Annons

Ljusmätare (spot)

Produkter
(logga in för att koppla)
Spotmätare i kameran (DSLR) missar ofta. Särskilt om mätobjektet är litet. Det åtgärdas med en till bild med digitalkameran men missas om det istället är film i kameran.
Är träffsäkerheten bättre med en separat spotmätare?
Mäter man infallande ljus brukar träffsäkerketen däremot vara väldigt god. (Mäter med Sekonic 478 utan spottillsats). Det är förstås inte möjligt att mäta infallande ljus i alla lägen.
 
Spotmätare i kameran (DSLR) missar ofta. Särskilt om mätobjektet är litet. Det åtgärdas med en till bild med digitalkameran men missas om det istället är film i kameran.
Är träffsäkerheten bättre med en separat spotmätare?
Mäter man infallande ljus brukar träffsäkerketen däremot vara väldigt god. (Mäter med Sekonic 478 utan spottillsats). Det är förstås inte möjligt att mäta infallande ljus i alla lägen.
Jag vet inte om träffsäkerheten i sig är bättre, men jag inbillar mig att det är lite lättare att sikta. Jag fotograferar sällan motiv som låter mig mäta infallande ljus.
 
Spotmätare i en ESR-kamera brukar utgöra en liten yta av bildytan (mätvinkeln varierar alltså med vilket objektiv som är monterat). Om den ytan är dåligt utmärkt på sökarskivan så kan man missa när man mäter. En lös spotmätare brukar ha ett mätområde definierad av en smal vinkel, vilket gör att alla mätningar görs med samma förutsättning och kanske blir lättare att träffa rätt med.

Istället för att köpa en ny mätare kanske det finns någon bra mobilappljusmätare med spotmätning?
 
Senast ändrad:
Istället för att köpa en ny mätare kanske det finns någon bra mobilappljusmätare med spotmätning?
Det finns det, men mobilen är ett ganska hyggligt multiverktyg som inte är jättebra på något. Det blir ganska fippligt att ljusmäta med mobilen, den ska upp ur fickan, skärmen ska låsas upp, man ska vänta 3 sekunder på att appen ska vakna till liv. Jämfört med att ha en ljusmätare hängande om halsen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.