ANNONS
Annons

Märkliga defekter på 120-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har matrast just nu, och provade precis att vända en läskflaska upp och ned. Luftbubblorna som bildades lade sig då precis i ytan och buktade nedåt i läsken. Jag tror därför, precis som jag skrev tidigare, att bubblorna uppstår efter varje agitering och därför ger olika mörka och överlappande fläckar. Om man dessutom har precis på gränsen mängd vätska för att täcka filmen, så kommer bubblorna på ytan att ge såna här resultat. De buktar neråt i vätskan och ger då fläckar i filmkanten. Oavsett om du sänker ner filmen i framkallaren eller häller i vätskan så finns risk för såna här problem ,så läge man har lite för lite framkallare. Prova att öka till 600ml nästa gång och se om problemen kvarstår.

Märkliga ........

När jag jag började fotografera på 1960-talet så fick jag möjligheten att praktisera i mörkrummet på en av dom västsvenska dagstidigarna. En tid som jag i allra högsta grad har haft nytta av genom år i mörkrummet. Och märkligt nog så står sig lite av dom kunskaper jag fick av fotografer och "kopister" m.m sig än idag:
- "ladda" filmen för framkallning med rena och torra händer (kanske även ett par handskar).
- anväder man en dosa så skall spolen var ren och torr.
- någon förblötning av film är inte nödvändig. Denna fråga är varit uppe i fotoklubbar under 1960-/1970-/1980-/1990 -talet och lever tydligen ännu.
- använder man dosa så häll i framkallningen och börja sedan agiteringen-vändingar enligt tech-blad från filmtillverkaren. Efter först vändingen stöt dosan mot en handflata eller i bordet där du står. Dom eventuella luftbubblor som finns i dosan försvinner. (Någon använde metoden "sänka ned spolen-vilket också är bra).
- fortsätt framkallningens "alla" steg.
- skölj i vatten som har samma temperatur genom hela sköljtiden. (kolla med kommunen om klorhalt)
- tillsätt "vätmedel"
- ta ut filmen och häng den på en dammfri plats.

Märkligt vad dom kunde dom där på fotoavdelningen. Trot om ni vill men jag har inte en enda film med "luftbubblor" eller något liknade. Och för all del också neg utan torkfläckar.Jag håller inte så noga räkning på hur många filmer jag tagit genom åren-det saknar betydelse- men ett stort antal har det blivit.

Glömde skriva i förra inlägget: Du använder väl klämman som man trär över spiralen i Paterson-dosor? Den hindrar filmen att glida upp över vätskenivån vid agiteringsvändningar.

Nej, jag tror inte det är ett problem. Luftbubblorna fastnar inte på en blöt yta.
Jag förstår (för tredje gången?) inte varför filmen skulle bli mer blöt om man gör enligt ditt recept. Tydligen flyttar sig bubblorna och det BLIR ju framkallning av filmen där de suttit, så alltså måste den ha varit blöt men ändå ha fått bubblor att fastna.

- använder man dosa så häll i framkallningen och börja sedan agiteringen-vändingar enligt tech-blad från filmtillverkaren. Efter först vändingen stöt dosan mot en handflata eller i bordet där du står. Dom eventuella luftbubblor som finns i dosan försvinner.
Det är just så jag gjort och det funkar uppenbarligen inte.

Glömde skriva i förra inlägget: Du använder väl klämman som man trär över spiralen i Paterson-dosor? Den hindrar filmen att glida upp över vätskenivån vid agiteringsvändningar.
Klämma? Spiralen sitter på ett rör som den inte kan glida på. Är det det du menar?

Jag har som sagt använt 550 ml framkallare. Förr har jag använt precis 500 och i vissa fall helt sluppit bubblor. Så jag är tveksam till om det skulle bero på för lite vätska.

Tydligen använder du en Paterson dosa (eller har jag fel ?). Och det är kanske också Paterson Super System 4. Helt obeoend av vilken storlek på dosa du använder så skall det vara 290 ml "vätska" till varje 135 film och 550 ml till varje 120-film. Kanske gärna lite mer än i ender kant.Personligen å har det gått bra med mängden som finns angiven på dosan.
När du hällt i framkallningen så börja agitera som jag skrev tidigare. Vid första vändingen " stöt" och lätta samtidig på översta svarta locket i en kanten. Det kommer-eller skall- då "pysa ut" luft. Om detta lock är helt ok så skall det bukta nedåt i mitten. Gör det inte det så - köp nytt. Vad gäller förslaget om "klämma" på "centrum" röret så är det endast nödvändigt om du tex framkallar olika filmformat i en dosa och det blir "klapp" så att spolarna rör sig fritt på "centrumröret" när man vänder det. Tex om framkallar en 120 och en 135 i en dosa.
Vad gäller agiteringtekniken så känner du säkert till hur du vänder i lugna rörelser och enligt tid som finns som jag skrev tidigare.
Jo, visst -det som Stefan skriver är inte så dumt vill jag lova-tycker mig ha hört av dom gamla "tokarna" på fotoavdelningen.
Ser man på -det är inte så mycket som har förändrats när det gäller grunderna för analog filmframkallning.

......Klämma? Spiralen sitter på ett rör som den inte kan glida på. Är det det du menar?

Jag har som sagt använt 550 ml framkallare. Förr har jag använt precis 500 och i vissa fall helt sluppit bubblor. Så jag är tveksam till om det skulle bero på för lite vätska.

Jo just en klämma som man trär över röret/pelaren följer med Patersondosorna. Den träs på över spolen/spolarna så kan de inte glida. Jah använder alltid klämman. Kan ju vara just det som hänt, att filmspolen glidit upp några mm och filmkanten därmed hamnat alldeler intill ytan?

En sån där klämma har jag i min ena Jobodosa, men inte i den andra, den har en räfflad pelare istället. Kan väl hända att även Paterson byggt om sina dosor under åren?

Rolf, jag har en Patersondosa för två småbildsrullar eller en 120-rulle med plastspolar som går att ändra höjden på för respektive format.

Nils, i mitt fall finns det inte en chans att spolen kan röra sig på röret även utan "klämma". Passningen är ordentligt trög.

Tillägg: Luft kommer det ju alltid att vara i dosan så länge man inte fyller den ända upp, så det lär inte spela in heller. Jag brukar dock trycka lite på locket för att få undertryck så att den blir tät. Jag kanske ska se till att göra det först av allt i och för sig, för vem vet om det påverkar bubbelbildningen!

Rolf, jag har en Patersondosa för två småbildsrullar eller en 120-rulle med plastspolar som går att ändra höjden på för respektive format.

Nils, i mitt fall finns det inte en chans att spolen kan röra sig på röret även utan "klämma". Passningen är ordentligt trög.

Tillägg: Luft kommer det ju alltid att vara i dosan så länge man inte fyller den ända upp, så det lär inte spela in heller. Jag brukar dock trycka lite på locket för att få undertryck så att den blir tät. Jag kanske ska se till att göra det först av allt i och för sig, för vem vet om det påverkar bubbelbildningen!

Martin.
Jag har ett antal Paterson- dosor i din storlek och upp till dom som tar 8 135 eller 5 120. Så jag vet att varje spole går att ändra. I ditt fall är det så att om du har en 120-film i så täcker "vätskan" 550 ml 1 cm övanför spolen.Det svarta inner locket som "skruvas" fast "tajtar" ju också centrum pinne, så inte behövs det någon klämma.
Så jag tycker nog att du skall tita lite på hur plastlocket fungerar.Är det slitet och "släpper" och därmed tappar den uppfit det skall ha så finns risk att du inte kan "pysa" ut luft.

Martin, kan man tänka sig att detta skriver man på Photax hemsida om att "pysa" locket. Dom kanske kan det här ?
Hämntat www.photax sök sedan i vänsterkanten Agitering.
"Tips för filmframkallning
För att få helt tät passning på locket på Paterson-dosor, så kan man skapa lite undertryck i dosan. Detta görs genom att "pysa" dosan: då locket satts på, så gläntar man lite på locket, samtidigt som trycker försiktigt på mitten av locket (så att luft pyser ut), därefter sätts locket helt på plats.
Oavsett vilken dosa eller tank man använder så rekommenderar vi att du alltid har lite mer kemi per film än vad som föreskrivs. Detta för att dels säkerhetställa mängden framkallningsämnen, dels för att slippa risken för bubblor/skum som annars kan ge ringar, eller runda, ljusa fläckar på filmen. "

Snälla ni, bråka inte om dumheter! Alla har sina erfarenheter och har därmed sitt att berätta, men det gör ju inget gott att skriva ner andra bara för att man själv gör på sitt sätt och lyckas bra med det.

Vad gäller "klämmor" i Patersondosan så är jag 100% säker på att det inte behövs i mitt fall. Det finns NOLL och ingen chans att spiralen flyttar sig på det inre röret. Klämpassningen är alldeles för bra för att det ska kunna inträffa.
Röret självt verkar kunna röra sig några millimeter som mest när man vänder dosan, innan det tar i locket.

Jag har inga problem med otätt lock heller! Det hade jag i början, men tack vare tips som Rolfs här ovan så är det nu helt tätt:)

Martin, har du provat agiteringspinnen?

Jag tror ju inte att det är lösningen men kanske ett par varv skulle åtgärda problemet.

Jag vågade inte säga något i det här distingerade sällskapet, så jag väntade på att någon skulle nämna den där pinnen. I ett papper jag har skrivit ut (kan det vara från Photax månne?) så påbjuds ett par kraftiga snurr på pinnen efter att spiralen sänkts ned just för att bli av med eventuella luftbubblor på filmen.

Som gammal analogiker gör jag så här, om jag vill kolla framkallningstiden, öppnar jag kameran och klipper av filmen för att provframkalla en snutt och då använder jag spole enligt bild !

Efter att hela filmen är exponerad spolar jag upp filmremsan enligt bild 2.

Inför framkallning fyller jag dosan med 3 dl. Sedan stoppar jag i spiralen och sätter på locket, vänder några gånger och agiterar enligt anvisning. Oftast en gång i minuten.

Därefter sköljning i rent vatten i öppet kärl i mörker. Fix sker sedan i en ny "burk med lock" i ett par minuter, och då agiterar jag i stort sett hela tiden.

Inför sköljning fyller jag en diskbalja med tempererat vatten. Ställer filmspiralen i en plastbringare med ett litet hål i botten och "förbrukar" vattnet.

Torknign sker i duschrum efter doppning i vatten med några droppar photo-flo och avtorkning med en vetexduk.

Så har jag gjort med över fyratusen negativ och efter en tid satt proceduren i ryggmärgen. Och aldrig några små bubblor.

Bilagor

• 69534AF1.jpg
    69534AF1.jpg
    8.2 KB · Visningar: 178
  • DA9FD43E.jpg
    DA9FD43E.jpg
    11.4 KB · Visningar: 172
Jag vågade inte säga något i det här distingerade sällskapet, så jag väntade på att någon skulle nämna den där pinnen. I ett papper jag har skrivit ut (kan det vara från Photax månne?) så påbjuds ett par kraftiga snurr på pinnen efter att spiralen sänkts ned just för att bli av med eventuella luftbubblor på filmen.

Erik och Johan, ni är inne på rätt linje. Från Paterson i England fick jag deras redovisning på hur dom anser att man skall ha ordningen vid framkallning:
- torr och ren spole att ladda film på.
- rätt mångd vätska i förhållande till antal filmer.
- hälla framkallningen( gäller starten) direkt genom "toppen" eller hälla i "öppen dosa" spelkar ingen roll.
- innan första agitering, vrid på "pinne" så att framkallningen blandar sig.
- gör en första agitering- "dunka" dosan tex mot handflatan.
- öppna plastlocket så att luften pyser ut. Om detta inte sker byt ut locket.

Ja,sedan är der bara att forstätta framkallningen.

Erik och Johan, ni är inne på rätt linje. Från Paterson i England fick jag dessa förklaringar till problemet.

- hälla framkallningen( gäller starten) direkt genom "toppen" eller hälla i "öppen dosa" spelkar ingen roll.
.

Märkligt att jag har den erfarenheten att cirka 10-20% fick problem med luftbubblor i kanten med deras plastspiraler och att problemet försvann när de började använda metoden med öppen dosa. Jag baserar det alltså inte på min egen erfarenhet utan ett underlag på ett par hundra fotografer som jag lärde upp i filmframkallning med 120 film.

Själv gjorde jag ett antal tester med helt jämnt exponerade filmer och såg hur jämnt man kunde framkalla dessa. Efter det gick jag helt över till stålspiraler för egen del.

Stefan

Märkligt att jag har den erfarenheten att cirka 10-20% fick problem med luftbubblor i kanten med deras plastspiraler och att problemet försvann när de började använda metoden med öppen dosa. Jag baserar det alltså inte på min egen erfarenhet utan ett underlag på ett par hundra fotografer som jag lärde upp i filmframkallning med 120 film.

Själv gjorde jag ett antal tester med helt jämnt exponerade filmer och såg hur jämnt man kunde framkalla dessa. Efter det gick jag helt över till stålspiraler för egen del.

Stefan

Hej Stefan.
Som du kan läsa i mitt inlägg så var svaret hämntat från Paterson själv och inget som jag hittar på.(Från Paterson i England fick jag deras redovisning på hur dom anser att man skall ha ordningen vid framkallning:
- torr och ren spole att ladda film på.
- rätt mångd vätska i förhållande till antal filmer.
- gör en första agitering- "dunka" dosan tex mot handflatan.
- öppna plastlocket så att luften pyser ut. Om detta inte sker byt ut locket.)

Och jag håller med dig om att "öppen dosa" inte är fel . Möjligen att jag är lyckligt lottad för jag har aldrig fått detta problem som är frågan i denna tråd.

Mina bästa herrar! När ni skrivit klart era inlägg, läs då igenom dem igen innan ni klickar "Skicka svar" och fundera då över om de över huvud taget adresserar något som är intressant för alla eller om de bara adresserar en enskild person. Om det är det senare fallet så låt då bli att posta ert inlägg och skicka det istället privat till personen i fråga. Den här tråden är fortfarande intressant, men det börjar bli svårt att se guldklimparna bland allt tjaffs. Det spelar ingen roll vem som började.

Jag vet att mitt inlägg direkt minskar kvoten intressanta meddelanden... men jag hoppas att denna vädjan till ert sans och goda ton indirekt ska öka den.

Så till saken:
Jag har aldrig framkallat någon 120-film, men väl en del 135. Jag vänder aldrig dosan utan använder enbart pinnen till agitering. Det fungerar det med. Om Makten inte lyckas med endsänkning-i-öppen-dosa metoden det talats om tidigare så föreslår jag i linje med någon annan att han även kan prova använda agiteringspinnen lite. Vem vet. Kanske skakar det av dessa mystiska bubblor.

Mina erfarenheter av luftbubblor: Jag har framkallat en hel del 120 film i paterson dosor i mitt yrke på 80-90 talet, utan förvätning, och alltid utan luftbubblor. Jag fick ett analogt återfall för 2 år sedan. Efter mitt uppehåll i mörkrummet så fick jag konstant luftbubblor, bara på 120 aldrig på 135. Jag provade att förväta, det funkade bra för mig. Inga bubblor numera. Varför jag inte hade problemet tidigare kan jag inte förstå. Jag sänker inte ner insatsen i mörker utan förväter bara. Jag är nöjd att jag slapp problemet och funderar inte på om det är rätt eller fel med förvätandet så länge det funkar.

Kom att tänka på en sak som möjligen bidragit till att jag sluppit luftbubblor. Stålspiralen ligger lös i min dosa och i samband med att dosan vänds förflyttar sig spiralen c:a 50 mm mellan gavlarna, varje gång med viss kraft och eventuella bubblor torde lossna ganska kvickt.

Bilagor

• 56F958D.jpg
    56F958D.jpg
    9.2 KB · Visningar: 262
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar