Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag berättade tidigare så skrev jag ett brev den 12 augusti till det tyska företag som ligger alldeles intill den förmodade adressen Mohrenstrasse 20-21. Idag kom det ett svar från Nicoline Bauers.

Citat.

Sehr geehrter Herr Ternblad,

gerne versuche ich, Ihre Anfrage ein Gebäude im ehemaligen Ost-Berlin betreffend, zu beantworten.

Das Gebäude ist tatsächlich nicht mehr vorhanden. Allerdings befand es sich nicht neben dem Zentralverband des Deutschen Handwerks, Mohrenstr. 20-21, sondern in dem westlich anschließenden Block, jenseits der Friedrichstraße, die auf Ihrem Bild auf S.1 im Vordergrund zu sehen ist. Auf der Luftansicht müsste es im Bereich des großen Glasdaches, durch den Ihr roter Kreis links unten schneidet, gelegen haben.
Davon abgesehen handelte es sich aber mit Sicherheit nicht um ein seltsames Gebäude ohne Fenster und Türen, sondern um den zum Hof ausgerichteten Seitenflügel eines typischen Berliner Mietshauses, bei dem die Nachbargebäude im Krieg zerstört worden sind. Von diesem Seitenflügel sieht man die beiden Brandwände, wo die Nachbarbauten anschlossen – die Fenster sind auf den beiden abgewandten Seiten zu vermuten, zu denen sich auch die Dächer abzuwalmen scheinen. Es ist typisch, dass diese Brandwände zu Reklamezwecken genutzt wurden, wobei die Werbung in der Regel überhaupt nichts mit der Nutzung des Hauses zu tun hat.

Es tut mir leid, dass ich Ihre Hoffnung, ein „bermerkenswertes“ Gebäude entdeckt zu haben, enttäuschen muss und ich wünsche Ihnen viel Erfolg bei Ihrer Show.

Mit freundlichen Grüßen
Nicoline Bauers

Slut citat.

Ska försöka återkomma med en översättning på svenska, den jag gjorde själv med Google blev inte så bra så jag har bett en annan deltagare på tråden hjälpa mig med det. Om det skulle vara så att någon som kan tyska också vill hjälpa till med en översättning till svenska vore jag tacksam för det!

Huruvida det här svaret har löst gåtan helt låter jag vara osagt, men förhoppningsvis har vi kommit en liten bit på väg åtminstone.

Trodde ett tag att den här tråden om det märkliga huset i forna ÖstBerlin skulle vara helt slut, men den verkar hålla i sig ett tag till!

I mitt brev till henne bifogade jag de här 5 st bilderna som kanske kan hjälpa till att förstå hennes svar.

Bilagor

• berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 49
  • berlin006_detalj.jpg
    berlin006_detalj.jpg
    42.6 KB · Visningar: 48
  • mohrenkarta003_130812.jpg
    mohrenkarta003_130812.jpg
    148.5 KB · Visningar: 55
  • berlin006_trabanter.jpg
    berlin006_trabanter.jpg
    75.1 KB · Visningar: 46
  • berlin007_svarta-bilar.jpg
    berlin007_svarta-bilar.jpg
    87.5 KB · Visningar: 51
Min tyska är rejält ringrostig och lite information kan jag därför ha missat.

Men det jag plockar upp är att detta är ett rätt vanlig hus för Berlin, där husen som nämnts i tråden ligger vägg mot vägg. När husen förstördes i kriget (andra världskriget antar jag) så blev en vägg blank när grannhuset försvann. Denna blanka sidan var det då vanligt att man använde för diverse reklam.

Så det verkar som att huset är ett helt vanligt hus som överlevt kriget, men grannhuset gjorde det inte. Den tomma ytan var då en populär reklamplats.

Min tyska är rejält ringrostig och lite information kan jag därför ha missat.

Men det jag plockar upp är att detta är ett rätt vanlig hus för Berlin, där husen som nämnts i tråden ligger vägg mot vägg. När husen förstördes i kriget (andra världskriget antar jag) så blev en vägg blank när grannhuset försvann. Denna blanka sidan var det då vanligt att man använde för diverse reklam.

Så det verkar som att huset är ett helt vanligt hus som överlevt kriget, men grannhuset gjorde det inte. Den tomma ytan var då en populär reklamplats.

Bra, tack för svaret!

Så, nu med stöd av Google Translate ska vi vill lyckas få en bättre översättning =)

Tyska Ambassaden sa:
Bästa Mr Ternblad,

Jag vill försöka svara på din fråga om en byggnad i det forna Östberlin.

Byggnaden är faktiskt inte längre tillgänglig. Emellertid var det inte beläget intill Centrala Förbundet för Tysk Handel, Mohrenstr. 20-21, utan i det efterföljande kvarteret väster, bortom Friedrichstrasse, som kan ses på din bild på s.1 i förgrunden. Från luften i området skulle man se det stora glastaket, märkt med din röda cirkel längst ner till vänster.

Men bortsett från att det var verkligen inte en underlig byggnad utan fönster och dörrar, men av domstolen riktade vingen (enligt byggnadsnormer eller något sådant) av en typiskt Berlin hyreshus där de närliggande byggnader har förstörts i kriget. Från denna sida kan du se de två brandväggarna, där de närliggande byggnaderna har varit - fönstren återfinns på de två motsatta sidorna, inklusive tak verkar abzuwalmen. Det är typiskt att dessa brandväggar har använts i reklamsyfte men reklamen har ofta ingenting att göra med användning av huset.

Jag är ledsen att jag har släckt ditt hopp om att hitta en märklig byggnad, men önskar er all framgång i din show.

Med vänlig hälsning
Nicoline builder

Som du ser är det ännu lite konstigt här och där, men tror inte jag missat något denna gången =)

Så, nu med stöd av Google Translate ska vi vill lyckas få en bättre översättning =)

Som du ser är det ännu lite konstigt här och där, men tror inte jag missat något denna gången =)

Tack, ett litet fel bara, svaret är inte från Tyska ambassaden, de har inte svarat ännu, hon skriver från det textilföretag som ligger på Mohrenstrasse, men detta är av mindre intresse.

Det finns ett ord som inte heller jag hittar någon översättning på: “abzuwalmen”

Hoppas någon vet!

My bad, la det med citatkod för tydlighetens skull och tänkte först ha blankt och ändra sen till tyska ambassaden. Skulle kanske dubbelkolla först.

Ja kunde inte hitta det ordet heller. Kan vara en gramtikform, svenskan har lånat från tyskan tidigare vilket syns i t ex "det vete fan". Vete är en böjning av "skulle ha vetat" och du hittar den här konstiga böjningen i tyskan även idag.

Edit

Såg posten ovan, ja välvt tak låter logiskt. Så det ser ut :)

Intressant tråd. Vet inte om jag kan bidra med så mycket. Har inte orkat läsa de sista 50 inläggen.

Kan kanske universitetet i Leipzig hjälpa till? Lite långsökt, men jag hittade denna information på deras hemsida:

http://uni-leipzig.de/unigeschichte/professorenkatalog/leipzig/Teichmann_575/

Weitere Informationen

Prof. Dr. rer. pol. Curt Teichmann

1957-1963 Rektor der Hochschule für Binnenhandel Leipzig, anschließend Direktor der Großhandelsgesellschaft Textilwaren Leipzig
1963-1969 Direktor der Großhandelsgesellschaft für Textilwaren Leipzig

Verkar som att företagsreklamen tillhör ett företag från Leipzig, med en vd eller chef som tidigare har varit rektor vid högskolan i Leipzig. Om företaget hade en filial i Berlin på den tiden bilden togs eller bara gjorde reklam på husfasaden är svårt att veta. Kanske var det ett statligt grossistföretag. Professorn lever inte längre.

När jag först såg bilden tänkte jag att det har varit en bunker. Fast de bunkrar jag sett i Tyskland har varit större. Kan det ha varit en byggnad som tillverkade sånt som var så viktigt att det måste skyddas från flyganfall? Kan också ha varit en lagerbyggnad.

Jag har tagit mig friheten att bättre på tyskan lite (ett års studier i tyskland början på 90-talet...)

"(Högt ärade...) Herr Ternblad,

Jag försöker gärna svara på din fråga beträffande en byggnad i dåvarande Östberlin.

Byggnaden finns inte längre, dock så befann den sig inte bredvid Centralförbundet för tysk hantverk, Mohrenstr 20-21, utan snarare i det till väst anslutande kvartert bortom Friedrichstraße, det man ser på Er bild S.1, i förgrunden.
Från luften ser det ut som om det måste ha legat i området med det stora glastaket, till vänster om det område din röda cirkel skär igenom.

Utan tvekan handlar det inte om en sällsam byggnad utan fönster eller dörrar, utan snarare om den från innergården utåtriktade sidorna på ett typiskt hyreshus i Berlin, där de angränsande byggnaderna blivit förstörda i kriget.
På dessa sidor ser man de båda brandväggarna - till vilka grannbyggnaderna anslöt - fönstrena får man anta är på de de andra sidorna, mot vilka även de valmade taken ser ut att slutta mot.

Det var vanligt att man använde dessa brandväggar för reklamändamål, varvid reklamen i regel inte hade något alls att göra med användet av byggnaden.

Jag beklagar att jag grusar Er förhoppning om att ha upptäckt en "anmärkningsvärd" byggnad, och önskar Er mycket framgång med er show.

Mvh,

Nicoline Bauers"

Jag har tagit mig friheten att bättre på tyskan lite (ett års studier i tyskland början på 90-talet...)

"(Högt ärade...) Herr Ternblad,

Mvh,

Nicoline Bauers"

Bra, nu verkar vi komma allt närmare gåtans lösning. MEN, det stämmer alltså inte att den skulle ligga där vi först trodde, eller?

Kan någon på en karta göra en cirkel där den nu ska vara?

Bilagor

• Skärmavbild 2013-08-22 kl. 17.08.31.jpg
    Skärmavbild 2013-08-22 kl. 17.08.31.jpg
    33.3 KB · Visningar: 45
  • 31803356.jpg
    31803356.jpg
    80.9 KB · Visningar: 65
Lars, jag hinner inte registrera mig i det tyska forumet nu. Om adressen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse stämmer så ligger där något i dag som heter

Friedrichstadt Passagen

designforum.de

https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=204020822252075793338.0004d75da40b4707430df

http://www.stadtentwicklung.berlin.de/bauen/baubilanz/en/friedrichstrasse.html

Vore bra om man kunde få fram en exakt gatuadress. Då kan man kolla i pdf-dokumentet som jag länkade till i förra inlägget.

Får återkomma senare.

Lars, jag hinner inte registrera mig i det tyska forumet nu. Om adressen Friedrichstrasse/Mohrenstrasse stämmer så ligger där något i dag som heter

Friedrichstadt Passagen

designforum.de

https://maps.google.com/maps/ms?msa=0&msid=204020822252075793338.0004d75da40b4707430df

http://www.stadtentwicklung.berlin.de/bauen/baubilanz/en/friedrichstrasse.html

Vore bra om man kunde få fram en exakt gatuadress. Då kan man kolla i pdf-dokumentet som jag länkade till i förra inlägget.

Får återkomma senare.

Kollade på Google angående designforum.de och fick fram detta, är det rätt?

http://www.google.se/#fp=832d6ccd0b7f3884&q=designforum.de

Se mitt inlägg #115. i den röda rektangeln låg huset. Gatuadressen är Kronenstrasse 60-63.

Jag kan verkligen inte hålla med om det.
1. Hur är det möjligt att ens se byggnaden på den bild som först visas i #18 om den ligger nere längs Kronenstrasse? Bilden är tagen med fotografen stående på Mohrenstrasse cirka 20.
2. Den Flickr-bild som visats tidigare är tagen i riktning söderut längs Friedrichsstrasse, i höjd med Mohrenstrasse. Det är till och med vad bilden är döpt till. Till höger i höjd med Mohrenstrasse finns huset vi talar om. Längre ner på vänster sida Friedrichsstrasse finns ett hus som verkar finnas kvar än idag om man jämför konturerna med dagens satellitkartbild. Jag tolkade det som att du i din karta har ringat in en byggnad längre västerut på Kronenstrasse som att det vore detta andra hus. Det tror jag alltså i så fall inte stämmer.

För mig är läget uppenbart: hörnet Mohrenstrasse - Friedrichsstrasse. Det är väl också vad det citerade tyska svaret ovan säger.

Senast ändrad:
För mig är läget uppenbart: hörnet Mohrenstrasse - Friedrichsstrasse. Det är väl också vad det citerade tyska svaret ovan säger.
Stämmer, med långsidan mot Friedrichstraße ett stycke in från gatan. Det framgår klart och tydligt av såväl det som Nicoline Bauers som Matthias V. ("Sarah Tustra") uppger.
Två tyska källor, båda i Berlin, bekräftar alltså läget oberoende av varandra. Förstår inte riktigt varför spekulationerna fortsätter...?

Senast ändrad:
Se mitt inlägg #115. i den röda rektangeln låg huset. Gatuadressen är Kronenstrasse 60-63.

Återkommer till Peter N med en kanske lite tydligare karta. Jag stod vid röda pilen nr 1 och tog bilden mot Mohrenstrasse. Bifogar som jämförelse Peters bild. Klicka på kartan för större bild.

Peters bild visar att huset istället låg vid röda pilen nr 2 med bakgrundshuset vid röda pilen nr 3.

Med tanke på att de flesta anser att vinkeln nr 1 stämmer bäst, kanske vi kan anse det är den rätta? Mera synpunkter? Skulle bara till sist få det bekräftat det jag allra, allra först ville veta - VAD var det för hus?

Bilagor

• kronen-60-63.jpg
    kronen-60-63.jpg
    134.4 KB · Visningar: 41
  • berlin.jpg
    berlin.jpg
    101 KB · Visningar: 41
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto