Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Människans ha-begär kostar..

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Fotoprylar kostar som sagt en hel del och man ser väldigt många som spenderar stora pengar även fast de kanske inte behöver det. Ganska intressant att studera varför och hur det går till.

Hur mycket pengar har du inte lagt ner på saker som du inte behöver egentligen? Säkerligen åtskilliga 10.000-tals kronor genom åren. Resor som man kunde gjort till fjärran länder, ja man kan ju göra ganska mycket för några tusenlappar t.o.m.

Har du köpt något onödigt som du direkt kommer på?

// Jocke
 
"Behöver" är ett relativt begrepp. Jag har köpt en del fotoutrustning som jag inte "behövde", Det visade sig när jag senare bytte ut dom mot annan utrustning. ;)

Visst kan man resa när och fjärran för de pengar som man köpt fotoprylar för, visst kunde man köpt en mc, visst kunde man köpt en bil. Men livet är personliga prioriteringar.

Jag valde för en tid sedan att avsätta en viss summa pengar för foto. Viss del för utrustning och viss del för fotoresor. Det är mitt val. En annan person hade kanske valt att lägga samma summa på andra saker.

Det som är "behöva" för mig är inte "behöva" för nån annan - och tvärt om.
 
Jag förstår inte problematiken, varför skulle en resa vara bättre för en människa än ett nytt fint 600/4? Det är ju subjektivt, en del tycker bättre om resor, en del gillar objektiv. Ser som sagt ingen problematik i det.


//Mvh Viktor
 
ganska skrev:
Jag förstår inte problematiken, varför skulle en resa vara bättre för en människa än ett nytt fint 600/4? Det är ju subjektivt, en del tycker bättre om resor, en del gillar objektiv. Ser som sagt ingen problematik i det.


//Mvh Viktor

Visst, men när man själv ångrar det då är det inte subjektivt längre..

Sorry om jag var lite otydlig.

// Jocke
 
Tycker precis som Janne, "behöver" är högst individuellt, skall jag se till mig själv så behöver jag inget av det jag har i kameraväg, däremot "vill" jag ha grejjerna och jag väljer att prioritera att köpa ny optik framför,tex en ny tv med hembioanläggning.. Så det är ett val varje individ själv får göra, vill man resa gör man det, vill man köpa kameraprylar för pengarna gör man det..

/Peter
 
Joakim A skrev:
Visst, men när man själv ångrar det då är det inte subjektivt längre..

Sorry om jag var lite otydlig.

// Jocke

Okej, då förstår jag hur du menar. Jag har än så länge inte ångrat något köp. Jag har en väldigt liten budget, så alla mina köp är noga genomtänkta och det tar oftast ett par månader innan jag har råd. Ett par månader av tankar om det verkligen är vad jag behöver.

//mvh Viktor
 
Joakim A skrev:
Visst, men när man själv ångrar det då är det inte subjektivt längre..

Sorry om jag var lite otydlig.

// Jocke

ok, det var så du menade!

Nej jag har inte ångrat något köp, däremot har jag efter en tid ökat mina krav på utrustning och bytt grejjer, men det är naturligt tror jag.

Ångrar du att du köpt en viss glugg istället för en annan, eller ångrar du att du lagt pengar på fotoutrustning?
 
Arleklint skrev:
ok, det var så du menade!

Nej jag har inte ångrat något köp, däremot har jag efter en tid ökat mina krav på utrustning och bytt grejjer, men det är naturligt tror jag.

Ångrar du att du köpt en viss glugg istället för en annan, eller ångrar du att du lagt pengar på fotoutrustning?

Jag har ångrat en del köp men oftast lyckats krångla mig ur det på ett eller annat sätt med goda resultat. Ibland har jag inte kollar sådana enkla saker som om objektivet har inre fokus, vilket jag vill ha på mitt makro tex. Köpte ett Tamron som inte hade det och förbannade mig själv ;)

// Jocke
 
Det är ytterst sällan jag ångrar nåt köp. Däremot är jag tyvärr ibland över-noggrann innan köpet, vilket innebär att jag köper varenda tidning som finns inom ämnet för att läsa tester och liknande. Och plötsligt kostade kameran eller hemmabion eller vad det nu var en tusing extra om man räknar in tidningarna :)
 
Joakim A skrev:
Visst, men när man själv ångrar det då är det inte subjektivt längre...
// Jocke

Nog f-n är det väl extremt subjektivt när man själv ångrar nåt... Det ligger väl i begreppet "subjektivts" natur att det är sett utifrån det egna subjektet.

Men jag fattar vad du menar, men har nog hittills klarat mig rätt bra. Möjligen ångrar jag att jag inte köpte ett panoramahuvud istället för en kulled till stativet, men nu är även det tidigare beställt, så missen är åtgärdad.
 
Om man inte tröttnar ur tidigt på fotohobbyn så når man så småningom insikten att det inte är bristen på prylar som är begränsningen. Däremot är mycket pryttlar en väldig begränsning - i varje fall om man envisas med att alltid ha med allt.
Us
 
nej, jag har nog aldrig ångrat att jag har köpt nån fotopryl. Däremot så har jag höjt mina krav på utrustningen, så jag har bytt ut vissa objektiv, t.ex.

Däremot ångrar jag att jag inte har avsatt mer tid åt fotografering...

Det enda köp som jag kan minnas att jag har ångrat var när jag 14 år gammal köpte en trimcylinder till moppen för 600 spänn. Aldeles för mycket pengar för en gamal trimcylinder, men det fattade jag inte då...
 
erro_67 skrev:
Det är ytterst sällan jag ångrar nåt köp. Däremot är jag tyvärr ibland över-noggrann innan köpet, vilket innebär att jag köper varenda tidning som finns inom ämnet för att läsa tester och liknande. Och plötsligt kostade kameran eller hemmabion eller vad det nu var en tusing extra om man räknar in tidningarna :)

Så rätt, så rätt.
Gör alltid precis samma.
Bara tur att inte 350D fanns i några tidningar när jag beställde, har nog sparat många 100 lappar där :)

Jag köper mycket tekniska saker, inte bara kamera delar.

Så länge jag har pengar till hyran och en liten buffert ifall tex bilen behöver lagas så är jag nöjd.

Förut fick jag nästan dåligt samvete för mindre lyckade köp och tänkte ibland på hur mycket jag skulle sparat om jag inte gjort så många impulsköp.
Men numera så är jag istället nöjd för den stund som den nya prylen gav mig underhållning.
 
Joakim A skrev:
Fotoprylar kostar som sagt en hel del och man ser väldigt många som spenderar stora pengar även fast de kanske inte behöver det. Ganska intressant att studera varför och hur det går till.

Hur mycket pengar har du inte lagt ner på saker som du inte behöver egentligen? Säkerligen åtskilliga 10.000-tals kronor genom åren. Resor som man kunde gjort till fjärran länder, ja man kan ju göra ganska mycket för några tusenlappar t.o.m.

Har du köpt något onödigt som du direkt kommer på?

// Jocke

Sen är där många som spenderar stora pengar på resor till fjärran länder som man inte behöver göra. De kunde lagt pengarna på kamera utrustning i stället.
Alla har givetvis olika intressen och även olika ekonomiska möjligheter
 
Sen om det skulle vara så så finns det ju faktiskt ett visst återköps/försäljningsvärde på kamera grejor ifall man ångrar sig i efterhand.

Lite svårt att få resebolaget betala tillbaka bara för att man tyckte resan var botten =)

På en mer personlig nivå så vill jag införskaffa en utrustning jag känner mig obegränsad i innan jag erövrar världen tillsammans med den.
 
Sicket tjat hit och dit...... ;)

Onödigaste som jag ångrar = våran splitter nya Toyota Yaris T-Sport
Bilen innan var en MR2, en sportbil med targa, mittmotor etc och vi var någorlunda aktiva i Toyota-klubben. Sen när vi behövde 2 bilar att köra på vintern så sålde vi MR2'an och letade efter en rolig bil så vi fortfarande kunde köra på bana och ha kul med, så det blev en Yaris T-Sport. Efter några månader upptäckte vi att bilintresset svalnat och försvunnit... så nu ångrar jag T-sport-köpet... :( Speciellt nu när vi behöver en större bil.

Iofs, detta felköp är inget som jag har ångest över, ingen magvärk så fort jag tänker på det. Men det känns ändå lite dumt.

/Karin som tycker att en resa är bra mkt mer "värd" än en sak för 10-20.000kr. Resor öppnar människans sinnen och förståelse. (Märktes mkt tydligt på jobbet vilka som rest mkt och inte när tsunamin slog till...)

EDIT: Många tipsar mig om objektiv som kostar från 4000 och uppåt. Jag är nybörjare och behöver inte den skillnad som är mellan ett billigt och ett dyrt objektiv. Jag lägger hellre de pengarna på en resa för att få användning av kameran än att vandra omkring här hemma och ta kort på fjärilar och isbitar. För mig är landskap, vyer, nya miljöer etc viktigare. Om jag hade köpt ett 4000kronors-objektiv så hade det garanterat varit ett köp som jag hade ångrat och haft ångest för. Självklart beror det på hur mkt pengar man har... badar man i pengar kan man ju göra både och.
 
Senast ändrad:
snysop skrev:
Sicket tjat hit och dit...... ;)

Jag lägger hellre de pengarna på en resa för att få användning av kameran än att vandra omkring här hemma och ta kort på fjärilar och isbitar. För mig är landskap, vyer, nya miljöer etc viktigare.

Så man har ingen användning för en kamera om man inte reser jorden runt för att fota?? Ser inget fel i att fota fjärilar och isbitar i sitt närområde.. Man måste inte åka till världens ände för att få en bra bild.. I ditt fall kanske det inte är kameran som är det egentliga intresset utan att resa.. Det finns dom som trivs med att inte resa jorden runt utan är nöjda med en tripp till norrland tex..

/Peter
 
Wizard skrev:
Så man har ingen användning för en kamera om man inte reser jorden runt för att fota?? Ser inget fel i att fota fjärilar och isbitar i sitt närområde.. Man måste inte åka till världens ände för att få en bra bild.. I ditt fall kanske det inte är kameran som är det egentliga intresset utan att resa.. Det finns dom som trivs med att inte resa jorden runt utan är nöjda med en tripp till norrland tex..

/Peter


Nu är vi där igen... Läs helheten i vad jag skriver och tolka inte in i det så mkt. Du kan ju inte klippa ur text ur dess sammanhang. Jag skriver ju tydligt:

"Många tipsar mig om objektiv som kostar från 4000 och uppåt. Jag är nybörjare och behöver inte den skillnad som är mellan ett billigt och ett dyrt objektiv. Jag lägger hellre de pengarna på en resa för att få användning av kameran än att vandra omkring här hemma och ta kort på fjärilar och isbitar."

För mig är det viktigare att ha en kamera med helt OK objektiv & kunna resa - än att köpa ett enda objektiv för 10 000:- JAG ser ändå inte någon vidare skillnad mellan ett dyrt och ett billigt objektiv när vi pratar bilder.

/Karin

PS Förresten så är det inte så himla billigt att resa till norrland heller. DS
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.