Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Graal skrev:
Fakturerar man genom frilans finans är det inte hobbyverksamhet, då är du anställd.

999 kr kanske var för "tjänst".

Jag har räknat på 60-70% som går till staten på alla uppdrag och då är FF lika bra som andra alternativ.

Rätta mig gärna.


/F
 
Lite OT kanske men det hör ju lite hit ändå tycker jag:

Jag har i en annan tråd tagit upp mina funderingar om att öppna ett fotogalleri på fritiden (jag jobbar skift och har möjlighet att hålla öppet även viss tid under dagtid vardagar) som en ren hobbyverksamhet under sommaren. Jag tänker där visa enbart mina egna bilder och inbjuder alltså inga andra att ställa ut. Jag har haft lite funderingar kring detta om det ska klassas som sådan näringsliknande verksamhet eller ej men det kan det ju knappast då jag inte konkurrerar med några andra gallerier om utställarna (bara om köparna) och då det inte finns några rena fotogallerier på 10-tals mils avstånd? Och att hitta gallerier som vill ställa ut mina svartvita bilder är minst sagt problematiskt. De vill oftast ha mera kända fotografer och gärna bilder som är mera "säljinriktade" än mina kanske lite mera "svårsmälta" verk. Någon som har synpunkter på det? Det ska väl kunna gå att driva inom ramen för hobby?
 
tja

Jag e med i ett forum men utländska fotografer och dom sitter på feeeta rykten och tar feeeeeta pengar för sina jobb å dom tar löjligt grymma bilder men väääldigt få av dom har en egen studio.


Jag var på ett seminarie med Kenneth Linge som tar ca 60 000 för att fota ett bröllop å han har ingen studio - för lyckligtvis behöver han det inte längre som han beskriver det!
 
Re: tja

fotojen skrev:
Jag e med i ett forum men utländska fotografer och dom sitter på feeeta rykten och tar feeeeeta pengar för sina jobb å dom tar löjligt grymma bilder men väääldigt få av dom har en egen studio.


Jag var på ett seminarie med Kenneth Linge som tar ca 60 000 för att fota ett bröllop å han har ingen studio - för lyckligtvis behöver han det inte längre som han beskriver det!

Nej, det kan inte stämma, man måste ha en studio för att kunna ta bra bilder. För det skriver minsann den professionella "Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG"
 
Man får utgå ifrån att medlemmarna i Svenska fotogruppen står bakom det fotogruppens lobbygrupp sysslar med. De fotografer som listas på Svenska Fotogruppens sida bör även kunna antagas vara medlemmar i Svens fotogruppen, som kan antagas driva lobbygruppen Svenska fotogruppen.

Den aktuella listan med fotografer som finns uppräknad på Svenska fotogruppens sida är under rubriken "Hitta en fotograf" dessa sorterade efter ort:
Bengtsfors Fotografen i Bengtsfors www.takort.nu

Bjuv Bild AB Tord Olsson

Borås Ateljé Hellemar www.torinsfoto.se

Båstad Fotografen i Båstad www.fotografenbastad.com

Eskilstuna Studio Drott(Jur. namn Fotograf Johan Flod

Falköping LJ Fotoatelje

Färjestaden Ölandsfotografen www.olandsfotografen.com

Gävle Lövqvist Foto www.lovqvistfoto.se

Göteborg Ateljé Marie www.ateljemarie.se

Göteborg Fotograf Cecilia www.fotografcecilia.com

Göteborg Ateljé Brudparet www.ateljebrudparet.se

Göteborg Ateljé Hällås www.hallas.se

Hallstahammar T-Bild

Halmstad AB Studio Strandh www.studiostrandh.se

Helsingborg Fotografen i Helsingborg Göran & Catte Per www.fotografenhbg.com

Hässleholm Bildtjänst

Kalmar Ateljé Sofi i Kalmar www.ateljesofi.se

Kalmar Ateljé Olson www.ateljeolson.se

Karlshamn Imagen Photo www.imagenphoto.com

Karlstad Studio Pån

Kil Patrik Näslund

Kinna Atelje Braun AB. Fotograf Hans Persson www.ateljebraun.se

Klippan Ove-Foto i Klippan AB www.ove-foto.se

Kungsbacka Ateljé Cecilia www.studiock.se

Kungälv Bomans Foto

Lerum Ahlsen´s Foto www.ahlsensfoto.se

Ljungskile Anette Portättfotografen www.portrattfotografen.se

Lund Studio Lindh www.studiolindh.com

Lysekil Lasses Foto www.lassesfoto.se

Långsele Birgittas Ateljé www.birgittasatelje.se

Malmö Fotograf Pia Larsson www.fotografpialarsson.se

Nossebro Öhrns Foto www.ohrnsfoto.se

Perstorp PS Bild www.psbild.com

Piteå Fototjänst i Piteå AB www.fototjanst.nu

Romelanda Fotograf Lottis Lindström www.fotograflottis.se

Ronneby Ateljé Hobbyfotoshopen www.hobbyfotoshopen.se

Sandared Stens Foto AB www.stensfoto.se

Simrishamn Bildkojan på Österlen www.fotografmarten.se

Skövde Ateljé Doverholm www.doverholm.se

Stenungsund Kamerahuset i Stenungsund AB www.kamerahuset.com

Stockholm Fotograf Jessica Agert www.jessicaagert.se

Strömstad Fotografen Gert Hognert www.stdfotograf.se

Södertälje Ateljé Schulte www.ateljeschulte.se

Trelleborg Trelleborgs Polyfoto AB www.polyfoto.se

Ulricehamn Ateljé Exclusif www.atelje-exclusif.com

Umeå Sandro AB www.sandro.nu

Uppsala Ateljé Nord www.ateljenord.eu

Vadstena Creafoto www.creafoto.se

Varberg Fotograf Robert Bentsson Ateljé Anna www.ateljeanna.com

Vänersborg Atelje Clas www.ateljeclas.se

Ystad Fotograf Dick Lindström www.dicspics.com

Ängelholm Mats Landerberg Studio www.landerberg.com

Ängelholm Atrljé Guttsman www.ateljeguttsman.se

Örnsköldsvik Ateljé Bågenholm eftr.AB www.bagenholm.se
 
Re: Re: tja

Leifer skrev:
Nej, det kan inte stämma, man måste ha en studio för att kunna ta bra bilder. För det skriver minsann den professionella "Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG"

Ja, det är nog det som är problemet. Den nya trenden, som både ses i USA och i Australien (som är ledande idag på att sätta trender inom bröllopsfoto) är att inte ha någon studio alls. Många fotografer fotar bara "on location" och fotar bara i miljö, utan bakgrundsskärmar och annat. De belyser sina miljöer med blixtar eller videobelysning, och hjälper till med reflektorer, mm. Inga stora "produktioner" med studioblixtar, mm, alltså.

Grabbarna och tjejerna i USA har inte speciellt mycket "formell" utbildning, mer än många års erfarenhet och hårt arbete. De startar kanske på kring $5,000 USD och uppåt. En heldag kanske landar på $12,000 USD med album och annat till.

Lite skillnad än de studios och ateljéer vi ser på listan här ovan.
 
Re: Re: Re: tja

CyberPet skrev:
Ja, det är nog det som är problemet. Den nya trenden, som både ses i USA och i Australien (som är ledande idag på att sätta trender inom bröllopsfoto) är att inte ha någon studio alls. Många fotografer

Jo... efter en vinter med tiotusentals TFP bilder mot pappersbakgrunder skriker min själ efter roligare bakgrunder... eller åtminstone en bluescreen.

/F
 
Ulrich Schulte var jag förvånad över att hitta i den listan.

Det blir också lite ironiskt med en medlem som har webbadressen www.hobbyfotoshopen.se. Vår vän Björn verkar återfinnas under www.stensfoto.se.

Tydligen kan SFG även auktorisera (eftersom Bjön kallar sig för auktoriserad). Undrar vad den auktorisationen innebär?

mvh
Johan
 
Tydligen kan SFG även auktorisera (eftersom Bjön kallar sig för auktoriserad). Undrar vad den auktorisationen innebär?

mvh
Johan [/B]

Ja, det vore intressant att höra. SFG läser ju tråden så de förklarar säkert snart vad deras auktorisation innebär.
 
Eller så hoppas de på att hela frågan försvinner i trådens avgrund...

Hittade inget direkt om auktorisering annat än att det verkar finnas många förbund, etc som auktoriserar. Men om det inte finns någon lagskyldighet i auktorisation, som kanske någon av våra juridikstuderande kan svara på, så innebär ju detta bara att föreningen står bakom den auktorsierade personen ifråga. Då får man se till föreningsens pondus och eventuella inarbetade goodwill för att se om det är något att ta fasta vid.

Ta bara diskussionen om presskort. Att efterlikna ett SIS-ID eller press-kort från SIF är rätt dumt, men det är inte olagligt att göra som inte efterliknar ovanstående handlingar. Men om någon granskar det så ger inte direkt Auktoriserad Press-kille från Nisse på hörnet någon direkt pondus i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Är det nån som kan se www.svenskafotogruppen.se?,
jag har provat flera gånger, dåligt att stänga sidan när alla vill ha info, eller är den överbelastad?





C:\Documents and Settings\David Granberg>tracert www.svenskafotogruppen.se

Spårar väg till www.svenskafotogruppen.se [194.198.15.246]
över högst 30 hopp:

1 <10 ms 1 ms <10 ms 192.168.0.1
2 5 ms 6 ms 5 ms gw7-o1124.telia.com [81.229.134.1]
3 6 ms 6 ms 6 ms u-d2-link.se.telia.net [81.225.147.222]
4 7 ms 7 ms 7 ms vs-b-c1-link.se.telia.net [81.228.73.154]
5 8 ms 7 ms 8 ms hy-c1-link.se.telia.net [81.228.77.203]
6 8 ms 8 ms 8 ms fre-peer1-link.se.telia.net [81.228.72.65]
7 8 ms 8 ms 8 ms s-b3-pos14-0.telia.net [213.248.101.138]
8 8 ms 8 ms 8 ms equant-106622-s-b3.c.telia.net [213.248.66.98]
9 9 ms 8 ms 9 ms 57.86.132.26
10 24 ms 22 ms 22 ms 57.86.132.62
11 23 ms 22 ms 23 ms 57.86.131.138
12 23 ms 25 ms 24 ms vargtass.3rex.net [194.198.14.253]
13 vargtass.3rex.net [194.198.14.253] rapporterar: Målvärddatorn kan inte nås
.Spårning utförd.

edit:
varför kommer man hit? akryl?
C:\Documents and Settings\David Granberg>ping www.svenskafotogruppen.se

Skickar signaler till s2.akryl.se [194.146.170.146] med 32 byte data:

Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.
Begäran gjorde timeout.

Ping-statistik för 194.146.170.146:
Paket: Skickade = 4, mottagna = 0, Förlorade = 4 (100 %),
 
Senast ändrad:
So, du får inte pinga servern. Det är helt valfritt vilka tjänster ett företag exponerar utåt. HTTP-Tjänsten är uppe vilket är det som betyder något vad gäller en webserver.
 
Jag har gått igenom alla hemsidor som Roland Magnusson länkade till ovan och det var precis som jag misstänkte. Den övervägande majoriteten av dessa fotografer producerar bilder som mer eller mindre ser ut som de mina föräldrar tog när de gifte sig på 70-talet. Har verkligen inget hänt i porträttbranschen sedan dess?

Det är standarduppställning 1A, standardljussättning 1A, standardbildvinklar 1A, standardbakgrunder 1A, och så vidare. Visst, bilderna är helt okej och tekniskt bra. Den som tycker att allt ska vara som det alltid varit kommer förmodligen att bli nöjd, men det är allt. Ingen lekfullhet, inga överraskande lösningar och inte ett spår som tyder på att de uppmärksammat det senaste inom bröllopsfoto.

I dag är bröllopsparen (och andra som vill ha porträtt) ytterst trendmedvetna och gör sina val med största noggrannhet. De vet exakt hur de vill ha det in i minsta detalj. Och att då inte en enda av dessa fotografer visar att de hänger med i svängarna är förmodligen den största anledningen till att de missar en massa jobb - inte några hobbyfotografer.

Om jag skulle gifta mig och anlita en fotograf kan jag ärligt säga att högst två ateljéer från listan ovan hade varit aktuella för mig. Ingen av de andra kommer i närheten av de krav jag ställer. De är helt enkelt för tråkiga.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Liax skrev:
Den som tycker att allt ska vara som det alltid varit kommer förmodligen att bli nöjd, men det är allt. Ingen lekfullhet, inga överraskande lösningar och inte ett spår som tyder på att de uppmärksammat det senaste inom bröllopsfoto.

[admin: raderat ett enbart häcklande inlägg]
 
elmfeldt skrev:
Ok. Nu slutar vi genast häckla annars stänger jag tråden.

Jag ber om ursäkt ifall jag häcklar. Men med tanke på hur dessa fotografer, via sin gemensamma lobbygrupp, dömer ut andra så får de faktiskt räkna med att bli ordentligt ifrågasatta och bedömda själva. De utger sig ju nämligen för att vara mycket bättre än andra.

Men ditt ord är min lag - jag lägger ner.

/Joakim
 
elmfeldt skrev:
Ok. Nu slutar vi genast häckla annars stänger jag tråden.

Ärligt talat David, tonen är väl ändå förhållandevis saklig - för att vara ett debattvänligt ämne på fotosidan. Om denna tråd skulle stängas p g a tonläget så är det nog många trådar på FS som borde stängas om administrationen skall vara analog.

Trådens kärnfråga är väldigt viktig och jag hoppas tråden får vara öppen.


mvh
Johan
 
David G skrev:
Är det nån som kan se www.svenskafotogruppen.se?,
Jag kommer åt den. Inte mycket att se, de har inte ens en beskrivning av sin verksamhet.

Som en parentes kan nämnas att det är samma handelsbolag (Akryl Design HB) som äger både den domänen och domänen där Akryl AB bedriver den webhotell-verksamhet (och enligt egen uppgift hjälper folk med MLM(!)) som tydligen är svår att nå.
Förutsatt att inte denna ekonomiska förening är en liten sidoverksamet till webbyrån skulle jag nog råda dem (de läser ju säkert här) att se till att skaffa äganderätten till sin egen domän. Det är normalt bara oseriösa webbhotell som äger sina kunders domäner och då oftast för att kunden inte ska kunna byta leverantör utan att först betala dyrt för att köpa loss domänen.

Håller i övrigt med om att det inte låter speciellt seriöst och att påståenden om skatteverket "och flera andra myndigheter" är rent löjeväckande.
Sortera som spam alt. be dem om en kontakt hos skatteverket eller de andra myndigheterna som du kan ringa och fråga. För att utge sig för att vara något av en rikstäckande seriös organisation så har de förhållandevis oväntat lågt medlemstal i Stockholm, dessutom brukar sådana organisationer veta att det är brukligt att underteckna med namn och inte med "Lobbygruppen" :)

Intressant tråd.
 
En riktigt intressant tråd. Något som är synd är att många av dessa "proffsfotografer" bor just kring mitt område i Skåne.
Finns många som försöker vara viktigare än vad de är, men det är sådant som kryddar tillvaron :D
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.