Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan tyvärr meddela att det blev bubblor även denna gång. Jag förstår verkligen inte hur, för jag dängde dosan i bänken så att grannarna måste ha hoppat ur sofforna efter varje agitering.

Använde du den metod jag rekommenderade, alltså att ha framkallaren i dosan redan från början och sänka ner spiralerna i dosan, dunka till lite lätt (du behöver inte skrämma livet ur någon) och sedan lyfta upp filmen ur framkallaren och sedan sänka ner den igen. Sedan på med locket, tända ljuset och agitera?

Stefan
 
Använde du den metod jag rekommenderade, alltså att ha framkallaren i dosan redan från början och sänka ner spiralerna i dosan, dunka till lite lätt (du behöver inte skrämma livet ur någon) och sedan lyfta upp filmen ur framkallaren och sedan sänka ner den igen. Sedan på med locket, tända ljuset och agitera?
Nix, men jag lät filmen stå i vatten i ungefär 2-3 minuter innan, med några vändningar och dunkningar där också för att filmen skulle bli ordentligt genomblöt. Jag får prova din metod nästa gång, men jag förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa faktiskt.
Jag lät förresten den spädda framkallaren stå i en halvtimme innan, så att merparten av all löst gas i vätskan skulle försvinna (brukar bilda rejäla bubblor i vattenglas och annat till exempel).

Antagligen är det spiralernas utformning som är väldigt effektiva på att fånga upp bubblor, vilket redan har påpekats i och med att stålspiraler skulle funka bättre. Men jag har också lite svårt att tro att det inte går att lösa på något vis, för alla Patersonanvändare kan ju inte få bubblor med 120-film.
 
Hej !

Du skulle kunna prova med att ha mera vätska i dosan, det gör ju inget om det står vätska upp i "tratten" på dosan, på så vis får man lite högre vätsketryck överst i dosan, och förhoppningsvis letar sej ev ytskum och bubblor ut till tratten.

Mina Paterson dosor var väl på molekylnivå inte helt täta, men det mesta v vätskan höll sej kvar, även om något letade sej ut förbi packningen.

Blir det en massa skum och bubblor av frakallaren ? hur ser det ut om du fejkar en framkallning och skruvar av locket och tittar ?

//MW
 
Nix, men jag lät filmen stå i vatten i ungefär 2-3 minuter innan, med några vändningar och dunkningar där också för att filmen skulle bli ordentligt genomblöt. Jag får prova din metod nästa gång, men jag förstår inte riktigt varför det skulle hjälpa faktiskt.
.

Vitsen med att sänka ner och sedan lyfta upp är att du bryter luftbubblorna när du lyfter upp dem ur framkallaren. Fungerade utmärkt för mig när jag använde Paterson-spiraler, så jag fortsatte sedan när jag gick över till stålspiraler.

Stefan
 
Hej !

Du skulle kunna prova med att ha mera vätska i dosan, det gör ju inget om det står vätska upp i "tratten" på dosan, på så vis får man lite högre vätsketryck överst i dosan, och förhoppningsvis letar sej ev ytskum och bubblor ut till tratten.

Ett bra sätt att få en ojämn framkallning på. Framkallaren som befinner sig i kanten av spiralen rör sig ut och blandas med den färska framkallaren, medan den som finns i mitten bara rör sig fram och tillbaka och blandas inte med färsk framkallare. Testa själv genom att ta en bild på ett helt jämnt belyst yta. Överexponera gärna 1,5 till 2 steg så att du får en högdagerton i ditt neg som förbrukar mycket framkallare. Framkalla sedan en rulle med en dosa som är fylld ända upp i toppen och med en som fått rätt mängd framkallare.

Stefan
 
Ett bra sätt att få en ojämn framkallning på. Framkallaren som befinner sig i kanten av spiralen rör sig ut och blandas med den färska framkallaren, medan den som finns i mitten bara rör sig fram och tillbaka och blandas inte med färsk framkallare. Testa själv genom att ta en bild på ett helt jämnt belyst yta. Överexponera gärna 1,5 till 2 steg så att du får en högdagerton i ditt neg som förbrukar mycket framkallare. Framkalla sedan en rulle med en dosa som är fylld ända upp i toppen och med en som fått rätt mängd framkallare.

Stefan

Hej !

Jag glömde tillägga att jag inte använde pinnen utan vände dosan uppockner vid agiteringen.

Jag har dosor som rymmer 5 st smb filmer, hur menar du att den längst ner vet om det är fullt i dosan eller inte ?

Vad jag minns så hade jag inga problem med varken bubblor eller ojämn frk, men visst, jag skulle nog vara kinkigare idag.

//MW
 
Hur gör du när du agiterar? Ett bra sätt att skapa problem med luftbubblor är att vända snabbt upp och ner. Istället kan man vända sakta samtidigt som man vrider dosan runt sin axel hela tiden. När man sedan satt ner dosan på bänken snurrar man den åter lite grand runt sin axel. Detta fungerar bäst vid agitering per minut istället för halvminut, eftersom agiteringen tar lite längre tid med denna metod. Men man minimerar problem med luftbubblor pga för häftig agitering.
 
Hur gör du när du agiterar? Ett bra sätt att skapa problem med luftbubblor är att vända snabbt upp och ner. Istället kan man vända sakta samtidigt som man vrider dosan runt sin axel hela tiden. När man sedan satt ner dosan på bänken snurrar man den åter lite grand runt sin axel. Detta fungerar bäst vid agitering per minut istället för halvminut, eftersom agiteringen tar lite längre tid med denna metod. Men man minimerar problem med luftbubblor pga för häftig agitering.

Men Nils, när filmen en gång blivit våt får du väl aldrig luftbubblor på den? Agiterade alltid med 7 snabba vändningar under 5 sek när jag använde 120-film och hade aldrig problem med luftbubblor.

Stefan
 
Men Nils, när filmen en gång blivit våt får du väl aldrig luftbubblor på den? Agiterade alltid med 7 snabba vändningar under 5 sek när jag använde 120-film och hade aldrig problem med luftbubblor.

Stefan

Mycket enkelt: När du vänder dosan snabbt bildas luftbubblor. Dessa stiger mot ytan när du sätter ner den på bänken, och fastnar ofta i spiralens kanter där den hindrar framkallaren att komma åt.
 
Jag tror inte att agiteringen i sig är problemet. Jag gör ungefär som Nils beskriver, det vill säga vänder dosan ganska långsamt och försiktigt samtidigt som jag roterar den. I det här fallet tre gånger efter varandra, varannan minut.
Det måste vara så att spiralen har en sån utformning så att bubblor som bildas där vägrar att ge sig även när man slår dosan i bänken, och då spelar nog inte agiteringsmönstret så stor roll skulle jag tro.

Hur som helst tycker jag mig nu se att bubbeleffekterna blev mindre på denna film än den förra, och då kanske för att jag lade filmen i blöt innan.

Mängden framkallare var 550 ml, vilket borde täcka spolen och en halv till en centimeter ovanför dess övre kant. Alltså långt ifrån alla eventulla ytbubblor.
 
Förvätning är ett utmärkt sätt att slippa luftbubblor – och blöta fingeravtryck. Dessutom kan det göras i ljuset, till skillnad från när man sänker ner spiralen i framkallaren.
 
Förvätning är ett utmärkt sätt att slippa luftbubblor – och blöta fingeravtryck. Dessutom kan det göras i ljuset, till skillnad från när man sänker ner spiralen i framkallaren.
Fast nu funkade det ju uppenbarligen inte. Jag kanske skulle ha låtit filmen vara i vatten längre tid dock.
Fingeravtryck har jag aldrig lyckats få hittills. Man tar ju inte annat än i kanterna på filmen;-)
 
Jag tror inte att agiteringen i sig är problemet. Jag gör ungefär som Nils beskriver, det vill säga vänder dosan ganska långsamt och försiktigt samtidigt som jag roterar den. I det här fallet tre gånger efter varandra, varannan minut.
Det måste vara så att spiralen har en sån utformning så att bubblor som bildas där vägrar att ge sig även när man slår dosan i bänken, och då spelar nog inte agiteringsmönstret så stor roll skulle jag tro.

Hur som helst tycker jag mig nu se att bubbeleffekterna blev mindre på denna film än den förra, och då kanske för att jag lade filmen i blöt innan.

Mängden framkallare var 550 ml, vilket borde täcka spolen och en halv till en centimeter ovanför dess övre kant. Alltså långt ifrån alla eventulla ytbubblor.


Hej !

När började problemet ?
Går det att se - spåra på tidigare filmer ?

Går det att knyta till någon förändring, ny framkallare är ju automatiskt misstänkt, men även ny diskmedelsort, annan "bubbelmoj" på kranen, nån sort förändring av vattenkvaliteten (långsökt men inte omöjligt, vi hade kollosalt kalkrikt vatten tidigare men inte nu, även vattnets phvärde spelar ju in, kanske inte på bubblorna men lite på frk-tiden ) , eller något annat ?.

Använde du tidigare D76 så antar jag du tempererade den i vattenbad, eller förvarade den till rätt temp, engångsfrk spolar du väl vattnet till rätt temp ?

//MW
 
Då får jag prova att förblöta nästa film och se om det blir någon skillnad. Dessutom kanske det är läge att låta framkallningsvattnet stå i nån timme innan man späder framkallare, så att all gas som är löst däri först fälls ut som bubblor.

Hur som helst är det inte blöta fingrar och det är ingen ökning av framkallningen som skett, utan en minskning.

Förblötning o försiktig agitering med lite vätmedel minskar problemet avsevärt!
Låt gärna dosan stå uppochner ca halva tiden du förblöter, se oxå till att dosan är väl fylld!

Mvh.

/Janne
 
Färgad framkallningsrest

Det konstigaste av allt är att när jag framkallat i D-76 så har framkallaren varit helt klar när jag hällt ut den. Med R09 har den varit nästan svart. Men nu blev vattnet innan turkost och framkallaren ljuslila. Så man undrar ju om D-76 har något i sig som hindrar upplösningen av det där skiktet, eller kanske reagerar med något så att det där turkosa också försvinner ur vätskan.

Jag är rätt grön på det här med framkallning, men just detta fenomen såg jag igår då jag framkallade ett par filmer i R09. Först en Ilford HP5+ där det blev en klar lösning och sedan en Kodak Tri-X där det blev mörkt lila. Förra veckan fick jag en mörkt gul rest ifrån kombinationen Rollei Retro 400S och D-76. Skönt att höra att man inte är ensam :)

Angående ditt problem med bubblor så får man hoppas att det löser sig på något vis!
 
Hej !

När började problemet ?
Går det att se - spåra på tidigare filmer ?

Går det att knyta till någon förändring, ny framkallare är ju automatiskt misstänkt, men även ny diskmedelsort, annan "bubbelmoj" på kranen, nån sort förändring av vattenkvaliteten (långsökt men inte omöjligt, vi hade kollosalt kalkrikt vatten tidigare men inte nu, även vattnets phvärde spelar ju in, kanske inte på bubblorna men lite på frk-tiden ) , eller något annat ?.

Använde du tidigare D76 så antar jag du tempererade den i vattenbad, eller förvarade den till rätt temp, engångsfrk spolar du väl vattnet till rätt temp
Jag vet faktiskt inte när det började, och det går inte att se med blotta ögat på de skadade negativen heller. Bubblorna framträder först när man efterbehandlat bildfilerna till "slutgiltig kontrast". Och fortfarande då är de inte alls tydliga, så det är inget jätteproblem.
Jag vill minnas att jag fått dessa problem även med D-76. Temperaturen har jag alltid mätt på den färdigblandade framkallningslösningen, så det beror inte på det heller.

Förblötning o försiktig agitering med lite vätmedel minskar problemet avsevärt!
Jag får prova det! Haken med vätmedel (eller diskmedel) torde vara att det ger MER bubblor, fast ovanför ytan. Det kanske inte gör något.
 
Jag vet faktiskt inte när det började, och det går inte att se med blotta ögat på de skadade negativen heller.

Jag har bara skummat tråden, så jag ber om ursäkt redan nu om det redan avhandlats, men kan det vara så att det inte är något fel på negativen, utan att det istället spökar någonstans i digitaliseringskedjan? Kanske filmhållaren, scannern/glaset eller något dylikt?
 
Antagligen är det spiralernas utformning som är väldigt effektiva på att fånga upp bubblor, vilket redan har påpekats i och med att stålspiraler skulle funka bättre. Men jag har också lite svårt att tro att det inte går att lösa på något vis, för alla Patersonanvändare kan ju inte få bubblor med 120-film.
Jag har aldrig använt ngt annat än Pattersons plastsopiraler.
Jag kan ju komma ihåg fel men jag tror aldrig att jag har fått luftbubblor,
Jag dunkar bara dosan lite försiktigt mot låret efter vändningarna, man vill ju vara rädd om dosan.

Vänder 3-4 vändningar per ½ min i 5 sek eller 5-7 per minut i 10 sek.
 
Jag har bara skummat tråden, så jag ber om ursäkt redan nu om det redan avhandlats, men kan det vara så att det inte är något fel på negativen, utan att det istället spökar någonstans i digitaliseringskedjan? Kanske filmhållaren, scannern/glaset eller något dylikt?
Inte omöjligt, men jag har väldigt svårt att tro det. Då borde det bli på båda sidor av filmen, men det blir alltid bara på ena. För jag vänder inte alltid filmen åt samma håll i filmhållaren och den är helt symmetrisk vad jag kan se.

Jag har aldrig använt ngt annat än Pattersons plastsopiraler.
Jag kan ju komma ihåg fel men jag tror aldrig att jag har fått luftbubblor,
Jag dunkar bara dosan lite försiktigt mot låret efter vändningarna, man vill ju vara rädd om dosan.
Nu är det ju så att jag ofta behandlar mina bilder riktigt elakt och hårt. Det tycks inte så många andra skannare göra, så det kanske är därför jag ser det. Som sagt är det inte alls något tydligt problem, men det finns där och syns när man har jämnbelysta ytor i kanten av motivet.

Vänder 3-4 vändningar per ½ min i 5 sek eller 5-7 per minut i 10 sek.
Då kanske du agiterar så ofta att bubblorna alltid hamnar på olika ställen och inte ställer till problem. Jag har valt att agitera sällan för att få mjuka negativ med bra teckning i skuggorna, men jag kanske ska sluta med det.

En del av problemet är nog att jag fotat alla mina senaste rullar när det ligger snö, så det blir ganska aggressiv kurvläggning i mellantonerna istället för över hela kontrastomfånget. Jag får helt enkelt prova att exponera lägre och agitera oftare vid framkallningen. Nästa rulle får bli vid ISO 800.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar