ANNONS
Annons

Ljusstarka teleobjektiv: hur hantera?

Produkter
(logga in för att koppla)

daghe

Medlem
Jag har precis skaffat ett Nikkor 85/1.8 objektiv till min D80, och har rätt svårt att få bra bilder. Jag brukar alltid köra kameran i A-läge och med auto iso, med maximal slutartid på 1/125s. Det har funkat fint för mina 35 och 50 mm-objektiv, men med 85mm blir det alldeles för ofta skakoskärpa.

Antingen kan jag koppla över till S-läge, men då väljer kameran ofta bländare 1.8, vilket sällan är nåt jag vill ha. Då måste jag skruva upp minimala ISO-värdet tills jag får rätt bländare. Eller så sätter jag kameran i manuellt läge och gör allt själv.

Båda metoderna funkar om jag har gott om tid på mig att ta en bild, men det har jag i princip aldrig.

Har ni nåt knep för att enkelt kunna använda ett ljusstarkt teleobjektiv i smårisiga ljusförhållanden? Sådär så man bara kan slänga upp kameran och trycka av när tillfället visar sig?

/Dag

Förstår inte riktigt problemet. Det finns inga generella tips att hantera just ljusstarka objektiv i risiga ljusförhållanden annat än att använda sig av objektivets starka sida - en stor bländare! 85/1.8 är ju dessutom bra fullöppnad. Är det så att du absolut vill blända ner så måste du ju kompensera det. Inga genvägar...

Får du skakningsoskärpa så får du korta slutartiden.

85mm på en DX-sensor är väldigt nära den rekommenderade minimigränsen för slutartiden som brukar anges som min slutartid = 1/(brännvidd x förlängningsfaktorn).

Med en brännvidd på 85mm på ett DX-formathus bör du ligga på slutartider på minst 1/(85x1,5) = 1/125. Och då anses man ligga på gränsen.

Så korta slutartiden till 1/200 eller så.

jag vet inte hur D80 är men på min D300 använder jag autoiso funktionen
ställer in den bländare jag vill ha sedan ökar kameran iso värdet om ljuset är för svagt på den går det även att ställa in vilken slutar tid man vill att den ska försöka hålla jag använder det när jag vill fota barnens fotbolls matcher med mitt 80-200 2.8

Förstår inte riktigt problemet. Det finns inga generella tips att hantera just ljusstarka objektiv i risiga ljusförhållanden annat än att använda sig av objektivets starka sida - en stor bländare! 85/1.8 är ju dessutom bra fullöppnad. Är det så att du absolut vill blända ner så måste du ju kompensera det. Inga genvägar...

Jovisst är objektivet skarpt fullt öppet! Men för det mesta vill jag ha lite större skärpedjup; F/2.8 till F/4 brukar jag för det mesta använda. Det är ju inte alltid allt man vill ha i fokus står på exakt samma avstånd.

Det jag verkligen skulle vilja ha är en auto-iso funktion där maximala slutartiden kan ställas ner till kortare än 1/125s (lägre än så kan jag inte ställa in auto-iso på min D80)... Tänk om Nikon kunde programmera om auto-iso så att den kickar in relativt vilken brännvidd man använder för tillfället. Det vore nice.

Om ingen känner till nån "genväg" så har jag fått svar på min fråga... :)

/Dag

Jovisst är objektivet skarpt fullt öppet! Men för det mesta vill jag ha lite större skärpedjup; F/2.8 till F/4 brukar jag för det mesta använda. Det är ju inte alltid allt man vill ha i fokus står på exakt samma avstånd.

Det jag verkligen skulle vilja ha är en auto-iso funktion där maximala slutartiden kan ställas ner till kortare än 1/125s (lägre än så kan jag inte ställa in auto-iso på min D80)... Tänk om Nikon kunde programmera om auto-iso så att den kickar in relativt vilken brännvidd man använder för tillfället. Det vore nice.

Om ingen känner till nån "genväg" så har jag fått svar på min fråga... :)

/Dag

Verkar skumt om du inte kan sätta t.ex 1/200 eller 1/320 och auto-ISO. På D90 går det utmärkt och jag använder det ofta när jag ska fotografera dans och konserter.

jag vet inte hur D80 är men på min D300 använder jag autoiso funktionen
ställer in den bländare jag vill ha sedan ökar kameran iso värdet om ljuset är för svagt på den går det även att ställa in vilken slutar tid man vill att den ska försöka hålla jag använder det när jag vill fota barnens fotbolls matcher med mitt 80-200 2.8
Jorå, auto-iso funkar så på D80 med. Förmodligen får du F/2.8 i de flesta av dina bilder, vilket ger ganska kort skärpedjup, men förmodligen tillräckligt för att hela spelaren ska vara i fokus. På F/1.8 är skärpedjupet snudd på så kort att nästippen är ur fokus om ögonen är skarpa.

/Dag

Jag kommer inte ihåg hur Auto-ISO funkade på D80n.

Hur som helst, 1/125 är verkligen i riskzonen för att man ska råka ut för kameraskaksoskärpa med DX.

Med min 180/2.8 sätter jag auto-ISO på 1/250 och det mesta brukar bli skarpt. Om du inte kan göra den inställningen på din kamera, får du pröva andra metoder.

När ljuset sviker kan du blåsa av minst 3 kort i rad, då brukar åtminstone 1 vara skarpt. Du kan också försöka ta stöd av något.

Om inte motivet är alltför långt bort kan du ju också pröva med blixt på 1/60, f/1.8, och ISO800 och kanske 2/3 negativ blixtkompensation t.ex.

nu är de sent, så jag kanske tokmissar. Men provar ändå... är de inte om du kör med blixt som du som lägst kan köra med 1/125?

Provar du och köra med nått annat än auto istället, går de inte att gå ännu lägre? (om man nu säger så)

Jag borde egentligen prova själv... men borde sova också =J

"Genvägen", eller möjligtvis omvägen, är väl att träna på att klara långa slutartider. Typ håll andan när du trycker av, håll överarmarna mot bröstkorgen osv. Jag går ogärna in i rekommendationer av typen köp det och det så ordnar det sig, men ett batterigrepp är åtminstone för mig runt ett helt stegs förbättring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar