Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lättast är att se skillnad på en gammal havsörn och en kungsörn. Den utvuxna havsörnen har gul näbb.. Kungsörnens liknar lätt på en ung havsörns..

Havsörnen har kraftigare näbb.. är generellt större och uppför sig lite mindre elegant.. (även om de har en härlig spänst dem också!)

Havsörnen ser klumpigare ut, mindre smäcker.. Jag tror också att man ser lite på själva hållningen. Kunsörnen har ofta en mer spänstig hållning där havsörnen i samma läge ser lite "säckigare" ut.

Kungsörnen har också lite andra färger.. mer mot brun med rött i..

MVH Niclas,


PS, det där med hållningen är enligt min erfarenhet och jag undrar om ni håller med, ni som har liknande erfarenheter..
 
Re: Om man följer Säveån hittar man din damm då?

gunau skrev:
Hej,
Jo, det är vitryggen.Dammen ligger vid Bockemossen, d.v.s. mitt inne i Sävedalen så det är mycket lätt att hitta dit. Ta med dig ett par regnbyxor eller plastsäckar om du vill ha låga kameravinklar. En sådan ansamling av andfåglar lämnar ju inte ,marken obemärkt..... Lycka till, efter att ha sett dina bilder är jag övertygad om att du kan få något bra ut av det.

Tack tack..får ta med vadarbrallorna alltså. =)
 
gameburg skrev:
Hur ser man lättast skillnad på kungsörn och havsörn.Tycker det kan vara mkt svårt att se skillnad på dem sittandes (fågeln alltså;-))

/Patrik

Förutom det Niklas skriver är det nog när du tittar på en juvenil havsörn på mycket långt avstånd du kan missta dig på en Kungsörn istället.

Ser du dem bra i en Tub/Handkikare är det väldigt uppenbara skillnader.
Det är så mycket att det bästa man kan göra är att ha en enkel fågelbok till hands *skrev han som om det vore en nyhet* =)

Titta på huvudet, näbben, stjärten, vingundersidorna och Färgen.=)
 
Euroshots skrev:
Förutom det Niklas skriver är det nog när du tittar på en juvenil havsörn på mycket långt avstånd du kan missta dig på en Kungsörn istället.

Ser du dem bra i en Tub/Handkikare är det väldigt uppenbara skillnader.
Det är så mycket att det bästa man kan göra är att ha en enkel fågelbok till hands *skrev han som om det vore en nyhet* =)

Titta på huvudet, näbben, stjärten, vingundersidorna och Färgen.=)

Flygandes är som sagt inget större problem att se skillnad. Oftast är det dock svårt att se stjärt och undersidan av vingarna när de sitter still i en talltopp. Fågelboken är ett bra tips ;-)
Får plugga lite mer och studera fler bilder, dock tycker jag många bilder kan missvisa sanningen ibland beroende på ljus osv.


mvh
Patrik
 
Ja det var hon visst,här kommer bilden!
 

Bilagor

  • sverige0129 copyweb1024 copy.jpg
    sverige0129 copyweb1024 copy.jpg
    42.4 KB · Visningar: 1,266
Re: Strömstare

Tamrock skrev:
kom så pass nära som tre meter den här gången
fotad i boulognerskogen gävle

Samma stare på samma plats?? Bilden tagen 060205 i svagt ljus i Boulognerskogen, stadspark Gävle.
 

Bilagor

  • strömstaren.jpg
    strömstaren.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,356
Mera Boulognern samma dag. Friskis och svettis startar visst tidigt i år. Detta är ledaren Susand Anefält. Å kniiip näbben...
 

Bilagor

  • stretchande-and.jpg
    stretchande-and.jpg
    57.4 KB · Visningar: 1,223
En av dagens bilder. En tornfalk om jag inte helt läst fel?
 

Bilagor

  • tornfalk 400 2.jpg
    tornfalk 400 2.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,308
Nu ja!!!
Nu är mitt teleobjektiv på väg med posten som jag köpt... Inget märkvärdigt, har inte råd med något dyrt just nu. Lite snålt som student. ;)
Men jag kan iallafall börja testa det här med fågelfoto som jag varit sugen på väldigt länge!!

Så om något år eller så när jag väl lyckats fånga en fågel på bild så ska ni får se! :)

M.V.H Johan Runesson
 
Detta är ett kraftigt ursnitt ur en misslyckad flyktbild där fågeln är på väg ut ur bilden. Inte helt skarp men kan någon hjälpa mig med vad det är? Mitt grundtips är en ormvråk.
 

Bilagor

  • ormvråk 1 liten.jpg
    ormvråk 1 liten.jpg
    35.8 KB · Visningar: 1,342
Idag var jag med småpojkarna på "ugglejakt". (Ingen av oss hade sett en uggla i vilt tillstånd innan, skäms....). Till sist fann vi denna vid vägs ände, just innan det blev mörkt. Efter vad jag förstått är det en hökuggla. Tyvärr gick det inte att komma närmare då den satt i en grantopp så bilden kommer nog aldrig i tryck utan man får titta på datorn.
 

Bilagor

  • hökuggla beskuren 400.jpg
    hökuggla beskuren 400.jpg
    53 KB · Visningar: 526
gunau skrev:
Detta är ett kraftigt ursnitt ur en misslyckad flyktbild där fågeln är på väg ut ur bilden. Inte helt skarp men kan någon hjälpa mig med vad det är? Mitt grundtips är en ormvråk.

de är nog ett bra tips att de är en ormvråk, jag kollar nu i en fågelbok tex en fjällvråk är mycke ljusare i stjärten på ovan sidan å de lilla man ser här så är den mörk

fina rovfåglar du har fångat i helgen

Mvh Michael
 
Yepp! En ung ormvråk.de är nog ett bra tips att de är en ormvråk

Tack för er hjälp med bestämning och vänliga ord.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.