Annons

Livslängd D70S(exponeringar)

Produkter
(logga in för att koppla)

MclarenII

Aktiv medlem
Har förstått att en kamera inte lever hur länge som helst men hur många exponeringar på ett ungefär kan man räkna med?
Anger tillverkaren något min-värde för antal exponeringar.
Är det slutaren som behöver bytas när kameran är utsliten? Dyrt?
Har sett siffror på ca. 50000 exponeringar på en kamera i denna klassen vilket jag tycker låter lite.
Har bara haft min kamera i ett par veckor men är nog över 500 exponeringar redan.
Visst man fotar väl mycket mer i början men ändå tycker jag att 50000 låter lite. Kanske inget att hänga upp sig på, bara en tanke.

500 exp / vecka => 100 veckor = 2 år OM du fortsätter i samma tempo, man kan även beskriva det som att du kan ta 20 bilder / dag i 6år och 10 månader..

Sen är det inte säkert att den går sönder då, dne kan gå sönder efter tre år..och den kan hålla i 100.000 exponeringar om du har tur.

Ett byta kostar runt 3000 kr, eller 6 öre per bild baserat på 50000 exp.

Hi folks

Jag har tagit mer än 40.000 exponeringar med min D100 under 2.5 år och inte ett fel. Kameran ser faktiskt nästan ny ut. Den matta plasten har blivit blank på utsatta ställen, nackremmens gula text är mer vit än gul men det är nog allt. Fantastisk kvalitet!

Visst, det är ingen garanti för att just min D100 kommer att fungera i framtiden men jag tror att du kan ta uppgifterna från Nikon på beräknad livslängd med en nypa salt. Läste för en tid sedan om en F5:a som hade gått över 1 miljon exponeringar, om jag minns rätt så ska en sådan gå ca 150.000 exponeringar.

Mankan

Jag har tagit cirka 180 000 exponeringar med min D70 utan några problem. Har varit inne på service runt 100 000.

Så nog håller grejerna allt.

Mvh Jocke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar