ANNONS
Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

EricSthlm

Avslutat medlemskap
nån som provat sekonics ljusmätare?
jag e ute efter en ny.
behöver en enkel som mäter blixt, befientligt ljus, reflekterat ljus.

eric

jag har en sekonik L358 (flashmaster) och tycker den är perfekt. Den mäter allt du är ute efter samt så har den analys funktioner också. Valde denna istället för 308 pga analysen. (Sedan är 308an väldigt plastig och inger inte direkt någon kvalitetskänsla.) 358an tål också regn och det är ju bra.

jag kommer inte ihåg exakt vad den kostade och jag hittar inte kvittot nu. Men jag tror den kostade 1000 kr mer den som majo snackar om. En sak som är bra med 358an är att man kan koppla på en liten pryl (som man får köpa till) så blir det en 1 grads spotmätare. Man kan också se hur mycket ljus som är ambient och hur mycket som är blixt. Sen är det bara att vrida på ratten och se hur mycket du behöver vrida upp/ner slutartiden för att ta bort/lägga till mer ambient ljus. Man kan även koppla en radiodel som utlöser blixtarna. Om man är lat, slipper man mycket räknande för de extra 1000 kr. :)

Jobbigt att man måste köpa en tillsats till Flash Master L-358 om man vill kunna mäta reflekterat ljus. Zoom Master L-508 verkar ju ha allt i ett.

Jag fotar mest inom hus med studioblixtar, vill kunna mäta blixtljus, befientligt ljus, reflekterad ljus.

mathan:
Analyseringsfunktion som visar förhållandet mellan blixtljuset och det befintliga ljuset. Detta underlättar vid fotografering i blandljus.

var det du menade när du sa "Man kan också se hur mycket ljus som är ambient och hur mycket som är blixt. Sen är det bara att vrida på ratten och se hur mycket du behöver vrida upp/ner slutartiden för att ta bort/lägga till mer ambient ljus."

eric

eric, ang ljuset så var det det jag menade... 608 verkar ha i princip allt man behöver och mycket till...

fast 608 är dyrare. vet inte om det är värt det.
358 har allta jag behöver men mäter inte reflekteratljus. man måste köpa en tillsats.
vad tycker du om det?

jag tror att du även kan mäta allt ljus med 358 utan att köpa till några prylar. Men för att få spotmätning behöver du spotsatsen. Jag skall kolla när jag kommer hem ikväll för att vara säker. Såg att 608an kostade 3000 spänn mer än 358, frågan är ifall spotten är verkligen värt det? När jag spotmäter använder jag en 35mm kamera, funkar utmärkt.

Jag har använt en 408 under 5 års tid och är mycket nöjd. Den har inbyggd spotmätare och är klart billigare än en 608. Jag misstänker att en 408 inte är mycket dyrare än en 358 med spottillsats. Säljs 408 fortfarande?

eric, jo 358an klarar också reflekterande ljus. (Testade precis med min egen.) Det står dock inte (eller jag hittar inte) i instruktionsboken hur många grader den täcker. Jag tycker det låter som 358an är det perfekta valet.

Hur ofta spotmäter du i studion och skall du göra det kan du väl springa fram och peka mätaren riktigt nära, då blir det iprincip en spotmätare ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar