Mankan G
Aktiv medlem
Filter som skyddselement är ingen bra lösning, om man inte investerar i "filter" som är gjorda för att vara ett extra skyddselement. Billiga "standard"-UV och Skylight försämrar skrärpan synbart.
.
Ett alldeles för generellt påstående Lennart. Jag har testat samtliga mina UV/Skylightfilter och absolut inget av dem ger något som helst synbar försämring av skärpan. Nu vet jag i och för sig inte vad du menar med "Billiga "standard"-UV och Skylight ". De jag har är alltifrån dyra B&W till billiga ScandinavianPhoto. Det kanske finns ännu billigare filter än mina som påverkar skärpan....
Som tidigare nämnts så har ett antal "instutioner", bla Aktuell fotografi, testat filters påverkan på skärpan och vad jag minns så har det aldrig varit något problem så länge vi diskuterar glasfilter. Däremot vill jag minnas att de hittade mindre smickrande egenskaper hos bla Cokins plastfilter. Annars brukar prislappen på filtren påverkas mest av företagets namn, hur bra antireflexbehandlingen är samt filterringens material.
Dock visar ju trådskaparens bilder att så kan vara fallet så det kanske är bäst att testa själv med dina egna filter...