Maverick
Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Ja så kan man helt klart tolka det, och vad de menar med f-skatt, egen firma etc så menar de att folk får gärna konkurrera men alla skall köra efter de grundregler som staten satt upp. Och just det måste väl alla vara överens om.
Ja det är nog de flesta överens om men det är inte sakfrågan här.
Utan att de svartmålar och begär in uppgifter från folk som håller på att dra igång en liten verksamhet alternativt har det som extraknäck.
Varför skall det krävas en studio för att vara bröllopsfotograf? Så länge brudparet är införstådda med förutsättningarna så är inte det ett problem. Det går vidare att hyra studio om det skulle vara ett önskemål. Alternativt hyra lokal och sätta upp en tillfällig studio. Känner många amatörer som har utrustning som mer än väl duger. Det måste inte stå Profoto på blixtarna.
Vidare hänvisar de till lagar som mig veterligen inte finns, den om att smygreklam skulle vara förbjudet. Det strider på sin höjd mot någon forumregel, i övrigt är det fritt fram att sätta ut annonser om man så vill.
F-skattsedel är heller inget som behövs. Går utmärkt att använda faktureringsbolag istället. Nästan en förutsättning om du ska starta bolag när du är arbetslös. Så fort du startar ditt företag mister du rätten till a-kassa. Har man då inte en fulltecknad almenacka med bokningar så lär man svälta som fan och det är ingen som fixar att starta upp på det viset.
Så enligt mitt sätt är sakfrågan deras brev och det dravel de skriver i det. Jag betraktar dem inte ens som en lobbygrupp. De tycks inte vara nämnvärt intresserade av att värna om fotografer som yrkeskår utan enbart att framhäva sig själva genom att svartmåla andra. Enligt dom så är det bara fotografer med lång utbildning som klarar av jobbet. Sist jag kollade så fanns det ingen lång utbildning i bröllopsfotografi. Enstaka kurser finns kanske som de möjligen håller själva. Så som jag ser det är det ett rent lögnaktigt påstående. Skulle jag ha fel så får folk gärna hänvisa till den bröllopsutbildningen.
Tänk om det varit så att Fredrik känt till gruppen och kanske varit intresserad av att gå med i gruppen. Det lär ju inte hända nu.
Nä de borde nog jobba mer på att framhäva mernyttan av att anlita en av deras fotografer istället.
/Maverick