
Och att köra i olika klasser skulle visst inte fungera har vi ju redan avhandlat.

Allt detta tycker jag förklarar varför ni inte lyckas särskilt bra med er "strävan" (?) att få köra legalt. Ni är inte intresserade av att följa nuvarande regler. Ni är inte villiga att kompromissa. De lagliga förslag som ges verkar inte duga, på ett eller annat sätt.
Jag tror överhuvudtaget inte att ni är särskilt intresserade av att göra det lagligt. Just spänningsmomentet i olagligheten tror jag är en del av det du kallar "kulturen".

/jer.

Vi har inte ambulans eller brandkår på plats. Det är inte heller nödvändigt ifall man skule få fram ett lagligt race.
Ambulans måste finnas inom 15minuter (det finns ett par ambulansstationer inom det området)
Brandbilar är inte nödvändigt, dock brandsläckare, vilket finns imånga av bilarna.

Störtbågar - Nej. Det behövs inte hellerenligt besämmelserna såvida man inte har en betydligt snabbare bil än de som kör i vår stad.

3pukts bälte - måste en bil ha enligt lag?

skyddskläder - då det köra kvällstid har 99% heltäckande klädsel=godkänd försådana här evenemang.

hjälm - Där felar det.. Samtidigt så ärdetingaandra bilister på gatan som har hjälm..

Jag kan lova dig att det jobbas HÅRT fördetfrån MÅNGA håll! Även om du verkar vilja tro att vi skiter i allting utomolaglig körning!

Som sagt försvarar jag inte dedt olagliga istreetracingen. Det är något som tyvärr finns och kommer finnas, tills den dagen vi får ordna lagliga tävlingar.

jagtror inte att klassindelning kommer funka eftersom "moholms strippen" i mycket fått stämpeln att det bara ärriktigt snabba bilar. Det tar förmodligen några år att tväta bortden stämpeln. (Återigen tid som inte någon vill vänta)
Jag harnog varit lite otydligom flygfältena: Att köra påett flygfält vore ett alternativ som jagtrorskullefungera. Folk åker dit och kör. Men jag tror tyvärr inte att det håller dem borta ifrån gatorna..


Du tror alltså att ifall denolagliga körningen slutade skullekommun ochpolis ta oss på allvar och jälpa till att ordna lagliga race? rots mina exempel med kommunerna ovan?
 
Visst har inte arrangörerna av olagliga tävlingaar rätt att spärra av vägarna..
Jag kan bara svara för tävlingarna i vår stad samt ALLA de tävlingarna jag varit på runt om i västsverige..
Där inväntas friaa vägar, sedan ges klartecken till startern som skickar iväg bilarna.
Det är bar ifall detkommernågon under dessa 10-15 sekunderna som bilen stannas.. Det harsåledes intesatts upp några avspärrningar utan det är en person som ställer sig ivägen förbilen (NEJ det är inga 110 sträckor :))

Visst kan man t sig igenomavspärrningen. Men man får inte kör på en person med vilje..

David G skrev:
Tänk om nån (typ jag) skiter i att ni har spärrat av vägen då? Lika som streetracarna struntar i trafikregler så kan ju jag strunta i deras regler.

Om det nu inte var så att jag hadde kameran med och ville stanna för att ta lite bilder, så varför skulle jag stanna för att några privatpersoner har spärrat av vägen? Hur motiverar man avspärrningen egentligen? typ "vi har en olaglig tävling här så du får inte köra".
Råkar jag komma i rätt bil så är inte lite avancerad dikeskörning nåt problem heller för att komma förbi.

Får man som privatperson överhuvudtaget spärraav en väg om det inte gäller nåt allvarligt som exempelvis livräddning?

Visst kör ni era tävlingar men hindra inte vanliga trafikanter, och däri ligger problemet.




När vi ändå pratar om mer eller mindre olagliga nöjen, så har jag haft en ide om att slänga upp min fula högerdörr när man blir omkörd av nån (i bil) som kör på väggrenen.


Edit: Bara så inte nån tror nåt annat så kan jag säga att bilkörning är ett av mina stora nöjen, och visst jag har testat hur fort den går också.
 
Ser nu att jag kan svara till dö dagar och gör därför ett "snabbsvar"..

Fälgarna - Samma dag som NÅGON ger ett skäl till varför det är olagligt. Slutr nog de flesa ha dem..

Ljuset - Det har i dom fallen varit MISSAR då området är så upplyst att man inte ens märkt det.

Grejen med exemplena var (även om alla som vanligt försöker misstolka allting) att polisen kan stoppa istortsett vilken bil som helst, när som helst (racer eller inte) och hitt något att ge böter på..

Spärra av E4:an - Något sådant står jag absolut inte för. Lika lite som jag tycker att det är okej att köra som Ghostrider medflera.
Ställena jag varit med på race har alltid varit "småvägar"/ytterst lite trafikerade vägar. Där vi oftast är finns det dessutom en större väg som går i sammariktning 100meter bort.


oppas att jag inte missat något:)
 
l.andersson skrev:
Ser nu att jag kan svara till dö dagar och gör därför ett "snabbsvar"..

Fälgarna - Samma dag som NÅGON ger ett skäl till varför det är olagligt. Slutar nog de flesta ha dem..

Ljuset - Det har i dom fallen varit MISSAR då området är så upplyst att man inte ens märkt det.

Grejen med exemplena var (även om alla som vanligt försöker misstolka allting) att polisen kan stoppa istortsett vilken bil som helst, när som helst (racer eller inte) och hitta något att ge böter på..

Spärra av E4:an - Något sådant står jag absolut inte för. Lika lite som jag tycker att det är okej att köra som Ghostrider medflera.
Ställena jag varit med på race har alltid varit "småvägar"/ytterst lite trafikerade vägar. Där vi oftast är finns det dessutom en större väg som går i sammariktning 100meter bort.


Hoppas att jag inte missat något:)
 
l.andersson skrev:
hjälm - Där felar det.. Samtidigt så ärdetingaandra bilister på gatan som har hjälm..

Samtidigt sysslar de andra bilarna inte med vad man skulle kunna kalla motorsport i tävlingsform.
Även rallyförare har hjälm trots att de ofta kör på vanliga vägar.

Att köra påett flygfält vore ett alternativ som jagtrorskullefungera. Folk åker dit och kör. Men jag tror tyvärr inte att det håller dem borta ifrån gatorna..

Varför skulle då lagliga tävlingar minska den olagliga körningen på gatorna.
Era argument faller.

Du tror alltså att ifall denolagliga körningen slutade skullekommun ochpolis ta oss på allvar och jälpa till att ordna lagliga race?

Ja - det är mitt tips.
Ge ett skäl varför de skulle ta er på allvar nu?
 
l.andersson skrev:


Du tror alltså att ifall denolagliga körningen slutade skullekommun ochpolis ta oss på allvar och jälpa till att ordna lagliga race? rots mina exempel med kommunerna ovan?

En och annan golfare har gått samman och köpt rejäla stycken mark och byggt anläggningar avsedda för just deras hobby, så att de slipper använda det kommunala torget med julgransfotshålet som golfbana för sin hobby och utsätta omgivningen för risker och störande.

Vad sägs om att ni som är intresseade av streetraceing går samman och köper ett stycke mark för att på den bygga en racerbana?
 
Jewster skrev:
Samtidigt sysslar de andra bilarna inte med vad man skulle kunna kalla motorsport i tävlingsform.
Även rallyförare har hjälm trots att de ofta kör på vanliga vägar.



Varför skulle då lagliga tävlingar minska den olagliga körningen på gatorna.
Era argument faller.



Ja - det är mitt tips.
Ge ett skäl varför de skulle ta er på allvar nu?

Hjälmarna erkände jag att säkerheten föll på..


Lagliga körningar PÅ GATORNA skulle minska olagliga körningar PÅ GATORNA.. inte lagliga körningar någon annanstanns. Då det är på gatan man vill köra.

Oavsett om någon tar det på allvar eller inte så inser de att något måste förändras. Vilket de inte lär göra om det inte finns ett problem..
Hånvisar IGEN tillbaka till min två REELLA exempel..
 
l.andersson skrev:
Lagliga körningar PÅ GATORNA skulle minska olagliga körningar PÅ GATORNA.. inte lagliga körningar någon annanstanns. Då det är på gatan man vill köra.

Och vi ger oss bara när vi fått PPRECIS som vi vill ha det. Inga kompromisser. Vi tänker köra på gatorna varken vi får eller inte. Ingen ska säga vad vi får eller inte. Vi tänker inte ändra oss för nån. Aldrig aldrig aldrigaldrigaldrig...
Jag vill, jag vill, jagvilljagvilljagvill...

Oavsett om någon tar det på allvar eller inte så inser de att något måste förändras. Vilket de inte lär göra om det inte finns ett problem..

Jorå, visst kan saker och ting förändras alltid. Det är ju dock inte helt säkert att problemet löses till er fördel när ni håller på som ni gör.

/jer.
 
Senast ändrad:
Jewster skrev:
Och vi ger oss bara när vi fått PPRECIS som vi vill ha det. Inga kompromisser. Vi tänker köra på gatorna varken vi får eller inte. Ingen ska säga vad vi får eller inte. Vi tänker inte ändra oss för nån. Aldrig aldrig aldrigaldrigaldrig...
Jag vill, jag vill, jagvilljagvilljagvill...



Jorå, visst kan saker och ting förändras alltid. Det är ju dock inte helt säkert att problemet löses till er fördel när ni håller på som ni gör.

/jer.


hmmmm..
Snart kanske vi kan kalla diskusionen avslutad?

Jag kommer aldrig få dig att se det från min vinekl, och du kommer aldrig att få mig att se det ifrån din vinkel..
 
l.andersson skrev:

Snart kanske .vi kan kalla diskusionen avslutad?

Jag kommer aldrig få dig att se det från min vinekl, och du kommer aldrig att få mig att se det ifrån din vinkel..

Sant.
Vi lägger ner.
Det var längesen denna diskussion upphörde att vara konstruktiv.
Har ni ärliga avsikter att få utöva ert intresse lagligt önskar jag er uppriktigt lycka till.
Trots en het diskussion är det inga "hard feelings" från min sida. Och vad gäller polisens agerande, som ju denna tråd ursprungligt handlade om, så står jag fortfarande på din sida.
/jer.
 
Jewster skrev:
Sant.
Vi lägger ner.
Det var längesen denna diskussion upphörde att vara konstruktiv.
Har ni ärliga avsikter att få utöva ert intresse lagligt önskar jag er uppriktigt lycka till.
Trots en het diskussion är det inga "hard feelings" från min sida. Och vad gäller polisens agerande, som ju denna tråd ursprungligt handlade om, så står jag fortfarande på din sida.
/jer.

Bra att det inte är det :)
Man måste ju kunna tycka olika i endel frågor utan att bli osams :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.