Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: SFG

Copyright47 skrev:
Vad gäller kontakt med skattemyndigheter så har vi rapporterat några fotografer som jobbat helt klart svart. Vi har haft bra på fötterna (bevis) Dessa fotografer har stängt ner både hemsidor och telefon.
Lennart Nilsson styrelsen SFG

Kul att se ett namn bakom det hela. Tack för att du träder fram.

Men det är inte du som skrivit de andra inläggen va?

/F
 
Re: Re: SFG

Microsaftcom skrev:
Kul att se ett namn bakom det hela. Tack för att du träder fram.

Men det är inte du som skrivit de andra inläggen va?

/F

Men vad har det med saken att göra!? Nu håller vi oss till ämnet. Personliga vendettor tas på annan plats än Fotosidan.se.
 
Re: Svar från SFG

Copyright47 skrev:
Hej och tack för ditt inlägg.
Vill bara klargjöra vissa saker. Ingen blir anklagad för svartjobb om inte påtagliga bevis finnes. Vad gäller insamlande av uppgifter så är detta anteckningar och rapporter från fotografer, inte ngn dataregistrering.
Vad gäller EU engagemanget så har det inget att göra med lobbyverksamheten. Vad gäller kulturrådet så vi vet jag inte vad du fått det från?

Det är viktigt med fakta. Vill du veta mera kan du kontakt mig på 070-5413020
Lennart Nilsson styrelseledamot SFG

Jag har följt debatten här och tycker att den mestadels har varit väldigt saklig. Problemet med SFG:s agerande är att man utser sig själva till en kontroll-organisation genom att begära in uppgifter från fotografer. Dessa uppgifter har inte SFG tillstånd att behandla, oavsett som dessa lagras på dator eller i arkiv. PUL gäller inte enbart datorer utan allt systematiskt behandlande av personuppgifter. Dessutom verkar SFG använda tvivelaktiga metoder för att komma i kontakt med fotograferna. Detta rimmar väldigt illa med att man framställer sig själva som seriösa. Om nu SFG är en seriös sammanslutning så borde styrelsen titta över lobbygruppens verksamhet med avseende på metoder och skrivelser.
 
Re: SFG

Copyright47 skrev:
Vad gäller kontakt med skattemyndigheter så har vi rapporterat några fotografer som jobbat helt klart svart. Vi har haft bra på fötterna (bevis) Dessa fotografer har stängt ner både hemsidor och telefon.
Lennart Nilsson styrelsen SFG


Sedan är jag naturligtvis nyfiken på hur ni ställer er till mig nu.

Jag vill gärna höra av någon av er att jag slipper problem framöver.

(Eftersom att jag inte startat upp verksamhet eller tagit betalt, och inte ens hunnit deklarera ett enda år som extraknäckande fotograf.) Att skicka ut offert för framtida jobb är inte kriminellt. :)

/F
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: SFG

elmfeldt skrev:
Men vad har det med saken att göra!? Nu håller vi oss till ämnet. Personliga vendettor tas på annan plats än Fotosidan.se.

Snälla du....

Ta det lugnt. Det var bara i all välmening jag skrev det.


(och hur enkelt är det att ta personliga vendettor någon annanstans när man inte vet vem den andra är) :)

/F
 
Lagen mot smygreklam?

David G skrev:
Angående smygreklamlagen, om jag här och nu antyder att jag är rätt bra på att laga nätaggregat och att det nog inte blir så dyrt, har jag då brutit mot nån lag? vilken isåfall?


//david


Jag skulle gärna vilja ha en kommentar från SFG.
 
Re: Re: SFG

Microsaftcom skrev:
Sedan är jag naturligtvis nyfiken på hur ni ställer er till mig nu.

Jag vill gärna höra av någon av er att jag slipper problem framöver.

(Eftersom att jag inte startat upp verksamhet eller tagit betalt, och inte ens hunnit deklarera ett enda år som extraknäckande fotograf.)


/F

Fredrik: Skriv till dem att inte höra av sig igen. Gör de det så är det trakasserier och då kan du polisanmäla dem. Har du rent mjöl i påsen har du inget att frukta. Skattemyndigheten kommer inte hitta något vid en eventuell granskning.

SFG och lobbygruppen får ställa sig till detta hur de vill. De är ingen myndighet och har inga befogenheter över huvud taget. Har du inte gjort något fel så är det bara SFG som förlorar på att driva något vidare.
 
SFG

Vi kommer att titta över lobbygruppens agerande för att följa de regler och lagar som finns. Vad gäller införskaffande av information,är detta lagligt.
- Vad gäller formulering av brev till berörda fotografer kommer vi att omformulera oss för att inte agera stötande.
Dock är vårt huvudmål kvarstår - att söka upp de fotografer som jobbar svart och i möjligaste mån få dessa att sluta med sin olagliga verksamhet.
Lennart Nilsson styrelseledamot SFG
 
Re: SFG

Copyright47 skrev:
Vi kommer att titta över lobbygruppens agerande för att följa de regler och lagar som finns. Vad gäller införskaffande av information,är detta lagligt.

Hänvisa gärna till det lagrum som säger att detta är lagligt.

Saxat ur PUL (SFS 1998:204):
3 § I denna lag används följande beteckningar med nedan angiven betydelse.


Beteckning Betydelse

Behandling (av person) Varje åtgärd eller serie av
uppgifter) åtgärder som vidtas i fråga om
personuppgifter, vare sig det
sker på automatisk väg eller inte,
t.ex. insamling, registrering,
organisering, lagring, bearbetning
eller ändring, återvinning, inhämtande,
användning, utlämnande genom
översändande, spridning eller annat
tillhandahållande av
uppgifter, sammanställning eller
samkörning, blockering,
utplåning eller förstöring.

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter
som helt eller delvis är automatiserad.


Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om
uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad
samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning
eller sammanställning enligt särskilda kriterier.

10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har
lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är
nödvändig för att...
 
Lennart Nilsson: när du nu finns med i tråden får du gärna förklara varför SFG har så nedsättande ton om de sk hobbyfotograferna. Jag tänker då på vad som står under Tips & råd på hemsidan.
http://www.svenskafotogruppen.se/?r=10&m=10&l=4

Några exempel:
"Han/hon har inte någon tillgång till studio/ateljé vilket måste finnas. Många hobbyfotografer pratar om sin portabla studio men vad innefattar den, en tygbit som bakgrund och blixt på kameran."

"Anlitar man en hobbyfotograf finns det inga som helst garantier för att få bra bilder eller bilder över huvud taget..."

"Hobbyfotografer jobbar oftast svart..."
 
Re: Re: SFG

Microsaftcom skrev:
Sedan är jag naturligtvis nyfiken på hur ni ställer er till mig nu.

Jag vill gärna höra av någon av er att jag slipper problem framöver.

(Eftersom att jag inte startat upp verksamhet eller tagit betalt, och inte ens hunnit deklarera ett enda år som extraknäckande fotograf.)


/F


Svenska Fotogruppen har problem
Fredrik, det är inte du som har eller kommer få problem, det är lobbygruppen och deras talesman Lennart Nilsson i styrlesen för Svenska fotogruppen som har ett problem att hantera.

Lobbygruppen har lyckats beskriva sina fotografer inom ramen för Svenska Fotogruppen som odugliga, dels med sitt agerande och genom den genomlysning som nu sker av Svenska Fotogruppens verksamhet.


Medlemsförtagen och dess ägare
Genom sitt medlemskap i organisationen Svenska fotogruppen har medlemsföretagarna fått fokus på sig som de som stöder tvileaktiga affärsmetoder. De har även lyckats få bildkunniga människor att betrakta deras verk och berättat om hur de ser på dem. Utfallet av bedömningen går att läsa högre upp i denna tråd.


Kundens agerande
Som köpare av fotografitjänster kommer även det goda uppträdandet in i bilden. Jag är inte helt säker på att en bröloppsfotokund efter att ha läst denna tråd ser det som självklart att fotografen ska vara med i en intresseorgansiation och väljer en fotograf som är medlem i Svenska Fotogruppen. En inte helt oväsentlig möjlighet är att kunden direkt ratar dessa fotofirmor.

Det som en gång skrivits på Internet finns kvar på inter och är sökbart.


Maffiastämpel
Svenska Fotogruppen har nu ett omfattande hårt arbete framför sig med att ompositionera sig på marknaden och tvätta bort den maffiastämpel som de och deras medlemsföretag nu har fått, på grund av deras lobbygrupps agerande.
 
Senast ändrad:
Re: SFG

Copyright47 skrev:
Vad gäller kontakt med skattemyndigheter så har vi rapporterat några fotografer som jobbat helt klart svart. Vi har haft bra på fötterna (bevis) Dessa fotografer har stängt ner både hemsidor och telefon.
Lennart Nilsson styrelsen SFG

Så ni låter enskilda fotografer ta smällen, när de sysslar med angiveri åt SFG?

Är målet med er organisation att stänga ner hemsidor eller att få ut ert budskap och uppmana folk att vara lagliga?

För jag ser liksom inte hur detta utvecklar bröllopsfotografin i Sverige alls, mer än att några fotografer i SFG försöker jaga bort den loklala konkurrensen, vare sig de är lagliga eller inte. Hurvida de är lagliga eller inte vet ni ju inte, såvida de inte är skrämda att svara på ert mail. Så vitt jag vet är ingen skyldig att lämna utgifter till er alls, det är bara skatteverket som kan begära in den informationen. Å av mailet som denna tråd handlar om verkar ju innehålla hot om anmälan till skatteverket om mottagaren inte samarbetar.
 
Jag är imponerad och glad över att Lennart Nilsson här vill träda fram och argumentera på ett seriöst sätt. All heder åt ett sådant beteende. Nu kan vi hålla oss ännu mer till sakfrågorna, för alla vi som fotar vill väl hålla en hög nivå i samtal, diskussuion och fotoutövning eller hur?
Det är också bra att er hemsida nu fungerar.
Mera diskussion önskar:

Garbis, Aneby
 
SFG

Den som har några åsikter om SFG är välkomna att ringa mig för klargörande information.
Med vänliga hälsningar
Lennart Nilsson styrelsemedlem SFG
 
Re: Lagen mot smygreklam?

David G skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en kommentar från SFG.

Ringde SFG och fick veta att styrelsen skulle ta upp frågan om språk(miss)bruk, att kalla det för "inte lagligt" med smygreklam och att anlägga myndighetston var fel och olämpligt.

//dg
 
Lennart,
denna tråd har över 10.000 visningar vilket betyder att många personer vill veta mer.
Kanske vore det lämpligt att besvara frågor här på Fotosidan och inte privat via telefon.

Christian
 
Lennart,

stort tack för att du väljer att komma till tals i offentligheten. Det finns flera besvärande saker med dina svaromål. Att ta kontakt per telefon när det är ett publikt ämne som tråden nu blivit är bara dumt och problematiskt. Du har här alla möjligheter att gå i svaromål på de inalgor du bedömer vara sakliga.

Att växtkraft mål 3 pengarna inte har med lobbygruppens verksamhet är kanske en sanning med modifikation. Kulturrådet är bara den för mig första kontakt jag skulle initiera för att börja nysta i hur ni har redovisat växtkraft mål 3 pengarna (om jag skulle orka bemöda mig).

Ert syfte - att bekämpa eller försvåra svartjobbande och att framdana konkurrens på liknande villkor - är viktigt och detta stödjer jag till fullo. Men era metoder är tvivelaktiga för att använda en vänlig omskrivning. De är kanske också i sig olagliga som någon annan redan spekulerat.

Att komma till rätta med svartjobb handlar om utbildning och information, inte att formulera nedlåtande, kränkande och eller hotfull kommunikation på en rättshaveristsvenska. Det är väldigt bra att du har tagit till dig det som skrivit som språket eftersom det kastar en trovärdighetsskugga över er.


Du/ni måste vara väldigt medvetna om att den metod ni tillämpar också öppnar er för ett ifrågasättande. Därför är det mycket viktigt att ni har rent bakom fronten för att själva inte sitta i klammeri med t ex oegentligheter enligt PUL med mera.



mvh
Johan
 
Information om och från Svenska Fotogruppen

Information om och från Svenska Fotogruppen
Här kommer lite information om Svenska Fotogruppen för att nyansera debatten.
Svenska Fotogruppen är en registrerad ekonomisk förening. Medlemmarna består för tillfället av 59 registrerade fotoateljéer från Piteå ner till Skåne.
Syftet med föreningen är att tillvarata medlemmarnas intresse när det gäller vidareutbildning, seminarier, inköpsavtal, juridik, marknadsföring. Föreningen är etablerad för bara drygt ett år sedan och växer med stormsteg. Endast fotografer med registrerad firma och fysisk rörelse (fast adress) är välkomna.

- Lobbygruppen är en grupp underställd styrelsen. Den svarta marknaden för fotografering som i första hand är knuten till bröllopsfotografering har vuxit enormt sedan det digitala intåget. Detta gäller inte bara i Sverige utan även i andra länder. Det är ofta amatörer, ibland mycket duktiga med bra utrustning. Man bygger en hemsida. Folk hör av sig, rekommendationer börjar synas på ex. Bröllopstorget och Fotosidan mm. Förfrågningar om fotografering kommer in till respektive fotograf, som kanske blir frestad.

- Det är här problemet börjar. Här slutar nämligen det som skattemyndigheten kallar "hobbyverksamhet" och här börjar yrkesverksamhet med allt vad det innebär av bokföring, inbetalning av arbetsgivareavgifter, skatter och moms.

- Naturligtvis är vi inte ute och "viftar i blindo" inom fotogruppen. Problemet är allvarligt och många yrkesfotografer har förlorat hälften av sina brudpar till amatörer som inte betalar in skatter, moms eller arbetsgivareavgifter. Konkurrensen snedvrids och många är nog inte medvetna om att skattebrott begås!
- SFG:s verksamhet följer de lagar och regler som finns i Sverige. Kartellbildning inom priser får ej förekomma i Sverige. Prisdumpning för att man inte betalar in lagstadgade avgifter är däremot olagligt.

En del reagerar kraftfullt mot att SFG går ut och forskar runt seriösa och inte seriösa fotografer. Vi har helt tydligt trampat på en "öm tå". Omfattningen av svartjobb är stort i vår bransch och vi förstår att vissa reagerar starkt när vi önskar en sanering! Vi ber samtidigt om ursäkt om vår aktivitet har drabbat eller misstänkliggjort någon som är oskyldig!
Upplysningsvis vill jag påpeka att även andra branscher som är drabbade av svartjobb har gått ut på liknande sätt som SFG.

De som har frågor kan kontakta mig direkt:
Lennart Nilsson Styrelsemedlem SFG Mobil: 070-5413020
Eller via mail: [email protected]
 
Lennart,

OM du hade behagat läsa in kontentan av det som skrivits hade du kanske förstått att ingen här på en sexton sidor lång tråd på ett fotofora reagerat emot att ni försöker stämma i bäcken vad gäller svartjobb.

Reaktionerna har däremot handlat om era tvivelaktiga metodval och det sätt på vilket ni initierar kontakt med personer.

Att du sedan försöker avstyra denna storm av kritik och ifrågasättande genom att tillämpa en av de mest klassiska härskarteknikerna - misstänkliggörande - genom att ha mage att påstå att ni skulle ha trampat på någon öm tå är bara patetiskt.

Du undviker även konsekvent de besvärande frågorna rörande er laglighet, legitimitet, trovärdighet, myndighetssamarbete etc.

Det finns också diskrepanser i den jämförelsevis nyanserade text du lägger fram här gentemot vad som står på er webbplats. På er webbplats beskrivs hobbyfotografen som någon med dålig utrustning, nu skriver du att hobbyfotograferna kan ha en mycket bra utrustning. Hur skall ni ha det?

Det finns ingen poäng i att enskilt kontakta dig eller någon annan representant eftersom ämnet är av allmänt intresse.



mvh
Johan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.