Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller helt med Peter N på #115. och Erik på #117. Huset stod i det nybyggda kvareteret med glasatrium.

Ni får inte glömma bort bilden på #24. Den är tagen alldeles till höger om bild #18, Man ser en liten bricka i väggen på bägge bilderna. Alltså har vi huset med valvfönstrem (t.v. på #18), sedan kommer ett tomt utrymme plus några hus, delvis längre in (#24) (numera marockanska ambassaden) sedan kommer en gata och SEDAN kommer vårt hus, bild #1.
Många av er verkar vara på fel sida om Friedrichstrasse. åtminstone tolkar jag bilderna så. Och som sagt #24 är lite av en nyckelbild. Observera också att "konstiga huset" står ganska långt bort på den bilden.

Ja, exakt så resonerar jag. Bilden i #18 försökte jag återskapa i mitt inlägg #64. Notera där byggnaden till vänster i bild, den som står där än idag och som någon vänlig tysk identifierade som Mohrenstraße 20 i inlägg #63. Jag "ställde mig" alltså i google earth street view där Peter markerar med gult i inlägg #115.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun, tror det blev rätt med hänvisningarna...

Tycker det verkar som om brickan i väggen finns kvar även på den moderna bilden #64.

Ja, det verkar vara någon form av skylt, kanske avstånd till närmaste brandpost eller så.

Sen delar jag uppfattningen att det är ett helt vanligt bostadshus, som bara byggts upp tidigare än kringliggande hus, och i väntan på dessa lät man utsmycka baksidan med reklam. Då man visste hur de angränsande husen skulle ligga, satte man inga fönster på de sidor som skulle få andra huskroppar dikt an. Inte ovanligt att man ser detta, även i Sverige (fast kanske inte på så många fasader av ett hus). Kanske kom det dit hus, eller så revs allt för att ge plats åt glasatriumet, innan grannhusen kom på plats.

Detta dock ren spekulation från min sida, jag har ingen fakta som underbygger detta resonemang.

Som jag nämnde i inlägg #59 och #61 finns det flygfoton från 1953 och 2000 i google earth, och jag tycker mig inte se "vår" byggnad där då (detta från minnet). Byggd någon gång mellan 1953 och 1986. Riven mellan 1986 och år 2000 (då glasatriumet var på plats).

Jupp, det stämde. Kvarteret byggdes om 1985-1989. Arkitekten som ritade nybygget heter Eckhart Schmidt och platsen benämns "Berlin-Mitt, Quartier 109".

Källa här

http://www.architekt-e-schmidt.de/chrono.html

Quartier 109 är alltså det kvarter där vi idag har glasatriumet ut mot Friedrichstrasse.
Som framgår av bildtexterna var det planerat att utföras 1985-1989, men det står också att det avbröts 1989 (muren föll etc.). Därför har vi idag glasatriumet.

Ett mejl till den arkitektfirman kanske kan ge svar på frågan om vad det var för byggnad de rev 1985 (om de nu kom så långt 1985, den kanske var kvar när arbetet avbröts 1989, och revs först när glasatriumet byggdes).

Mycket givande diskussion hittills! Min första tanke var att få veta VAR huset stod (se fråga 01) och det är väl NÄSTAN klarlagt idag - åtminstone till 95-99%? Men återigen, vad jag nu önskar är svaret på frågan - vad var det för hus och vad användes det till? Har skrivit till Tyska ambassaden och till företaget i Berlin som har huset (med gula märket) men har ännu inte fått några svar.

Nu kommer jag istället med ett mycket RADIKALT förslag: Föreslår en gemensam gruppresa för de som är intresserade till Berlin, medtag kamera, karta och matsäck, gärna tyskt lexikon också…

Jag tar fram alla hittills publicerade bilder i forumet, monterade på kartong i A4-storlek och så sätter vi igång en riktig, riklig, intresserad expedition för att utforska och på det viset övertyga oss alla HUR det är med det märkliga husets gåta! Alla vinklar ska undersökas, alla hus kollas, alla innergårdar ska också genomsökas. Nu ska vi verkligen gå till botten med detta!!

Vi börjar med en helt blank och tom karta över området!

Bilagor

• Skärmavbild 2013-08-13 kl. 21.39.09.jpg
    Skärmavbild 2013-08-13 kl. 21.39.09.jpg
    56 KB · Visningar: 106
Har nu fått information av en annan medlem i Fotosidan som tyvärr inte kan lägga in detta själv så jag har fått OK att göra det i hans ställe. F.ö. kan jag inte ansvara för inläggets riktighet.

Citat.

Vi kan konstatera att ditt mystiska hus på din bild i första inlägget är samma hus som finns länken till flickr sidan, bild 3 i ppt filen.

Bild 1: Är tagen från ditt inlägg i Forumet, se den vita byggnaden inringat med rött jämför taket till denna byggnad på bild 2 och 3, byggnad med blå inringning är där ditt mystiska hus stod.

Bild 2: Gatunivå korsningen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse se taket på byggnaden till vänster inringat med rött, samma tak som bild tre.

Bild 3: Samma vita byggnad till vänster och ditt mystiska hus till höger i bild. Notera byggnaden bakom det vita huset, inringad detalj i den svarta ringen, se bild 4 .

Bild 4: inringad detalj till hus “bakom” det vita huset det är samma byggnad på bilderna.

Jag är övertygad om att ditt mystiska hus stod i hörnet Friedrichstrasse/Mohrenstrasse.

Jag är ganska säker på att huset var ett bostadshus som klarade bombningarna, huset var en del av en länga.

Allt kanske redan är klarlagt.

Här ser du andra byggnader från Berlin som “liknar” ditt hus med Tomma väggar.

Slut citat.

4 st bilder bifogas.

Bilagor

• hakan01.jpg
    hakan01.jpg
    103 KB · Visningar: 116
  • hakan02.png
    hakan02.png
    330.6 KB · Visningar: 79
  • hakan03.jpg
    hakan03.jpg
    46.8 KB · Visningar: 99
  • hakan014.png
    hakan014.png
    407.2 KB · Visningar: 91
En liten kvällsteaser...

Jag har under kvällen fått ett meddelande från den "mytomspunne" Sarah Tustra i Berlin att denne försökt maila TS med vad han uppger vara "die Aufklärung des Rätsels" (Gåtans lösning!)
Jag har, med TS godkännande, gett Sarah Tustra rätt e-mialadress.

Behöver jag säga att jag är nyfiken?

Lars: You've got mail! (Från mig med lite respons på det du skrev!) :)

Det slog mig att huset nog inte kan ha legat alldeles vid Friedrichstrasse ändå. Kolla bild nr 1. Det är säkert 20 m till gatan och man bygger inte ett hus med baksidan mot gatan. Det finns plats för ett hus till mellan vårt och F-strasse. Vi är absolut inne på rätt kvarter men de senaste ringarna visar inte var huset stod. Bäst är forfarande Peter N:s röda rektangel i inlägg nr 115.

Den här diskussionen om huset har nu tagit en mer internationell inriktning, för några dagar sedan lade jag ut en förfrågan på en motsvarande en tysk Fotosidan ( Fotocommunity) som nu också har börjat fundera på detta, se bifogade länk, OBS all text där är på tyska.

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index3.html

Har också fått mera dokumentation från Matthias Vogel (Sarah Tustra in Fotocommunity) som jag förbereder lite och kommer att lägga ut här inom kort.

Här kommer nu ett inlägg från Matthias Vogel alias Sarah Tustra som har tagit del av vår diskussion här på Fotosidan och samtidigt startat en motsvarande på den tyska, vilket är rätt kul:

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index3.html.

Har fått OK från honom att publicera hans teori om hur detta ser ut, hans text är på engelska.

Hello Lars,

My Name is Matthias (Sarah Tustra in Fotocommunity) Jan Arvidson gave me you're mail adress, as you are looking for some more informations.
Well, i have some news for you.
Yesterday I shortly went to the "Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt Berlin" pooh, a really long word.
There are some really big models of the city Berlin. One shows the period of 1989, shortly before the GDR collapsed.
I was really glad, as it is really easy to locate your house on this model.

Text under bild nr 1 med röd och grön pil.
Model Ostberlin 1989

Not all of the houses where build at least, some where just planed, others finished
The red arrow shows your house, Kronenstr 63. The green one is your position, when you took the photo.

After 1989 everything changes and new planes where made, and in 1993 they build a new complex, in the so called "Quartier 109".
But today, the front of house Kronenstr 63 is still existing.

Text under bild nr 2.
Kronenstr 63

They just cut away the original roof and added some more floors onto it. Behind the front everything was removed and rebuild new.
From the backside there is a big atrium, from where you can reach the backside of all buildings of the "Quartier 109" complex.

Text under bild nr 3.
Atrium Quartier 109

Well I think we found out the mystery of the grey house :)
Here is the link to our discussion in the fc (hope it works)
http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index3.html

It was a pleasure to find out how this puzzle works.
Have a nice day

Matthias

Bilagor

• sarah-tustra001.jpg
    sarah-tustra001.jpg
    61.2 KB · Visningar: 108
  • sarah-tustra002.jpg
    sarah-tustra002.jpg
    86.1 KB · Visningar: 94
  • sarah-tustra003.jpg
    sarah-tustra003.jpg
    84.7 KB · Visningar: 108
Senast redigerad av en moderator:
Bifogar ett dokument till från Sarah Tustra.

Hello Lars,

Well it is a pleasure for me to be a little part of that puzzle.
In my first mail, I forgot to send 2 Pictures from an old postcard of 1903.
There was a Cafe in the ground floor, and on the 1st floor, the "Kronencafé"
The other floors, well I can´t tell really, bur I think there where some offices, maybe also some where used as flats to live in.

Have a nice day, greetings to the north

Matthias

Bilagor

• y3455263.jpg
    y3455263.jpg
    164.3 KB · Visningar: 85
  • y3666605.jpg
    y3666605.jpg
    156.7 KB · Visningar: 88
Här kommer nu ett inlägg från Matthias Vogel alias Sarah Tustra som har tagit del av vår diskussion här på Fotosidan och samtidigt startat en motsvarande på den tyska, vilket är rätt kul:

http://www.fotocommunity.de/forum/fotografie-allgemein/erkennt-jemand-dieses-haus/index3.html.

Har fått OK från honom att publicera hans teori om hur detta ser ut, hans text är på engelska.

Hello Lars,

My Name is Matthias (Sarah Tustra in Fotocommunity) Jan Arvidson gave me you're mail adress, as you are looking for some more informations.
Well, i have some news for you.
Yesterday I shortly went to the "Senatsverwaltung für Stadtentwicklung und Umwelt Berlin" pooh, a really long word.
There are some really big models of the city Berlin. One shows the period of 1989, shortly before the GDR collapsed.
I was really glad, as it is really easy to locate your house on this model.

Text under bild nr 1 med röd och grön pil.
Model Ostberlin 1989

Not all of the houses where build at least, some where just planed, others finished
The red arrow shows your house, Kronenstr 63. The green one is your position, when you took the photo.

After 1989 everything changes and new planes where made, and in 1993 they build a new complex, in the so called "Quartier 109".
But today, the front of house Kronenstr 63 is still existing.

Text under bild nr 2.
Kronenstr 63

They just cut away the original roof and added some more floors onto it. Behind the front everything was removed and rebuild new.
From the backside there is a big atrium, from where you can reach the backside of all buildings of the "Quartier 109" complex.

Text under bild nr 3.
Atrium Quartier 109

Well I think we found out the mystery of the grey house :)
Here is the link to our discussion in the fc (hope it works)

It was a pleasure to find out how this puzzle works.
Have a nice day

Matthias

Eh..jag. m.fl. , tror han är på fel gata. "Vårt" hus ska ju ligga på Friedrichstrasse, inte Kronenstr 63...
Dock rivet för att ge plats åt samma hus, det med ljusgården/atriumet.
I den tyska tråden spekulerar han ju även i det urspungliga husets funktion...

Senast redigerad av en moderator:
Galet intressant och underhållande tråd. Har inget som helst att tillägga, men jag följer tråden med fortsatt spänning! :)

Fick ett inlägg idag från signaturen Sarah Tustra som vill påpeka följande:

Citat.

Hi,

Thanks. Maybe this guy should take a look at #115 and #119, its the red square and thats Kronenstr 61-63.
Something about the house numbers in Berlin. In most of the german cites the counting of the numbers starts on one end of the road, one side with even, the other with odd numbers. In Berlin its very often a little bit confused. So you might have a house number 10 opposite to house number 240 or 123 this might be confusing.
However, the house you´ve been looking for is Kronenstr 61-63 (forgot the 61 in my first mails)

mvh
Matthias

Slut citat.

Då får jag väl tacka för berömmet! Från början gällde det bara att försöka hitta den plats där jag stod 1975 och tog bilden. Om detta råder nu delade meningar, ska inte gå in på alla varianter, men det är väl detta som bidragit till att allt fler vill försöka lösa gåtan.

Som sagt tidigare väntar jag på brev/mailsvar från dels Tyska ambassaden respektive det tyska företag som bedriver textilverksamheten i närheten.

Så fort någon av dessa återkommer jag direkt!

Bifogar två bilder, dels en av dem som visar huset på lite håll från 1975 samt en helt nytagen bild av signaturen “Sarah Tustra” (har hans tillstånd för publicering) som visar samma hörn. Om man tittar noga kan man se ett gult märke på husväggen t.v. (klicka på bilden för förstoring) det kan vara ett bevis för att det är rätt ställe. Den stora gatan med den vita Trabanten i förgrunden heter Friedrichsstrasse och gatan till vänster med “mitt” hus heter Mohrenstrasse. Bedöm själva!

Bilagor

• berlin001.jpg
    berlin001.jpg
    49.7 KB · Visningar: 86
  • sarah-tustra-bild.jpg
    sarah-tustra-bild.jpg
    83.5 KB · Visningar: 91
Samma hus och plats vad jag kan se. :)
Mycket intressant tråd. :)
Kom ni fram till vad huset var för sorts byggnad? Ser ju jättemärklig ut, som en maskerad försöksanläggning för framställning av atombomb eller nåt, ser helmysko ut.

ANNONS