Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ljusmätare
- Trådstartare EricSthlm
- Start datum
mathan
Aktiv medlem
jag har en sekonik L358 (flashmaster) och tycker den är perfekt. Den mäter allt du är ute efter samt så har den analys funktioner också. Valde denna istället för 308 pga analysen. (Sedan är 308an väldigt plastig och inger inte direkt någon kvalitetskänsla.) 358an tål också regn och det är ju bra.
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Var? Pris?
majo
Medlem
Har en sekonic L3088II ljusmätare.
Enkel, mäter blixt både med synkslad och utan, befintligt ljus. (personligen blir det aldrig att man använder minnesfunktionerna därför anser jag att det är onödigt att läga pengar på det)
Plastig?? kanske det, men har fåt stå ut med en hel del ändå.
priset ligger på 2650:-
kolla in http://www.scandinavianphoto.se/products/item.asp?ItemId=10875&SectionID=528
Enkel, mäter blixt både med synkslad och utan, befintligt ljus. (personligen blir det aldrig att man använder minnesfunktionerna därför anser jag att det är onödigt att läga pengar på det)
Plastig?? kanske det, men har fåt stå ut med en hel del ändå.
priset ligger på 2650:-
kolla in http://www.scandinavianphoto.se/products/item.asp?ItemId=10875&SectionID=528
mathan
Aktiv medlem
jag kommer inte ihåg exakt vad den kostade och jag hittar inte kvittot nu. Men jag tror den kostade 1000 kr mer den som majo snackar om. En sak som är bra med 358an är att man kan koppla på en liten pryl (som man får köpa till) så blir det en 1 grads spotmätare. Man kan också se hur mycket ljus som är ambient och hur mycket som är blixt. Sen är det bara att vrida på ratten och se hur mycket du behöver vrida upp/ner slutartiden för att ta bort/lägga till mer ambient ljus. Man kan även koppla en radiodel som utlöser blixtarna. Om man är lat, slipper man mycket räknande för de extra 1000 kr.
EricSthlm
Avslutat medlemskap
Jobbigt att man måste köpa en tillsats till Flash Master L-358 om man vill kunna mäta reflekterat ljus. Zoom Master L-508 verkar ju ha allt i ett.
Jag fotar mest inom hus med studioblixtar, vill kunna mäta blixtljus, befientligt ljus, reflekterad ljus.
mathan:
Analyseringsfunktion som visar förhållandet mellan blixtljuset och det befintliga ljuset. Detta underlättar vid fotografering i blandljus.
var det du menade när du sa "Man kan också se hur mycket ljus som är ambient och hur mycket som är blixt. Sen är det bara att vrida på ratten och se hur mycket du behöver vrida upp/ner slutartiden för att ta bort/lägga till mer ambient ljus."
eric
Jag fotar mest inom hus med studioblixtar, vill kunna mäta blixtljus, befientligt ljus, reflekterad ljus.
mathan:
Analyseringsfunktion som visar förhållandet mellan blixtljuset och det befintliga ljuset. Detta underlättar vid fotografering i blandljus.
var det du menade när du sa "Man kan också se hur mycket ljus som är ambient och hur mycket som är blixt. Sen är det bara att vrida på ratten och se hur mycket du behöver vrida upp/ner slutartiden för att ta bort/lägga till mer ambient ljus."
eric
mathan
Aktiv medlem
jag tror att du även kan mäta allt ljus med 358 utan att köpa till några prylar. Men för att få spotmätning behöver du spotsatsen. Jag skall kolla när jag kommer hem ikväll för att vara säker. Såg att 608an kostade 3000 spänn mer än 358, frågan är ifall spotten är verkligen värt det? När jag spotmäter använder jag en 35mm kamera, funkar utmärkt.
mathan
Aktiv medlem
eric, jo 358an klarar också reflekterande ljus. (Testade precis med min egen.) Det står dock inte (eller jag hittar inte) i instruktionsboken hur många grader den täcker. Jag tycker det låter som 358an är det perfekta valet.
Hur ofta spotmäter du i studion och skall du göra det kan du väl springa fram och peka mätaren riktigt nära, då blir det iprincip en spotmätare ;-)
Hur ofta spotmäter du i studion och skall du göra det kan du väl springa fram och peka mätaren riktigt nära, då blir det iprincip en spotmätare ;-)