Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick för en stund sedan en rätt intressant kommentar med bild från vår tyska motsvarighet till Fotosidan. Klicka på den undre bilden och försök tolka hur huset stod från början. Han har gjort ett collage av en kartbild och huset. Kan kanske någon placera huset på ett mera illustrativt sätt?

Bifogar en länk dit.

http://www.fotocommunity.de/forum/f...kennt-jemand-dieses-haus/index5.html#p5409344

Så här tolkar jag de olika taklinjerna. Den fasad vi ser längst ner till vänster är alltså helt dold i originalbilden, bakom huset.

Bilagor

• Skärmklipp.jpg
    Skärmklipp.jpg
    72.5 KB · Visningar: 70
Jag kan verkligen inte hålla med om det.
1. Hur är det möjligt att ens se byggnaden på den bild som först visas i #18 om den ligger nere längs Kronenstrasse? Bilden är tagen med fotografen stående på Mohrenstrasse cirka 20.
2. Den Flickr-bild som visats tidigare är tagen i riktning söderut längs Friedrichsstrasse, i höjd med Mohrenstrasse. Det är till och med vad bilden är döpt till. Till höger i höjd med Mohrenstrasse finns huset vi talar om. Längre ner på vänster sida Friedrichsstrasse finns ett hus som verkar finnas kvar än idag om man jämför konturerna med dagens satellitkartbild. Jag tolkade det som att du i din karta har ringat in en byggnad längre västerut på Kronenstrasse som att det vore detta andra hus. Det tror jag alltså i så fall inte stämmer.

För mig är läget uppenbart: hörnet Mohrenstrasse - Friedrichsstrasse. Det är väl också vad det citerade tyska svaret ovan säger.

Husets brandvägg ,det vi ser som husets långsida, ligger längsmed Friedrichsstrasse men en bit in, husets entresida är mot Kronenstrasse.

Det ju Matthias Vogel alias Sarah Tustra som har angivit adressen Kronenstrasse 60-63 i inlägget #131.

Husets brandvägg ,det vi ser som husets långsida, ligger längsmed Friedrichsstrasse men en bit in, husets entresida är mot Kronenstrasse.

Det ju Matthias Vogel alias Sarah Tustra som har angivit adressen Kronenstrasse 60-63 i inlägget #131.

Exakt, för att förtydliga (hoppas jag), huset är format som ett "L", men vi ser bara ena sidan på de fotografier vi sett. Min tolkning är densamma som Peter, Robert m.fl.

Huset syfte är ju enligt de tyska källorna hyreshus, och vid någon tidpunkt även ett kafe ut mot gatan (gatuplanet ut mot Kronenstrasse).

/erik

Menar du att husets långsida ligger på Friedrichstrasse mellan Kronenstrasse och Mohrenstrasse? På bilden som Sarah Tustra tog ser man två gatuskyltar i gathörnet. På den ena, den som pekar till höger, ser det ut som det står Mohrenstrasse. Den andra skylten är för oskarp för att tyda, men det borde stå Friedrichstrasse där. Kolla på bilden som har högst upplösning. Huset ligger alltså närmare Mohrenstrasse än Kronenstrasse.

Vore bra om man kunde läsa skyltarna. Kanske ST kan hitta på något i bildbehandlingen.

Gud, vad rolig den här tråden är :)

Efter att ha jämfört flygbilder från 1953 och 2012 tänker jag ställa mig till skaran som placerar huset i korsningen Kronenstr och Friedrichstr.

Så här tänkte jag:

Den första bilden visar ung. position på Mohrenstr från vilken fotot från post #18 togs.

Tittar man från samma position på hur det såg ut efter kriget verkar det finnas endast en byggnad med långsidan mot Friedrichstr och uppe mot Kronenstr.

Många verkar vara överrens om att huset ser ut som det gör p.g.a. att man har räddat det som blev kvar efter kriget och på den andra bilden verkar det inte finnas så mycket mer än byggnaden inringat med grönt. Om huset låg närmare Mohrenstr hade det varit "nybyggt" utan några fönster mot Friedrichstr.

Notera att jag har roterat kartan för att någorlunda matcha vilkeln på originalbilden. Se kompassen i hörnet för orientering.
(klicka på bilden för större version)

Bilagor

• berlin_01.jpg
    berlin_01.jpg
    107.9 KB · Visningar: 85
Jag är också övertygad om att husets adress var/är Kronenstrasse.

Den stora brandväggen med reklam har aldrig legat vid någon gata över huvud taget (vilket flera med mig har påpekat tidigare och som syns väldigt tydligt på bild #1). Man bygger inte hus med brandvägg mot gatan. Brandväggen ligger c:a 20 m in från gatan. I tomrummet/parken mellan brandväggen och gatan har det legat ett annat hus som förstördes totalt i kriget och sedan blev det park innan huset med glastaket byggdes. Se efterkrigsbilden. Detta förstörda hus låg vid Friedrichstrasse.
Den stora brandväggen med reklam är parallell med Friedrichstrasse, men ligger knappast vid den. Den syntes från gatan några decenniumn, javisst, men det har varit ett hus emellan och fasaden har varit mot Kronenstrasse.

Det verkar som om inte hel vårt hus fick vara kvar efter kriget. De "högra" delarna verkar ju mer förstörda.

Jag har lagt till pilar som pekar på brandväggarna med reklam (efterkrigsbilden).

Bilagor

• berlin-01b.jpg
    berlin-01b.jpg
    129.7 KB · Visningar: 43
Jag kollade upp en sak som vi kanske missat helt, på bilden från 1986 syns faktiskt gatuskyltar längst t.h., lite suddiga, men kanske det går att utläsa texten ändå.

Bifogar tre bilder, helbild från 1986, detalj (suddigt) av gatuskyltarna samt den text som hör till bilden, se bifogade länk till den.

Det verkar alltså som gatan som går tvärsöver bilden är Mohrenstrasse och den dåvarande fotografen stått på Friedrichsstrasse, är gåtan löst nu?

http://www.flickr.com/photos/erikgriswold/8069886393/in/photostream/

Bilagor

• image003.jpg
    image003.jpg
    54.7 KB · Visningar: 37
  • mohrenstrasse_detalj.jpg
    mohrenstrasse_detalj.jpg
    13.3 KB · Visningar: 209
  • Skärmavbild 2013-08-23 kl. 16.04.34.png
    Skärmavbild 2013-08-23 kl. 16.04.34.png
    21.8 KB · Visningar: 26
Det verkar alltså som gatan som går tvärsöver bilden är Mohrenstrasse och den dåvarande fotografen stått på Friedrichsstrasse, är gåtan löst nu?

He, he...
Ja, om gåtan är löst eller inte lär vi väl få se på de svar du får. Men den beskrivning du gör är helt korrekt. Gatan som löper in i bilden på länken ovan är Friedrichstraße, det framgår av bildens titel och jag känner också igen vyn från min tid i staden (1988 - 1990). Mohrenstraße och Kronenstraße löper vinkelrätt mot denna gata.

Det gör att "ditt" hus har långsidan (den med reklam) längs Friedrichstraße, men det ligger inte dickt an utan ett antal meter in från gatan. Vilken adress byggnaden hade är svårt att sia om. Om det låg närmare någon av den två sistnämnda gatorna kan det mycket väl ha haft en gatuadress längs dem.
Men husets placering och orientering är - eller borde vara - slutgiltigt löst. Inte minst när de svar vi fått från Tyskland och Berlin är samstämmiga med det du skriver.

Fast det kanske är någon som är rädd för att tråden skall dö... Den är ju onekligen väldigt trevlig... :)

He, he...

Fast det kanske är någon som är rädd för att tråden skall dö... Den är ju onekligen väldigt trevlig... :)

Nejdå, ingen sotdöd ännu! Jag vill (som jag tjatat om sedan länge) veta VAD huset användes till - här finns många kvalificerade gissningar - bland dem kanske också en sanning?

Nejdå, ingen sotdöd ännu! Jag vill (som jag tjatat om sedan länge) veta VAD huset användes till - här finns många kvalificerade gissningar - bland dem kanske också en sanning?
Skall sätta mig under helgen och läsa igenom tråden på Tyska FC, men jag vill minnas att Nicoline B menade på att huset var ett bostadshus, en flygel i ett större komplex... Vi får se vad som dyker upp. Men sannolikheten att någon har gissat rätt är väl ganska stor - fantasin har det inte varit något fel på i tråden... :)

Skall sätta mig under helgen och läsa igenom tråden på Tyska FC, men jag vill minnas att Nicoline B menade på att huset var ett bostadshus, en flygel i ett större komplex... Vi får se vad som dyker upp. Men sannolikheten att någon har gissat rätt är väl ganska stor - fantasin har det inte varit något fel på i tråden... :)

Ha en skön helg! Lycka till!

Jag är också övertygad om att husets adress var/är Kronenstrasse.

Den stora brandväggen med reklam har aldrig legat vid någon gata över huvud taget (vilket flera med mig har påpekat tidigare och som syns väldigt tydligt på bild #1). Man bygger inte hus med brandvägg mot gatan. Brandväggen ligger c:a 20 m in från gatan. I tomrummet/parken mellan brandväggen och gatan har det legat ett annat hus som förstördes totalt i kriget och sedan blev det park innan huset med glastaket byggdes. Se efterkrigsbilden. Detta förstörda hus låg vid Friedrichstrasse.
Den stora brandväggen med reklam är parallell med Friedrichstrasse, men ligger knappast vid den. Den syntes från gatan några decenniumn, javisst, men det har varit ett hus emellan och fasaden har varit mot Kronenstrasse.

Det verkar som om inte hel vårt hus fick vara kvar efter kriget. De "högra" delarna verkar ju mer
förstörda.

Jag har lagt till pilar som pekar på brandväggarna med reklam (efterkrigsbilden).

Jag tror att ditt resonemang stämmer. Med ledning av flygbilderna verkar det ganska solklart. Isf stämmer det med min bild i inlägget innan ditt. Dvs att Kronen Cafe var beläget i denna byggnad, förmodligen även kontor och/eller bostäder.

Jag kollade upp en sak som vi kanske missat helt, på bilden från 1986 syns faktiskt gatuskyltar längst t.h., lite suddiga, men kanske det går att utläsa texten ändå.

Bifogar tre bilder, helbild från 1986, detalj (suddigt) av gatuskyltarna samt den text som hör till bilden, se bifogade länk till den.

Det är ju ganska solklart. Bildtexten säger ju Friedrichstrasse "towards Checkpoint Charlie". CC ligger på Friedrichstrasse.

Se inlägg 181 där jag har ritat ut taklinjerna. Husets entré måste ha legat på Kronenstrasse, eftersom det är den enda gata som ligger i direkt anslutning till nån av husets fasader.

Gud, vad rolig den här tråden är :)

Efter att ha jämfört flygbilder från 1953 och 2012 tänker jag ställa mig till skaran som placerar huset i korsningen Kronenstr och Friedrichstr.

Så här tänkte jag:

Den första bilden visar ung. position på Mohrenstr från vilken fotot från post #18 togs.

Tittar man från samma position på hur det såg ut efter kriget verkar det finnas endast en byggnad med långsidan mot Friedrichstr och uppe mot Kronenstr.

Många verkar vara överrens om att huset ser ut som det gör p.g.a. att man har räddat det som blev kvar efter kriget och på den andra bilden verkar det inte finnas så mycket mer än byggnaden inringat med grönt. Om huset låg närmare Mohrenstr hade det varit "nybyggt" utan några fönster mot Friedrichstr.

Notera att jag har roterat kartan för att någorlunda matcha vilkeln på originalbilden. Se kompassen i hörnet för orientering.
(klicka på bilden för större version)

Intressant med flygbilderna från de sönderbombade kvarteren. Om positionen du prickat in är rätt så ser det ut som att det inte fanns kvar någon byggnad på den plats där det mystiska huset står. Kan det vara så att huset byggdes efter kriget? Kanske var det en lagerlokal och då behövdes inte många fönster.

Reklamen för textilgrossisten är också lite speciell. Ser ut som ett konstverk i relief. Använder man så påkostad reklam på en brandvägg på resterna av ett gammalt hyreshus? Ser inte ut som någon affisch i alla fall.

Senast ändrad:
ANNONS