Advertisement

Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
"Vi" ?
Det finns minst två olika grupper här som placerar huset på olika platser. Vilka "vi"?

"Nu" ?
Den enligt min (och uppenbarligen en ökande skara) uppfattning korrekta placeringen (Kronenstrasse) kom Peter Nordström med redan i inlägg #115 för snart två veckor sedan. Rätt eller fel.

När du efter tre veckor skriver "Kanske börjar vi komma någonvart nu" , är det kanske inte så lämplig formulering. Du trampar på dem som har en annan uppfattning än du, åtminstone känner jag det så.

Hej alla glada fotovänner

Jag känner mig inte alls trampad på, möjligen lite frustrerad över att jag inte kunnat förklara så att andra har förstått hur jag kommit fram till min ståndpunkt. Och jag var inte först att påstå att huset ligger på Kronenstrasse, ”Beagle five” placerar huset här redan i inlägg #72 efter det har jag bara summerat det jag läst i tråden.

Jag känner mig övertygad om att huset ligger på Kronenstrasse. Och Matthias Vogel alias Sarah Tustra har också varit inne på den linjen, han har bland annat bidragit med bilden av modellen från Berlins motsvarighet till stadsbyggnadskontor (#131) som sedan snyggt har kopplats ihop med fasaden på ”vårt hus” (#172 och #181). Han har även bifogat vykort från 1903 som visar fasaden mot Kronenstrasse vilken stämmer väl med nuvarande fasad på Kronenstrasse 60-63 med undantag att huset nu är 2 våningar högre.

Så då vidare till vad huset användes till. Sarah Tunstras vykort visar att det varit ett café i entréplanet de övre planen vet vi inget om men troligen har det varit kontor eller bostäder i resten av huset. Jag har letat mer bilder och information om området men inte hittat något om detta specifika hus. Men denna artikeln http://www.theatlantic.com/past/docs/issues/97may/berlin.htm handlar om husen på andra sidan gatan. När man läser artikeln blir man väldigt intresserad av att få veta mer om historien om ”vårt hus”. Någon föreslog på skämt att Stasi kunde tala om vad huset använts till och det kanske inte var så dum idé men man kanske borde börja med ”stadsbyggnadskontoret” vad det nu kan heta på tyska.

Ledsen om jag trampat på någons tå...
VÄLDIGT ömma tår i såfall, om du frågar mig Jag anser att du uttryckte dig optimistiskt och uppmuntrande...

Att det FORTFARANDE verkar råda oklarhet runt husets beliggenhet tycker jag är "spännande".
Vår byggnad låg i det kvarter som avskärmas av gatorna Mohren-, Friedrichs-, Kronen- och Glinkastraße med långsidan gentemot Friedrichsstraße, ett stycke in från gatan. Husets gavel låg ganska nära Kronenstraße. Detta framgår av den bild Lars visar i inlägg #46 i kombination med den bild jag länkar till i #47. Lars stod på Mohrenstraße 1975 och riktade gluggen snett mot Friedrichsstraße.

Det framgår även entydigt av den undersäkning som den vänlige FC-medlemmen Matthias Vogel låtit göra i frågan. Vogel, som bor och lever i Kreuzberg, strax söder om stadsdelen Mitte, där huset låg, har bemödat sig att jämföra Lars bilder med modeller av stadens utveckling under sen DDR-tid och sedan dess. Han har ett engagemang i frågan i paritet med vårt och dessutom tillgång till ett helt annat material på plats som vi inte har. Dessutom sin lokalkännedom...
Den som ändå tvekar rekommenderar jag att läsa igenom motsvarande tråd på tyska Fotocommunity.de. Lars har länkat tidigare i tråden till de sidorna.

Nej, det råder INGET RIMLIGT tvivel om VAR byggnaden stod! :) Visst, man kan fortsätta att debattera och ifrågasätta. Frågan är bara om det i såfall säger mer om byggnaden eller om debattören... ;-)

Letade lite till på Google Maps, med den s.k. Streetview-funktionen och skrev in Mohrenstrasse mot Friedrichsstrasse och fick fram den här kartbilden. Den är skuggad på vänster sida, men jag tycker det saknar betydelse i det här fallet. Det stora huset rakt fram ligger alltså på Friedrichsstrasse och skulle jag då stått här på Mohrenstrasse denna dag 1975! Huset på Friedrichsstrasse har då Kronenstrasse på sin baksida, alltså t.v. på kartbilden.

Husfasaden t.v. verkar också stämma, se bild nr 3, underst.

Jämför nu kartbilden med mina allra första bilder, nog verkar det som det är samma vinkel?

Bilagor

• mohren-mot-fried_130826.jpg
    mohren-mot-fried_130826.jpg
    63.2 KB · Visningar: 55
  • berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 48
  • berlin006_trabanter.jpg
    berlin006_trabanter.jpg
    75.1 KB · Visningar: 58
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar