Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Samma hus och plats vad jag kan se. :)
Mycket intressant tråd. :)
Kom ni fram till vad huset var för sorts byggnad? Ser ju jättemärklig ut, som en maskerad försöksanläggning för framställning av atombomb eller nåt, ser helmysko ut.

Som sagt, jag försöker med näbbar och klor kolla upp VAD huset var för något. Har också kontakt med den tyska motsvarigheten till vår Fotosidan - de letar också ska du veta! Det lite märkliga med det huset är ju utsmyckningen av den stora reklamen på sidan, dock kanske så oskyldigt som ett textilföretag men dock… Så jag hoppas verkligen att jakten går vidare!

Se närbild på huset och reklamen.

Bilagor

• berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 55
  • berlin006_detalj.jpg
    berlin006_detalj.jpg
    42.6 KB · Visningar: 67
Det är ju typ parkytor runt om det kan nog inte vara en fabrik för då skulle det va vägar och omlastningsytor, bryggor å allt som brukar omge en fabrik på nån sida, men de kanske är väldigt duktiga på att maskera... :) Å inte ser det ut som en utställningshall eller nåt publikt för då har man oxå lite ytor runt för folkmassorna... jättemärkligt bara. Gissar på att de kan skjuta undan taket och skjuta iväg långdistansmissiler, ev radiotrafiksavlyssningstorn, eller nåt. :D

Om detta råder nu delade meningar, ska inte gå in på alla varianter, men det är väl detta som bidragit till att allt fler vill försöka lösa gåtan.
Får väl egentligen bara hålla med de andra om att detta varit/är en mycket trevlig tråd. Man nästan hoppar till lite av förväntan när man ser FS:s första sida att det är ett nytt inlägg...

Vad gäller det där med "delade meningar" förvånar mig lite. Matthias (Sarah Tustra) bor i Berlin, på cykelavstånd från den plats där Lars tog sin bild. För någon vecka sedan cyklade han dit och tog den bild som Lars nu visar. Han har besökt stadsbyggnadskontor och studerat - och fotograferat - modeller över hur kvarteren i Mitte förändrats under de senaste decennierna. På tyska Fotocommunity.de (kan f.ö. rekommenderas) har husets bakgrund diskuterats livligt i en liknande tråd. Matthias har en helt annan bas att stå på i sina uttalanden än vad man kan få genom att enbart studera och analysera det man hittar på Internet. Jag är rätt säker på att han vet vad han talar om; för mig råder det inga tvivel om var huset stod. :)

Den stora gatan med den vita Trabanten i förgrunden heter Friedrichsstrasse och gatan till vänster med “mitt” hus heter Mohrenstrasse. Bedöm själva!

Men det är ju tvärtom! Gatan med Trabanten och huset med rundbågade fönster i bottenplan är ju Mohrenstrasse. Det är bara att kolla på Google Maps, Mohrenstrasse 20. Det eftersökta huset låg längs Friedrichsstrasse, nära hörnet mot Mohrenstrasse.

Vad gäller själva huset så tycker jag det ligger närmast till hands att det är (del av) ett bostadshus. De exponerade brandmurarna mot Friedrichsstrasse och Mohrenstrasse har
i efterhand snyggats upp med de rektangulära fälten och "annonsplatsen" just för att de har ett så exponerat läge mot gatan. Vidare kan man ju se till vänster på husets taklinje att mot den dolda vänstersidan finns ett brant takfall. Här finns troligen, liksom på den dolda långsidan, en normal fönstersättning.

Här följer en mycket snabb och kanske lite konstig (sic…) översättning från tyska till svenska från den tyska siten via Google , har redigerat det “värsta” och uteslutit medlemmarnas namn och dubbelinlägg. Likaså är inte deras bilder och länkar med i full utsträckning. För att jämföra med originalet, klicka på den bifogade länken igen.

Det framgår rätt klart att det råder många åsikter även där… Lycka till att försöka hänga med i svängarna, den som förstår allt räcker upp handen!

http://www.fotocommunity.de/forum/fo...us/index3.html

I morse cyklade jag till Mohrenstrasse att ta en referensbild. Ganska dåligt område där, mycket nära Checkpoint Disney. Det hade att korsa döden band och även om Springer skyskrapa över - men allt gick ganska smidigt. Dock blev jag lättad när jag var i den lugna Kreuzberg igen.
Så det såg så lunchtid idag från:

Har denna bild tagen vid 12mm med en WW, kommer så riklig miljö med bilden.

ganska otäck territorium.

Du säger det, jag har försökt att göra det bästa av det.
http://www.youtube.com/watch?v=56HWz_m-xDc

Fanns det även efter nedgången av DDR frimärken?

vilket är för nu huset - den vita eller röda?

Det var fortfarande bestämd ddr frimärken ... säkerligen du
*
Citat: Sarah Tustra 11:08:13, 14:38 till citerade inlägget
Som rapporterats i media igår var så snyggt vad som händer i Sverige.

Det verkar som du inte har sett eller hört något! I riksdagen (parlamentet), diskuterade vi om vi är för närvarande 11 Augusti utse ny nationell helgdag.
Och över hela landet, har vi vår hemliga getanz groda dance. Den _endast_ om vi gör då vi är riktigt nöjda.

Dessa bilder kommer från byn frågeställaren: http://www.youtube.com/watch?v=on9PLzlY0Ww
I Stockholm och det såg ut så här: http://www.youtube.com/watch?v=e3ft1YyUkYY

Mycket kärlek till norr

Älska norr tack, tack för all hjälp och hälsningar till det fastställda tider Ziviisation! :)

Citat: Matthias Schramm 11:08:13, 15:03 till citerade inlägget
vilket är för nu huset - den vita eller röda?

Förmodligen heller.
Ja OKE har kopplat en plan för stadsutveckling. Kontorsbyggnaden F.str 186/188 är den röda byggnaden. Huset har stått där ute i "bakgård". Så en bit utanför Friedrichsstrasse.
Fick mig där på bakgården lite titta runt, men tyvärr huset söker finns inte längre.
Under kriget, nästan alla hus är det, med några få undantag, har förstörts. Så det fanns en ödemark, med några enstaka hus kvar stod runt omkring. I DDR-tiden, det var inte alltför mycket byggt alla igen - kanske eftersom det var ganska nära till Berlinmuren? Efter 1990 började sedan byggboomen som har gett oss så många styggelse.

Åh, de är vackra filmer.
'Ve Läs även igenom den ursprungliga diskussionen, mycket intressant. Tyvärr hörde jag inte något, bara lite danskt.

Så, nu går jag ut igen, men fast besluten att inte centrum.
*
Citationstecken Jan A 11:08:13, 15:18 till citerade inlägget
Älska norr tack, tack för all hjälp och hälsningar till det fastställda tider Ziviisation! :)

den stora sak - filmerna - finns här en liten historia sverige semestrar.
http://www.youtube.com/watch?v=hF6029mUutk

Så det såg så lunchtid idag från:

Har denna bild tagen vid 12mm med en WW, kommer så riklig miljö med bilden.

Toll. Du bör ladda upp bilden på Google Street Map, sedan bandet i hörnet.

Så nu har vi 100 procent bevis på att den och morötterna Hörn / Friedrichsstrasse är. En bild från 1986: http://www.flickr.com/photos/erikgriswold/8069886393/
https://maps.google.com/maps?q=friedric ... 15, 0,1.42

Så nu har vi 100 procent bevis på att den och morötterna Hörn / Friedrichsstrasse är. En bild från 1986: http://www.flickr.com/photos/erikgriswold/8069886393/
https://maps.google.com/maps?q=friedric ... 15, 0,1.42

är alldeles utmärkt.

Jag tror att jag tolkar det rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=wXwzszZFreY

ups, eftersom du har rätt. Oktober 1990 var lite sent ...

Citat: Matthias Schramm 10:08:13, 18:15 till citerade inlägget
intressant att Brandenburger Tor på reklam på den.

Varför skulle det inte? Slutligen, var det verkligen i öster och de var stolta över det. Det fanns också DDR frimärken med Brandenburger Tor, långt innan svängen.

Ja, vara tyst stolt över din okunnighet.

Varför skulle det inte? Slutligen, var det verkligen i öster och de var stolta över det. Det fanns också DDR frimärken med Brandenburger Tor, långt innan svängen.
*
Hej,
Det finns nyheter :)
Senaten Avdelningen för stadsutveckling och miljö Berlin, har några ganska imponerande stadsmodeller stående runt i sin atrium. Man visar planeringen och byggskedet 1989.
Ha mig idag på väg till jobbet även tillät en liten omväg och tittade på den och tog några bilder.

I centrum driver Friedrichsstrasse, ser vi från söder till norr.
Den gröna pilen visar var fotografen på höjden Mohrenstr. 20
Den röda pilen visar den sökta hem, är det Kronenstr. 63
Mycket trevligt, kan taket gradering ses.

Efter kriget, det var inte mycket. Huset genomsöktes fritt, brandväggen har använts som reklamplats för Textile Federation DDR.
Motsatsen är även fortfarande en bebyggd plats att se.
Man behöver bara hörnhuset morerna / Friedrichstrasse, och huset parallellt tankegång bort Friedrichstrasse. Där ser du på den gamla bilden då den lilla ängen med bänkar.

Från mitten 1980ger åren området byggdes det igen förstärks. Därmed försvann vid denna tid, för närheten till "Führerbunker" i ett flervåningshus. "Vårt" hus var det så kallade Quartier 109
Enligt planen av arkitekten Eckhard Schmidt, bör nya bostäder och kommersiella byggnader byggas där.
http://de.wikipedia.org/wiki/Eckart_Schmidt
Utvecklingen av kvartalet var 109 men slutade med endast delvis.
Modellen här visar tillståndet för planering under 1989.

Efter sekelskiftet de nya byggplanerna skapades. Från 1993, då 109/4 byggd för att de nya konstruktioner. Det kom då till detta:
http://www.smv.com/uploads/media/217_Q109.pdf

Vy från Friedrichstrasse
Av huset Kronenstr 63 men fasaden återstår. Byggnaden rensad och sätta upp några fler våningar det.
Idag ser det ut så här:

Av "back" och sedan så vad coring också lite tydligare:

Ljusgården är något som baksidan ingången till alla distriktets byggnader 109

Huset genomsöktes och det är definitivt ett företag kontorsbyggnad, inte en bunker. - Gibts nu ett nytt mysterium?

http://www.youtube.com/watch?v=rXuvdeEC5y8

Bilagor

• berlin003.jpg
    berlin003.jpg
    73.9 KB · Visningar: 44
Återkommer om den tyska Fotosidan igen, såg inte först att det var 4 (!) fulla sidor av kommentarer, så för den intresserade kommer det ytterligare 4 st länkar till deras sidor. Mäktar inte med att försöka översätta allt igen, om nödvändigt kolla med Google eller något annat översättningsprogram!

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index2.html

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index3.html

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index4.html

Dessutom har jag en fråga till, det här området, nära Gendarmenmarkt (också från 1975) kan det ge någon mer ledtråd?

Bilagor

• berlin2400ppi178.jpg
    berlin2400ppi178.jpg
    81.3 KB · Visningar: 62
Har skippat denna tråden efter att huset ju är hittat sedan läääänge, har ju sagt att det är huset på kronenstrasse hur länge som helst nu!
Men var tvungen att gå in för att se varför den lever kvar.

Har skippat denna tråden efter att huset ju är hittat sedan läääänge, har ju sagt att det är huset på kronenstrasse hur länge som helst nu!
Men var tvungen att gå in för att se varför den lever kvar.

Hej och tack för din kommentar, tror dock inte att det stämmer helt, det finns fortfarande andra som vill placera det där jag beskrev det tidigare, hur som helst, det spelar kanske inte så stor roll VAR det låg. Jag vill i första hand veta VAD det användes till, har inte fått någon helt trovärdig förklaring till det ännu. Om du vet något om det sista återkom gärna!

Jag gissar att den här debatten börjar gå mot sin slutpunkt, hur tråkigt det än kan tänkas… Under ca tre veckor har det debatteras livligt i både svenska och tyska forum vilket jag som upphovsman naturligtvis är mycket glad över! Tack alla för det!

Vad har vi då kommit fram till? Därom råder det på en del håll lite delade meningar, för min del anser jag att den plats där Sarah Tustra (tack för den snabba insatsen) tog den nytagna bilden är den rätta. En del andra debattörer påstår att Kronenstrasse är mera korrekt.

Kolla även den här:

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus

Men, låt oss hålla oss till “min” fotoplats så länge. OK, men vad har då huset används till? I dessa bägge forum har det kanske varit ännu mer diskussion om det, än om själva platsen där huset låg.

Har jag blivit så mycket klokare av allt detta? Både ja och nej. Ja för det stora gensvaret från alla debattörer, nej kanske därför att vi inte är helt överens om allting.

Som jag skrivit om tidigare, skickade jag brev till Tyska Ambassaden i Stockholm samt ett brev till det företag som har huset med Textilverksamheten på Mohrenstrasse, tyvärr, tyvärr har ingen av dem svarat så det innebär idag att kanske de sista pusselbitarna inte läggs på plats förrän långt senare.

Men, om det kommer något eller några svar från dem återkommer jag naturligtvis och berättar om det.

Bilagor

• berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 102
JAG kommer iaf inte vara nöjd förrän vi konstaterat bortom rimligt tvivel vad byggnaden faktiskt användes till :p

Som jag skrev i mitt förra inlägg: “Som jag skrivit om tidigare, skickade jag brev till Tyska Ambassaden i Stockholm samt ett brev till det företag som har huset med Textilverksamheten på Mohrenstrasse, tyvärr, tyvärr har ingen av dem svarat så det innebär idag att kanske de sista pusselbitarna inte läggs på plats förrän långt senare.”

Hoppas därför de hör av sig i någon form, brev, mail, telefon eftersom inte heller jag tycker mig ha alla pusselbitarna ännu.

Om du vill, gå gärna in på den tyska “Fotosidan” och läs speciellt signaturen Sarah Tustras kommentarer. Det är dock rätt långt och på tyska men jag fick det översatt till svenska via Google, det blir lite “yxigt” men man förstår ändå andemeningen i inläggen. Nu är de uppe i 4 sidor.

Men ibland blir det rätt tekniskt med inslag av olika byggkonstruktioner, planlösninger etc, så jag tycker inte att jag fick ut allt jag ville om VAD huset hade för funktion.

http://www.fotocommunity.de/forum/f...kennt-jemand-dieses-haus/index4.html#p5406523

Bilagor

• Skärmavbild 2013-08-20 kl. 10.41.14.jpg
    Skärmavbild 2013-08-20 kl. 10.41.14.jpg
    97.4 KB · Visningar: 87
Vill bara säga att jag tycker att det här är den intressantaste tråden på FS på många år! :)

Jag kanske åker ner till Berlin i Oktober i annat ärende, men om det sker kommer jag definitivt bege mig till den aktuella platsen!

Vill bara säga att jag tycker att det här är den intressantaste tråden på FS på många år! :)

Jag kanske åker ner till Berlin i Oktober i annat ärende, men om det sker kommer jag definitivt bege mig till den aktuella platsen!

Det låter väl trevligt! Om du har tid och möjlighet, kolla gärna med företaget på Mohrenstrasse 20-21 om de, händelsevis vet något om huset. Det är till det företaget jag har skrivit tidigare. De har tyvärr inte hört av sig till mig ännu, skickade brevet 12.8 till dem. Detta kan ju bero på att de inte alls vet något eller så är mitt brev på en smärre “rundresa” inom företaget vilket kan ta lite tid. Anledningen jag skrev till dem var att de är i samma bransch och ligger alldeles i närheten.

Zentralverband des Deutschen Handwerks, 
Mohrenstraße 20/21, 
10117 Berlin

Jag är helt införstådd med att om du hittar något om huset, PLATSEN eller VAD det användes till, så kommer du att ta upp detta igen, tack på förhand!

Kanske du kan/vill ta med en bild på husen som jämförelse?

Bilagor

• berlin003.jpg
    berlin003.jpg
    73.9 KB · Visningar: 67
Tack för en jättespännande tråd :) Jag har inget konkret att komma med, men känner ett behov av att skriva av mig mina spekulationer:

Vid första anblick har ju byggnaden en monumental aura kring sig. Jag vill dock ge ytterligare en röst för att det (åtminstone ursprungligen) är ett hus med omgivande hus rivna. Följer man konturen sticker ju två strukturer ut på vänster sida, denna gavel tror jag var en fasad. Sedan är ovandelen på vänster uppstickande och liknar en husnock. Dessutom finns den lilla buren på höger ovankant både på ditt kort och det från åttiotalet, jag spekulerar att det fanns en taklucka där.

Har man i tråden beskrivit hela texten på skylten, och den svenska översättningen? Eller går det inte att läsa? Någon som är duktig på historia kanske kan datera skylten utifrån stil. Sen finns det väl gott om berlinbor som levde då också som vet vad som fanns i huset.

Min gissning är att de omgivande husen revs nån gång på 30-talet för att bygga en bred och fin paradgata och skylten är reklam.

Du skulle ha gått runt! :)

Du skulle ha gått runt! :)

Ja, det skulle jag gjort - om jag vetat eller tänkt på att nästan 40 år senare starta denna tråd!

Men allvarligt talat, då under rätt korta dagsbesök i ÖstBerlin var det väl mest meningen att få se hur det såg ut. Då var allt rätt trist, vilket inte lockade heller till större utforskningar av just detta område.

Vad jag kan minnas gick vi bara förbi det här huset, tog en bild, fortsatte kanske en timme till och var väl lite glada att få återvända till VästBerlin igen.

Jag har en del andra bilder som visar tristessen och allt det gråa där. Några exempel i ett collage.

Bilagor

• ostberlin75.jpg
    ostberlin75.jpg
    92.2 KB · Visningar: 104
Det låter väl trevligt! Om du har tid och möjlighet, kolla gärna med företaget på Mohrenstrasse 20-21 om de, händelsevis vet något om huset. Det är till det företaget jag har skrivit tidigare. De har tyvärr inte hört av sig till mig ännu, skickade brevet 12.8 till dem. Detta kan ju bero på att de inte alls vet något eller så är mitt brev på en smärre “rundresa” inom företaget vilket kan ta lite tid. Anledningen jag skrev till dem var att de är i samma bransch och ligger alldeles i närheten.

Hej,
att du inte fått något svar ännu, kan vara så enkelt som att de har semester. Tyskarna hade åtminstone för en del år sedan sin huvudsemester i augusti. När de kommer tillbaka har de en del att stå i, så vänta ett par veckor in i september och försök igen.
mvh bengt

Hej,
att du inte fått något svar ännu, kan vara så enkelt som att de har semester. Tyskarna hade åtminstone för en del år sedan sin huvudsemester i augusti. När de kommer tillbaka har de en del att stå i, så vänta ett par veckor in i september och försök igen.
mvh bengt

Bra svar, naturligtvis kan det vara så!

ANNONS