Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Vred lite på 3D-kartan och då syns innergården bättre, den översta röda pilen därifrån bilden togs, den undre visar innergården. Ser lite skumt ut… Det är iaf ett platt tak där. Men det vore väl konstigt om det gamla huset skulle bevarats när allt annat byggts om?

Bilagor

• mohren2,ovan-vy.jpg
    mohren2,ovan-vy.jpg
    120.2 KB · Visningar: 132
Kan inte huset/monumentet vara från tiden innan DDR? I Tredje Riket hade man inga hämningar mot att bygga bombastiska monument över både det ena och det andra.
Jo, det kan det säkert vara!
Så länge som vi inte exakt vet vad det var för byggnad är det svårt att utesluta något...

Vred lite på 3D-kartan och då syns innergården bättre, den översta röda pilen därifrån bilden togs, den undre visar innergården. Ser lite skumt ut… Det är iaf ett platt tak där. Men det vore väl konstigt om det gamla huset skulle bevarats när allt annat byggts om?

Om huset är något skyddsrum från andra världskriget så kan det vara så att man inte kunde (inom rimlighetens och ekonomiska gränser) ta bort det helt. Nazisterna gjorde mycket dumt, men fuskbyggare var dom inte. Fråga Trondheimsborna som ville bli av med ubåtsbunkern som blev kvar där, den skulle bort bestämdes det efter kriget men efter några års försök att riva den bestämdes att den skulle vara kvar. Var på konsert i den för ett par år sedan, så nu används den för kulturändamål och när man ser tjockleken på den armerade betongen förstår man att det inte är något man river i första taget.

Det ser inte ut som om hela huset lämnats kvar men det skulle mycket väl kunna vara grunden till det som man ser.

/Karl

Vi har väl nu kommit fram till platsen med 99,9% säkerhet. Bra! Men jag efterlyser mera info om VARFÖR huset öht byggdes och vad användes det till?

Edit: tagit bort svar på raderade OT-kommentarer. /Mod

Jag har raderat en massa kommentarer om Östtysklands politik. Vill ni diskutera det ämnet rekommenderar jag att ni skapar en egen tråd i Fritt Forum.

/Mod

Jag efterlyser sunda argument till varför huset INTE är ett helt vanligt bostadshus vilket med egna ögon kan ses på kronestraße eftersom husets fasad fortfarande finns kvar.

Den här kartbilden visar vid blåa 1:an Mohrenstrasse - den röda pilen där jag stod och tog bilden 1975. Som syns på husets innergård finns inget kvar av den gamla byggnaden. Det syns bara ett lågt platt tak där idag. Tidigare visades en bild från 1986 där den gamla byggnaden var på väg att rivas.

Därmed kan vi väl bara konstatera att allt det gamla är borta och ersatt av nya hus och kvarter. F.ö. kan jag nämna att jag har skickat ett brev till: Zentralverband des Deutschen Handwerks 
Mohrenstraße 20/2, 1
10117 Berlin, det textilföretag som kanske vet något om det gamla husets bakgrund, hoppas få ett svar om det. Har också skrivit till Tyska Ambassaden i samma fråga. Det vore väl sjutton om jag inte skulle få alla svar till sist…

Är övertygad om att det märkliga huset stod "ovanför" din röda pil, där huset med det fyrkantiga taket i mitten står, i din bild, med hänvisning till inlägg nr80 i den länk i flickr och tittar på hur taket ser ut på det vitare huset till vänster i bilden, gå in på google maps korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse, ha det rödbruna huset med den röda texten "kamps" till höger och tittar bort mot vänster ser man vita huset med samma tak och att gatan som går framför det märkliga huset är Friedrichstrasse som man kan se på din bild i första inlägget.

Är övertygad om att det märkliga huset stod "ovanför" din röda pil, där huset med det fyrkantiga taket i mitten står, i din bild, med hänvisning till inlägg nr80 i den länk i flickr och tittar på hur taket ser ut på det vitare huset till vänster i bilden, gå in på google maps korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse, ha det rödbruna huset med den röda texten "kamps" till höger och tittar bort mot vänster ser man vita huset med samma tak och att gatan som går framför det märkliga huset är Friedrichstrasse som man kan se på din bild i första inlägget.

Jag har kollat men hänger inte riktigt med ändå, du skriver:

“gå in på google maps korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse, ha det rödbruna huset med den röda texten "kamps" till höger och tittar bort mot vänster ser man vita huset med samma tak och att gatan som går framför det märkliga huset är Friedrichstrasse som man kan se på din bild i första inlägget.”

Hittar inte texten “kamps” någonstans? Kan du inte ta en skärmdump av din kartbild, ringa in det område du menar? Vore mycket enklare att förstå ditt påstående då!

Jag har kollat men hänger inte riktigt med ändå, du skriver:

“gå in på google maps korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse, ha det rödbruna huset med den röda texten "kamps" till höger och tittar bort mot vänster ser man vita huset med samma tak och att gatan som går framför det märkliga huset är Friedrichstrasse som man kan se på din bild i första inlägget.”

Hittar inte texten “kamps” någonstans? Kan du inte ta en skärmdump av din kartbild, ringa in det område du menar? Vore mycket enklare att förstå ditt påstående då!

Man får gå in google streetview korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse och på den rödbrunna byggnaden i den korsningenfinns en butik med texten "kamps", verkar vara konditori, tyvärr vet jag inte hur man får in en skärmdump i detta forum.

Jag efterlyser sunda argument till varför huset INTE är ett helt vanligt bostadshus vilket med egna ögon kan ses på kronestraße eftersom husets fasad fortfarande finns kvar.
Eftersom jag inte vet vad huset var för typ av hus kan jag ju inte säga att det var det ena eller andra, men

a) den totala frånvaron av fönster på två (kanske t.o.m. tre) sidor
b) "utsmyckningen" med reklam från Großhandelsgesellschaft
c) husets beliggenhet i Mitte
d) husets ovanliga form

gör att jag håller det för troligt att det inte rör sig om ett bostadshus. Sedan kan vi ju diskutera om mina argument är "sunda" eller ej... ;-)

Huset låg på Friedrichstrasse, inte Mohrenstrasse.

Intressant, hmm, har hela tiden trott att huset låg i hörnet men mer på Mohrenstrasse än Friedrichsstrasse. Kan du på något sätt säga hur du kom fram till din ståndpunkt? Kanske även på en skärmdump peka ut var någonstans på Friedrichsstrasse huset skulle ha legat? Återkom gärna!

Återigen den bild där jag stod på Friedrichsstrasse vid fototillfället och hade kameran riktad mot huset, jämför med gaveln på vänstersidan så tycker jag att den vinkeln stämmer bättre och det tyder mer på att huset verkligen låg på Mohrenstrasse.

Men kanske ändå att detta inte är det allra viktigaste, jag står fast vid att jag helst vill veta vad huset användes till, var det en ren bunker eller något annat, för jag tror nämligen att det INTE bodde några i det huset. Vem skulle trivas där det inte fanns varken fönster eller dörrar?

Bilagor

• mohren,vy-ovan.jpg
    mohren,vy-ovan.jpg
    135.4 KB · Visningar: 65
Intressant, hmm, har hela tiden trott att huset låg i hörnet men mer på Mohrenstrasse än Friedrichsstrasse. Kan du på något sätt säga hur du kom fram till din ståndpunkt? Kanske även på en skärmdump peka ut var någonstans på Friedrichsstrasse huset skulle ha legat? Återkom gärna!

Återigen den bild där jag stod på Friedrichsstrasse vid fototillfället och hade kameran riktad mot huset, jämför med gaveln på vänstersidan så tycker jag att den vinkeln stämmer bättre och det tyder mer på att huset verkligen låg på Mohrenstrasse.

Men kanske ändå att detta inte är det allra viktigaste, jag står fast vid att jag helst vill veta vad huset användes till, var det en ren bunker eller något annat, för jag tror nämligen att det INTE bodde några i det huset. Vem skulle trivas där det inte fanns varken fönster eller dörrar?

Gick du runt huset när du tog bilden, är det inga fönster på andra sidan?
En teori kan vara att huset om det nu är ett hus, var del av en länga som klarade sig från dom värsta bombningarna 1945.

Jag är mycket imponerad av allt detektivarbete som är nerlagt på denna byggnad.

Som jag ser det så är det som den bifogade bilden visar (skärmdump från Google Earth)
Gula linjerna visar ungefärlig bildvinkel (#18). Röda rutan visar ungefärlig placering av "ditt hus" den blå ovalen visar huset i bakgrunden på bild #18.

Jag tror att det är ett vanligt hus som överlevt bombningarna, den fasaden som vi ser med reklam på är en tidigare vägg mellan två byggnader därför har det aldrig funnits några fönster.

Detta är min syn på detta, jag kan ha fel det har jag haft tidigare.

Bilagor

• berlin.jpg
    berlin.jpg
    101 KB · Visningar: 111
Jag måste bara få säga...

...vilket underbart och konstruktivt engagemang det är i denna fråga! :-D
Bra jobbat, alla!

Jag är mycket imponerad av allt detektivarbete som är nerlagt på denna byggnad.

Som jag ser det så är det som den bifogade bilden visar (skärmdump från Google Earth)
Gula linjerna visar ungefärlig bildvinkel (#18). Röda rutan visar ungefärlig placering av "ditt hus" den blå ovalen visar huset i bakgrunden på bild #18.

Jag tror att det är ett vanligt hus som överlevt bombningarna, den fasaden som vi ser med reklam på är en tidigare vägg mellan två byggnader därför har det aldrig funnits några fönster.

Detta är min syn på detta, jag kan ha fel det har jag haft tidigare.

Även jag delar din uppfattning/gissning. Det sk. textilmonumenthuset borde legat på tomten där det idag ligger ett hus med någon form av inglasat atrium.

Och då hoppas jag att alla i den tråd köpt en GPS till sina kameror (jag har faktiskt precis gjort detta, men beställde den innan denna tråden...).

Även jag delar din uppfattning/gissning. Det sk. textilmonumenthuset borde legat på tomten där det idag ligger ett hus med någon form av inglasat atrium.

Och då hoppas jag att alla i den tråd köpt en GPS till sina kameror (jag har faktiskt precis gjort detta, men beställde den innan denna tråden...).

Mycket intressanta kommentarer! Tar först detta med GPS - när bilden togs 1975 med en analog Nikon F på diafilm fanns (vad jag vet iaf) ingen GPS… Skämt åsido, idag med en inbyggd dito skulle den här diskussion nog aldrig uppstått öht.

Jag blir rätt förvirrad ändå - kanske har en bilden från 1986 (understa bilden) blandats ihop med min första originalbild? Kolla på min originalbild (närmast under kartan) så syns skillnaden tydligt.

Hävdar fortfarande att min originalbild togs från Friedrichsstrasse mot hörnet (och en liten bit in på Mohrenstrasse) så därför pratar vi förbi varandra med två HELT olika bilder!

Låt mig fortsätta resonemanget: På bifogade kartbild stod jag vid röda pilen A och tog min originalbild, vid röda pilen B stod fotografen som tog bilden 1986, man ser att Friedrichsstrasse ligger lite inklämd på höger sida, precis vid det uppsatta skyddsräcket av plåt. där två personer just går över den gatan.

Alltså igen - två bilder på samma hus - MEN från HELT olika vinklar! Rätta mig om jag har fel!

Bilagor

• karta2pilar.jpg
    karta2pilar.jpg
    99.5 KB · Visningar: 48
  • berlin002.jpg
    berlin002.jpg
    41.2 KB · Visningar: 49
  • huset-1986.jpg
    huset-1986.jpg
    62.6 KB · Visningar: 48
Nu börjar bilden bli lite rörig.

Så här tror jag

Den vita ringen är byggnaden som vi ser på bild #18, #65 och #79 av "Sarah Tustra

Vita linjerna visar ungefärlig bildvinkel för bilden #85 från 1986

Bilagor

• berlin 2.jpg
    berlin 2.jpg
    101.4 KB · Visningar: 73
Håller helt med Peter N på #115. och Erik på #117. Huset stod i det nybyggda kvareteret med glasatrium.

Ni får inte glömma bort bilden på #24. Den är tagen alldeles till höger om bild #18, Man ser en liten bricka i väggen på bägge bilderna. Alltså har vi huset med valvfönstrem (t.v. på #18), sedan kommer ett tomt utrymme plus några hus, delvis längre in (#24) (numera marockanska ambassaden) sedan kommer en gata och SEDAN kommer vårt hus, bild #1.
Många av er verkar vara på fel sida om Friedrichstrasse. åtminstone tolkar jag bilderna så. Och som sagt #24 är lite av en nyckelbild. Observera också att "konstiga huset" står ganska långt bort på den bilden.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto