Har du råd så skaffa dig en filmskanner.
Jag har under sommaren skannat mycket negativ film och jag har blivit mer och mer imponerad av hur mycket bild som finns i dem. Du kan få hyffsad teckning i högdagrar, de ljusaste delarna, även om du har exponerat efter skuggorna. Detta syns sällan på kopian från fotoaffären.
Jag kan inte ge dig tips på någon skanner i budget klassen eftersom jag inte har erfarenhet av fler skannrar än Canon FS4000US. Några tips kan jag ge dig:
1. Upplösningen skall vara på minst 2000ppi. Då kan du skanna bilder som klarar av att skrivas up på A3. Du behöver alltså inte känna att du måste upp till 4000 för att få bra skanning.
2. Var försiktig med de D-max värden som uppges för produkterna. (D-max är ett mått på hur många nyanser som skannern kan läsa). Det finns två typer, ett är hur de ljuskänsliga elementen klarar av. Detta är det som är intressant, men sällan visas. Den andra typen är vad som det chips som omvandlar den analoga signalen från de ljuskänsliga elementen till digital information (A/D kretsen) klarar av. Förr har man använt bit för det. T.ex. 42 bit skanner. Sedan kom marknadsföringsfolket på att allt fler förstod att det var D-max värdet som är intressant, då började man uppge D-max för A/D kretsen.
Det enda företag som jag idag har sett som uppger rätt värde är Canon. De har uppget D-max 3.5 på FS4000, men säger också 4.2 för A/D kretsen. De måste tala samma marknadsföringsspråk. I våras var det stora rubriker för Minolta introducerade en skanner som klararde 4.2, men det gäller fortfarande inte CCD:n.
Just nu reas Minoltas skannrar ut, troligen för att det kommer nya modeller. Det finns flera på sidan som är nöjda med dem så tycker du priset är OK så kan du fundera på en sådan. Kolla dock lite på marknaden först. Både Foto och Mikrodatorn har haft flera tester de senaste året.