Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har mailat de flesta i gruppen och tipsat om den här tråden. En del har svarat och några nämner att dom är kritiska till mailet i början av tråden.
 
Sådana inlägg är bra de driver diskussionen vidare, men att peka ut enskilda fotografer är helt fel. Fler såna och jag stänger tråden.
 
Johan Okker skrev:
Ärligt talat David, tonen är väl ändå förhållandevis saklig - för att vara ett debattvänligt ämne på fotosidan. Om denna tråd skulle stängas p g a tonläget så är det nog många trådar på FS som borde stängas om administrationen skall vara analog.

Trådens kärnfråga är väldigt viktig och jag hoppas tråden får vara öppen.


mvh
Johan

Det har ju också sagt men att förlöjliga enskilda medlemmar är helt förkastligt, och sådan osakliga inlägg dyker alltid upp ju längre trådar blir. Stänger jag denna så kommer en ny tråd skapas, vilket är helt ok, men då kommer den också att vara mycket mer saklig i början (såsom alla trådar är).
 
PeterWem skrev:
Vad var det för häcklande med min hemsida...?

Jag missuppfattade och trodde du pekade ut en fotograf på listan. Jag förutsatte att externa länkar till fotografer i denna tråden pekade på ngn i den aktuella gruppen.
 
Hur många medlemmar måste man vara för att hitta på och få kalla sig "organisation"?

Det tycks ju ge en hel del privilegier... man kan posta anonymt och bete sig.


Kanske jag och brorsan ska starta en organisation som ska kvalitetssäkra heltidsfotografer så att deras bilder inte ser ut som om de bara tagit bilder hela veckan?

Tål att funderas på.


Håll er till ämnet nu istället för att diskutera trådens vara eller icke vara..

/F
 
Meddelande från HobbyLobbyGruppen:

Vi i HobbyLobbyGruppen (HLG) vill varna för att betala för mycket för dåliga bilder. Det kan ni få mycket billigare och säkrare genom någon av våra många medlemmar.

Vi arbetar också för att inga onödiga eller störande bikostnader till själva fotograferandet skall debiteras. Vi garanterar att det inte finns några problem med returrätt och svarar för att ingen kan spåra att ni anlitat någon av oss.

Våra medlemmar arbetar bara med marknadsledande utrustning, optimerad för att kunden skall få så låga kostnader som möjligt. Vi arbetar också alltid med gränsöverskridande bildideer och innovativa grepp. Ingen av våra medlemmar anser sig låst eller styrd av teknik eller tradition - att bryta mot allt sådant är vårt adelsmärke.

För en överraskande och omtalad fotoupplevelse - anlita bara medlemmar i HLG! Vi finns i en stuga nära dig!

Hälsningar

HLG

OBS: Diskretion - hederssak!
 
Kan vi försöka komma tillbaka till ett par punkter som varit uppe men inte kommit till konklusion.

Hur ser egentligen rättsläget ut? Vad kan t ex Fredrik göra om han nu blivit anmäld som svartjobbare och råkar ut för en revision? Om revisionen visar att anmälan var ogrundad, finns det möjlighet för Fredrik att vidta åtgärder?

Vad säger datainspektionen om lobbygruppens egenpåstådda "digra" materiallagring rörande svartjobbande hobbybröllopsfotografer?

Vad säger EU/Kulturrådet om användningen av växtkraft mål 3 medlen?



mvh
Johan
 
Johan Okker skrev:

Hur ser egentligen rättsläget ut? Vad kan t ex Fredrik göra om han nu blivit anmäld som svartjobbare och råkar ut för en revision? Om revisionen visar att anmälan var ogrundad, finns det möjlighet för Fredrik att vidta åtgärder?
Myndigheter fattar normalt självständiga beslut i sådana frågor. Det finns ingenting man kan göra om man granskas mer än tacka för sig (om man frias) eller acceptera eller överklaga (om man fälls). Med en kort tillbakablick på diskussionen om falsk tillvitelse så är det samma sak där - polis och åklagare fattar normalt sina egna beslut, där information utifrån bara är en del av beslutsunderlaget. Nu finns också begreppet "enskilt åtal" men det är extremt ovanligt.
Johan Okker skrev:
Vad säger datainspektionen om lobbygruppens egenpåstådda "digra" materiallagring rörande svartjobbande hobbybröllopsfotografer?

Vad säger EU/Kulturrådet om användningen av växtkraft mål 3 medlen?
Sannolikt, i princip samma sak som skattemyndigheten säger om Fredrik: lämna ett klagomål, och så utreder vi om det verkar befogat. Då får man objektivt se på saken och är det felaktigt blir det sanktioner.

***
Jag ser lobby-brevet som (bara) ett obehagligt försök till påtryckningar, och ingenting att ta på allvar. Det är ungefär i samma klass som obehagliga, men ogrundade inkassobrev.
 
Johan Okker skrev:
...Kan vi försöka komma tillbaka till ett par punkter...

Absolut, det är ju det som är intressant. Gruppen i sig är det ju inget konstigt med. Dom är måna om sitt arbete och vill informera om det.

Problemet är ju hur dom informerar och om man får får göra som dom gör.
Har dom ett register på någon dator över påstådda svartarbetare är det klart olagligt.
Deras samarbete med Skattemyndigheten och andra myndigheter låter väldigt konstigt.
Sedan verkar det som om alla medlemmar inte vet hur informationen sker, det är ju också lite spännande.
 
Rätta mig om jag har fel men innan Fredrik har fått något betalt/skickat en faktura kan knappast något olagligt ha skett. Det eventuella svartjobbet sker ju först när fredrik tar betalt utan att betala in skatter och avgifter.
 
Svar från SFG

Hej och tack för ditt inlägg.
Vill bara klargjöra vissa saker. Ingen blir anklagad för svartjobb om inte påtagliga bevis finnes. Vad gäller insamlande av uppgifter så är detta anteckningar och rapporter från fotografer, inte ngn dataregistrering.
Vad gäller EU engagemanget så har det inget att göra med lobbyverksamheten. Vad gäller kulturrådet så vi vet jag inte vad du fått det från?

Det är viktigt med fakta. Vill du veta mera kan du kontakt mig på 070-5413020
Lennart Nilsson styrelseledamot SFG
 
Så ingen enda av medlemmarna i denna lobbygrupp har någonsin betalat en bilmekaniker, elektriker, målare, rörmokare, snickare, städfirma, trädbeskärare, osv, osv vid sidan om utan kvitto?
Givetvis har ingen nnan i deras hushåll gjort det heller.
 
Gunnar D skrev:
...Så ingen enda av medlemmarna i denna lobbygrupp har någonsin betalat en bilmekaniker, elektriker, målare, rörmokare, snickare, städfirma, trädbeskärare, osv, osv vid sidan om utan kvitto?...

Det spelar väl ingen roll. Deras mål är ju att informera om hur dåligt det kan bli med svarta fotografer, och det får dom väl informera om. Även om dom har lagat bilen svart.

Problemet är ju hur dom gör det.
 
SFG

Vad gäller kontakt med skattemyndigheter så har vi rapporterat några fotografer som jobbat helt klart svart. Vi har haft bra på fötterna (bevis) Dessa fotografer har stängt ner både hemsidor och telefon.
Lennart Nilsson styrelsen SFG
 
SFG

Hej
Jag svarar gärna på seriösa adekvata inlägg berörande det vi talar om. Tacksam om du inte blandar in bilmekaniker och andra.
Lennart Nilsson Styrelsen SFG
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.