Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
För några dagar sedan skickade jag ett mail till Erik Griswold som tagit bilden av huset 1986 (strax innan det revs, gissar jag). Min fråga var om han händelsevis tagit flera bilder vid huset, närmare eller på håll som skulle kunna lösa gåtan. Än har han inte svarat så jag får väl avvakta några dagar till. Det finns en detalj till i bilden nedtill, det stora ljusa huset t.v. med tillhörande gråa baksida, finns det någon som kan lokalisera det? Alla känner igen bilden nu…

http://www.flickr.com/photos/erikgriswold/8069886393/in/photostream/

Tittar man på hela den sidan syns nedtill t.v. mera information, har kollat på bilder från dem som gett kommentarer men hittade inget av värde. Intressant också är om jag klickar på den länk som syns där kommer det fram en delvis skuggad bild, känns den igen? Tog en skärmdump av den och lade till texten Friedrichsstrasse 67-69, se röd pil. Föreställ dig nu bilderna då och nu, försök att se det gamla huset i den nya kartbilden. Klicka på bilderna för större format.

It's a little bit busier here today:
https://www.google.com/maps/preview...m4!1e1!2m2!1s5AZxhlIpGOC9oZay8Dzp_A!2e0&fid=5

Hoppet står alltså till att Erik Griswold svarar och han KANSKE har flera bilder från området!

Bilagor

• huset-1986.jpg
    huset-1986.jpg
    62.6 KB · Visningar: 58
  • google-maps_130825.jpg
    google-maps_130825.jpg
    98.7 KB · Visningar: 58
För några dagar sedan skickade jag ett mail till Erik Griswold som tagit bilden av huset 1986 (strax innan det revs, gissar jag). Min fråga var om han händelsevis tagit flera bilder vid huset, närmare eller på håll som skulle kunna lösa gåtan. Än har han inte svarat så jag får väl avvakta några dagar till. Det finns en detalj till i bilden nedtill, det stora ljusa huset t.v. med tillhörande gråa baksida, finns det någon som kan lokalisera det? Alla känner igen bilden nu…

http://www.flickr.com/photos/erikgriswold/8069886393/in/photostream/

Tittar man på hela den sidan syns nedtill t.v. mera information, har kollat på bilder från dem som gett kommentarer men hittade inget av värde. Intressant också är om jag klickar på den länk som syns där kommer det fram en delvis skuggad bild, känns den igen? Tog en skärmdump av den och lade till texten Friedrichsstrasse 67-69, se röd pil. Föreställ dig nu bilderna då och nu, försök att se det gamla huset i den nya kartbilden. Klicka på bilderna för större format.

It's a little bit busier here today:
https://www.google.com/maps/preview...m4!1e1!2m2!1s5AZxhlIpGOC9oZay8Dzp_A!2e0&fid=5

Hoppet står alltså till att Erik Griswold svarar och han KANSKE har flera bilder från området!

Hej!

Jag klickade runt där för att hitta Mohrenstrasse.

Det mystiska huset måste ha legat på höger sida, alltså mittemot det skuggade huset i Google Maps. Eller? Där ligger något nu som heter Kamps, ett bageri/konditori. Det ligger en tunnelbanestation där också.

OK :)

Här kommer det några bilder och teorier:

Bild 1: Lars originalbild från #18. Markerat med blått i bilden är hörnet på huset som verkar matcha hörnet på bild 2, vilket placerar fotografen ung. vid den stora röda pricken på bild 3.

Bild 2: Mohrenstrasse idag, från stället där bilden i #18 togs.

Bild 3: Jämförelse av den delen av Friedrichstrasse mellan 1953 och idag. Den gröna markeringen på efterkrigsbilden visar den enda byggnad, i det hörnet, som verkar ha överlevt bombningar och som några av oss tror gör hela en del av den ursprungliga bild i den här tråden. Den lilla gula ringen visar hörnet som syns på bildena 1 & 2.
Den blåa markeringen i bilden visar det hus som jag tror är den ljusa huset i Erik Griswolds bild (bild 4).
Om den här teorin är rätt ligger det ljusa hunet i hörnet Friedrichstrasse/Kronenstrasse, mitt emot ”vårt” hus :)

Bild 4: Det vita huset verkar ha fyra vanliga våningsplan plus ett sista plan med något som liknar en loftgång. Samma som det idag ligger Dresdner Bank i?
https://www.google.com/maps?ll=52.5...2pvH_oNKD7A&cbll=52.511397,13.389698&t=h&z=17
Notera den lilla detaljen inringat med rött. Samma som i bild 1?

Bild 5: Bilden som har startat allt detta. Notera bilar som står till väntster om huset. Det ligger tydligen en gata där och jag kan inte få det till något annat än Kronenstrasse.
Sidan mot Friedrichstrasse (med alla gående) är helt igenvuxen, vilket även högra sidan, mot Mohrenstrasse, verkar vara, därav slutsatsen att entren till huset måste ha legat mot Kronenstrasse.

De flesta bilder på Kronenstrasse som man hittar på nätet från den tiden verkar visa vanliga hyreshus, ibland med någon affärsrörelse på entreplan, så gissningsvis var ”vårt” hus bara en i raden. Ska dock fortsätta leta efter gamla bilder för att se om det går att pricka huset exakt.

Bilagor

• bild1.jpg
    bild1.jpg
    119.3 KB · Visningar: 41
  • bild2.jpg
    bild2.jpg
    119.1 KB · Visningar: 45
  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    110.1 KB · Visningar: 42
  • bild4.jpg
    bild4.jpg
    104 KB · Visningar: 37
  • bild5.jpg
    bild5.jpg
    95.8 KB · Visningar: 41
Lätt att ta fel på norr och söder när man jämför bilder. Måste kolla en gång till senare. Är det säkert att bilden från 1986 är tagen söderut?

Kamps ligger i alla fall i samma hus som satellitbilden med det inglasade taket och den båtformade konstruktionen i taket, i hörnet Mohrenstrasse/Friedrichstrasse. Adressen verkar vara Friedrichstrasse 186. Fast bageriet har två adresser på Friedrichstrasse och flera filialer i Berlin.

OK :)

Här kommer det några bilder och teorier:

Ska dock fortsätta leta efter gamla bilder för att se om det går att pricka huset exakt.

Tack för ett uttömmande och bra svar! Kanske börjar vi komma någonvart nu?

Bifogar en detalj av första bildens nedre vänstra hörn, där man ser bilarna lite bättre.

Bilagor

• detalj,v-sida.jpg
    detalj,v-sida.jpg
    94.7 KB · Visningar: 31
Lätt att ta fel på norr och söder när man jämför bilder. Måste kolla en gång till senare. Är det säkert att bilden från 1986 är tagen söderut?

Kamps ligger i alla fall i samma hus som satellitbilden med det inglasade taket och den båtformade konstruktionen i taket, i hörnet Mohrenstrasse/Friedrichstrasse. Adressen verkar vara Friedrichstrasse 186. Fast bageriet har två adresser på Friedrichstrasse och flera filialer i Berlin.

Hanne2, kartan går från norr (överst) till söder.

Bilden vi pratar om här går alltså från norr, Friedrichsstrasse söderut mot Mohrenstrasse.

Bifogar en kartbild där Nr 1 pekar söderut och Nr 2 där det troligtvis låg det hus vi hela tiden har diskuterat om.

Bilagor

• karta,-2-pilar.jpg
    karta,-2-pilar.jpg
    69.3 KB · Visningar: 46
Hanne2, kartan går från norr (överst) till söder.

Bilden vi pratar om här går alltså från norr, Friedrichsstrasse söderut mot Mohrenstrasse.

Bifogar en kartbild där Nr 1 pekar söderut och Nr 2 där det troligtvis låg det hus vi hela tiden har diskuterat om.

Tack för svar. då har jag prickat rätt. Kamps Backshop llgger där i dag om övriga positioner stämmer. Friedrichstrasse 186 och 119. 119 ligger precis i hörnet Mohrenstrasse. Konstig numrering.

Med hjälp av bifogade karta ska jag försöka lista ut de rätta vinklarna.

På kartbilden, vid nr 1 stod jag vid Mohrenstrasse och riktade kameran mot nr 2 Friedrichsstrasse med Kronenstrasse i bakgrunden. Utgångspunkten för mitt resonemang är bilden från 1986, det bör alltså vara Mohrenstrasse som ligger som närmaste tvärgata på den undre bilden.

Jämför också med men inlägg nr 203!

Nu hoppas jag att det bara är en enda fråga kvar - VAD användes huset till?

Bilagor

• vit-text,2-pilar2.jpg
    vit-text,2-pilar2.jpg
    122.4 KB · Visningar: 36
  • huset-1986.jpg
    huset-1986.jpg
    62.6 KB · Visningar: 38

Hanna2, jag har kontaktat en dam på Hantverkshuset på Mohrenstrasse 20-21 och hon letar och letar…

I Tyskland har husen lite annorlunda numrering, kan alltså vara 20-21, 61-62 etc. jämfört med Sverige där vi har jämna nummer på den ena sidan, ojämna på den andra.

Hjälp mig att förstå hur ni "får in" huset på Kronenstraße. Vilken av husets fasader låg längs Kronenstraße? ELler bättre uttryckt, den gata som löper i förgrunden på bilden i denna tråds första inlägg, vilken gata är det enligt er...?

http://obj.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=130737&d=1375988862

På bild #1 ser man Friedrichstrasse och en bit in (ca 20 m?) brandväggen med reklamen. Den stora brandväggen är alltså parallell med Friedrichstrasse. vilket jag redan skrivit.

Jag misstänker att vi använder ordet fasad lite olika. När jag använder fasad menar jag ett hus framsida, huvudsidan, "fejset", den sida som oftast är utsmyckad och har huvudingången. Vanligtvis är det bara en, men det kan givetvis finnas flera. En brandvägg är för mig inte en fasad, men jag kan förstå att andra tycker att det blivit en fasad nu när vi ser dekorationer på den. Jag påstår inte att jag har monopol på betydelsen av fasad. Ville bara tydliggöra.

Jag menar alltså att husets framsida, huvudingång och därmed adress har varit på Kronenstrasse. Den stora långa brandväggen är parallell med Friedrichstrasse, men har aldrig legat vid gatan, det vill säga alldeles vid trottoaren. Där har legat ett annat hus och sedan en grönyta.

Titta gärna på bild #188 igen. Där ser du ju vilka husväggar reklamen suttit på, enligt mig.

På bild #1 ser man Friedrichstrasse och en bit in (ca 20 m?) brandväggen med reklamen. Den stora brandväggen är alltså parallell med Friedrichstrasse. vilket jag redan skrivit.

Jag misstänker att vi använder ordet fasad lite olika. När jag använder fasad menar jag ett hus framsida, huvudsidan, "fejset", den sida som oftast är utsmyckad och har huvudingången. Vanligtvis är det bara en, men det kan givetvis finnas flera. En brandvägg är för mig inte en fasad, men jag kan förstå att andra tycker att det blivit en fasad nu när vi ser dekorationer på den. Jag påstår inte att jag har monopol på betydelsen av fasad. Ville bara tydliggöra.

Jag menar alltså att husets framsida, huvudingång och därmed adress har varit på Kronenstrasse. Den stora långa brandväggen är parallell med Friedrichstrasse, men har aldrig legat vid gatan, det vill säga alldeles vid trottoaren. Där har legat ett annat hus och sedan en grönyta.

Titta gärna på bild #188 igen. Där ser du ju vilka husväggar reklamen suttit på, enligt mig.

Tack för klargörande! Jag är helt överens med dig. Och ja, jag har använt ordet fasad i betydelsen "sida på huset", har inte reflekterat på det... :)
Vi verkar i alla fall vara överens om husets placering och orientering... :)

Skönt att vi är överens.
Jag tänkte som sagt inte heller på att "fasad" kan uppfattas olika.

Bifogar en detalj av första bildens nedre vänstra hörn, där man ser bilarna lite bättre.

Observera att det inte finns något hus alls i "vår hörna" av korsningen Friedrichstrasse - Kronenstrasse.
Lägg också märke till att "vårt" hus verkar ligga ända framme vid trottoaren till Kronenstrasse, men tydligt en bra bit bort ifrån Friedrichstrasse.
(Bild på inlägg #205)

Någon har tidigare påpekat att vi bara ser en del av huset. Ett hus har (oftast) minst 4 sidor, vi ser bara 2 och dessa skymmer resten av huset. Vi kan inte från våra bilder sluta oss till hur huset såg ut mot Kronenstrasse.
Med flygbildernas hjälp kan vi gissa att det var förmodligen L-format på kommunisttiden. Sidan mot Kronenstrasse var förmodligen inte bara en gavel, utan den andra (kortare?) "skänkeln" på L-et.

.....

"Vi" ?
Det finns minst två olika grupper här som placerar huset på olika platser. Vilka "vi"?

"Nu" ?
Den enligt min (och uppenbarligen en ökande skara) uppfattning korrekta placeringen (Kronenstrasse) kom Peter Nordström med redan i inlägg #115 för snart två veckor sedan. Rätt eller fel.

När du efter tre veckor skriver "Kanske börjar vi komma någonvart nu" , är det kanske inte så lämplig formulering. Du trampar på dem som har en annan uppfattning än du, åtminstone känner jag det så.

"Vi" ?
Det finns minst två olika grupper här som placerar huset på olika platser. Vilka "vi"?

"Nu" ?
Den enligt min (och uppenbarligen en ökande skara) uppfattning korrekta placeringen (Kronenstrasse) kom Peter Nordström med redan i inlägg #115 för snart två veckor sedan. Rätt eller fel.

När du efter tre veckor skriver "Kanske börjar vi komma någonvart nu" , är det kanske inte så lämplig formulering. Du trampar på dem som har en annan uppfattning än du, åtminstone känner jag det så.

Ledsen om jag trampat på någons tå, men vad jag menar med “komma någon vart” är att det kanske inte går att till 100% få veta VAR huset stod. Här finns olika uppfattningar vilket jag respekterar.

Återigen “komma någon vart” med det menar jag att det inte är helt klart VAD huset användes till, därom finna det flera funderingar och lösningar. Så, låt oss fortsätta att forska vidare!

Jag har fortfarande inte fått svar från Tyska ambassaden (kanske semestertider där) men om de hör av sig med ett svar vore ju tacknämligt!

Ledsen om jag trampat på någons tå, men vad jag menar med “komma någon vart” är att det kanske inte går att till 100% få veta VAR huset stod. Här finns olika uppfattningar vilket jag respekterar.

Återigen “komma någon vart” med det menar jag att det inte är helt klart VAD huset användes till, därom finna det flera funderingar och lösningar. Så, låt oss fortsätta att forska vidare!

Jag har fortfarande inte fått svar från Tyska ambassaden (kanske semestertider där) men om de hör av sig med ett svar vore ju tacknämligt!

OK, ursäkt accepteras.

Om man vet exakt VAR huset låg blir det ju mycket lättare att ta reda på VAD det användes till, eller hur, så sluta inte fundera på var det låg, om du ännu inte är övertygad.

Fick följande mail från Nicoline Bauer idag, fritt översatt, men först min fråga till henne:

Har ni någon kommentar till den nedersta bilden från1986? Finns det något i närheten, jag tänker på huset mittemot som kan berätta var platsen kan vara någonstans? Om man tittar noga på gatuskylten längst till höger i mitten på bilden verkar det som det står på den som pekar åt höger - Mohrenstrasse. Fotografen har då stått på Friedrichstrasse och riktat kameran mot Checkpoint Charlie. Se gärna på översta (kart)- bilden i större format:

Nicoline Bauers svar (översättning via Google, tyvärr lite svårläst):

Hej Mr Ternblad,

Ja, jag menade det. Eftersom den bakre takytan verkar ha en avfasning, kan det vara bra att huset nås upp till Kronenstrasse dit. Friedrichstraße men ett hus var därför säkerligen mellan brandmur.

Tror du att jag har bidragit med tillräckligt för att bromsa diskussionen. Jag önskar er spännande upptäckter, med bästa hälsningar
Nicoline Bauer

På tyska:

Hallo Herr Ternblad,

ja, so hatte ich es gemeint. Da sich die hintere Dachfläche abzuschrägen scheint, könnte es gut sein, dass das Haus dort bis an die Kronenstraße reichte. Zur Friedrichsstraße befand sich aber sicher noch ein Haus dazwischen, deshalb die Brandwand.

Wie Sie vermuten, habe ich langsam genug zu der Diskussion beigetragen. Ich wünsche Ihnen noch spannende Entdeckungen, mit besten Grüßen
Nicoline Bauers

Hoppas att detta kan tillföra debatten något. Kanske någon med bättre kunskaper i tyska kan hoppa in och “rätta till” min översättning?

Bilagor

• mohrenkarta002_130826.jpg
    mohrenkarta002_130826.jpg
    87.8 KB · Visningar: 50
  • huset-1986.jpg
    huset-1986.jpg
    62.6 KB · Visningar: 49
Hoppas att detta kan tillföra debatten något. Kanske någon med bättre kunskaper i tyska kan hoppa in och “rätta till” min översättning?

"Ja, det var så jag menade. Eftersom den bakre takytan förefaller luta, är det mycket möjligt att huset fortsatte ut till Kronenstraße. Gentemot Friedrichsstraße fanns säkerligen ytterligare ett hus, därav brandväggen.

Som ni säkert inser har jag nu inte mer att bidra med till diskussionen. Jag önskar er fortsatta spännande upptäckter. Med vänliga hälsningar… NB"

"Ja, det var så jag menade. Eftersom den bakre takytan förefaller luta, är det mycket möjligt att huset fortsatte ut till Kronenstraße. Gentemot Friedrichsstraße fanns säkerligen ytterligare ett hus, därav brandväggen.

Som ni säkert inser har jag nu inte mer att bidra med till diskussionen. Jag önskar er fortsatta spännande upptäckter. Med vänliga hälsningar… NB"

Tack Janne!

ANNONS