Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hotfulla kameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill inte starta en ny diskussion så jag ställer frågan här. Vad är en Mätsökarkamera? Om man skulle jämföra en Sökar och en System, vad är det för skillnadet? + - ? Kan sökarkameran framkallas i ett vanligt lab för S/v-film eller använder den någon "speciell typ"?
 
På en mätsökarkamera betraktar man motivet genom en separat liten sökare (genomsiktssökare) på kamerahuset istället för genom objektivet som på en spegelreflexkamera.

Det finns inget motsatsförhållande mellan mätsökarkameror och systemkameror. Exempel på mätsökarkameror som också är systemkameror är Leica M-serien och Contax G-serien. Det finns också mellanformatskameror som är mätsökarkameror och systemkameror i ett. Till exempel Mamiya 6.

Mätsökarkameror använder samma typer av film som spegelreflexkameror.
 
gors skrev:
På en mätsökarkamera betraktar man motivet genom en separat liten sökare (genomsiktssökare) på kamerahuset istället för genom objektivet som på en spegelreflexkamera.

Det finns inget motsatsförhållande mellan mätsökarkameror och systemkameror. Exempel på mätsökarkameror som också är systemkameror är Leica M-serien och Contax G-serien. Det finns också mellanformatskameror som är mätsökarkameror och systemkameror i ett. Till exempel Mamiya 6.

Mätsökarkameror använder samma typer av film som spegelreflexkameror.

Tack, det var väldigt användbar information. Om någon har något mer att säga så är det bara att svara :)
 
En tanke slog mig precis. Om sökaren bara är ett "hål" i kameran. Hur ser man då vad som kommer med på bilder? Visst sökaren kanske visar korrekt när jag använder en 35mm-objektiv men när jag tar fram ett 90mm ändras ju bränvidden och "bilden" markant.

?
 
ThomasT skrev:
Om sökaren bara är ett "hål" i kameran. Hur ser man då vad som kommer med på bilder?

Mätsökarkameror har ramar för se olika brännvidderna som speglas in. Dessutom flyttas ramarna när man fokuserar på en del modeller för att kompensera för parallaxfelet - dvs skillnaden mellan vad objektivet ser och vad sökaren ser.
 
Man får smila upp sig som attan för att kameran inte ska skrämmas... :)
 

Bilagor

  • mf27-sv.jpg
    mf27-sv.jpg
    30.7 KB · Visningar: 192
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.