ANNONS
Annons

Mätsökarfunktion Bessa R2 mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Har precis köpt en Bessa R2 (Leica M-fattning) med Nokton 1,2/35mm på annons mycket billigt. Har inte fått kameran än men har en del frågor. Jag har även en Bessa L (39mm skruvfattning)med Heliar 15mm. För att använda Heliaren på R2:an måste jag ha en adapter. Jag har också en rysk Jupiter-8 2/50mm med 39mm skruvfattning. Jag undrar nu hur denna ryska optik fungerar på R2:an med adaptern? Fungerar avståndsinställningen kopplad med "snittbilden" då? Likaså om jag använder annan optik med M-fattning eller optik i skruvfattning med adapter? Funderar t.ex att i framtiden införskaffa en kort tele och då kan man ju även tänka sig den nya Zeiss Ikons Sonnar med M-fattning. Kommer dessa att funka vad gäller kopplad avståndsinställning i sökaren med "snittbilden"?

Vad gäller Noktonen så är den extremt ljusstark och det var en av anledningarna (förutom den förmånliga priset) till att jag köpte den. Jag är nämligen inte särskilt förtjust i blixt utan vill använda befintligt ljus i mina bilder. De tester och omdömen jag sett över 35mm-Noktonen på nätet verkar ganska positiva men det vore kul om någon har erfarenheter att förmedla eller om ni vet några sidor där bilder tagna med optiken finns. Nu kan man inte räkna med några optimala resultat på bl. 1,2 men jag har tänkt använda denna optik i första hand vid gatufotografering och vid sämre ljusförhållanden och då är,i alla fall inte för mig, perfekt skärpa det viktigaste. Vad jag förstått så skymmer denna optik (pga sin storlek) lite av hörnet i sökarbildens 35mm-ram och det kan vara kul att höra synpunkter på om ni ser detta som något stort problem eller inte?

Optik avsedd för Leica med 39mm gänga fungerar på Bessa R2 om optiken är försedd med adapter till M-bajonett. Mätsökaren är då kopplad. Om din jupiter fungerar perfekt råder det olika meningar. Dante Stella har en teori om att de ryska objektiven inte är riktigt kompatibla med leicas.
Själv har jag ett 85mm Jupiter-9, och det funkar OK tycker jag.
En sak att tänka på när du köper adapter från LTM till M-bajonett är att det spelar ingen roll vilken ram adaptern är gjord för, eftersom du själv ställer in vilken ram du vill se.

Det finns mycket information om Bessa-kamerorna på Stephen Gandy's Cameraquest. Han säljer också adapterringar för LTM-Mbaj som är betydligt billigare än Leicas och Voigtländers egna. Jag var och klämde på en Bessa R2 igår på LP Foto i Stockholm och blev mer och mer sugen. Härlig, stabil kamera men ändå liten och nätt.

Jag vill också ha en!

Jag har kollat lite vad man skriver om Noktonen men jag har inte kunnat hitta något om att den skulle skymma hörnet av sökarramen för 35mm (utom i ett annat forum här på fotosidan där detta påpekades). Om det vore störande tycker man ju att det skulle stå i omdömena, eller?

Graal skrev:
Jag har kollat lite vad man skriver om Noktonen men jag har inte kunnat hitta något om att den skulle skymma hörnet av sökarramen för 35mm (utom i ett annat forum här på fotosidan där detta påpekades). Om det vore störande tycker man ju att det skulle stå i omdömena, eller?
Jag tycker det borde nämnts om det är så mycket att det stör. Jag hittar inte heller något om det på Rangefinder Forum.

Själv kommer jag att satsa på en Summicron 50/2 eller en ColorSkopar 50/2,5 för att få ner storleken och vikten. För min del är det sällan jag behöver f/1,2 eller f/1,5. Fasen Nils, nu har du gett mig ett anfall av MAS (Must Acquire Syndrome, väldigt vanligt på RFF ovan...)

Drabbades själv av Must Acquire Syndrome när jag såg annonsen med R2:an + 1,2/35-Noktonen till ca 1/3 av nypriset och med 7 mån garanti kvar. Hade annars funderingar kring nya Zeiss Ikon med M-fattning, om det skulle att gå att få tag på denna utomlands billigare, men optiken passar ju på R2 och jag har sett uppgifter om att en Planar T* 2/50mm ZM kan köpas för 4562:- (680 dollar) i Hong Kong eller 6275:- (699 Eur) i Tyskland. I USA har bh-photo 12 238:- (1824 dollar) för denna enligt uppgifter i ett annat forum.

Funderade även på ett helmekaniskt hus (Contax S2) till mina Zeiss/Contax SLR-objektiv men när R2:an + 35:an dök upp fick jag en släng av MA-syndromet. Exp.mätaren på mitt RTS-hus är nämligen inte riktigt tillförlitlig på längre tider än 1/60 och i min 137:a har elektroniken pajat efter att jag fotat i fuktigt väder. Ville därför ha ett helmekaniskt hus som kan ersätta 137:an och RTS:en för gatufotografering och "snapshots" men nu blir det inget S2 utan en Bessa R2 med den ljusstarka Noktonen som får fylla den uppgiften. Mina Contax/Zeiss-gluggar får fortsätta att vara den långsamma fotograferingens redskap. På Cameraquest fanns visserligen uppgifter om adaptrar för Y/C-bajonett till M-bajonett men den verkade inte funka med R2-huset vad jag förstod?

Roligt att göra kap så där när lyxHabegäret slår till, det är det man har riskkapitalet till;))

Välkommen till mätsökargänget då, jag funderade också på R2 + en 35,a innan jag bestämde mig för en Hexar RF + 50 pga dess automatik och generellt snabbare hantering. Den passar helt enkelt mig bättre än bra,

Jag är nyfiken på att se en bild på den där linsen 35 1:2 du köper ser ut, vet du ngn sida kanske?

/Mvh Niclas,

Graal skrev:
Har precis köpt en Bessa R2 (Leica M-fattning) med Nokton 1,2/35mm på annons mycket billigt.
Mycket trevligt. Den kommentar jag kan ge är nog att det möjligen kan vara lite knepigt att få tillförlitlig fokusering på största bländare med R2:an. Har själv en (nu utlånad) och med 50/1,5 var det lite hit-or-miss, men med M-kamerorna jag har nu är det inga problem.

Sonnar 85:an lär bli ruggigt dyr, det talades väl om EUR2500 - i samma prisklass eller dyrare än APO-Summicron 90. En C-V 90/3.5 eller en Hexanon 90/2.8 (om du kan hitta en) ger mycket bra bilder till en bråkdel av det priset om man nu inte kräver f/2. Jag har f.ö. båda och säljer nu CV:n.

gratis frakt

Fram till och med den 27 mars så är det gratis frakt på allt från cameraquest. Gör det lite billigare att handla därifrån. Dollarn står ju lågt också.

Jag ska också försöka lägga ut några bilder tagna med R2:an och 35mm/1,2-Noktonen under påskhelgen. Hoppas jag får den i mitten av veckan. Ska besöka Bilsport-mässan på Elmia (min son och hans kusin vill dit) i påskhelgen och då kan en ljusstark optik vara ganska användbar. Kan bli ett bra test på hur bilder på bl. 1,2 - 1,7 ter sig i praktiken och om optiken stör något i sökarbilden. Tyngden och storleken är förresten ungefär som min 25mm Distagon och RTS-huset är inget lättviktshus heller. Är van vid lite tyngd och ser det inte som någon nackdel vid fotografering på frihand i sämre ljus där lite längre slutartider kring 1/15 - 1/30 krävs. Då ger tyngden mera stabilitét och risken för vibrations/skakningsoskärpa minskar.

Epson R-D1

Med risk för att det är något utanför trådens syfte men jag undrar om det är någon som funderar på en Epson R-D1.

Jag har ett sug efter en mätsök.kamera men har svårt att tänka mig annat än digitalt, (Svär jag i kyrkan nu ; -)

mvh Erik

Re: Epson R-D1

Erik Preihs skrev:
Med risk för att det är något utanför trådens syfte men jag undrar om det är någon som funderar på en Epson R-D1.

Jag har ett sug efter en mätsök.kamera men har svårt att tänka mig annat än digitalt, (Svär jag i kyrkan nu ; -)

mvh Erik
Ja fy på dig. Gå genast och tvätta munnen med tvål!

Jag har bara klämt lite snabbt på R-D1 och det var en gedigen pjäs. Den kostar dock sin modiga slant, runt $3000 på B&H och får inte direkt lysande kritik.

Re: Re: Epson R-D1

Jag har bara klämt lite snabbt på R-D1 och det var en gedigen pjäs. Den kostar dock sin modiga slant, runt $3000 på B&H och får inte direkt lysande kritik.

---------------
Dålig kritik? Nja länken nedan säger annat. Jag läste dock i en engelsk foto-tidning en rec. som var mindre positiv. Det kändes dock där som om det egentligen var pris samt mätsök som man skrev ned mer än själva kameran.

Jag väntar på ett prisfall eller konkurenter tillsvidare.

mvh Erik

http://luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

Blir nog knappast prisfall när Leicas digitala M kommer. Någon annan har väl inte annonserat om kommande digitala mätsökare? Kanske nya Zeiss Ikon dyker upp i digitalvariant så småningom, men priset blir nog i klass med R-D1 om inte mer?

Tycker personligen att digitala mätsökarversioner är lite som att byta ut V-Twin motorerna på Harley-Davidssons motorcyklar. Tappar lite av känslan då, framförallt i bildresultatet med den grovkorniga filmen i kombination med de skarpa objektiven som ju är ett av gatufotografins signum. Men det kanske bara är min åsikt?

Graal skrev:
Tycker personligen att digitala mätsökarversioner är lite som att byta ut V-Twin motorerna på Harley-Davidssons motorcyklar. Tappar lite av känslan då, framförallt i bildresultatet med den grovkorniga filmen i kombination med de skarpa objektiven som ju är ett av gatufotografins signum. Men det kanske bara är min åsikt?

Jag förstår vad du menar men - jag lovar - jobba 1/2 år med ett digitalt flöde med ett seriöst hus och det går inte att gå tillbaka. Helt fantastiskt bra resultat. Även om jag saknar känslan från att soppa bilder samt den speciella lukten från alla vätskor och papper så spelar det ingen roll; -)

Erik Preihs skrev:
Jag förstår vad du menar men - jag lovar - jobba 1/2 år med ett digitalt flöde med ett seriöst hus och det går inte att gå tillbaka. Helt fantastiskt bra resultat. Även om jag saknar känslan från att soppa bilder samt den speciella lukten från alla vätskor och papper så spelar det ingen roll; -)

Förstod du verkligen vad jag menade? Det var inte känslan av av att framkalla film och bilder eller fixdoften jag menade med känslan, utan känslan i det svartvita bildresultatet. Den lite grova bildkaraktären som ett resultat av 400 ISO filmen (ofta pressad) i kombination med skarpa objektiv typ Leitz, Zeiss, Voigtländer m.fl. Svårt att efterlikna detta med kliniskt rena och kornlösa digitalfiler. Men är man skicklig med datorn kanske det går? Föredrar dock själv "äkta vara".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar