Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, mellanring är nog finfint då motiven är små..

Jag köpte Kenkos sats och då får man 12, 20 och 36 mm till priset av en Canonring. Det är förvisso inte vädertätat men någon annan nackdel har jag inte sett. Det är ju bara i ganska speciella fall som man har någon asnvändning för dessa så då fick dessa duga. 20 mm på 500 mm gör ju inte så mycket men jag håller på att lära mig var den optimala kombinationen ligger. Använder ju ofta 1,4 extender vilket oxå minskar närgränsen.

En fin ejderhona men ånyo en fin reflektion.
 
Hur menar du att 1,4 minskar närgränsen?
Du menar nog att du "kommer närmare" vid närgränsen?

Mvh Niclas, en sådan Kenko låter passande för mig. Tack för tipset.
 
Hm.. niclas.. mellanring? Han skrev ju 1.4 extender, är inte det en tele-extender, dvs. bränvidd * 1.4. Mellanringar för macro är ju något helt annat.

Eller är jag bara snurrig som vanligt ;) Jag skyller på fågelsjuka
 
DocuWild skrev:
Hm.. niclas.. mellanring? Han skrev ju 1.4 extender, är inte det en tele-extender, dvs. bränvidd * 1.4. Mellanringar för macro är ju något helt annat.

Eller är jag bara snurrig som vanligt ;) Jag skyller på fågelsjuka

Vi pratar här om kombinerat bruk, av både mellanring och converter 1,4x.

Mellanring genererar kortare närgräns.
Det gör inte en converter. En converter minskar bildvinkeln optiskt så att man kommer närmare vid närgränsen som är oförändrad.

Alltså, de två tillsammans är mkt effektivt. Jag har länge spånat på mellanringar till mitt tele men inte slagit till;)


MVH Niclas,
 
Helt otroliga bilder i denna tråd, fattar inte hur jag kunnat missa den.
Har bara hunnit igenom 28 sidor av 65..

Tack alla för bilder
 
Niclasfoto skrev:
Vi pratar här om kombinerat bruk, av både mellanring och converter 1,4x.

Mellanring genererar kortare närgräns.
Det gör inte en converter. En converter minskar bildvinkeln optiskt så att man kommer närmare vid närgränsen som är oförändrad.

Aha.. se där. Man lär sig nått nytt varje dag. =) Har macroringar själv och tittar just på att fixa en converter. Just det där med att när-gränsen ändras med macroringar märkte jag faktiskt häromdagen när jag på skoj testade dom på mitt 400mm som normalt har 8m närgräns, men med alla ringarna på så var närgränsen c:a 5m

Intressant.
 
Bara lite nyfiken på hur du lyckades fota hornugglan så bra Omar, till och med ögonen helt öppna, har du något knep?
När jag var där idag satt de mest och blundade.

MVH
Magnus
 
Majo75 skrev:
Bara lite nyfiken på hur du lyckades fota hornugglan så bra Omar, till och med ögonen helt öppna, har du något knep?
När jag var där idag satt de mest och blundade.

MVH
Magnus

Hej Magnus!

Jag skrek/pep som en mus, så grannarna tittade ut från deras köksfönster, men det hjälpte inte, den tittade inte för det. Visst de satt och blundade väldigt länge, men jag hade en uggla i sökaren och väntade ut den tills den öppnade ögonen. Det tog en bra stund men till sist öppnade den ögonen och tittade lite. Den jag tittade på reagerade inte på en dagisklass med skrikande ungar eller på bussen som körde förbi. Jag har sett en del bilder tagna på dem underifrån, direkt vid trädet, med underifrån perspektiv med korta gluggar och då har de haft ögonen uppspärrade och örontofsarna rakt upp, men då har man skrämt till dem och gjort dem oroliga.

Sedan var det svåra att hitta en uggla som satt lite fritt, dvs inte en massa grenar framför, så jag letade efter en massa öppningar och hittade en hyffsad fri fotoöppning till sist.

MVH

Omar
 
Senast ändrad:
Riktigt trevlig tråd det här, mycket fina bilder som dyker upp här. Härlig morgonstämning i dinna bilder Micke!

/Peter
 
Inför landning

Tagen med Canon D20, Canon EF100mm/2.8 (mitt enda objektiv). Skulle vilja fota lite småfåglar också men jag kommer inte tillräckligt nära innan dom sticker! //Bee
 

Bilagor

  • kvackflickahamnen400.jpg
    kvackflickahamnen400.jpg
    55.4 KB · Visningar: 397
Denna lilla and hittade jag i Nolhagaparken, Alingsås. Vet någon vad det är för fågel?
 

Bilagor

  • iten and 400.jpg
    iten and 400.jpg
    45.9 KB · Visningar: 405
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.