Maverick
Aktiv medlem
cmgo skrev:
Efter att ha läst tråden så undrar jag en sak.
Jag har alldrig tagit betalt för något jag fotat (det är en hobby) men har ändå en utgift för studion på 3125kr i månaden (Hyra).
Om jag föstått allting rätt så kan man köra som hobby så länge man tjänar uner 30000 om året dvs i mitt fall går jag ju minus 37500 om året betyder det att man skulle kunna ta betalt för låtsäga 40000 kr om året utan företag Vinsten är ju i detta exempel bara 2500 och efter skatt ännu mindre.
Att de skall skattas har jag förstått. Men den andra biten gör mig förvirrad och nej jag har inte pratat med skatteverket än då det inte har varit aktuellt att tjäna några pengar.
Många som svarar här verkar kunna dessa bitar därför frågar jag.
Är inte helt säker men jag tror inte du får dra av studion när det är hobbyverksamhet. Däremot får du dra av utrustningen enligt gängse regler för avdrag. Det brukar kunna räcka en bit det med om du har en lite nyare och dyrare utrustning.
Det har jag gjort vid några tillfällen historiskt och skattemyndigheterna har inte haft några synpunkter på det.
/Maverick
(som ogillar denna typ av utskick och inte vill stödja en sådan förening eller dess medlemar och därför är alla tankar på kurs hos Ataljé´ Marie avskrivna)