Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla ett mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)

Lex

Aktiv medlem
Jag läste för många år sedan en artikel om inredning av mörkrum. I den fanns beskrivet vilken färg man skall använda till att måla väggarna, en speciell gul nyans.
Någon som vet vilken färg man skall använda?
Jag vet att firmor som säljer mörkrumsutrustning brukar föreslå någon färg, men vilken är det?

Jag har också läst detta, i Fotografisk Tidskrift tror jag. Det viktigaste är att väggarna är ljusa, vita eller gula spelar nog inte så stor roll. Väggen bakom och taket över förstoringsapparaten målas lämpligen svart för att släcka ut ev ströljus.

Den färg som anses som bäst är bärnstensfärgat - precis som mörkrumsfiltren. Du kan ha en ganska ljus nyans. Golvet ska vara rött. Ofta kan man ha mer ljus än man tror. Går att testa genom att lägga ett mynt på ett fotopapper några minuter och sedan framkalla pappret.

Allt enligt min pappa som är guru på området och byggt sitt enligt de principerna. Det fungerar toppen. Dessutom kan man sitta ner i alla steg av processen vilket är bekvämt.

froderberg skrev:
Ofta kan man ha mer ljus än man tror. Går att testa genom att lägga ett mynt på ett fotopapper några minuter och sedan framkalla pappret.
I så fall bör man förbelysa papperet (till strax under slöjgränsen). Ett obelyst papper tål mer ljus än ett exponerat.

Varför ska golvet vara rött?

Jag är nästan helt säker på att den färg som Beckers har heter beckers SL 150Y20R

Det är en gul färg som reflekterar den delen av ljuset som ett variabelkontrastpapper är minst känsligt för.

Numret kan vara fel, kolla med Beckers. Färgen togs fram av Beckers i samarbete med Volvo när de skulle bygga nytt mörkrum på Torslanda.

Lex skrev:
Idag har jag pratat med Beckers kundtjänst. Färgen heter nu NCS 0580Y.

I mitt mörkrum är väggarna brun-oranga pga den tapet som fanns där när min far byggde mörkrummet. Den vägg som byggdes för att göra rummet i en hall, målades orange. Golvet är melerat mörkgrönt. Det har fungerat bra i en massa år nu, men vi hade säkert målat väggarna med ovan färg om vi visste om det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar