Makten
Aktiv medlem
Hade jag haft flickvän hade jag inte ägnat min tid åt att framkalla film och annat onödigt.Skyll på flickvännen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hade jag haft flickvän hade jag inte ägnat min tid åt att framkalla film och annat onödigt.Skyll på flickvännen.
Jag kan tyvärr meddela att det blev bubblor även denna gång. Jag förstår verkligen inte hur, för jag dängde dosan i bänken så att grannarna måste ha hoppat ur sofforna efter varje agitering.
Nix, men jag lät filmen stå i vatten i ungefär 2-3 minuter innan, med några vändningar och dunkningar där också för att filmen skulle bli ordentligt genomblöt. Jag får prova din metod nästa gång, men jag förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa faktiskt.Använde du den metod jag rekommenderade, alltså att ha framkallaren i dosan redan från början och sänka ner spiralerna i dosan, dunka till lite lätt (du behöver inte skrämma livet ur någon) och sedan lyfta upp filmen ur framkallaren och sedan sänka ner den igen. Sedan på med locket, tända ljuset och agitera?
Nix, men jag lät filmen stå i vatten i ungefär 2-3 minuter innan, med några vändningar och dunkningar där också för att filmen skulle bli ordentligt genomblöt. Jag får prova din metod nästa gång, men jag förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa faktiskt.
.
Hej !
Du skulle kunna prova med att ha mera vätska i dosan, det gör ju inget om det står vätska upp i "tratten" på dosan, på så vis får man lite högre vätsketryck överst i dosan, och förhoppningsvis letar sej ev ytskum och bubblor ut till tratten.
Ett bra sätt att få en ojämn framkallning på. Framkallaren som befinner sig i kanten av spiralen rör sig ut och blandas med den färska framkallaren, medan den som finns i mitten bara rör sig fram och tillbaka och blandas inte med färsk framkallare. Testa själv genom att ta en bild på ett helt jämnt belyst yta. Överexponera gärna 1,5 till 2 steg så att du får en högdagerton i ditt neg som förbrukar mycket framkallare. Framkalla sedan en rulle med en dosa som är fylld ända upp i toppen och med en som fått rätt mängd framkallare.
Stefan
Hur gör du när du agiterar? Ett bra sätt att skapa problem med luftbubblor är att vända snabbt upp och ner. Istället kan man vända sakta samtidigt som man vrider dosan runt sin axel hela tiden. När man sedan satt ner dosan på bänken snurrar man den åter lite grand runt sin axel. Detta fungerar bäst vid agitering per minut istället för halvminut, eftersom agiteringen tar lite längre tid med denna metod. Men man minimerar problem med luftbubblor pga för häftig agitering.
Men Nils, när filmen en gång blivit våt får du väl aldrig luftbubblor på den? Agiterade alltid med 7 snabba vändningar under 5 sek när jag använde 120-film och hade aldrig problem med luftbubblor.
Stefan
Fast nu funkade det ju uppenbarligen inte. Jag kanske skulle ha låtit filmen vara i vatten längre tid dock.Förvätning är ett utmärkt sätt att slippa luftbubblor – och blöta fingeravtryck. Dessutom kan det göras i ljuset, till skillnad från när man sänker ner spiralen i framkallaren.
Jag tror inte att agiteringen i sig är problemet. Jag gör ungefär som Nils beskriver, det vill säga vänder dosan ganska långsamt och försiktigt samtidigt som jag roterar den. I det här fallet tre gånger efter varandra, varannan minut.
Det måste vara så att spiralen har en sån utformning så att bubblor som bildas där vägrar att ge sig även när man slår dosan i bänken, och då spelar nog inte agiteringsmönstret så stor roll skulle jag tro.
Hur som helst tycker jag mig nu se att bubbeleffekterna blev mindre på denna film än den förra, och då kanske för att jag lade filmen i blöt innan.
Mängden framkallare var 550 ml, vilket borde täcka spolen och en halv till en centimeter ovanför dess övre kant. Alltså långt ifrån alla eventulla ytbubblor.
Då får jag prova att förblöta nästa film och se om det blir någon skillnad. Dessutom kanske det är läge att låta framkallningsvattnet stå i nån timme innan man späder framkallare, så att all gas som är löst däri först fälls ut som bubblor.
Hur som helst är det inte blöta fingrar och det är ingen ökning av framkallningen som skett, utan en minskning.
Det konstigaste av allt är att när jag framkallat i D-76 så har framkallaren varit helt klar när jag hällt ut den. Med R09 har den varit nästan svart. Men nu blev vattnet innan turkost och framkallaren ljuslila. Så man undrar ju om D-76 har något i sig som hindrar upplösningen av det där skiktet, eller kanske reagerar med något så att det där turkosa också försvinner ur vätskan.
Jag vet faktiskt inte när det började, och det går inte att se med blotta ögat på de skadade negativen heller. Bubblorna framträder först när man efterbehandlat bildfilerna till "slutgiltig kontrast". Och fortfarande då är de inte alls tydliga, så det är inget jätteproblem.Hej !
När började problemet ?
Går det att se - spåra på tidigare filmer ?
Går det att knyta till någon förändring, ny framkallare är ju automatiskt misstänkt, men även ny diskmedelsort, annan "bubbelmoj" på kranen, nån sort förändring av vattenkvaliteten (långsökt men inte omöjligt, vi hade kollosalt kalkrikt vatten tidigare men inte nu, även vattnets phvärde spelar ju in, kanske inte på bubblorna men lite på frk-tiden ) , eller något annat ?.
Använde du tidigare D76 så antar jag du tempererade den i vattenbad, eller förvarade den till rätt temp, engångsfrk spolar du väl vattnet till rätt temp
Jag får prova det! Haken med vätmedel (eller diskmedel) torde vara att det ger MER bubblor, fast ovanför ytan. Det kanske inte gör något.Förblötning o försiktig agitering med lite vätmedel minskar problemet avsevärt!
Jag vet faktiskt inte när det började, och det går inte att se med blotta ögat på de skadade negativen heller.
Jag har aldrig använt ngt annat än Pattersons plastsopiraler.Antagligen är det spiralernas utformning som är väldigt effektiva på att fånga upp bubblor, vilket redan har påpekats i och med att stålspiraler skulle funka bättre. Men jag har också lite svårt att tro att det inte går att lösa på något vis, för alla Patersonanvändare kan ju inte få bubblor med 120-film.
Inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att tro det. Då borde det bli på båda sidor av filmen, men det blir alltid bara på ena. För jag vänder inte alltid filmen åt samma håll i filmhållaren och den är helt symmetrisk vad jag kan se.Jag har bara skummat tråden, så jag ber om ursäkt redan nu om det redan avhandlats, men kan det vara så att det inte är något fel på negativen, utan att det istället spökar någonstans i digitaliseringskedjan? Kanske filmhållaren, scannern/glaset eller något dylikt?
Nu är det ju så att jag ofta behandlar mina bilder riktigt elakt och hårt. Det tycks inte så många andra skannare göra, så det kanske är därför jag ser det. Som sagt är det inte alls något tydligt problem, men det finns där och syns när man har jämnbelysta ytor i kanten av motivet.Jag har aldrig använt ngt annat än Pattersons plastsopiraler.
Jag kan ju komma ihåg fel men jag tror aldrig att jag har fått luftbubblor,
Jag dunkar bara dosan lite försiktigt mot låret efter vändningarna, man vill ju vara rädd om dosan.
Då kanske du agiterar så ofta att bubblorna alltid hamnar på olika ställen och inte ställer till problem. Jag har valt att agitera sällan för att få mjuka negativ med bra teckning i skuggorna, men jag kanske ska sluta med det.Vänder 3-4 vändningar per ½ min i 5 sek eller 5-7 per minut i 10 sek.