Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är vi där igen "förblötning" Det kan orsaka flammiga negativ. Vart får ni detta ifrån? Vi var inne på det tidigare och jag har genomgått alla mina Kodak, Agfa, Fuji tekniska blad och har inte funnit några hänvisningar till "förblötning"

Om någon hittar nåt då ska ni tala om för mig vilken publikation ni har funnit det. Dom tre är värdens största filmproducent och de borde nämna nåt om det om det är så att det är ett måste.

jag har aldrig i mitt liv förblött negativ och jag har framkallat några tro mig.

Senast ändrad:
BTW: Kan inte du skanna negativet i sin helhet som negativ som visar hela plus lite utanför. Dvs lite luft ifrån kanten.

Nu är vi där igen "förblötning" Det kan orsaka flammiga negativ. Vart får ni detta ifrån? Vi var inne på det tidigare och jag har genomgått alla mina Kodak, Agfa, Fuji tekniska blad och har inte funnit några hänvisningar till "förblötning"

Om någon hittar nåt då ska ni tala om för mig vilken publikation ni har funnit det. Dom tre är värdens största filmproducent och de borde nämna nåt om det om det är så att det är ett måste.

jag har aldrig i mitt liv förblött negativ och jag har framkallat några tro mig.
Jag förstår inte om du påstår att förblötning ger flammiga negativ eller om du frågar om det ger flammiga negativ. Jag provade bara för att se om det kunde hjälpa mot bubblor, vilket det inte gjorde. Däremot ser jag ingen som helst nackdel i övrigt av resultaten att döma. Möjligen fick jag lite mindre korn än vanligt, men det kan vara inbillning. Jag har eller inte sett några som helst ojämnheter i framkallningen "på längden" av filmen, vilket jag sett då och då förut.

Teoretiskt kan man ju tänka sig att framkallaren går in i emulsionen på ett jämnare vis om filmen redan är blöt, eftersom den då inte kan ha varierande fuktighet på olika ställen.

BTW: Kan inte du skanna negativet i sin helhet som negativ som visar hela plus lite utanför. Dvs lite luft ifrån kanten.
Skadorna visar sig ju genom för låg framkallning, så utanför kanten blir det ingen skillnad eftersom det där är transparent redan från början. Det finns ju inget där att framkalla.

Under framkallningen ska du inte öka vätskevolymen, här behövs ju luften för att hjälpa till vid agiteringen.
Javisst, men det ska nog vara VÄLDIGT fullt om det blir dålig agitering på grund av det;-) Nå, jag tror inte att vätskemängden har med problemet alls att göra.

Martin
Jag har sagt att "det kan ge" och inte att den ge!!!!!!!! Övrigt du får blöta dina negativ så mycket du vill!
Det har med Ph värdet att göra men nu tänker jag skita i det att berätta.

Som det ser ut liknar det mera uppsvälld emulsion, vilket man kan få när droppar/vatten ligger kvar på filmen vid torkningen. Har dock aldrig fått sånt på Kodaks filmer, men väl på Fortepan när jag provade den. Som jag kommer ihåg blev områdena ljusare på negativen. Luftbubblor som hindrar framkallningen har på mina negativ gett fläckar med skarpa/distinkta kanter, vilket saknas på dina bilder. Tvivlar därför på att luftbubblor under framkallningen orsakat fläckarna?

Senast ändrad:
Martin
Jag har sagt att "det kan ge" och inte att den ge!!!!!!!! Övrigt du får blöta dina negativ så mycket du vill!
Det har med Ph värdet att göra men nu tänker jag skita i det att berätta.
Jag är ledsen Frank, men det råder språkförbistring här. Jag förstod helt enkelt inte vad du skrev, så det var inget ont menat alls från min sida. Jag tar gärna del av din kunskap:)

Som det ser ut liknar det mera uppsvälld emulsion, vilket man kan få när droppar/vatten ligger kvar på filmen vid torkningen. Har dock aldrig fått sånt på Kodaks filmer, men väl på Fortepan när jag provade den. Som jag kommer ihåg blev områdena ljusare på negativen. Luftbubblor som hindrar framkallningen har på mina negativ gett fläckar med skarpa/distinkta kanter, vilket saknas på dina bilder. Tvivlar därför på att luftbubblor under framkallningen orsakat fläckarna?
Hmm, det här låter intressant! Jag tycker själv att luftbubblor under framkallning borde ge skarpa kanter, men det kanske beror på vilken framkallare man använder. Emellertid kan jag inte tro att det beror på torkningen heller, eftersom det bara förekommer i ena kanten. Dessutom är jag helt säker på att filmen varit i det närmaste yttorr innan jag lämnat den hängande. Jag använder numera ett sämskskinn för att få bort allt överflödigt vatten på ytan. Jag har faktiskt tänkt tanken att det är just sämskskinnet som är boven, men det borde yttra sig mer än bara i kanten i så fall.

Det tycks inte så många andra skannare göra, så det kanske är därför jag ser det. Som sagt är det inte alls något tydligt problem, men det finns där och syns när man har jämnbelysta ytor i kanten av motivet.
Jag använder inga datorer till mina bilder.
Durst 900, en LPL-maskin eller Durst 670/600.

Jag har aldrig sett fenomenet när jag kopierar.

Jag använder inga datorer till mina bilder.
Durst 900, en LPL-maskin eller Durst 670/600.

Jag har aldrig sett fenomenet när jag kopierar.
Ålrajt, men det bör vara samma skillnad där. Alltså att problemet kanske bara märks om man gör kopior som har ganska hård kontrast och därtill råkar ha jämnbelysta stora ytor precis i kanten av filmen.

I merparten av mina bilder syns det inte, även om jag kan ana att "blobbarna" finns där, i ett visst skede av bildbehandlingen. Om sedan just detta tonintervall hamnar högre eller lägre än där det syns som bäst, så försvinner hela problemet.

I den här bilden såg jag antydning till problemet, som sen försvann helt efter bildbehandlingen: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/img005.jpg

Jag är ledsen Frank, men det råder språkförbistring här. Jag förstod helt enkelt inte vad du skrev, så det var inget ont menat alls från min sida. Jag tar gärna del av din kunskap:)

Hmm, det här låter intressant! Jag tycker själv att luftbubblor under framkallning borde ge skarpa kanter, men det kanske beror på vilken framkallare man använder. Emellertid kan jag inte tro att det beror på torkningen heller, eftersom det bara förekommer i ena kanten. Dessutom är jag helt säker på att filmen varit i det närmaste yttorr innan jag lämnat den hängande. Jag använder numera ett sämskskinn för att få bort allt överflödigt vatten på ytan. Jag har faktiskt tänkt tanken att det är just sämskskinnet som är boven, men det borde yttra sig mer än bara i kanten i så fall.

Använder du vätmedel? Det avjoniserar så att ytspänningen släpper och vattnet rinner av lättare och inga droppar/vattenansamlingar stannar kvar på filmen. Då behövs inga sämsskinn. Emulsionssidan av filmen ska man över huvud taget inte vidröra, speciellt inte före filmen torkat.

Använder du vätmedel? Det avjoniserar så att ytspänningen släpper och vattnet rinner av lättare och inga droppar/vattenansamlingar stannar kvar på filmen. Då behövs inga sämsskinn.
De två senaste filmerna har jag "behandlat" med en droppe diskmedel i vattnet efter sköljning, vilket gör en fin skillnad när filmen ska torkas. Hur diskmedel skiljer sig från vätmedel vet jag inte, men det borde ju handla om att minska ytspänningen i första hand kan jag tänka mig.

De två senaste filmerna har jag "behandlat" med en droppe diskmedel i vattnet efter sköljning, vilket gör en fin skillnad när filmen ska torkas. Hur diskmedel skiljer sig från torkmedel vet jag inte, men det borde ju handla om att minska ytspänningen i första hand kan jag tänka mig.

Vätmedel har flera funktioner, bl.a att ta bort ytspänningen. Kodaks Wetting Agent har jag använt de senaste åren och det fungerar förträffligt, bättre än det vätmedel jag använde tidigare.

Använder du vätmedel? Det avjoniserar så att ytspänningen släpper och vattnet rinner av lättare och inga droppar/vattenansamlingar stannar kvar på filmen. Då behövs inga sämsskinn. Emulsionssidan av filmen ska man över huvud taget inte vidröra, speciellt inte före filmen torkat.

Och om man använder det då enbart bara på filmsidan och absolut inte på emulsionsidan!

Det har blivit kaka på kaka. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar