Annons

Ljusmätare hjälp :)

Produkter
(logga in för att koppla)

dun

Medlem
Hade helt glömt bort att jag hade denna, fick ärva den av min morfar för flera år sedan men har aldrig använt den :) Kan bero lite på att manualen är på tyska...
Nu vill jag veta hur den funkar och om jag har någon användning av den till min Canon EOS 350D. Länge sedan jag såg ett så sött tillbehör :) De gamla sakerna är oftast så mycket mer genuina :D
 

Bilagor

  • l2.jpg
    l2.jpg
    21.9 KB · Visningar: 220
Va kul! En Ikophot! En kompis till mig har en nästan likadan!

Om du får något utslag på nålen (och det ser så ut på bilden), så funkar den nog. Den innehåller en selen-cell och behöver inget batteri.

Man kan mäta både reflekterat och indirekt ljus.

Det är en stor fördel att kunna mäta indirekt ljus. Man sätter då på den lilla opaka glasbiten och mäter ljuset vid motivet mot kameran.

Din mätare verkar vara lite modernare än den som min kompis har. Han har en annan tidsskala på sin (1/25, 1/50, 1/100 s osv.)

/m
 
Mycket troligt att en så gammal mätare mäter fel. Selencellen mattas med åren. Jag råkar själv ha två stycken. Den ena mäter hyfsat rätt, den andra mäter fel. Eftersom de inbyggda moderna mätarna är mera exakta så har du nog störst nytta av Ikophoten om du har eller skaffar en gammal analog kamera utan inbyggd mätare.
 
Man kan kallibrera ljusmätaren om man tar bort den från fodralet så har man en ljusteringsskruv på undersidan där man justeran in mätaren mot en som mäter riktigt.
/Leo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.