Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Människans ha-begär kostar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror mycket handlar om tolkningar och innan detta spårar ur helt så kanske det är bäst att lägga ner tråden.

Min erfarenhet är dock att jag har gjort en del rena felköp och trodde andra också hade gjort det. Tydligen fanns inga som ville erkänna att man hade gjort felköp eller så fanns det inga som hade gjort det helt enkelt.

Sen att det finns marknad för objektiv som folk inte vill ha, det vet väl varenda kotte på denna jordglob, men det var inte det som var frågan..

Strunt samma, lägg ner tråden.

// Jocke
 
snysop skrev:
Nu är vi där igen... Läs helheten i vad jag skriver och tolka inte in i det så mkt. Du kan ju inte klippa ur text ur dess sammanhang. Jag skriver ju tydligt:

"Många tipsar mig om objektiv som kostar från 4000 och uppåt. Jag är nybörjare och behöver inte den skillnad som är mellan ett billigt och ett dyrt objektiv. Jag lägger hellre de pengarna på en resa för att få användning av kameran än att vandra omkring här hemma och ta kort på fjärilar och isbitar."

För mig är det viktigare att ha en kamera med helt OK objektiv & kunna resa - än att köpa ett enda objektiv för 10 000:- JAG ser ändå inte någon vidare skillnad mellan ett dyrt och ett billigt objektiv när vi pratar bilder.

/Karin

PS Förresten så är det inte så himla billigt att resa till norrland heller. DS

Hela citatet är med :)

Jag vet... Jag skrev innan jag tänkte i det här fallet, men eftersom jag skrev som jag skrev och registrerade svaret så fick jag stå för det jag skrev, om du fattar vad jag svamlar om..

Jag tycker dock att det är väldigt intressant att fota det lilla i min närmiljö (läs sverige).. Jag e ingen globetrotter av olika anledningar, men visst skulle det vara kul att resa lite och fota men det är absolut inget krav för min del..

/Peter
 
Felköp har jag inte direkt gjort några.

Men mitt köp av Nikons Coolwalker (bärbar lagringsenhet) är inte det mest vettiga.

Det finns andra maskiner som gör samma sak -och bättre- för ett lägre pris.

Men de är inte lika snygga och CW gör det den skall, orkar ändå inte titta på film...

Så för den som bläddrar bland tekniska data är det ett felköp, för mig är det nog ändå det rätta.
 
Wizard skrev:
Hela citatet är med :)

Jag vet... Jag skrev innan jag tänkte i det här fallet, men eftersom jag skrev som jag skrev och registrerade svaret så fick jag stå för det jag skrev, om du fattar vad jag svamlar om..

Jag tycker dock att det är väldigt intressant att fota det lilla i min närmiljö (läs sverige).. Jag e ingen globetrotter av olika anledningar, men visst skulle det vara kul att resa lite och fota men det är absolut inget krav för min del..

/Peter

Lugnt! :)

EDIT:

/Karin - som också gärna fotar hemma, men som hellre väljer ett billigt/begagnat objektiv & en resa om hon skulle få 10 000 i näven. :)
 
snysop skrev:
Lugnt! :)

EDIT:

/Karin - som också gärna fotar hemma, men som hellre väljer ett billigt/begagnat objektiv & en resa om hon skulle få 10 000 i näven. :)

Jag förstår.. Jag valde bort en ny widescreentv med hembioanläggning för att köpa nytt glas till kamerna för 20000 :)

/Peter
 
Joakim A skrev:
Har du köpt något onödigt som du direkt kommer på?

// Jocke

Onödiga saker:

En Whibal (300:) som jag haft i 2 månader och ännu inte använt.

En Crumplerväska, som jag aldrig gillade, och följdaktligen inte använde, såldes med 500:- förlust.

15 st passepartouter i 3:4 format, när min kamera använder 2:3, jobbigt att behöva tänka på det när man komponerar bilderna. Står f.n. oanvända, men jag fick dem billigt. Någon gång ska jag väl hitta bilder som passar ;)

NT 4 MCSE-kurs - aldrig läst och nu är de hopplöst förlegade.

1D MkII - löjligt.. ge 30.000:- ex moms för en kamera, när man kunde ha köpt 20D istället ;)

...right ;)

Nej några stora onödiga investeringar kommer jag inte på.. faktiskt......
 
Vilka ruttna impulsköpare ni är...:)

Själv så är jag en impulsköpare av betydligt större rang.

En av de mest onödiga prylar jag någonsin köpt inhandlades för 18 år sedan, det var i samband med att jag köpte en "mini"räknare, en hp48sx för 3.5kkr.
Bredvid räknaren i montern stod det en skrivare och glänste, miniräknaren var av ungefärliga måtten 200x80x25mm och skrivaren var av ungefär samma dimensioner.

"Jössenamn, det måste ju vara meningen!" tänkte jag.
Fort till bankomaten igen, hostade upp 1.995 kkr för skrivaren
Wow, den var ju ett måste, nu blev ju fickorna jämntunga med, en pryl på var sida.

Försäljaren sa "Nu när du har köpt de där dyra sakerna kan jag ge dig 100 kr rabatt på specialpapperet till skrivaren. 6 rullar á 5 meter för 400 kr istället för 500."

Ren vinst tänkte jag och slog till på en gång.

Nu när jag ser tillbaka så har jag skrivit ut ungefär 50 cm av medföljande rullen vid 8 olika tillfällen.

Denna skrivare var ett totalt onödigt inköp, att jag sedan köpte extra papper till den ska vi inte ens tala om.:)
 
Jag handlar kontrollerat inom en förutbestämd budget. Jag hoppas jag fått ut det bästa fotomässigt inom tillgängliga medel. Nu fattas bara min bil. Den bil som jag skall använda på fotoresor som jag kan sova och bo i.

Jag letar för fullt. Har ni prisvärda tips?
 
2 stycken digitala kameror med några års mellanrum. Sicken dynga.
1 Televorsatz till ett blixtaggregat....vad i all världen skall jag fotografera med blixt på 40 - 50 meters håll??
Jaja, det är det, och det räcker.....
Us
 
Jag har precis köpt en sån här med ett sånt här hus. Helt onödigt men ändå oemotståndligt. Drabbades av MAS (Must Acquire Syndrome när jag såg annonsen och priset (1/3 av nypris med 7 mån garanti kvar). Har annars letat efter ett nytt systemkamerahus för ögonblicksbilder och gatufoto eftersom det jag har visar fel exponeringsindikering i sökaren och därför är mindre användbart för den typen av fotografering. Men nu blir det en mätsökare med extremt ljusstark 35:a för detta istället. Vill ju också helst ha mekaniska prylar och ett S2-hus verkar svårt att få tag på. Får nu leva lite snålt framöver och rensa ut (sälja) lite av det jag har i skåpen men som nästan aldrig kommer till användning. Kanske är det onödigt med ljusstyrka 1,2 men med tanke på att det är över två steg ljusstrakare än min SLR-35:a och ett steg ljusastarkare än normalditon kan det i vissa fall vara skillnaden mellan bild eller inte bild, i alla fall för en filmentusiast som jag?
 
Nej, allt jag har köpt har jag behövt. Inget har varit onödigt.
Vi behöver alla stimuli när våra basala behov är uppfyllda, annars förtvinar vi.
Hur dessa stimuli ser ut eller kostar är ju individuellt. Så, för någon är en resa ett måste, för någon annan är det att köpa den värsta dyraste kameran.

Vad är egentligen onödigt ?
 
Tja, mitt ständigt återkommande misstag är att köpa halvdana grejor. Visserligen är jag väldigt nöjd med mina objektiv, fasta Nikkorgluggar och en telezoom som inte varit särskilt dyra. Men jag har en tendens att köpa det som är snäppet sämre än det jag egentligen vill ha. Hade jag köpt en schysst F100 direkt istället för en halvrisig F801s så hade jag antagligen sparat pengar i längden och samtidigt blivit mycket nöjdare. Och visst, Hexaren är diskret, bra och kul, men kostade ändå en halv F100 enligt dagens dumpade priser.
 
Laponia skrev:
Vad är egentligen onödigt ?

Allt man inte använder eller har använt...

Det är onödigt slöseri med resurser, eftersom det alltid finns saker som man behöver, men inte har råd med, kanske just för att man har lagt sina resurser på onödiga saker.
 
Arleklint skrev:
Sonnaren: Dynga?
Skall vi skjuta landskap ikapp?
Hasselblad vs. D2X

;)
Har aldrig betraktat landskapsfotografeing som en hastighetstävling.
Men det skulle kunna vara förklaringen till en hel del resultat jag sett........... och jag som trodde att digitalkamerornas "sökare" var anledningen.
Us
 
Joakim A skrev:

Har du köpt något onödigt som du direkt kommer på?

// Jocke
Jo, habegär drabbar nog de flesta ibland, men jag har aldrig ångrat något kamerarelaterat köp. Äger iof ingen extremdyr L-optik som jag lagt ut multum på så kanske det är därför jag inte ångrat mig..
Mycket ligger på hyllan nu, men någon gång har det kommit till nytta iaf och det är ju trots allt inte de dyraste prylarna.

Har iof en sprillans TV-bänk som jag ångrade rätt rejält direkt efter köpet och den står oanvänd i förrådet. Hade nog varit bättre att köpa någon gammal kamera på Tradera eller så istället, för såna kan man ju använda hur många som helst;)

Jag ångrar oftare det jag inte har köpt..
 
Jeppe skrev:
Allt man inte använder eller har använt...

Det är onödigt slöseri med resurser, eftersom det alltid finns saker som man behöver, men inte har råd med, kanske just för att man har lagt sina resurser på onödiga saker.

Något behov måste det ju ha fyllt, den dagen man köpte grejerna ?
Just då var det säkert inte onödigt :)

Men visst har du rätt, att handla efter stundens ingivelse i stället för efter nogrann prioritering gör att man i längden känner sig mer missnöjd. Trots allt så är ju ens resurser (bankkonto) begränsade.

Det jag har märkt är att de som "snålar" och köper precis vad dom anser sig behöva för tillfället, oftare "uppgraderar" sina grejer.
Det kan jag tycka är onödigt.
Köp rejält och dyrt på en gång och känd dig nöjd är min devis :)
 
Laponia skrev:
Något behov måste det ju ha fyllt, den dagen man köpte grejerna ?
Just då var det säkert inte onödigt :)

Nej, men det är just det som är kärnpunkten.. Om man köper något som inte kommer till användning, t.ex. om man köper något som man tror blir bra, men man märker när man får hem det, att det inte var alls det man var ute efter. Det blir liksom onödigt i samma stund som man får hem varan. Eller ja, egentligen direkt vis köpet.

Håller inte helt med det där med att handla dyrt medetsamma, eftersom det bidrar till utveckling.

Ex. En nybörjare köper proffsgrejjor på en gång, det blir dyr initial kostnad, nybörjaren kan inte utnyttja grejjorna, för vad de är avsedda för och resultatet blir overkill, vilket i sin tur kan hämma resultatet.

Däremot en nybörjare som köper, vad ska vi kalla det....konsumentgrejjor, har en låg initial kostnad och kan växa med sin utrustning. Nybörjaren kan helt enkelt använda sin utrustning, eftersom den motsvarar nybörjarens kunskaper. Efterhand som man lär sig, så inser man att man vill ha bättre grejjor för att höja den tekniska kvalitén. Dyrare i längden, men jag tror det främjar den personliga utvecklingen, för att inte tala om samhällsvinsten som man får med omsättning av varor och tjänster..

Oj, det blev ett tungt inlägg ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.