Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker inte att vi ska skruva upp tonen mer nu.

Jag är övertygad om att SFG, med Lennart Nilsson som ombud, har ett schysst syfte och att de bara vill se till att deras medlemmar kan agera på en rättvis spelplan. Och detta är något som jag tror att vi alla kan skriva under på. Att konkurrera ut skötsamma fotografer genom svartjobb är inte okej.

Att det tyvärr har skickats ut e-postbrev som inte varit så bra formulerade är trist. Här borde SFG tänkt till både en och två gånger i förväg. Innehållet retade bland annat upp mig själv som valt att jobba på ett annat sätt än det SFG anser korrekt. Att låta en person med informationsvana ta hand om kommunikationen utåt är något SFG borde tänka på. Det är mitt heta tips.

Hur som helst så har SFG nu, via Lennart Nilsson, visat att de tagit till sig av kritiken som framförts här på fotosidan. Låt oss ge dom en andra chans. Alla förtjänar det.

Men som sagt; SFG borde skaffa sig en informationspolicy och någon ansvarig med kunnande i ämnet. Annars lär detta hända igen.

/Joakim
 
Liax skrev:
...Hur som helst så har SFG nu, via Lennart Nilsson, visat att de tagit till sig av kritiken som framförts här på fotosidan...

Jag anser inte att SFG tagit till sig av den kritik vi framfört här.
De har _inte_ svarat på de frågor vi har och de anklagar oss här för än det ena, än det andra.
Det är bara ett par inlägg upp där Lennart påstår att flera av oss som gör inlägg här är skattesmitare, något som jag tolkar som förtal - och observera att förtalet gäller även om det visar sig att jag eller andra verkligen är skattesmitare.

Så jag kommer inte visa ömhet förrän SFG berättar att dom gensast kommer sluta med sina trakkaserier.
 
Jag diggar denna formuleringen bäst från SFG:s hemsida:
Om hobbyfotografen.

"Han/hon har inte någon tillgång till studio/ateljé vilket måste finnas. Många hobbyfotografer pratar om sin portabla studio men vad innefattar den, en tygbit som bakgrund och blixt på kameran. När en professionell fotograf tar med sig sin studio ut så handlar det om stora och tunga utrustningar."

Jag har tillgång till en studio > jag = proffsfotograf?
Jag har ställbara studioblixtar, paraply + bakgrund > Jag = proffsfotograf?

Stora tunga utrustningar? Går väl att fylla ett paraply med bly och köpa en bakgrund på tio meter. Allt för att det ska vara en ansträngning och lidelse att asa på åbäkena.

Förresten, vad ska man ha som bakgrund om inte en tygbit?
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag anser inte att SFG tagit till sig av den kritik vi framfört här.
De har _inte_ svarat på de frågor vi har och de anklagar oss här för än det ena, än det andra.
Det är bara ett par inlägg upp där Lennart påstår att flera av oss som gör inlägg här är skattesmitare, något som jag tolkar som förtal - och observera att förtalet gäller även om det visar sig att jag eller andra verkligen är skattesmitare.

Så jag kommer inte visa ömhet förrän SFG berättar att dom gensast kommer sluta med sina trakkaserier.

Jag tror vi kommer längre om vi lugnar ner oss lite. SFG och Lennart Nilsson har inte uppträtt på bästa sätt, det håller jag med om. Därav min kommentar om att de borde anlita någon som sköter kommunikationen utåt.

Men Lennart försöker samtidigt besvara mängder med frågor från flera personer samtidigt, varav många är ganska så aggressiva i tonen. Och som man ropar får man svar, heter det ju.

/Joakim
 
FILM) (ulltand skrev:
...Det är bara ett par inlägg upp där Lennart påstår att flera av oss som gör inlägg här är skattesmitare...

Om någon har lust att göra en sammanställning över debattörer, så kan vi se om jag hamnar bland de som anses utföra svartarbete.
Jag tvekar inte en sekund om chansen finns att anmäla Lennart, föreningen och styrelsen för förtal.
 
Liax skrev:
...Lennart försöker samtidigt besvara mängder med frågor från flera personer samtidigt...

Han väljer strategiskt vad han svarar på, och de flesta av oss har fullständig koll på hur han agerar .

Lika väl som bröllopspar ska anlita professionella fotografer så bör Lennart och dess grupp anlita professionell personal för sin retorik.
Men där haltar det. Om gruppen nu är så mån om professionallism så ska dom självklart anlita sådan webbdesigner, författare, och gärna en fotograf som tar en bra inledningsbild.

Troligen är det dock bara deras eget skrå som är viktigt.
Jag blir bara mer och mer förbannad ju fler inlägg jag läser av denne självutnämnde superman.
 
Deras usla hemsida är väl gjord av en amatör, hoppas han inte fick betalt i fotopapper.
Ingen riktig webdesigner skulle väl göra nâgot sâ taffligt, säkerligen är den gjord med en liten lätt och oproffsig dator oxâ.
 
Hej,

då har jag pratat med Lennart, först med anledning av olyckliga formuleringar. Samtalet fortlöpte i positiv utveckling varför jag för nu går in i neutral ringhörna och tackar Lennart för ett trevligt samtal.


mvh
Johan
 
FILM) (ulltand skrev:
Här ska banne mig ingen lugnas ner, här kör iaf jag tills SFG ligger ner.
SFG är bland det värsta jag sett, och sådant beteende kommer jag aldrig acceptera.

Mitt inlägg var tydligen helt kontraproduktivt. Så kan det gå!

/Joakim
 
Anders Svensson skrev:
...Ibland kan man få höra saker som får öronen att trilla av i pur förvåning. Ring, du också!...

Har jag varit otydlig i min argumentation?
Om ngn vill att jag ska ringa, då larmar allt!
Jag tar gärna diskussioner här, men inte på telefon.
 
FILM) (ulltand skrev:
Shit, vad du gör mig förvånad Johan!

Ja jag ber om ursäkt om jag förvånade dig.
Jag ringde Lennart med anledning av det olyckliga uttalandet om aktiva debattörer och upplever att jag fick någon form av avslut av den diskussionen.

Diskussionen eskalerade åt fel håll och det började gå åt mycket tid att bevaka datorn för svar. Jag är föräldraledig med en liten dotter f n och det är ganska ojuste att sitta framför datorn och vara grinig bortanför den då.

Lennart förklarade under samtalet sakligt hur de ser på problemet, vad hans vision med föreningen är etc. Den vision som presenterades upplevde jag som positiv.

Jag gick däremot inte djupare in på de frågor som adresserats här i tråden utan hoppas att Lennart kan orka skriva ned några sakliga punkter kring hur SFG avser att hantera den olyckliga exponering som skett.


mvh
Johan
 
Jag tycker det mesta framkommit just nu. Jag stänger tråden. Det lär säkert bli fler trådar i ämnet, men tycker jag att den tråden har nått sitt slut.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.