ANNONS
Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Microsaftcom skrev:

Vi har nu fått ditt namn inrapporterat och av den anledningen hör vi nu av oss till dig. Vi vill i all vänlighet be om dina uppgifter, som ditt företagsnamn, ditt namn, adress, telefonnummer och organisationsnummer så att vi kan kontrollera uppgifterna.

Jag förstår i ärlighetens namn inte vad dom är ute efter.
Är det någon som rapporterat in dig som oseriös fotograf eller tycker dom att du ska vara med i lobbygruppen och vill veta om du är kvalificerad för att vara med???

Oavsett vilket så tycker jag tonen i mailet är rätt otrevligt.

Hur många fotografer startar företag direkt när man börjar fotografera?
Någonstans måste man börja. De flesta börjar väl ändå med att fota kompisar, kör TFP och kanske börjar ta betalt för egna utlägg utan att ha vinstintresse. Man fotar ju ändå för att det är kul och för att lära sig.
Sen kan man ju faktiskt deklarera eventuella inkomster från hobbyverksamhet med vanlig A-skattsedel.
Att man har F-skattsedel och registrerad firma säger ingenting om kvalitén på utfört uppdrag.

Så Fredrik. Maila dom och svara att du tyvärr inte ännu kan gå med i deras lobbyverksamhet. Du blir inte seriös förrän om en månad.
 
Re: Re: Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

jardis skrev:
Jag förstår i ärlighetens namn inte vad dom är ute efter.


Efter att ha tittat på det som finns under googlecachen så noterade jag nyckelordet växtkraft mål tre.

Det betyder att det finns EU-bidrag med i spelet. Närmare bestämt var det år 2005 257000 kronor varav hälften kommer från offentliga medel och resten från EU. Syftet är att bidragen ska ge tillväxt i organisationer med framtidsutsikter.

Frågan är hur deras ganska agressiva agerande fungerar i enlighet med syftet som är att själva strukturfonden syftar till att stärka individens ställning i arbetslivet och bidrar därigenom till ekonomisk tillväxt och ökad sysselsättning.

Så för att besvara din fråga, det är kanske lite oklart vad syftet egentligen är.


Tillägg:
Nu fungerar visst deras sida. Referensen till fotosidan.se verkar ha försvunnit. Men kvar finns ju påståendena kring hobbyfotografer och den allmänna ganska nedlåtande tonen. Nåja, tråkig läsning var det iaf. Ett stycke fastnade för ögat. Det finns tydligen många organisationer som anmäler hobbyfotografer till skatteverket som möjliga svartjobbare. Kanske är det så fotogruppen arbetar?

Någon som f ö känner till lagrummet för att kunna göra en polisanmälan för den som utan grund blivit anmäld till skatteverket som möjlig skattefuskare?


mvh
Johan
 
Senast ändrad:
Kap 4, §4 brottsbalken, andra stycket

”Den som genom misshandel eller eljest med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar annan att göra, tåla eller underlåta något, dömes för olaga tvång till böter eller fängelse i högst två år.

Om någon med sådan verkan övar tvång genom hot att åtala eller angiva annan för brott eller att om annan lämna menligt meddelande, dömes ock för olaga tvång, såframt tvånget är otillbörligt”


Edit: Om anmälan redan är gjord och visar sej vara felaktig finns det regler mot sådant också. Men det ska bevisas att den som anmälde inte hade skäl att anmäla.
 
Saxat från Svenska Bildamatörernas Förenings Lobbygrupps hemsida... (svbifo.se)

"Så här finner man en skicklig amatörfotograf

Även om du är sent ute med att boka fotograf, det är mycket att tänka på inför Den Stora Dagen, så kan du nästan alltid få tag i en duktig amatörfotograf med kort varsel. Leta på webben, prata med vänner som nyss gift sej så hittar du snart din egen Amatör.

Titta på Amatörens bilder på webben. Låt er inspireras. Gärna av många. När ni bestämt er så skicka ett mail om era önskemål. Boka in en tid. Missar ni tiden är det ingen katastrof. Amatören bokar snabbt och flexibelt om er. Ta det bara lugnt.

Amatören berättar hur han jobbar och ni lägger fram era önskemål. Kommer ni överens så kan ni lugnt fortsätta med övriga förberedelser inför den stora dagen. Amatören kommer att åka ut till kyrkan och provfota många gånger innan det är dags. Ni kan alltid lita på er Amatör.

Varför ska man boka en amatör som bröllopsfotograf?

En professionell fotograf är trött och sliten när helgen kommer och det är då de flesta gifter sej. Det resulterar i snabba, trista standardbilder. Titta i er lokala tidning så ser ni vad vi menar. För den professionella fotografen är ert bröllop bara ännu ett bröllop i en lång rad.
För Amatören är varje bröllop en nästan lika stor tilldragelse som det är för Er. Amatören kommer att göra sitt yttersta för att leverera bröllopsbilder av extraordinärt slag.

Amatören har ofta en mycket avancerad fotoutrustning och har lagt ner mycket av sin fritid och engagemang på att lära sej hantera den. Det viktigaste av allt är att Amatören inte fotograferar för sitt levebröd. Han eller hon gör det av genuint intresse för att skapa bilder. Bra bilder. Bli inte lurad av att Amatörens utrustning ibland kan se enklare ut än den professionella fotografens. Det är bilderna som räknas.
Vill ni ha bröllopsbilder som sticker ut från mängden så anlita en Amatör.

Varför ska man inte anlita en proffsfotograf till ett högre pris?

En professionell bröllopsfotograf har ofta så många bokningar att det inte finns tid över för improvisation eller sena ändringar i programmet. Amatören är mer flexibel och serviceminded. För Amatören handlar det inte om överlevnad, det är ett genuint intresse för att skapa bilder som driver denne.

Medan den professionella fotografen behöver gott om tid för att ställa upp sin otympliga utrustning (och för att plocka ner den), tid som ni betalar, kan Amatören med sin moderna, smidiga utrustning, snabbt byta plats för bilderna och erbjuda ett större urval. Amatören tar ofta med sej en lika duktig Amatör med lika bra utrustning som medhjälpare, utan att det kostar er något extra. Tar den professionella fotografen en assistent med sig kommer det att öka kostnaden avsevärt.

En professionell fotograf håller hårt på sina rättigheter. Det är fotografens bilder enligt lag, även om Ni har betalat dyrt för dem. Det betyder att ni inte själva får göra nya kopior, förstoringar och bilder åt släkt och vänner utan att anlita den professionella fotografen om och om igen.

Amatören lämnar ofta ifrån sig alla bilder på en DVD skiva. De bilderna kan ni själva lämna in för utskrifter i valfria storlekar så ofta ni vill. Tycker ni om att redigera bilder i datorn kan ni få möjlighet till det också. Fråga Amatören på vilka villkor han eller hon överlåter bilderna till er. En del Amatörer har en professionell inställning i den här frågan, så se upp!

Den professionella fotografen är ofta ansluten till olika organisationer som skyddar dennes intressen. Det gör det svårt för er att klaga och få rättelse. Er Amatör kommer att göra allt för att rätta till eventuella fel och förbättra era bilder. Amatören är rädd om sitt rykte, det var Amatörens goda rykte som fick er att välja just denna. Vill ni ta bort farbror Hans från bilderna, så tveka inte att fråga. Er Amatör kommer att ställa upp!

Den, förhållandevis, blygsamma ersättning som Amatören begär deklarerar denne som inkomst av hobby. Amatören kan också driva sin verksamhet i ett företag på sidan om sin ordinarie verksamhet eller låta ett externt företag sköta redovisning och fakturering, t ex Frilansfinans. Alla sätten är helt lagliga och ”vita”.

Genom att Amatören har anskaffat sin utrustning av genuint intresse behöver denna inte tänka på avdrag och omkostnader på samma sätt som den professionella fotografen måste göra. Det betyder likvärdiga, eller bättre, bilder till ett mer attraktivt pris.

Vi i Svenska Bildamatörernas Förenings Lobbygrupp önskar er lycka till oavsett om ni väljer en Amatör eller en Professionell fotograf."

Edit: Hemsidan ligger nere för tillfället
 
HDFS) (KGS skrev:
Kap 4, §4 brottsbalken, andra stycket


BRB 15 kap §6-7 är kanske också intressanta

"6 § Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.

Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader.

7 § Den som, i annat fall än 6 § avser, hos åklagare, polismyndighet eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, dömes, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak, för falsk tillvitelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.


Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att utsagan var sanningslös, dömes för vårdslös tillvitelse till böter eller fängelse i högst sex månader."


Särskilt intressant är följande passus eller annan myndighet sanningslöst tillvitar annan brottslig gärning, föregiver besvärande omständighet som kanske kan inbegripa oskäliga anmälningar till skatteverket.

mvh
Johan
 
Hmmm

Kopierat från sidan om Tips & råd.
http://www.svenskafotogruppen.se/?r=10&m=10&l=4


"Varför ska man inte anlita en hobbyfotograf till ett bättre pris
Att bli en professionell bröllopsfotograf kräver lång utbildning och mycket erfarenhet vilket inte denne har. Hobbyfotografen har inte heller den utrustning som den professionella använder sig av.

Att man kallar sig fotograf eller är en annan typ av fotograf betyder inte på lång väg att han/hon har kompetens att klara av att fotografera ett bröllop. Det är oerhört många olika situationer som kan inträffa under dessa fotograferingar och det klarar sällan någon oerfaren av.

Han/hon har inte någon tillgång till studio/ateljé vilket måste finnas. Många hobbyfotografer pratar om sin portabla studio men vad innefattar den, en tygbit som bakgrund och blixt på kameran. När en professionell fotograf tar med sig sin studio ut så handlar det om stora och tunga utrustningar.

Anlitar man en hobbyfotograf finns det inga som helst garantier för att få bra bilder eller bilder över huvud taget och Ni kan aldrig vända Er till Ert konsumentombud för att få Er rätt prövad. Hobbyfotografer jobbar oftast svart vilket är väldigt vanskligt om denne blir utsatt för en undersökning av Skatteverket. Ni kan då bli ersättningskyldiga och få betala fotografens alla lagstadgade avgifter som kan stå Er dyrt i slutändan. Risken att hobbyfotografen blir granskad är stor och det finns många organisationer som har koll och anmäler dessa. Som brudpar vill man också ha sin bild i dagspress vilket är som en annonsering från hobbyfotografen att han/hon gjort ett jobb som är värt att granskas."


Jag har liiite svårt att ta denna Fotogrupp på allvar när jag läser sådant. :)
 
Microsaftcom skrev:

En av medlemmarna på den sidan är en fotograf här i stan som är nära pension, 63 år, och kanske tycker att min portfolio är attraktivare än hans?
---------------------------------

Min hemsida är "inaktiv" tills jag drar igång... så jag har ju ingen verksamhet. Fotar modeller på TFP på löpande band... men det lider inte 63:åringen av.

/F

Vilka argument! Om du tror att man är utgången på datum när man är 63; ja, da borde man vara äldre enn 31 för att starta en seriös verksamhet!
Erik J
 
Re: Hmmm

mohei skrev:
Kopierat från sidan om Tips & råd.
http://www.svenskafotogruppen.se/?r=10&m=10&l=4


"Varför ska man inte anlita en hobbyfotograf till ett bättre pris
Att bli en professionell bröllopsfotograf kräver lång utbildning och mycket erfarenhet vilket inte denne har. Hobbyfotografen har inte heller den utrustning som den professionella använder sig av.

Att man kallar sig fotograf eller är en annan typ av fotograf betyder inte på lång väg att han/hon har kompetens att klara av att fotografera ett bröllop. Det är oerhört många olika situationer som kan inträffa under dessa fotograferingar och det klarar sällan någon oerfaren av.

Han/hon har inte någon tillgång till studio/ateljé vilket måste finnas. Många hobbyfotografer pratar om sin portabla studio men vad innefattar den, en tygbit som bakgrund och blixt på kameran. När en professionell fotograf tar med sig sin studio ut så handlar det om stora och tunga utrustningar.

Anlitar man en hobbyfotograf finns det inga som helst garantier för att få bra bilder eller bilder över huvud taget och Ni kan aldrig vända Er till Ert konsumentombud för att få Er rätt prövad. Hobbyfotografer jobbar oftast svart vilket är väldigt vanskligt om denne blir utsatt för en undersökning av Skatteverket. Ni kan då bli ersättningskyldiga och få betala fotografens alla lagstadgade avgifter som kan stå Er dyrt i slutändan. Risken att hobbyfotografen blir granskad är stor och det finns många organisationer som har koll och anmäler dessa. Som brudpar vill man också ha sin bild i dagspress vilket är som en annonsering från hobbyfotografen att han/hon gjort ett jobb som är värt att granskas."


Jag har liiite svårt att ta denna Fotogrupp på allvar när jag läser sådant. :)

Ja, det är inga dåliga antaganden som dom gör. De utgår tex kallt från att en hobbyfotograf skulle ha sämre utrustning än en professionell fotograf. Det kan de ju orimligen veta.

För övrigt ser man ofta så kallade professonella fotografer som tar helt värdelösa bilder. Inte minst i bröllopssvängen. Så att en fotograf med F-skattseden skulle vara någon garant för bra bilder är knappast säkert. Dessutom är det förmodligen väldigt få bröllopsfotografer som har någon utbildning.

Men mest patetiskt blir det när de utgår ifrån att hobbyfotografer oftast jobbar svart. Man kan faktiskt jobba vitt även som hobbyfotograf. Det går utmärkt.

Men visst, på sätt och vis kan jag förstå dom. De försöker naturligtvis värna om sin verksamhet. Men då borde de använda andra metoder. Bättre metoder.

/Joakim
 
Enligt Nic-se så ägs domänen av Akryl AB i Göteborg
( www.akryl.se ). Ett företag som bland annat ägnar sig åt:

"Akryl AB är ett konsultföretag som under de senaste 10 åren arbetat med utveckling av publicerings-, kommunikations- och e-handelsverktyg för Internet och Intranet, däribland system för MLM (Multi Level Marketing)."

Minsann ...

-- MW
 
Haha, vilken attityd!, intressegruppen för bruna fotografer?

Vad säger Björnen egentligen?, han verkar ju ha legat i ide ganska länge nu.

Var hittar man mer om lagen om smygreklam? i smygbrottsbalken, tillsammans med lagen om smygbankrån?
 
Senast ändrad:
HAHA, hade inte läst detta "Föreningen bildades ... Atelje Braun i Kinna och flera andra fotografer...", nu hamnar man väll på dödslistan!
 
Saxat från mitt svar i samma fråga, på ett annat forum: (alla citat är från svenskafotogruppen.se)



Varför ska man inte anlita en hobbyfotograf till ett bättre pris?

Att bli en professionell bröllopsfotograf kräver lång utbildning och mycket erfarenhet vilket inte denne har. Hobbyfotografen har inte heller den utrustning som den professionella använder sig av.

Nej, det är ingen hobbyfotograf som utbildat sig, eller har lång erfarenhet. Alla springer runt med mobilkamera. ^^



Anlitar man en hobbyfotograf finns det inga som helst garantier för att få bra bilder eller bilder över huvud taget och Ni kan aldrig vända Er till Ert konsumentombud för att få Er rätt prövad.

Jaså, inte? Sist jag kollade kunde man deklarera inkomst via hobbyverksamhet, men det fältet kanske är ämnat för typ snickare eller någon annan typ av yrkeskategori.



Hobbyfotografer jobbar oftast svart vilket är väldigt vanskligt om denne blir utsatt för en undersökning av Skatteverket. Ni kan då bli ersättningskyldiga och få betala fotografens alla lagstadgade avgifter som kan stå Er dyrt i slutändan.

Detta är jag faktiskt osäker på, iom att ekonomisk juridik inte är min starka sida. Ekonomi är inte min sida öht för att vara ärlig... men det låter nästan lika mycket som skrämseltaktik som detta:


Risken att hobbyfotografen blir granskad är stor och det finns många organisationer som har koll och anmäler dessa.

Är det någon som faktiskt känner till en sådan organisation?

I mina öron låter det som direkt skrämselpropaganda, faktiskt.
Deras lista över "fotografer" var också rättså intressant... EN fotograf i Sthlm? ^^
Ingen skugga över nämnda fotograf, självklart, men urvalet i Sthlm är ju större än så... Makes me wonder.
 


(om risken att bli ersättningsskyldig)

Detta är jag faktiskt osäker på, iom att ekonomisk juridik inte är min starka sida. Ekonomi är inte min sida öht för att vara ärlig... men det låter nästan lika mycket som skrämseltaktik som detta:
[/B]


Det är här oseriösa (oärliga!) svartjobbarna kan ställa till det för sina kunder. Tyvärr krävs det inte så mycket, och även en hederlig person som inte vet kan få/skapa problem.

Om man tar uppdrag och inte har en F-skattesedel har man i praktiken två val. Antingen kör man svart, eller så måste man vara ärlig i sin deklaration, och själv betala alla avgifter.

Uppger man då bara intäkterna som inkomst matchas denna inkomst mot inbetalade avgifter, och dessa kan man då naturligtvis inte hitta i registren (de finns inte). Då blir man granskad (får förklara sig) och uppger man då sin "kund" (kanske av en allmän vilja att ställa allt till rätta), så kommer KUNDEN också att granskas. Då är det lätt hänt att kunden anses vara arbetsgivare, och därmed åker på arbetsgivaravgift, preliminärskatt och en straffavgift (kunden har inte uppfyllt sitt ansvar som arbetssgivare avseende skatter och avgifter).

Botemedlet är att ta ett samtal med skattemyndigheten i förväg och ta reda på hur man skall redovisa sitt lilla extraknäck. Är det mer än "knäck", startar man egen liten firma eller kör FrilansFinans (motsv.) Tycker jag.
 
Magnus W skrev:
Enligt Nic-se så ägs domänen av Akryl AB i Göteborg
( www.akryl.se ). Ett företag som bland annat ägnar sig åt:

"Akryl AB är ett konsultföretag som under de senaste 10 åren arbetat med utveckling av publicerings-, kommunikations- och e-handelsverktyg för Internet och Intranet, däribland system för MLM (Multi Level Marketing)."

Minsann ...

-- MW


Hmm.. om domänen ägs av ett MLM-företag + EU-pengar kommer in i verksamheten är det kanske dags för någon att ringa ett samtal till Kulturrådet för att se hur de följt upp strukturfondsanvändningen?

43 anslutna medlemmar á 1000 kronor i registerhållningsavgift är ganska lite jämfört med det strukturfondsbidrag de erhöll 2005.

Det är det som är så bra med offentliga medel, det finns många intressenter som håller koll och följer upp hur dessa används (fritt travesterat).


MEN det kan ju vara så att akryl kört en fuling och sett till att de äger domänen.

mvh
Johan
 
Apropå "professionella" fotografer och deras garanterat perfekta resultat så har jag i diskussionsforum stött på folk som blivit bemötta av "professionella" studiofotografer som bemött kunden med att "det är fel på din åsíkt" och "du kan väl beskära bilderna själv" när kunden inte var nöjd med bilderna. Har själv sett bilderna och de var inte roliga :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.