Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det Fredrik skrivit i sina offerter om att han inte kan starta företag i nuläget betyder INTE per automatik att det handlar om svartjobb, eller att lura a-kassan. Han kan t ex fakturera genom frilans-finans. Då levereras skatter och avgifter korrekt och Fredrik anger antalet arbetade dagar i sina stämpelkort. Helt och fullständigt korrekt.

Att skriva det i offerten är också mycket seriöst eftersom brudparet annars kan bli förvånade över att få en faktura genom "okända" frilans-finans.

Lobbygruppen är ute på tunn is och har naturligtvis ingen rätt att kräva att Fredrik ska redovisa ett enda dugg till dem.
 
Det verkar ju vara seriösa svanska fotoföretag som finns uppsatta på SFG:s medlemslista. Inte kan väl dessa vara intresserade av att figurera i denna suspekta verksamhet?
 
Lite maffiastuk över det hela, är ni någon slags beskyddarverksamhet för ett gäng fotografer som vill ha marknaden för sej själv?? betalar dessa in beskyddarpengar till er..I mina ögon/öron låter er organisation mer som något Hells angels wannabee liknande.

Är det förresten lagligt att lägga ut uppgifter om en privatperson så här på ett öppet forum, strider inte detta mot datalagen och integritetsskyddet?

Jag tycker ni skall ta och lägga ner era facsistiska metoder och skaffa er ett liv eller kanske hellre ett riktigt arbete.

Med icke vänlig hälsning
Göran
 
Re: Lobbygruppen svarar

Lobbygruppen SFG skrev:
Vi har fått kopior av mailen från dessa brudpar och vi tror inte Fredrik skulle vara så tacksam om vi kopierade dem här på forumet så som han gjort med vårt mail. Men Fredrik, att sitta och prata om att man jobbar med TFP och göra sken om att vara en så seriös hobbyfotograf och samtidigt skicka ut offerter med olika paketerbjudanden går inte särskilt bra ihop. Här kommer dina egna ord ur offerten som brudparen reagerar starkt över ""Just nu är jag arbetslös och kan inte starta företag utan att tappa a-kassa, och starta eget på heltid går inte med de priser jag erbjuder utan att ha gjort något namn för mig. "" Vi tror du känner igen dina egna ord Fredrik. Har du tänkt på att brudparen själva är med och betalar din
a-kassa och vad tror du alla andra tycker om sådant här ? Att man får ett mail av oss då betyder kanske att vi vill väcka din uppmärksamhet och fundera på om det är rätt att göra så som man gör. Vi kan givetvis direkt anmäla dig men vill ge dig en chans att berätta om dig och din verksamhet.
Hälsningar Lobbygruppen i SFG

Precis som andra redan påtalat finns det inte ett jitter i mitt brev som handlar om svartjobb.


Min plan har alltid varit att när jag får jobb, starta företag och ta betalt... alternativt använda mig av frilans finans. Foto ska som sagt vara ett extraknäck.

Mina priser är dimensionerade efter att skatta bort ca 60% av inkomsterna. De få bokningar jag har är i sommar, då jag planerar ha allt redo. Ännu har inte en krona kommit in...

Att ni påskiner att jag skulle vara beredd att jobba svart finns inte någon som helst grund för. Det är i mina ögon förtal.


Dessutom är jag intresserad av att veta om det verkligen är någon som rapporterat mig... eller om det är ni själva som mailat mig under falska premisser.

Jag finner det högst osannolikt att något brudpar har koll på vilka ni är.... ...så tills vidare får jag anta att det är det andra alternativet.

Detta osmidiga inlägg gav er bara sämre utgångspunkt. :)

/F
 
Re: Lobbygruppen svarar

Att du skapar en användare enbart för att våga svara på inlägget... och gömmer dig bakom en anonym fasad, gör ju inte att du ser seriösare ut.

Berätta nu vem du är.

Kanske skicka organisationsnummer också? :)

/F
 
Jag föreslår att ni två (Fredrik och SFG) reder ut just er personliga konflikt på annat sätt än genom Fotosidan.se forum.
 
Här är mailet.

Här är hela mitt innehåll.

--

Tanken är att jag ska registrera mitt företag i maj så att jag får org nr och f-skatt då. Organisationsnumret blir samma som mitt personnummer i så fall.


Just nu är jag arbetslös och kan inte starta företag utan att tappa a-kassa, och starta eget på heltid går inte med de priser jag erbjuder utan att ha gjort något namn för mig. Jag fotar för att det är kul och för att jag är bra på det och
ser en framtid för mig i det.

Men jag söker aktivt jobb och hoppas att den biten löst sig då så att jag kan starta företaget som extraknäck och smyga igång en verksamhet som
ger mig gott rykte och sedan ta steget fullt ut.

I värsta fall får farsan starta företaget och anställa mig för dessa dagar. Det löser sig.

Jag kommer ställa upp till 100% till sommaren i alla fall om ni väljer mig.

Ha en fin dag
/Fredrik
 
Jag läste en bok en gång i tiden, som handlade om en hemvändande riddare och hans väpnare. Väderkvarnar upptog en stor del av handlingen i berättelsen.
 
Jag har nu styrkt mina misstankar om att det är SFG som mailat mig under premisser att vara brudpar, och att det alltså inte är något brudpar som "rapporterat".


Mailet i fråga handlade om en svävande förfrågan om giftermål "i Örnsköldsvikstrakten" och skickades av en person som stavade sitt efternamn med C i "reply to raden" och med K som signatur på meddelandet.

Lägre än glocalnet. :)
/F
 
Microsaftcom skrev:
Jag har nu styrkt mina misstankar om att det är SFG som mailat mig under premisser att vara brudpar, och att det alltså inte är något brudpar som "rapporterat".

Lägre än glocalnet. :)
/F

Det var riktigt dåligt av dom.
 
Re: Lobbygruppen svarar

Lobbygruppen SFG skrev:
...Tänkte svara på några frågor här...

Jag är väldigt nyfiken på ert samarbete med myndigheter. Kan du redovisa för dessa eller föredrar du att hålla dessa samarbeten hemliga?

Eller föredrar du att man kontaktar myndigheterna för att få ut konversation från er?

---

Vill bara nämna att svartarbete eller utnyttjande av EU-pengar inte tillhör det jag reagerat emot här, även om jag givetvis har tankar och åsikter även om det.
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför ens svara på deras oförskämda mail?

DET mailet kom från "en kille" som sa att han skulle gifta sig och hade förfrågan om jag var ledig i Augusti.

Jag meddelade att jag var ledig och skickade honom sommarens prislista.

Jag angav priserna inkl moms.


1800 kr inkl. moms för en timme och 8 bilder i ett album tycker inte jag låter som ett "dumpat pris" som luktar svartjobb.



I ett mail 2 dagar efteråt kom en förfrågan om jag hade org nr och f-skatt. Då svarade jag som jag citerat.


/F
 
En liten undran till maffiagruppen..flåt lobbygruppen.
Hur håller ni koll på att herrar medlemmar inte svartjobbar??

Det är väl inte helt okänt att även yrkesfotografer stoppar slantar i fickan utan kvitto.
 
Det är inte alls snyggt att skicka falska offertförfrågningar eller uppträda som privatspanare som den här lobbygruppen gör.

Å andra sidan kan jag ganska lätt förstå (även om jag inte tycker om metoderna) varför etablerade företagare vill bevaka att alla spelar efter samma regler.

Är det bara jag, eller tycker någon mer att Fredrik just nu tappar allt mer i trovärdighet som "påhoppad" eller "offer"? Fredrik förefaller ju driva ett företag, leta kunder och skriver kontrakt, men uppbär samtidigt A-kassa och har inget företag registrerat. Det ser naturligtvis inte bra ut, det heller.
 
Anders Svensson skrev:

Fredrik förefaller ju driva ett företag, leta kunder och skriver kontrakt, men uppbär samtidigt A-kassa och har inget företag registrerat. Det ser naturligtvis inte bra ut, det heller.

Jag bokar in inför sommaren... Självklart. Jag ser inte hur jag skulle kunna sköta det annars.

Jag gick "starta eget kurs" i höstas för att få svar på frågor och det sätt jag sköter det nu är klanderfritt.

Ännu har jag inte haft betaluppdrag. Jag har inte skrivit kontrakt, (även om jag får). Jag har inga skelett i garderoben.

Företag behöver jag inte ha reggat med frilans finans, och då slipper jag dessutom bokföring, så det är ett attraktivt sätt för mig att fakturera på.

Jag gör inget fel.
Jag har inte ens haft möjlighet att göra fel ännu.

Min möjlighet till akassa stryps snart, så jag hoppas på jobb omgående och söker 3-5 jobb dagligen.

/F
 
Senast ändrad:
Anders Svensson skrev:
...Det ser naturligtvis inte bra ut, det heller...

Absolut inte, men jag hoppas inte fokus flyttar från det jag (och förhoppningsvis flera med mig) tycker är riktigt intressant.

Att en förening trakasserar(?) och hotar(?) fotografer som de tror (eller vet...) arbetar svart.
Att föreningen påstår sig ha _samarbete_ med skattemyndigheten och andra myndigheter.
Finns ett samarbet så vill jag gärna veta vad det går ut på.

När dessutom EU-pengar är inblandade så tycker jag det är riktigt illa. Jag tror inte tanken är att sådana ska användas till att konkurrera med myndigheterna (spaning efter svartarbetare).

När jag skriver hot och trakasseri så är det hur jag skulle tolka ett mail som ovan i min inbox.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.