Annons

Mål inom fotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathias_p

Medlem
Mål innom fotografi?

Jag har glitid omkring här på fotosidan i ett halvår ca och sett många bra bilder, och vissa sämre( i min smak) dom flesta här är bara amatörer som mig själv, men lär säga att vissa av "amatörerna" har en bättre standard äv vissa yrkesfotografer och frilansare, så jag tänkte höra vad ni har för ambisioner med erat fotograferande? Stora drömmar små drömmar allt varmt välkommet!
 
Stora drömmar, skyhöga mål..
Såna jag antagligen inte kommer nudda vid, men då har jag ju å andra sidan alltid målen kvar att arbeta mot:)

Realister kan nog också vara drömmare?

(F ö så säger titlarna yrkes, amatör och frilans nog mest bara något om levebrödet..)
 
Stora drömmar, skyhöga mål..

Ett mål kan vara allt ifrån att ha en tavla man gjort själv hängandes på väggen hemma till att man lever på foto, så jag anser att ingen dröm är för stor eller för liten. bara man är där man själv vill!
 
Jag svarade ju bara för mig själv, och vad jag glömde skriva då är ju att jag givetvis har en hel del delmål också..

Håller med om att inga drömmar är för stora eller för små.
Drömmar är som jag ser det inget som behöver bli verklighet medan mål däremot är något att arbeta mot.
 
drömmar och mål.

jag skull gärna vet vad du har för drömmar, och mål.
Du har bilder med på utställningar med bella pictura, att var med på en utställning är både drö och ett mål for mig.
 
En dröm jag har är att kunna leva på just de bilderna jag själv väljer att ta. Att leva på mina egna ideer.
Jag ränner bl.a runt och plåtar personalporträtt, miljöer och sånt på uppdrag för att överleva, men det jag vill egentligen är att lyckas med mina egna ideer alltså. Att kunna sälja de bilder jag själv väljer att ta. Det är nog tyvärr bara en dröm och jag ser det därför inte som ett mål.
Jag hade skyhöga mål sade jag. Jag vill någon gång ta en bild som gör världen andlös typ. Ännu en dröm alltså, något jag försöker varje gång jag plåtar men inget jag tror jag någonsin gör..

Ett mål är dock att lyckas leva på något jag tycker är roligare än det jag gör idag. Skulle vilja omskola mig till journalist och kombinera det med dokumentärplåtning (och så skulle jag vilja bli superbra på det också, ett namn i den branschen. Drömmar igen kanske men även något att sträva mot..)

Utställningar kan du fixa förresten. Sök utrymmen att ställa ut på, planera ihop en kollektion och var beredd att betala en summa för ett bra galleri..
Det är bl.a mycket slit, mycket tänk, lokalletande, planering och marknadsföring men det är också himlans kul med utställningar.
Ibland kostar lokalerna, ibland inte. Ibland säljer man, ibland inte..
 
Senast ändrad:
Den perfekta bilden!

Jag tror jag har sagt på min hemsida att jag har som mål att ta den perfekta bilden... men frågan är om man vet om det när man tar den.
Ett annat mål är att det står "National Geographics" på mitt löne brev, för då vet man att man är i topp.... Jag vill upp dit, i toppen! och jag ska kämpa för det!
 
Mitt mål är väl eg att ha kul och ta bilder under tiden. Jag har inte några större ambitioner utan ser fotografin som en rekreativ hobby som åxå ger mig möjlighet till skapande. Sen skulle jag förstås tycka att det vore roligt att sälja en bild nån gång, men det är väl inget mål jag har egentligen.
 
Stilla det konstnärliga önskandet, samtidigt som man föder nytt. Dvs, vandra runt i cirkeln av kreativitet.
 
Kul fråga som säkert ger många svar. Personligen är fotograferandet primärt ett sätt för mig att koppla av. Den långsiktiga ambitionen är ta ta bilder av så hög klass att någon eller några så småningom är villig att betala för dem (men jag har en bit kvar dit). Det trevliga med fotograferandet är att man märker hur man utvecklas, det är bra för självkänslan. Slutligen tycker jag också att det kan vara av värde att dokumentera samtiden. När man tittar på berömda "fotografier" är det många som blivit bättre med åren just för att dom har fångat en svunnen tid som inte kommer tillbaka igen. Jag, liksom många andra landskapsfotografer, svär till förbannelse över alla elledningar som förstört många landskapsbilder, men man kanske ska tänka på att om 100 år när alla ledningar är nedgrävda kommer den typen av bilder att ha en helt annan charm och värde än idag...
 
att om 100 år när alla ledningar är nedgrävda

En lite rolig tanke du har där men en bra och troligtvis väldigt sann, människor är ju en sådan sak som inte direkt går igen, så främst barn iaf ska man känna lite ansvar att "bevara" tycker jag.
 
Svårt att igentligen uttala konkreta mål.
De mål jag sjælv har liknar væl mer på visioner och tænkande drømexpriment skulle jag tro.

Kanske tycker folk att det ær som att "ropa hej, innan man kommit øver bæcken" att uttala sina mål inom sitt fotograferande. Så kænner jag kanske sjælv också;)

Mvh Niclas,
 
jag har inget mål med min fotografering. det är en hobby och jag vill inte "pressa" min hobby med en massa mål och delmål. drömmar har jag däremot bland annat att resa tillbaka till centralamerika med min kamera och ta många många fler bilder än jag gjorde sist. men det är som sagt inget mål utan snarare en dröm.
 
Ett av mina stora mål är att se det jag vill fotografera, innan jag sätter kameran framför ögat alltså. Jag vill se det intressanta ljuset, färgerna, ett utsnitt, linjer, kontraster osv.

Det ska mer eller mindre finnas en bild på platsen innan jag är där. Jag tror man kan få precis allt att se intressant ut bara man ser det från rätt håll i rätt ljus.

Mitt mål är att hitta det där lilla extra från det vardagliga.. men jag tycker ofta det är svårt. Jag vill inte gå på rutin heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.