Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Anders Svensson skrev:

Å andra sidan kan jag ganska lätt förstå (även om jag inte tycker om metoderna) varför etablerade företagare vill bevaka att alla spelar efter samma regler.

Som någon annan sa borde de se över sina medlemmar.

Om någon skulle ta ut ca 68000 kr i lön från sitt AB på ett år skulle jag tycka att det såg suspekt ut.

/F
 
Microsaftcom skrev:
...Jag gick "starta eget kurs" i höstas...

Bra, då vet du som jag att man undersöker marknaden, skaffar kunder etc _innan_ man drar igång företaget.

Självklart gör en seriös nyföretagare som du, skickar offerter etc innan företagsstarten, och ingen annan har med din bokföring att göra förrän den är inskickad till den myndighet som har i uppdrag att granska den.
 
Rätta mig om jag har fel, visst får man ströjobba om man har a-kassa, så länge du inte tar ut ersättning för den dagen eller delen av dag?

Det borde ju isf innebära att Fredrik mycket väl KAN leta kunder och dagsjobb, även fotorelaterade sådana.

Jag hoppas att det också stämmer som Fredrik skriver att de arvoden han offererar är beräknade för att betala skatt och egenavgifter.

Ett bekvämt sätt för Fredrik att lösa arvodesbiten kanske vore att antingen anlita exvis frilansfinans eller att använda sig av skatteverkets regler för köp av tjänster mellan privatpersoner (SKV448 tror jag den publikationen heter). Samt sist men inte minst att vara tydlig i sina offereringar om hur betalningsvillkor etc ser ut. På så sätt kanske lobbygruppen hade varit mera blida och förstått att Fredrik (förhoppningsvis : min anm.) vill göra rätt för sig.


mvh
Johan
 
Efter att ha läst lobbygruppens svar och artikeln på sfoto.se så blir man ju väldigt skeptisk till det gruppen håller på med.

Ur mitt perspektiv ser jag ett gäng fotografer som håller på att bli utkonkurrerade. Som svar börjar de skicka ut förtäckta hot till sina konkurrenter. Jag vet inte hur man ska definiera detta men snyggt är det absolut inte.

Jag skrev det i ett tidigare inlägg, men det tål att upprepas. Kanske borde dessa porträttfotografer börja tänka på vad dom själva gör för fel istället för att angripa andra som gör rätt.

Slimma era organisationer, sänk era priser, bredda utbudet, utbilda er, fånga upp trender och häng med i svängarna. Jag tror att en stor anledning till att många par som gifter sig inte längre är intresserade av de etablerade porträttfotograferna helt enkelt beror på att det finns andra som gör ett bättre jobb.

Många etablerade porträttfotografer använder mallen "standard 1A anno 1850" som de kört med i alla år. Tidigare har de kommit undan med detta eftersom det inte funnits några konkurrenter. Men nu, i och med internet, digitalkameror, större trendmedvetenhet hos bröllopsparen, och så vidare är det helt enkelt nya spelregler som gäller.

I mina ögon är denna lobbygrupp helt enkelt inget annat än en desperat samling fotografer som inte klarar av att hantera den nya tidens konkurrens.

/Joakim
 
elmfeldt skrev:
Jag föreslår att ni två (Fredrik och SFG) reder ut just er personliga konflikt på annat sätt än genom Fotosidan.se forum.

Du menar att det inte finns ett allmänt intresse i frågan som helhet?

Liten okänd organisation (ek. förening), påstår sig ha samarbete med myndigheter, kontaktar hobbyfotografer med ganska hårda ordalag, verkar föra register över möjliga svartjobbare etc.


mvh
Johan
 
Johan Okker skrev:
Samt sist men inte minst att vara tydlig i sina offereringar om hur betalningsvillkor etc ser ut.

Jo. Tydligare kunde jag varit... men i februari när jag mailade bulvanen visste jag inte om att Frilans Finans existerade... ...men visste att när jag får jobb så kan jag starta företag, få fa-skatt etc.

Men en nödlösning hade varit att farsan startade företaget och anställde mig under de dagarna. Det gjorde jag klart för bulvanen.

Numera är Frilans Finans ett attraktivare alternativ.

Jo. Man får ströjobba, vikariera etc när man uppbär a-kassa och deklarera därefter.

Jag ogillar starkt de som både svartjobbar och dessutom utnyttjar akasseförsäkringen, så en sådan blir jag aldrig.

F.ö. känner jag mig som en andra klassens medborgare som arbetslös och hoppas verkligen att min arbetssituation blir bättre.

Starta eget på heltid ser jag som en ekonomisk katastrof utan de nätverk som behövs. Stå med dyr hyra med 5 års bindingstid i stan skulle knäcka mig om det inte går runt. Jag måste mjukstarta.

/F
 
Senast ändrad:
Johan Okker skrev:
Rätta mig om jag har fel, visst får man ströjobba om man har a-kassa, så länge du inte tar ut ersättning för den dagen eller delen av dag?

Det borde ju isf innebära att Fredrik mycket väl KAN leta kunder och dagsjobb, även fotorelaterade sådana.

Jag hoppas att det också stämmer som Fredrik skriver att de arvoden han offererar är beräknade för att betala skatt och egenavgifter.

Ett bekvämt sätt för Fredrik att lösa arvodesbiten kanske vore att antingen anlita exvis frilansfinans eller att använda sig av skatteverkets regler för köp av tjänster mellan privatpersoner (SKV448 tror jag den publikationen heter). Samt sist men inte minst att vara tydlig i sina offereringar om hur betalningsvillkor etc ser ut. På så sätt kanske lobbygruppen hade varit mera blida och förstått att Fredrik (förhoppningsvis : min anm.) vill göra rätt för sig.


mvh
Johan

Jepp, det får man. Ju mer man jobbar och kryssar i timmarna på kassakortet desto längre räcker ju Akasse-dagarna. Fredrik letar fotojobb och det är ju bara bra.
Om man däremot har fotouppdrag och inte kryssar i de timmarna på kassakortet så räknas det väl som bidragsfusk eller nåt.
Alla timmar som är kryssade på kassakortet ska även redovisas med arbetsgivarintyg e dyl ett par gånger om året.
 
Johan Okker skrev:
Du menar att det inte finns ett allmänt intresse i frågan som helhet?

Liten okänd organisation (ek. förening), påstår sig ha samarbete med myndigheter, kontaktar hobbyfotografer med ganska hårda ordalag, verkar föra register över möjliga svartjobbare etc.


mvh
Johan

Föra register om ev. svartjobbande hobbyfotografer är väl brott mot datalagen eller nåt? Eller brott mot PUL kanske?
 
Kanske vore en ide att låta myndigheterna utreda vad dessa herrar håller på med för verksamhet.

För övrigt håller jag med övriga, om en organisation börjar hota medlemmar på fotosidan så är det definintivt av intresse för oss övriga också.
För övrigt tycker jag Fotosidan.se svartmålas på deras hemsida, såsom varande hemvist för svartjobbare etc.
 
Jag har väl inte läst hela den här tråden.. men iallafall delar av den och då dels mailet från den här Lobbygruppen till trådskaparen, samt deras svar här i tråden.

Det som spontant slår mig, är bilden av självpåtagna små poliser, eller dom här privatgrupperna som ibland försöker ta lagen i egna händer och agera, istället för att låta de rättsliga och lagliga spelregler vi gjort upp här i landet råda.

Visst, det förekommer säkert, många svartjobbande fotografer, precis som det förekommer svartjobbande snickare, målare, doktorer, städare, osv.. men det är inte upp till någon intressegrupp att jaga dessa.. Vad en intressergrupp kan göra, är att med lobbyverksamhet, informera allmänheten, om fördelen med att anlita "vita" hantverkare, oberoende av yrkesgrupp.

Sådana här grupper, som agerar på det sättet som Lobbygruppen Svenska fotogruppen, ger iallafall mig fadd smak i munnen
 
Gersemi skrev:
...Sådana här grupper, som agerar på det sättet som Lobbygruppen Svenska fotogruppen, ger iallafall mig fadd smak i munnen...

Det värsta är väl iaf att dom har samarbete med skattemyndigeheten och andra myndigheter.
 
FILM) (ulltand skrev:
Det värsta är väl iaf att dom har samarbete med skattemyndigeheten och andra myndigheter.

Har lobbygruppen verkligen det eller är det bara skrämseltaktik?

När jag tänker efter kan ju samarbetet med myndigheter helt enkelt betyda att lobbygruppen bara anmäler fotografer som de misstänker är svartjobbare. Det behöver ju inte vara mer än så för att kalla det samarbete.
 
Senast ändrad:
FILM) (ulltand skrev:
Det värsta är väl iaf att dom har samarbete med skattemyndigeheten och andra myndigheter.

Det samarbetet är enligt egen utsago och ej bekräftat . I regel lämnas det dock spår hos myndigheterna såvida detta samarbete inte sker genom "anonyma" tips precis som att metoden för informationsinhämtning är att agera i det fördolda.

OM det är så, då är det fruktansvärt vidrigt agerat, eftersom de framställer personer som oförvitliga utan att dessa skall ha en ärlig chans att komma med motanmälan eller liknande.

Finns det däremot akter hos berörda myndigheter så är det fritt för envar att ta del av dessa och isf agera enligt andra lagrum.


För den som är intresserad bör Kulturrådet vara en bra instans att vända sig för att få reda på hur SFG förvaltat Växtkraftmedlen.


mvh
Johan
 
elmfeldt skrev:
Jag föreslår att ni två (Fredrik och SFG) reder ut just er personliga konflikt på annat sätt än genom Fotosidan.se forum.

Fel David, Om Fredrik vill visa vad som hänt (undertecknat med namn och ort) så är det av stort allmänintresse. De flesta medlemmar på FS är förmodligen hobbyfotografer och en hel del brukar ha frågor o funderingar kring att starta eget. Det är sådana som det här gänget misstänkliggör på allehanda skumma sätt.

Den här organisationen har skjutit sej hårt i foten med nattens försök att hävda sej.

Kan du, som redaktör, säga att det är okej att regga ett anonymt konto på FS?

Varför vågar inte lobbygruppen använda namn?

Monika>> klart de samarbetar med Skatteverket, på samma sätt som du kan "samarbeta" genom att tipsa dem om att din granne har köpt ny båt fast han deklarerar noll.

Om den här organisationen sitter o trycker på ett register över "misstänkta" så ligger de ruskigt risigt till om registret finns i en dator... Kanske vi borde utse en egen mullvad som går med i föreningen? Någon intresserad?
 
HDFS) (KGS skrev:
...klart de samarbetar med Skatteverket, på samma sätt som du kan "samarbeta" genom att tipsa dem om att din granne har köpt ny båt fast han deklarerar noll...

Ett samarbete ska väl vara ömsesidigt för att vara ett _samarbete_.

Jag kan ju inte påstå att jag samarbetar med Kungen bara för att jag skickar julkort med recept på korv till honom.
 
HDFS) (KGS skrev:
Fel David, Om Fredrik vill visa vad som hänt (undertecknat med namn och ort) så är det av stort allmänintresse. De flesta medlemmar på FS är förmodligen hobbyfotografer och en hel del brukar ha frågor o funderingar kring att starta eget. Det är sådana som det här gänget misstänkliggör på allehanda skumma sätt.

Den här organisationen har skjutit sej hårt i foten med nattens försök att hävda sej.

Kan du, som redaktör, säga att det är okej att regga ett anonymt konto på FS?

Varför vågar inte lobbygruppen använda namn?

Monika>> klart de samarbetar med Skatteverket, på samma sätt som du kan "samarbeta" genom att tipsa dem om att din granne har köpt ny båt fast han deklarerar noll.

Om den här organisationen sitter o trycker på ett register över "misstänkta" så ligger de ruskigt risigt till om registret finns i en dator... Kanske vi borde utse en egen mullvad som går med i föreningen? Någon intresserad?

Ja, det var den typen av samarbete jag kom att tänka på och redigerade mitt inlägg. :)
Jag har själv tipsat till Försäkringskassan om en sjukskriven person som jobbade samtidigt. Bidragsfusk gillar jag inte.
 
FILM) (ulltand skrev:
Ett samarbete ska väl vara ömsesidigt för att vara ett _samarbete_.

Jag kan ju inte påstå att jag samarbetar med Kungen bara för att jag skickar julkort med recept på korv till honom.


Det var väl lite därför jag satte samarbete inom citationstecken, men visst kan du säga det, fast den dag någon kollar upp dej så står du med brallorna vid anklarna...


Edit: Lite svårt att föreställa mej hur Skatteverkets del i "samarbetet" skulle se ut. Ska de tipsa lobbygruppen om nolltaxerande kameraägare t ex? Eller ger de gruppen särskilda skatterabatter? Troligen inte...
 
Re: Lobbygruppen svarar

Lobbygruppen SFG skrev:
...Vi kan givetvis direkt anmäla dig men vill ge dig en chans att berätta om dig och din verksamhet...

Nu är jag ingen jurist, men någon kanske har tillräcklig koll för att avgöra om ovanstående inte är förtal?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.