** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Människans ha-begär kostar..

Produkter
(logga in för att koppla)
Äsch, Här lägger man upp bollen för att se en äkta oförglömlig Sonnarsmasch. Men inte då, en lätt underskruv bara. /funderade på något om järnkaminer som hasselblad men...bäst att låta bli)

När ´jag satt och bläddrade i gamla tidningar ser jag annonserna för konica hexar och riktigt känner köpsuget. Tack och lov för att det var gamla tidningar för vad skulle jag med den till hur bra optik det än var? Men en äldre man sade att det du kan ångra är bilder du inte tagit. Det kan ligga något i det.

I trafiken, shoppingtemplen eller var som helst så förundras jag över den mängd med pengar som läggs ned på saker. Men enkla saker som tid för barn och gamla eller att gå ut i lugn och ro med kameran, nope det finns det inte.

Erik Schalin skrev:
Det är nog ungefär samma slutarljud...
Inte nog med att jag har ett järnspett, jag har järnkaminer också 2 (två) stycken + en vedspis i köket. Ingen av dem är försedd med slutare.
Är det inte vedinkastlucka du tänker på??
Å andra sidan är de luckorna alldeles tysta......
Jovisst låter bladaren, men det är naturligt mekaniska ljud, ingen elektroniskt påminnelseslammer för att övertyga användaren om att något hände.
Ibland undrar jag om de som skriver om hur stor en Hasselbladare är har sett den i verkligheten....Någonstans i en tråd för länge sedan la' jag upp en bild där en bladare står bredvid en F5. Sedan var det tyst på det snacket en tid. F5:ans frontyta är ungefär 2,5 ggr större än bladarens....... Djupet då? Med normalobjektiv på är väl bladaren 4 - 5 cm längre......så mycket för den myten
Us
mummel.....kamin med slutarljud......? hmmmm

Senast ändrad:
Onödiga köp har man gjort många...
en skräpig digitalare (Z3)...
en skräpig glugg (sigma 70-210)
2 (Häng med nu) skräpiga väskor (lowepro zooom).

Skräpig = onödigt...

Just nu sitter jag och funderar på om jag gjort rätt....

Efter en par månads funderingar och beslutsångest och läsning av recensioner tester och andras råd beställde jag igår ett tamtron 28-75XR2.8 till min 300D.

Detta för mina allra sista sparade pengar sen jag tog tjänstledigt från mitt jobb.

Nu studerar jag sen ett år tillbaka och då gäller det att hålla i slantarna men visst ibland är det frustrerande att inte kunna handla som man gjorde när man jobba. Jobbade nattskift som bagare och då hade man en del pengar över.... Nu lever man precis vid gränsen. svindyr studentlägenhet som kostar 3500 hyra (jepp studentlägenheterna är DYYYRA och går ej att få tag i billigare tragiskt nog :-( därefter 3000 över till mat, försäkringar, övriga räkningar så för mig blir det inga pengar över till sina hobbys ( i mitt fall foto och datorer) ...

Men i mitt fall väljer jag leva snålt ett tag till än att tvingas jobba kvar på en arbetsplats där man inte trivs.

Så vad jag vill ha sagt. Lever man snålt måste man snåla och man kan inte vara prylgalen :)

Men ska jag vara ärlig tror jag jag kommer vara nöjd med mitt nya dyra tamron objektiv trots att det blev för mina sista sparslantar :)

tielie skrev:
Just nu sitter jag och funderar på om jag gjort rätt....

Efter en par månads funderingar och beslutsångest och läsning av recensioner tester och andras råd beställde jag igår ett tamtron 28-75XR2.8 till min 300D.

Detta för mina allra sista sparade pengar sen jag tog tjänstledigt från mitt jobb.

Nu studerar jag sen ett år tillbaka och då gäller det att hålla i slantarna men visst ibland är det frustrerande att inte kunna handla som man gjorde när man jobba. Jobbade nattskift som bagare och då hade man en del pengar över.... Nu lever man precis vid gränsen. svindyr studentlägenhet som kostar 3500 hyra (jepp studentlägenheterna är DYYYRA och går ej att få tag i billigare tragiskt nog :-( därefter 3000 över till mat, försäkringar, övriga räkningar så för mig blir det inga pengar över till sina hobbys ( i mitt fall foto och datorer) ...

Men i mitt fall väljer jag leva snålt ett tag till än att tvingas jobba kvar på en arbetsplats där man inte trivs.

Så vad jag vill ha sagt. Lever man snålt måste man snåla och man kan inte vara prylgalen :)

Men ska jag vara ärlig tror jag jag kommer vara nöjd med mitt nya dyra tamron objektiv trots att det blev för mina sista sparslantar :)

Om du ska spara slantar ska du väl inte hyra studentlägenhet, det är ju kapitalförstöring. Köp längenhet och sälj den när du är klar. Statistiskt sett kommer du minst få tillbaka pengarna när du sen flyttar. Gäller åtminstone södra sverige (Uppsala och söderut).

(lite off topic men vi pratar om dåliga ekonomiska val, right :) )

Sonnaren skrev:
Är det inte vedinkastlucka du tänker på??
Å andra sidan är de luckorna alldeles tysta......
mummel.....kamin med slutarljud......? hmmmm
Jo vedinskastet slöts alltid med det där lilla gnisslande ljudet efter att man lagt in nya vedpinnar hemma hos mormor.

Visst är ljuden underbara.
F5ans distinkta kla-klack och Mamiyans härliga klonk och rassel.

Tejpade (ihop/isär hur man nu ser det) Mamiyan i förra veckan och en person kom in och sa att man aldrig kommer att behöva tejpa dagens digitalkameror. Sedan höll han med om att en digitalkamera aldrig kommer att bli över 20 år heller.

Köpte en HASSELBLAD för nåt år sedan som bara ligger och samlar damm i stort sett.
Tagit typ 4-5 rullar med den.
I den digitala nutiden så får den inte mycket utrymme, tyvärr.
Inte helt lyckat köp för min del(förrän digitalbakstycke är prisvänligt för vanligt folk..).

/Daniel

Ola, köpa lägenheten nej du aldrig i livet....

Håller ej med var du med i slutet av åttiotalet!???

Priserna på lägenheter/hus idag är övervärderade....

Jag väntar bara på den nya börskrachen när halva svenska folket får flytta från sina lägenheter/hus på grund att räntorna stiger i hööööööjden som i slutet av åttiotalet.

/

M.H.

Citerar Lundell "Fäldt öppna kranarna och dårarna drack..."

Senast ändrad:
tielie skrev:
Håller ej med var du med i slutet av åttiotalet!???

Jag väntar bara på den nya börskrachen när halva svenska folket får flytta från sina lägenheter hus på grund att räntorna stiger i hööööööjden som i slutet av åttiotalet.

Jag antar att du pratar med mig. Ironiskt nog så sålde jag (+30%) och köpte en ny lägenhet just då. Köpet blev billigt för alla var livrädda för de höga räntorna, men lånet givetvis onödigt dyrt, fick 11% fast ränta men det gick med ordentlig vinst ändå. Det var givetvis tur.

Lägenheter går i snitt upp i värde betydligt mer än inflationen så att det täcker ränteutgiftenra med råge. (Jag exkluderar amortering eftersom den inte är någon konstnad, det är ju ett sparande.) Den stora vinsten är dock att man får en månadskostnad som är betydligt lägre än hyran för samma storlek och läge. Där jag bodde: Hyreslägenhet: 5000kr/månad. Bostadsrätt: 2000kr/månad.

Jo visst tur, pengar och rätt tillfälle men många idag förköper sig vet folk som har köpt hus trots att de är arbetlösa och vad händer när nästa krach kommer...

Som jag ser det sätter folk sig i skuld utan att tänka framåt och många tror sig kunna tjäna en hacka men det tror jag inte många gör.

Visst finns det undantag men...

Ingen tvekan om att det kommer en ny krach opch då gäller det att vara rätt i tid att sälja etc...

och jag är inte rätt människa att hålla på med sånt...

tielie skrev:
Jo visst tur, pengar och rätt tillfälle men många idag förköper sig vet folk som har köpt hus trots att de är arbetlösa och vad händer när nästa krach kommer...

Som jag ser det sätter folk sig i skuld utan att tänka framåt och många tror sig kunna tjäna en hacka men det tror jag inte många gör.

Visst finns det undantag men...

Ingen tvekan om att det kommer en ny krach opch då gäller det att vara rätt i tid att sälja etc...

och jag är inte rätt människa att hålla på med sånt...

Man måste ju bo någonstans och i sverige får man inte spekulera med lägenheter så det är ju i praktiken bara om man kan hoppa mellan hyreslägenhet och bostadsrätt man kan tjäna pengar.

Jag vidhåller, det är aldrig fel att äga om man har någorlunda hyfsad ekonomi. Fasta räntor är bra om man är osäker och lägenheter lätta att göra sig av med om det kniper.

Det är bra att köpa, placera och äga. Problemet är när folk belånar för högt.

Om framtida räntan överstiger värdeökningen funkar det inte, och att sälja när räntan stiger är för sent för då har värdet sjunkit.

Arleklint skrev:
Det är bra att köpa, placera och äga. Problemet är när folk belånar för högt.

Självklart. Jag menade bara att det är dyrare att hyra än att köpa.

Nog om detta.

Mitt sämsta köp: Compac ipaq. Blev dyr fjärrkontrol.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar