Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Människans ha-begär kostar..

Produkter
(logga in för att koppla)
iSolen.se skrev:
Hahaha! Den var bra, nu riskerar du lite mothugg tror jag.

Redan fått och jag har förklarat det om och om igen. Folk är bra på att ta saker ur sitt sammanhang, man måste läsa hela texten för att inte missuppfatta.

SÅÅÅ om någon annan kommer med mothugg så hänvisar jag till mina tidigare inlägg så vi slipper mer tjafs. :)
 
Jeppe skrev:

Håller inte helt med det där med att handla dyrt medetsamma, eftersom det bidrar till utveckling.

Ex. En nybörjare köper proffsgrejjor på en gång, det blir dyr initial kostnad, nybörjaren kan inte utnyttja grejjorna, för vad de är avsedda för och resultatet blir overkill, vilket i sin tur kan hämma resultatet.


Japp. Jag menar inom rimlighetens gränser.
I stället för att köpa en 3 megapixels kamera med fast objektiv och med automatiska inställningar (som är väldigt billig idag). Så kanske nybörjaren skulle titta på en Olympus 765, en Z5 eller något liknande. (Om man vill ha en digitalare).

Naturligtvis kan köp man gjort som senare inte motsvarat de krav man haft, kännas onödiga.

Om man gör en jämförelse med bilar, så visar det sig att de nöjdaste bilägarna är de som har en BMW.
Många tycker det är onödigt. Det duger ju med en Opel för att transportera sig dit man skall.

Jag unnar mig gärna lite extra om jag har råd.
Förutom någon småpryl, tycker jag mig inte ha köpt något onödigt.
 
Så glädjande att det finns impulsköpare som lägger ner pengar på smörja!
Apropå ingenting, jag några bilder man kan få köpa - billigt! Special price for you, my friend! 5 till priset för 4!
Ifall man senare vill ha bättre bilder kan man ju alltid uppgradera sig... Passepartouterna och ramarna går lätt att återvända! Passar alla system! En förnuftig nybörjarinvestering, mao!
(Måste jag lägga till en ;)...? )
/Gitte
(som alltför ofta gör välplanerade dåliga inköp, med 'ångergaranti'.)
 
Laponia skrev:

Om man gör en jämförelse med bilar, så visar det sig att de nöjdaste bilägarna är de som har en BMW.
Många tycker det är onödigt. Det duger ju med en Opel för att transportera sig dit man skall.

Är det inte Toyota som har de mest nöjda kunderna? Iaf då man räknar kundens ofta låga förväntningar gentemot märkets höga prestering... (det heter något speciellt men jag kommer inte på vad....)

/Karin - bildåre
 
Laponia skrev:
Om man gör en jämförelse med bilar, så visar det sig att de nöjdaste bilägarna är de som har en BMW.
Många tycker det är onödigt. Det duger ju med en Opel för att transportera sig dit man skall.
För några år sedan bytte jag bil och läste besiktingens kostnadskalkyler över bilmodellers kostnader per mil under bilens livslängd.

Billigast 22kr - en Mercedes
näst Billigast 23kr - en BMW
tredje Billigast 24kr - en Volvo

Inte en Japanare kom under 30 strecket.
 
snysop skrev:
Redan fått och jag har förklarat det om och om igen. Folk är bra på att ta saker ur sitt sammanhang, man måste läsa hela texten för att inte missuppfatta.

SÅÅÅ om någon annan kommer med mothugg så hänvisar jag till mina tidigare inlägg så vi slipper mer tjafs. :)

De roligaste citaten är tagna ur sitt sammanhang, givetvis lite på författarens bekostnad. Jag hade läst alltihop så jag vet vad du menar.

Ex:

"Internet är en fluga" är inte bara felciterat utan betydde egentligen "Det planlösa surfandet kommer vara övergående".
 
Erik Schalin skrev:
För några år sedan bytte jag bil och läste besiktingens kostnadskalkyler över bilmodellers kostnader per mil under bilens livslängd.

Billigast 22kr - en Mercedes
näst Billigast 23kr - en BMW
tredje Billigast 24kr - en Volvo

Inte en Japanare kom under 30 strecket.
Se där !
Köp billigt och det blir dyrt.
Köp dyrt och det blir billigt. ;-)
 
Erik Schalin skrev:
För några år sedan bytte jag bil och läste besiktingens kostnadskalkyler över bilmodellers kostnader per mil under bilens livslängd.

Billigast 22kr - en Mercedes
näst Billigast 23kr - en BMW
tredje Billigast 24kr - en Volvo

Inte en Japanare kom under 30 strecket.

Sen tillkommer besvär och indirekta konstnader förenade med att ha bilen på verkstad. Japanarna går ju aldrig sönder. Billigare att försäkra är dom också. Det går bra att ljuga med statistik :)

Bra kameror gör dom också jappsen. Om man ska jämföra brancher: Är Canon = BMW? Fler fel men bättre teknik? Nikon = xxx. Färre fel, bättre handhavande, men saknar det där lilla extra?

Edit: jag bytte ut ett visst bilmärke mot xxx. Kom med ett bättre förslag nån som kan.
 
Mina sämsta köp när det gäller foto:
En analog APS-kamera

Mina sämsta köp när det gäller bilar:
En ny vit Honda Civic (hur kan man köpa en vit bil ö h t?)

Mina bästa köp, andra kategorier:
Ett växthus i trä (livskvalitet för mig)
Alla längre resor man gjort (minnen för livet)

Ja, vad ville jag säga m detta då? Att dåliga köp som man ångrar är onödiga men om man känner ett nöje i dyra fotoprylar hellre än att resa så är det väl fritt fram för var o en. Köper jag kameraprylarna på företagets bekostnad så kan jag nog slösa lite mera men inte om det var privat tror jag. Tillräckligt bra för lagoma pengar är mottot.

Men har ett relativt högt kvalitetstänkande i de fall jag tycker det är värt det. Allt handlar väl om intresse i slutändan.

Nu har jag ju dessutom köpt mig en lagomt stor kamera som jag kommer att kunna ta med mig på alla resor också utan att den känns för klumpig.
 
Uttryck skrev:
Tillräckligt bra för lagoma pengar är mottot.

Men har ett relativt högt kvalitetstänkande i de fall jag tycker det är värt det. Allt handlar väl om intresse i slutändan.
Bra motto, det lever nog jag med efter..

Och att jämföra med resor som i första inlägget är nog svårt. Som sagt handlar det om intressen.
Själv har jag nöjesrest färdigt och tycker mest att det är jobbigt med resor, (hemma bäst typ;)) Så hem och kameragrejer är roligare att lägga "lagom pengar" på
 
iSolen.se skrev:
Sen tillkommer besvär och indirekta konstnader förenade med att ha bilen på verkstad. Japanarna går ju aldrig sönder. Billigare att försäkra är dom också. Det går bra att ljuga med statistik.
Saker & ting går att förvränga med statistik.

Den övriga texten förstår jag inte Ola.
 
Laponia skrev:

Om man gör en jämförelse med bilar, så visar det sig att de nöjdaste bilägarna är de som har en BMW.
Många tycker det är onödigt. Det duger ju med en Opel för att transportera sig dit man skall.

Det är väl mest för att BMW-ägare betalar en massa för prestige och för märket. Dom vågar helt enkelt inte vara missnöjda för att dom betalat så mycket, även om man får mycket mer bil för pengarna från andra märken.

Samma sak finns nog bland folk som köper kameror, betalar man svinmycket för en kamera vågar man inte vara missnöjd och gör allt för att övertala sig själv om dess förträfflighet. Det jobbigaste för den typen av människor skulle vara att någon billigare pryl skulle visas sig vara bättre.
 
iSolen.se skrev:
De roligaste citaten är tagna ur sitt sammanhang, givetvis lite på författarens bekostnad. Jag hade läst alltihop så jag vet vad du menar.


Jag vet, ville bara klargöra det för andra som ville kommentera det. :)
 
KalZoom skrev:
Det är väl mest för att BMW-ägare betalar en massa för prestige och för märket. Dom vågar helt enkelt inte vara missnöjda för att dom betalat så mycket, även om man får mycket mer bil för pengarna från andra märken......


Skall vi generalisera så är det väl också så att alla Volvoägare uppskattar sin bils bensinförbrukning till ca: 0,5 l/milen ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.