idrougge
Aktiv medlem
Teoretiskt kan man ju tänka sig att framkallaren går in i emulsionen på ett jämnare vis om filmen redan är blöt, eftersom den då inte kan ha varierande fuktighet på olika ställen.
Det stämmer bra det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Teoretiskt kan man ju tänka sig att framkallaren går in i emulsionen på ett jämnare vis om filmen redan är blöt, eftersom den då inte kan ha varierande fuktighet på olika ställen.
Nu är vi där igen "förblötning" Det kan orsaka flammiga negativ. Vart får ni detta ifrån? Vi var inne på det tidigare och jag har genomgått alla mina Kodak, Agfa, Fuji tekniska blad och har inte funnit några hänvisningar till "förblötning"
Om någon hittar nåt då ska ni tala om för mig vilken publikation ni har funnit det. Dom tre är värdens största filmproducent och de borde nämna nåt om det om det är så att det är ett måste.
jag har aldrig i mitt liv förblött negativ och jag har framkallat några tro mig.
Märkligt. Många fotografer använder förvätning (Pre-soaking) för att undvika flammiga negativ. Bland de mer kända kan nämnas Edwart och Cole Weston (Mörkrum, utgiven av Aktuell Fotolitteratur 1979) Ansel Adams ( The Negative, Little, Brown and Co 1981).
Böckerna Mörkrum och Mörkrum 2 kan verkligen rekommenderas för den som är intresserad av se hur andra fotografer arbetar analogt.
Om du googlar på pre-soaking negative development, får du träffar så det räcker ett tag.
Själv har jag nog provat förvätning någon enstaka gång, men jag föredrar två kraftiga dunkningar i diskbänken. Det brukar jaga bort luftblåsorna. Jag har till och med spräckt en dosa av bakelit på det viset.
framkallaren arbetar effektivt och omedelbart varje sekund räknas det är därför Kodak säger att man häller inte framkallare i dosan, man fyller dosan med framkallare och sänker ner sedan spiralen.
Frågan är fortfarande VAD det är som gör den eventuella skillnaden. Framkallaren fylls på från samma håll (underfrån). Det går bara lite olika fort, kanske från fem sekunder till en sekund. Jag kan inte begripa hur detta skulle kunna göra att bubblor under hela framkallningen försvinner.Tänka sig, Frank, Kodak och jag är överens
Att sedan en del lyckas få bra resultat med andra metoder är kanske inte så märkvärdigt. Men jag har alltså undervisat några hundra fotografer om detta och det var en del som fick problem när de använde metoden att hälla på framkallaren efter det att man laddat spiralerna. När de bytte metod till den som Frank, Kodak och jag rekommenderar försvann problemen. Och de problem som uppstod hade just detta utseende, diffusa fläckar i kanten av filmen.
Tänka sig, Frank, Kodak och jag är överens
Stefan
Frågan är fortfarande VAD det är som gör den eventuella skillnaden. Framkallaren fylls på från samma håll (underfrån). Det går bara lite olika fort, kanske från fem sekunder till en sekund. Jag kan inte begripa hur detta skulle kunna göra att bubblor under hela framkallningen försvinner.
Förresten framkallade jag en rulle Neopan 100 igår som jag förblötte i ungefär 5 minuter. Vattnet jag hällde av var sen mycket djupt mörkblått, nästan ogenomskinligt. Framkallaren var istället gul när den hälldes ut. Det har aldrig hänt förut.
Jag har inte skannat än, så om bubblorna är kvar återstår att se. Däremot verkar det som om framkallaren "tog" mycket mer än förra gången, trots kortare framkallningstid. Negativen blev alltså mer svärtade. Därtill är filmbasen i stort sett helt klar! Det var den inte heller förra gången.
;-) Jag vet att jag ligger inte högt i kurs hos dig men vad har Kodak gjort? Tillverkar film? (it's a joke)
Man kan ju faktiskt ta en redan framkallad film och göra experimentet med vatten. Då är det bara att torka filmen så är den återställd sen.Det blir nog turbulens, virvlar och luftbubblor mellan spiralen och filmskikten när man fyller på framkallaren om den är laddad innan.
Man skulle ju kunna utföra de bägge experimenten genom att offra två filmer (eller dela på en) och se vad som verkligen händer, med belysningen tänd.
Det är många år sedan jag soppade film, men nog f*n minns jag bubblorna på 120-rullarna.
Ingen av dem är beskurna vad jag kan minnas.Martin,
eftersom det inte framgår om du beskurit bilderna du länkat till, vill jag kolla en sak.
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/img007.jpg
Ditt första bildexempel på fasaden ser ut att vara fotat i porträttläge (stående).
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/img005.jpg
Men hur är det med det andra bildexemplet med däcket?
Jag ska prova Stefans metod nästa gång, även om det stör mig enormt att det verkar helt ologiskt, hehe. Jag menar, man borde ju få bubblor igen så fort man agiterar ändå.
Håll ut Stefan mina dagar är räknade här. Jag sticker på ett låååångt resa snart, kanske till och med skaffar mig ett nytt medborgarskap. När mitt medlemskap går ut i april troligen kommer jag att icke förnya det.Jag är bara glad att vi tre är överens
Stefan
En torr exponerad negativ kan inte ha varierande fuktighet. Däremot en blött negativ kan ha det.
negativet kan ha varierande fuktighet
.
Konstigt, för jag har ju just bevisat att det visst bildas luftbubblor på blöt film. Jag förstår ingenting.På en film som är blöt fastnar inga luftbubblor. Lita på Kodak, Frank och mig. Det är ett antal timmars testande och tusentals framkallade filmer som ligger bakom det rådet
Konstigt, för jag har ju just bevisat att det visst bildas luftbubblor på blöt film. Jag förstår ingenting.
Det vore väldigt märkligt om den inte var det efter flera minuters joxande. Hur bevisar man det annars? Man kan ju inte gärna ta upp den och kolla.Att du har förblött den bevisar inte att den är blöt.
Det vore väldigt märkligt om den inte var det efter flera minuters joxande. Hur bevisar man det annars? Man kan ju inte gärna ta upp den och kolla.