Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lobbygruppen Svenska fotogruppen SFG

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Copyright47 skrev:
...Var snäll och håll dig till debattens kärnfråga "svartjobb"!...

Debattens kärnfråga är absolut inte svartjobb. Vill du diskutera sådant så kan du starta en ny tråd.

Här diskuterar vi förtal och andra tänkbara olagligheter som SFG levererar via e-post till fotografer som dom anser utföra svartjobb.

Att du nu här i småförtäckta ordalag namnger två debattörer gör bara era snedsprång ännu grövre.

Skulle jag drabbas av mail från er så skulle jag omgående kontakta polis.

För övrigt anser jag att varje nytt inlägg från SFG bara gör det hela värre för gruppen.
Enklast hade varit om ni redan från början bett om ursäkt för ert korkade mail.
 
Akta oss för forumvärden!

Hey killar! Lugna ner er, känner att forumvärdens tålamod inte är helt gränslöst även om vi som diskuterar gärna vill tro det. Har personligen stort utbyte av denna tråd, skulle sörja om den stängs. :(

Garbbe, Aneby
 
Copyright47 skrev:
...Det handlar inte om härskarmetoder...

Härskarteknik är ett sätt att argumentera, en typ av retorik som är enkel att genomskåda, speciellt när den är skriven.
Det är inget du kan säga att du inte använder dig av, det är nämligen bara att läsa dina inlägg.
 
Lennart,

det handlar absolut om härskartekniker i den retorik du och den organisation du företräder använder. Konsekvent tillämpas misstänkliggörande, förringande och kanske också kränkande ordalag. Se bara till ditt senaste inlägg där du klargör att två av de mest aktiva aktörerna i tråden är anmälda till skatteverket och ekobrottsmyndigheten.

Som en väldigt aktiv debattör i denna tråd känner jag mig oskyldigt utpekad och det är en väldigt olustig känsla. Jag gissar att det tangerar gränsen för ärekränkning eller förtal.

Vad gäller att driva från ämnet är det snarare du som går från ämnet genom att konsekvent undvika frågor som är ställda.

Ämnet för tråden är som redan konstaterats SFG:s agerande och metoder, inte svartjobben i sig. Jag trodde vi alla var överens om att svartjobb är dåligt.


mvh
Johan
 
Senast ändrad:
Se nu kommer maktspråket tillbaka igen,när ni inte kan tysta kritiken med några softade inlägg och försök att undvika debattörerna med att få dom att ta snacket per telefon, då blir det tillbaka till ruta 1. Den knutna nävens politik.
 
Svartjobb

Hej
Jag har gått tillbaka och tittat det är inte mkt till konkreta frågor som ställts till oss.Jag har fått några telefonsamtal som slutat mkt positivt.
På frågan om vi är rädda för konkurrens är frågan nej. Men vi vill ha denna på samma villkor, det är inte komplicerat för den som vill fotografera och sälja bilder, att registrera en enskild firma, ha bokföring då jobbar vi på samma villkor.
Ställ gärna ytterligare frågor men sluta med ord som häckla, maffiametoder, härskar....mm Det säger betydligt mer om den personen som måste tillgripa dessa tillmälen än om mig!
Lennart
 
Ett lite elakt inlägg, men ta det inte för allvarligt.
Jag fick inte bli polis,
jag fick inte bli militär heller,
Securitas o Falck ville inte veta av mig,
dörrvakt dög jag inte till,
Men, jag kan anmäla misstänkta svartjobbare till skattemyndigheten!!!!

Men bara dom som konkurrerar, eller anmäler ni grannen som kröker lite rör pâ söndagen oxâ?
Det är ju bara patetiskt, ge er ut och konkurrera med er överlägsna kvalitet istället sâ rycker ni ju undan fötterna för nya konkurrenter.

Varför fâr jag intryck av att lobbygruppen bestâr av fotografer med passerat "bäst före datum"?

Och för att klargöra sâ behöver jag inte jobba svart, jag klarar mig bra ändâ.
 
Om nu inte SFG är rädda för konkurrens, varför då denna hårda attityd mot de som tar mindre betalt än dem?
Kan ju vara helt enkelt så att de tar mindre betalt för att de har mindre fasta kostnader, ingen egen studio t.ex. ;-)
Alla som prutar behöver inte vara fuskare. Kanske helt enkelt att det är konkurrensensen som sänker priserna inom brudfoto precis som i andra brancher.
Kanske bara ovanan att få pruta som ställer till problem?

Om det är nån som är intresserad av hur det kan fungera i andra brancher (och gör så till stor del idag), kan ni se den här länken för att se en ordentlig prispress.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.13617
 
SFG

Bästa Gunnar
Detta är ytterligare ett inlägg från dig som inte diskuterar sakfrågan utanbart försöker misskreditera.
Som sagt det säger mkt om dig och inget om mig.
Skärpning!
Lennart
 
Re: Svartjobb

Copyright47 skrev:
På frågan om vi är rädda för konkurrens är frågan nej. Men vi vill ha denna på samma villkor, det är inte komplicerat för den som vill fotografera och sälja bilder, att registrera en enskild firma, ha bokföring då jobbar vi på samma villkor.
Ställ gärna ytterligare frågor men sluta med ord som häckla, maffiametoder, härskar....mm Det säger betydligt mer om den personen som måste tillgripa dessa tillmälen än om mig!
Lennart

Men Lennart, det är ju den retorik du under stundom tillämpat och den organisation du företräder tillämpar.

Så på frågan om ni välkomnar konkurrens från den som följer svensk skattelagstiftning så är alltså svaret NEJ? Eller har jag återigen missförstått dig?

Ni välkomnar alltså endast konkurrens från den som är registrerad som enskild näringsidkare, har egen ateljé och lever på sitt fotograferande. Dvs de som följer svensk skattelagstiftning och redovisar inkomst av hobby eller arbetar som anställda göre sig icke besvär?

Det finns flera obesvarade frågor i tråden bl a ett Timo Julkus fråga om hänvisning till lagrum för att styrka att er hantering av personuppgifter.


mvh
Johan
 
Re: Svartjobb

Copyright47 skrev:
...Ställ gärna ytterligare frågor...

Är det så att ert samarbete med Skattemyndigheten går ut på att ni informerar dom om misstänkta skattesmitare?
Att ni får offentliga uppgifter från dom?
Alltså exakt samma samarbete som alla, även privatpersoner kan ha, eller har ni ett äkta samarbete, motsvarande det som tex tull och polis har med myndigheten?

Vilka övriga myndigheter samarbetar ni med, och på vilket sätt?
 
Senast ändrad:
SFG

Urban
Vi har inget emot att fotografer ligger med lägre kostnader, ingen lokal etc. Låga priser också ok, men det är svårt att ha låga priser om alla lagstadgade kostnade skall betalas..
Det finns rekommenderade priset att gå efter hos SFF Svenska Fotografernas Förbund eller BLF Bildleverantörernas Förening.

Jag vet att det förekom lite olyckliga formuleringar i tidigare brev från SFG. Detta har vi ändrat på nu, gruppen är stor och växer snabbt. Vi hade inte fullständig kontroll på all brevväxling i början. Detta har jag redan i tidigare inlägg beklagat och jag är ledsen om någon kännt sig påhoppad
Lennart
 
Re: SFG

Copyright47 skrev:
...och jag är ledsen om någon kännt sig påhoppad...

Du skrev ju precis nyss att du "hade på fötterna" och du anklagade de mest aktiva i diskussionen för svartarbete.
Tar du tillbaka det nu? Kan du tänka dig att anmäla ditt eget mail för att få klarhet i vad som gäller, för att visa att ni i gruppen är seriösa och för att ta ett eventuellt straff?
 
Re: SFG

Copyright47 skrev:
...det förekom lite olyckliga formuleringar i tidigare brev från SFG...

Olyckliga formuleringar? Ni anklagar en person för att arbeta svart och det är ingen olycklig formulering. Det är förtal och förtal är straffbart.
 
SFG

Ulf
Jag har tidigare talat om i inlägg att formuleringen samarbete har inneburit att helt klara fall av omfattande skattefusk har vi rapporterat till Skatteverket samt i vissa orter ekobrottmyndighet.
Detta har rört sig om solklara fall, där vi haft omfattande underlag.
Detta på samma sätt som andra brachorganisationer gör idag, skattetrycket är för stort för att vi skall acceptera att omfattningen av svartjobb växer i den omfattning som skett sedan den digitala fotografin spridit sig,detta drabbar många i branchen och problemet är stort.
Lennart
 
Lennart

Så bra att ni ändrat formuleringarna i breven ni sänder ut, synd bara att ni inte gjorde det innan (korrekturläsning tror jag visst att det heter). Det hade nog gjort er som grupp mer trovärdiga än ni framstår som nu.
Får väl hoppas att ni tar och "korrekturläser" er hemsida och tar bort det raljerande om hobbyfotografer som står där med, speciellt som jag antar att ni själva de flesta började som detta för många år sen.

Känner mig inte själv drabbad då jag inte hör till era konkurrenter, men tycker synd om de som försöker starta upp något och blir behandlad av "kollegor" på det sätt ni gör.
 
Senast ändrad:
Lennart,

jag väntar fortfarande på hur du anser jag ska förhålla mig till att som aktiv debattör på sätt och vis blivit oskyldigt utpekad som svartjobbare. Förvisso fotar jag varken bröllop, modeller eller har en snygg hemsida men det är själva utpekandet av aktiva debattörer som är allvarligt.

Ditt uttalande tangerar med säkerhet gränsen för förtal och eller ärekränkning.


mvh
Johan
 
Re: SFG

Copyright47 skrev:
...Jag har tidigare talat om i inlägg att formuleringen samarbete har inneburit att helt klara fall av omfattande skattefusk har vi rapporterat till Skatteverket samt i vissa orter ekobrottmyndighet...

Det "samarbete" ni har är alltså att ni anmäler. På samma sätt kan jag hävda att jag samarbetar med polisen om jag anmäler min cykel stulen.

Har jag tolkat ert "samarbete" korrekt då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.