ANNONS
Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
elmfeldt skrev:
Ja så kan man helt klart tolka det, och vad de menar med f-skatt, egen firma etc så menar de att folk får gärna konkurrera men alla skall köra efter de grundregler som staten satt upp. Och just det måste väl alla vara överens om.

Ja det är nog de flesta överens om men det är inte sakfrågan här.

Utan att de svartmålar och begär in uppgifter från folk som håller på att dra igång en liten verksamhet alternativt har det som extraknäck.

Varför skall det krävas en studio för att vara bröllopsfotograf? Så länge brudparet är införstådda med förutsättningarna så är inte det ett problem. Det går vidare att hyra studio om det skulle vara ett önskemål. Alternativt hyra lokal och sätta upp en tillfällig studio. Känner många amatörer som har utrustning som mer än väl duger. Det måste inte stå Profoto på blixtarna.

Vidare hänvisar de till lagar som mig veterligen inte finns, den om att smygreklam skulle vara förbjudet. Det strider på sin höjd mot någon forumregel, i övrigt är det fritt fram att sätta ut annonser om man så vill.

F-skattsedel är heller inget som behövs. Går utmärkt att använda faktureringsbolag istället. Nästan en förutsättning om du ska starta bolag när du är arbetslös. Så fort du startar ditt företag mister du rätten till a-kassa. Har man då inte en fulltecknad almenacka med bokningar så lär man svälta som fan och det är ingen som fixar att starta upp på det viset.

Så enligt mitt sätt är sakfrågan deras brev och det dravel de skriver i det. Jag betraktar dem inte ens som en lobbygrupp. De tycks inte vara nämnvärt intresserade av att värna om fotografer som yrkeskår utan enbart att framhäva sig själva genom att svartmåla andra. Enligt dom så är det bara fotografer med lång utbildning som klarar av jobbet. Sist jag kollade så fanns det ingen lång utbildning i bröllopsfotografi. Enstaka kurser finns kanske som de möjligen håller själva. Så som jag ser det är det ett rent lögnaktigt påstående. Skulle jag ha fel så får folk gärna hänvisa till den bröllopsutbildningen.

Tänk om det varit så att Fredrik känt till gruppen och kanske varit intresserad av att gå med i gruppen. Det lär ju inte hända nu.

Nä de borde nog jobba mer på att framhäva mernyttan av att anlita en av deras fotografer istället.

/Maverick

Graal skrev:
är i vart fall fel att utnyttja fotosidan på det sättet enligt min åsikt. Är syftet att marknadsföra sig kommersiellt kan man göra det genom att betala de 500 kronorna för portfolion.

I mitt fall tror jag knappast de hittade mig via Fotosidan.. Jag är nästan aldrig här.

/F

CyberPet skrev:

4. Det förvånar mig också att de med förtäckta hot kontaktar personer som de "raggat" på fotosidan (enligt utsago på annat ställe) och begär information som de inte har rätt att begära. Så vitt jag vet är den informationen något som är mellan personen i fråga och skatteverket. Å om Lobbygruppen anmäler folk till höger och vänster till Skatteverket, hur gagnar det deras verksamhet om de sysslar med angiveri? Vem vill gå med i en sån grupp?

Just detta du skriver här är ganska så intressant. Det ger ju en känsla av att de helt enkelt uppviglar till svartjobb genom sitt agerande. Detta för att sedan ge sig på de personer som de mer eller mindre lurat ut på djupt vatten.

Det är för övrigt en metod som inte ens den svenska polisen får använda. Att själv framkalla brottslig verksamhet för att sedan kunna ingripa är olagligt.

/Joakim

Liax skrev:
Det är för övrigt en metod som inte ens den svenska polisen får använda. Att själv framkalla brottslig verksamhet för att sedan kunna ingripa är olagligt.
/Joakim

Jag tror det är lagligt för privatpersoner. Utrusta en cykel med GPS och se var den tar vägen, ring polisen.

Jag har inte levererat några uppgifter som kan ge sken av att jag svartjobbar med foto... så jag vet fortfaramde inte varför jag fick deras mail.... 25 dagar efter att de fått prislistan.

Intressantare vore om någon... någon gång skulle locka SFG anslutna till svartjobb och få indikation eller hellre, BEVIS, på sådan verksamhet.

/F

Microsaftcom skrev:
Jag tror det är lagligt för privatpersoner. Utrusta en cykel med GPS och se var den tar vägen, ring polisen.

/F

Det är inte så jag menar.

Jag menar att man inte får framkalla brottslig verksamhet genom uppvigling eller genom att arrangera fällor".

I Sverige får till exempel inte poliser utge sig för att sälja droger för att sedan gripa köparna.

På samma sätt bode det inte vara tillåtet att kontakta någon i syfte att köpa svarta tjänster för att sedan sätta dit vederbörande.

/Joakim

Liax skrev:
Just detta du skriver här är ganska så intressant. Det ger ju en känsla av att de helt enkelt uppviglar till svartjobb genom sitt agerande. Detta för att sedan ge sig på de personer som de mer eller mindre lurat ut på djupt vatten.

/Joakim

De vet ju inte om verksamheten är brottslig förrän de kollat upp det genom sina frågor. Jobbar inte en stor del av de undersökande journalisterna så?

Liax skrev:
Det är inte så jag menar.

Jag menar att man inte får framkalla brottslig verksamhet genom uppvigling eller genom att arrangera fällor".

I Sverige får till exempel inte poliser utge sig för att sälja droger för att sedan gripa köparna.

/Joakim

Poliser får inte... men privatpersoner får... tror jag.

/F

Bästa diskussionen på länge!
Den är viktig och seriös. Alla är medvetna om att de i tråden belysta problemen finns närvarande i olika omfattning.

Men hur de hanteras är kärnfrågan.
SFG är inte problemet, de är bara ett sätt att visa symtomen.

Jag är också imponerad över den hyfsat seriösa ton som denna diskussion har. Klara vi att hålla stilen i 10 sidor till?

Garbis, Aneby

Graal skrev:
De vet ju inte om verksamheten är brottslig förrän de kollat upp det genom sina frågor. Jobbar inte en stor del av de undersökande journaliterna så?

Jag har förklarat för dem hur det stod till för 25 dagar sedan och fick ändå det heta mailet på förstasidan med förtäckta hot.

Deras svar på sidan 6 antydde en hel del kriminellt... så jag tror att de passerat en gräns för "undersökande frågor".

/F

Microsaftcom skrev:
Jag har förklarat för dem hur det stod till för 25 dagar sedan och fick ändå det heta mailet på förstasidan med förtäckta hot.

Deras svar på sidan 6 antydde en hel del kriminellt... så jag tror att de passerat en gräns för "undersökande frågor".

/F

Då är det väl bara att göra en polisanmälan i så fall? Om man nu tycker att de uppträder med olagliga hot eller liknande. Men verkamheten i sig ser jag inte som oviktig. Arbetar man vitt är det givetvis inget att bråka om men annars är det väl fråga om prisdumpning på andra vilkor än de yrkesfotografer tvingas arbeta efter?

Graal skrev:
Men verkamheten i sig ser jag inte som oviktig. Arbetar man vitt är det givetvis inget att bråka om men annars är det väl fråga om prisdumpning på andra vilkor än de yrkesfotografer tvingas arbeta efter?

Arbetar man vitt tycker jag inte att man ska behandlas som de behandlat mig.

Svartarbete är bara en kugge i kärnproblematiken.

En annan är att fler kompisar har bra kameror... och att heltidsfotografer/extraknäckare är dyra... jämfört med att leja kompisen.

En annan är att det inte finns så många heltidsfotografer/extraknäckare i kommunen och att bröllop/studenten hålls på helger. Det finns bara så många helger... ...då blir det krockar.

En annan är att fotograferna här omkring är ganska stelbenta. Ingen jag sett, som inte är barnledig, följer vigseln i kyrkan... utan vill bara ta en bild utanför kyrkan eller i studio.
De kan inte tänka sig att fota efterfesten.

Videodokumentation av vigsel existerar inte i deras upplägg.

Få fotografer här omkring retuscherar sina bilder. ...bra i alla fall..

Summan av kardemumman är att de etablerade fotograferna tappar marknadsandelar... och bröllopen fotas/filmas av svärfar och kompisar.

Det är inte svartarbete om svärfar filmar.
Fotomarknaden krymper på grund av teknikens framsteg och firmorna måste anpassa sig, ...eller dö.

Jag ser en öppning för mig... på många olika sätt... för att jag är flexibel och ung, och retuscherar bra. Jag planerar dessutom ha detta som extraknäck och kan i och med det lägga mig i förmånlig prisklass och behöver bara ta så många uppdrag som jag har lust med.

Jag kan satsa extra på dem, och bygga ett gott rykte. Därefter kan jag sexdubbla priserna och bara plåta hockeymiljonärer.

De som verkligen bryr sig om att få bästa kvalitét hyr någon som utger sig för att kunna leverera.
De väljer den fotograf som har snyggast bilder i portfolion kontra pris.

Jag må vara farlig för konkurrenternas omsättning... men jag är inte kriminell.

/F

Senast ändrad:
Jag måste få tycka till.
Hur många av er köper en DVD spelare för 5000:- när man får en för 300:- på Clas Ohlsson.....

Jag jobbar inom elektronikindustrin och vi har länge varit utsatta för "low-cost" konkurens från indien och kina.

Har hört att byggarbetare har samma problem från polen.

Varför ska alla andra brancher gå "säkra" och överdebitera kunderna.

Jag känner en som har fått brevet och även blev kontatktad om ett uppdrag. Han lyckades få tag i någon bakom lobbygruppen men fick inte gå med i föreningen då han saknade studio.

Om de anger att man måste jobba heltid (minst 40 timmar i veckan) för att anses som professionell (bröllopsfotograf), så undrar jag hur de ställer sig till de frilansare som jobbar med andra uppgifter under veckorna och fotar bröllop på helgerna. Det blir inte 40 timmars arbetsvecka som bröllopsfotograf, men likväl är det personer som är professionella på alla sätt.

Betyder inte lobbing att man försöker påverkar något? Hur påverkar då denna grupps agerande framtida professionella fotografer (som många börjar här på fotosidan), utifrån de fakta vi har fått via detta mail, Lobbygruppens anonyma representant här, och från den icke fungerande hemsidan (som inte jag kommer in på)? Det känns verkligen inte lockande att gå med SFG.

Det är tråkigt att så kallade professionella fotografer på detta sätt "skitar ner" sitt yrke och sina övriga kollegor i landet, då dessa nog inte kan ställa sig bakom lobbygruppens metoder. För jag kan inte i min vildaste fantasi se att någon i PYO eller SFF verkligen kan stödja denna grupps metoder (i målet att informera och minska mängden amatörfotografer som leverar dålig kvalitet och "dumpar" marknaden). För att komma åt detta krävs det klart mer intelligenta grepp än maffialiknande skrämselmetoder.

Om det finns grund för förtäckta hot och kanske till och med brott mot lagen om kartellbildning, så vore det intressant att någon av de drabbade gör en anmälan till både polis och till konkurrensverket. Och om det sedan finns EU-pengar inblandad, skulle det vara intressant också att läsa den målbeskrivning som gjorts för denna organisation och få den granskad av lämplig EU-instans.

Vad menas med hobbyverksamhet? Enligt Skatteverket är det något du själv utövar på din fritid och du får inte ha det som din huvudsakliga försörjning. Du ska alltså ha ett annat arbete som huvudsysselsättning.

Om verksamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den räknas som näringsverksamhet och beskattas därefter.

Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas det som hobbyverksamhet. Resultatet av verksamheten beräknas för sig. Blir det överskott ska du betala egenavgifter och detta redovisas på blanket T2. Frågan är om en hobbyfotograf som ägnar sig åt bröllopsfotografering på helgerna ska räknas in här? I så fall är det ju helt ok.

Graal skrev:
Vad menas med hobbyverksamhet? Enligt Skatteverket är det något du själv utövar på din fritid och du får inte ha det som din huvudsakliga försörjning. Du ska alltså ha ett annat arbete som huvudsysselsättning.

Om verksamheten bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den räknas som näringsverksamhet och beskattas därefter.

Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas det som hobbyverksamhet. Resultatet av verksamheten beräknas för sig. Blir det överskott ska du betala egenavgifter och detta redovisas på blanket T2. Frågan är om en hobbyfotograf som ägnar sig åt bröllopsfotografering på helgerna ska räknas in här? I så fall är det ju helt ok.

Jag förstår inte frågan.
Fakturerar jag via Frilans Finans betalas jag som anställd.

Startar jag dessutom företag och får FA skatt kan jag dubbelarbeta hur mycket jag vill.

Lärare har inte så många uppdrag annars på sommaren.

/F

Microsaftcom skrev:
Jag förstår inte frågan.
Fakturerar jag via Frilans Finans betalas jag som anställd.

Startar jag dessutom företag och får FA skatt kan jag dubbelarbeta hur mycket jag vill.

Lärare har inte så många uppdrag annars på sommaren.

/F

Frågan var rent allmänt ställd. Hur räknas det om en hobbyfotograf gör några bröllopsfotograferingar per år och driver det som ren hobbyverksamhet? Vad säger skattemyndigheten om det?

Graal skrev:
Frågan var rent allmänt ställd. Hur räknas det om en hobbyfotograf gör några bröllopsfotograferingar per år?

Fakturerar denne med Frilans Finans ska det inte vara problem.

Privatpersoner tror jag inte får ta betalt mer än 999 kr av annan privatperson.

Jag tror gränsen är 30.000 kr innan det inte får kallas hobbyverksamhet.

/F

Microsaftcom skrev:
Fakturerar denne med Frilans Finans ska det inte vara problem.

Privatpersoner tror jag inte får ta betalt mer än 999 kr av annan privatperson.

Jag tror gränsen är 30.000 kr innan det inte får kallas hobbyverksamhet.

/F

Fakturerar man genom frilans finans är det inte hobbyverksamhet, då är du anställd.

Gränsen 999kr kanske gäller arbeten/uppdrag men säljer man t.ex en arkivbild finns ingen gräns alls tror jag, eller har jag fel?

Gränsen 30.000kr gäller hobbyverksamhet där man är skyldig att redovisa moms, alltså sådana undantag där en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet (vad nu en sådan vara/tjänst är för något, fyll gärna i). När omsättningen av en sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30.000kr per år är man skyldig att betala moms.

Skulle då kanske inte bröllopsfotografering på helger kunna vara en sådan näringsliknande verksamhet inom ramen för hobbyverksamhet? Och då skulle det, som jag ser det av Skatteverkets broschyr räcka med att betala moms vid en omsättning högre än 30.000 för den verksamheten utan att varken behöva ha F-skattesedel eller något annat?

Graal skrev:
De vet ju inte om verksamheten är brottslig förrän de kollat upp det genom sina frågor. Jobbar inte en stor del av de undersökande journalisterna så?

Jo, det har du väl i och för sig rätt i. Man utger sig kanske för att vara köpare eller spekulant av något och så filmar man med dolda kameror medan några skumma typer gör bort sig. Så det stämmer.

Men i en journalists uppdrag ingår att granska och föra fram oegentligheter som ligger i allmänhetens intresse. Frågan är om en lobbyorganisation som enbart agerar i egenintresse ska hålla på med den sortens verksamhet? Tveksamt tycker jag.

/Joakim

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar