erik.p
Aktiv medlem
Håller helt med Peter N på #115. och Erik på #117. Huset stod i det nybyggda kvareteret med glasatrium.
Ni får inte glömma bort bilden på #24. Den är tagen alldeles till höger om bild #18, Man ser en liten bricka i väggen på bägge bilderna. Alltså har vi huset med valvfönstrem (t.v. på #18), sedan kommer ett tomt utrymme plus några hus, delvis längre in (#24) (numera marockanska ambassaden) sedan kommer en gata och SEDAN kommer vårt hus, bild #1.
Många av er verkar vara på fel sida om Friedrichstrasse. åtminstone tolkar jag bilderna så. Och som sagt #24 är lite av en nyckelbild. Observera också att "konstiga huset" står ganska långt bort på den bilden.
Ja, exakt så resonerar jag. Bilden i #18 försökte jag återskapa i mitt inlägg #64. Notera där byggnaden till vänster i bild, den som står där än idag och som någon vänlig tysk identifierade som Mohrenstraße 20 i inlägg #63. Jag "ställde mig" alltså i google earth street view där Peter markerar med gult i inlägg #115.
Det gäller att hålla tungan rätt i mun, tror det blev rätt med hänvisningarna...