Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur har du tänkt ta upp filmen och kolla utan att förstöra den? Jag talar naturligtvis om exponerad film som ska framkallas och har lagts i blöt.

Naturligtvis alla vet ju att man kan inte göra det, det är därför tyckte jag att den lärt lite roligt .
Bry inte om det se till istället att du får bukt med problemet.
Ge fan att blöta fyll på dosan med soppa sen laddar du spiralen då hinner soppan stå för ett tag sedan sänker du ner spiralen locket på och agitera. Håll dosan vågrätt och agitera så att du tippar höger och vänster samt rotera den samtidigt för en 30 sekunder.

PS: det blir nya rutiner så praktisera först i mörker så du hittar allt och hittar rätt.

Men det är ju raka motsatsen mot vad du skrev nyss, nämligen att filmen ska vara blöt. Jag fattar fortfarande ingenting.

Jag har aldrig använt förblötning, eftersom jag alltid framkallade med förnyelselösning. Tyckte det gav ett stabilare resultat. Jag använde däremot alltid metoden med öppen dosa, så att filmerna snabbt kom ner i framkallaren.

I vanlig ordning säger alla helt olika saker, så det är tyvärr omöjligt att veta vad som är "rätt". Förblötningen verkar ju inte ge några nackdelar i alla fall, men kan konstateras inte hjälpa mot problemet ifråga.

"Jag har framkallat film i tusen år" är dessvärre inte ett bra argument eftersom det ju kommer från både dem som säger si och från dem som säger så. Att just jag får bubblor kan kanske bero på vattenkvaliteten och dess ytspänning, eller något annat som är omöjligt att ta reda på. Funderar starkt på att inhandla en dunk destvatten.

Nästa rulle blir nog först nästa helg:)

I vanlig ordning säger alla helt olika saker, så det är tyvärr omöjligt att veta vad som är "rätt". Förblötningen verkar ju inte ge några nackdelar i alla fall, men kan konstateras inte hjälpa mot problemet ifråga.

"Jag har framkallat film i tusen år" är dessvärre inte ett bra argument eftersom det ju kommer från både dem som säger si och från dem som säger så. Att just jag får bubblor kan kanske bero på vattenkvaliteten och dess ytspänning, eller något annat som är omöjligt att ta reda på. Funderar starkt på att inhandla en dunk destvatten.

Nästa rulle blir nog först nästa helg:)

Få som framkallat film i tusen år, så det är ett dåligt argument. Däremot tycker jag faktiskt min erfarenhet av att ha lärt ett antal hundra fotografer att framkalla film och att den grupp som fick problem med luftbubblor gick över till lösningen att sätta ner spiralerna i en dosa fylld med framkallare och att deras problem då försvann.

Stefan

Destillerat vatten? Hmmm det använder jag när jag blandar egen emulsion och enbart för att det är saltfri det kommer inte att eliminera ditt problem men kommer att kosta skjortan för dig. :)

Varför är alla så säkra på att det är luftbubblor fläckarna beror på? Jag har fått luftbubblor på film, det ska inte förnekas, men fläckarna det gett ser inte ut så. De har skarpa kanter. Detta liknar inte det. Efter lite letande hittade jag ett negativ med fläckar av luftbubblor. Här är en delförstoring:

Bilagor

• PICT0048.jpg
    PICT0048.jpg
    47.2 KB · Visningar: 164
Varför är alla så säkra på att det är luftbubblor fläckarna beror på? Jag har fått luftbubblor på film, det ska inte förnekas, men fläckarna det gett ser inte ut så. De har skarpa kanter. Detta liknar inte det. Efter lite letande hittade jag ett negativ med fläckar av luftbubblor. Här är en delförstoring:

Bra fråga, kan man tänka sej nått annat ?

Newtonringar, hur ser scannerhållaren ut, den kanske utesluter såna.

Nått annat från Scannern, varför inte, ser "bubblorna" ut på samma sätt och position på neg som scannats på samma position i scannern ?, dvs upprepar de sej ?
Det kanske blir "bubblor" om man provscannar utan media, dvs utan negativ, lätt kollat, vänder man på neget och mönstret följer med så utesluts några möjligheter.

Nått från kameran, någon oljig rulle eller dyl ?

//MW

Jag har aldrig trott det, hade en annan teori med förblötning och ph värdet om du går tillbaka lite du kan läsa det.
Jag har bara nämnt att när man inte förtvättar neggen och sänker ner det istället i soppan och inte häller framkallaren på då eliminerar risken till det också.

Nu är det så att Kodak, Ilford, och Fuji, och även Forte ansedd filmtillverkare har aldrig i nån faktablad nämnt nåt om förblötning. Om det hade varit mycket viktigt eller ett måste då säkerligen Kodak hade nämnt det i alla av deras faktablad. Men så långt jag kan se hittar jag inget förutom skitiga fotositer med många bessevisser inblandat.

Internet är ett farligt plats att hämta information ifrån.
It's a place for lunitics and liars with a lots of bad and un-thru informations.

Nu är det så att ett vanligt fix har en PH på 4-5 vattnet har 8-9 och framkallaren 12-13. Om vattnet är hårt då PH'n kan bli mycket lägre. Vad säger det till dig om hårt vatten är kvar vid spiralen efter en tvätt av negativet?

Mitt andra teori är att länge sedan var mycket snack om spiraler, det fanns spiraler som var besvärliga men tyvärr minns jag inte om det var samband med laddningen eller framkallningen.

Spontant så ser dina bubblor ut att ha suttit länge,därav de skarpa kanterna.
Har du varit sparsam eller väldigt försiktig vid agitering?

Typ av film?
Typ av framkallare?

/Jannenyfiken

Spontant så ser dina bubblor ut att ha suttit länge,därav de skarpa kanterna.
Har du varit sparsam eller väldigt försiktig vid agitering?

Typ av film?
Typ av framkallare?

/Jannenyfiken

Plus-X 120
D76 1+1
Agitering med snabba vändningar första halvminuten, därefter 2 vändningar varje halvminut. Dosan dunkad efter varje agiteringstillfälle.

Internet är ett farligt plats att hämta information ifrån.
It's a place for lunitics and liars with a lots of bad and un-thru informations.

>Absolut .......................

Nu är det så att ett vanligt fix har en PH på 4-5 vattnet har 8-9 och framkallaren 12-13. Om vattnet är hårt då PH'n kan bli mycket lägre. Vad säger det till dig om hårt vatten är kvar vid spiralen efter en tvätt av negativet?

Hej !

Rent spontant så tror jag nog att chansen att det skulle stanna kvar en droppar av vatten på filmen som inte ville flytta sej när framkallaren fylls på och den börjar agiteras känns väldigt liten, och i så fall, varför just överst i dosan ? skulle vattnet vara "kletigare" där eller är det översta vattnet mera illvilligt ?

--------------

Jag förvätte alltid mina filmer, det blev bra, antagligen hade jag väl läst det någonstans eller hört av någon trovärdig person, defintivt inte internet, det hade kanske blivit bra även utan förvätning.

------------

Då hade vi kollosalt kalkrikt vatten, det var många som använde avjoniserat vatten (batterivatten) till fotoväskorna och även till slutsköljen ( ett litet ca 1min dopp) för att minimera torkfläckar.

//MW

Hej !

Rent spontant så tror jag nog att chansen att det skulle stanna kvar en droppar av vatten på filmen som inte ville flytta sej när framkallaren fylls på och den börjar agiteras känns väldigt liten, och i så fall, varför just överst i dosan ? skulle vattnet vara "kletigare" där eller är det översta vattnet mera illvilligt ?

//MW

Ja det händer mer än att neggen blir blöt antihalo skiktet tvättas ut samt emulsionen sväller och då har du en spiral a deala med också där ämnen kan fastna hur otroligt än den låter med det är så. Framkallningen är en kemiskt process där ämnen reagerar omedelbart med en häftigt reaktion. (inte för ögat synbart eller hörbart men häftigt)

Förresten. Om det är så att den skadan han har är en ljusskadat neg då det borde vara ljust på en bild och inte svart om det är mitt teori så är det en underframkallad del av negativen och det blir svart på en påsiktbildbild.

PS: Det är kalkens och andra salters skull jag använder destillerat vatten när jag gör egna emulsion. Men det är helt annat. Man vill inte blanda ädelmetaller med kalk.

Ja och kalken stoppar inte framkallningen direkt bara har inverkan i kontrast det är därför pro labb har en filtersystem. Jag använder högeffektivt röntgenvätmedel vid sista behandlingen av film eftersom den eliminerar all kalk och andra salter som finns i vattnet

Senast ändrad:
Få som framkallat film i tusen år, så det är ett dåligt argument. Däremot tycker jag faktiskt min erfarenhet av att ha lärt ett antal hundra fotografer att framkalla film och att den grupp som fick problem med luftbubblor gick över till lösningen att sätta ner spiralerna i en dosa fylld med framkallare och att deras problem då försvann.
Som du ser är det fler än jag som undrar, så jag hoppas du förstår varför jag är ifrågasättande. Jag kan som sagt inte för mig liv begripa varför det skulle bli mindre bubblor av att sänka ner filmen i dosan istället för att fylla på framkallaren. Förloppet sett från filmen borde vara i det närmaste exakt samma. Men, jag ska prova.

Destillerat vatten? Hmmm det använder jag när jag blandar egen emulsion och enbart för att det är saltfri det kommer inte att eliminera ditt problem men kommer att kosta skjortan för dig. :)
Det lär ju inte försämra saken i alla fall, och dyrt är det knappast. 133:- för 25 liter, alltså 2:66 kronor per framkallning.

--------------------------------------------

Eftersom problemet inte uppstår på alla rutor så kan det knappast vara kameran. Annars hade man ju kunnat tänka sig att det var nåt ludd i kamerahuset som skuggar ena kanten lite här och där. Men icke. Ljusläckage är helt uteslutet eftersom det skulle ge motsatt effekt. Klet, kanske det. Men från vad då? Filmen går inte emot något annat än den frästa aluminiumpanelen runtom slutaren i kameran, och den är helt torr. Skannern begriper jag heller inte hur den skulle kunna inverka.

Det lär ju inte försämra saken i alla fall, och dyrt är det knappast. 133:- för 25 liter, alltså 2:66 kronor per framkallning.

Synd bara att du är så inne på att du ska tvätta för varje pris och vägrar att prova det Stefan och jag föreslå, därför skiter jag i ditt tråd här i fortsättningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar