Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Euroshots skrev:
aha..då vart det nån annan...minns dock att jag mentalt noterade dig som en IS-körare vid något tillfälle.Kan ju vart när jag tittade igenom dina alster.

Inte för att prata tek. men jag byte -05 till D2x och 2 nya optik. Men den jag längtar efter hade jag inte råd med. Ska köpa den i år tänkte jag. Nikons 200-400/4 med stab. Jag hoppas verkligen på den, blir ju 300-600/4 + en 1,4x så måste jag klara mig ett tag. =)

Hej

Jag känner två som har den gluggen och de är nöjda, de har också Nikon 500mm AFS. Den har ju en grym närgräns, VR, kort motljusskydd.

http://www.biglens.com/reviews/nikon300200400.htm

http://www.imagepower.de/IMAGES/imgEQUIPMENT/AFS200400.htm

MVH

Omar
 
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/gulls

Detta var nog bland det finaste jag sett på länge. Vilken underbar bild av mäktigheten i landskapet. Hoppas man slipper regnet i år.....
 
första veckan i juni ger mest!

Jo, jag har förstått att då är ungarna mer eller mindre färdiga och mycket händer. Tyvärr är jag nu bunden till mitten av april till mitten av maj. Är det meningslöst att åka då? Mina krav är inte så höga.
 
Re: första veckan i juni ger mest!

gunau skrev:
Jo, jag har förstått att då är ungarna mer eller mindre färdiga och mycket händer. Tyvärr är jag nu bunden till mitten av april till mitten av maj. Är det meningslöst att åka då? Mina krav är inte så höga.

Runde är ju vackert så meningslöst kan det inte vara =) men jag hade åkt så sent som möjligt då.
Du hinner med runde på en lång helg åxå =)
 

Bilagor

  • vittrut.jpg
    vittrut.jpg
    42.6 KB · Visningar: 619
Re: första veckan i juni ger mest!

gunau skrev:
Jo, jag har förstått att då är ungarna mer eller mindre färdiga och mycket händer. Tyvärr är jag nu bunden till mitten av april till mitten av maj. Är det meningslöst att åka då? Mina krav är inte så höga.

Av erfarenhet vill jag nog påstå att resor tidigare än 5 juni är ganska bortkastade! Du har ju 140 mil dit och lika mycket hem! Och lunnefågeln är ju huvudattraktionen och den befinner sig i vattnet utanför bergen under april och maj, mestadels! Därför bör Du vänta till ett år då kan få bästa resultat. Och vad Du än gör så missa inte rundturen runt ön med båt. Den är sanslös med närheten till alla andra fåglar som håller till vid Runde.
 
resor tidigare än 5 juni är ganska bortkastade!

Tack för tipset. Jag får se hur jag gör. En storlabb ifrån i sommras.
 

Bilagor

  • storlabb 3 400.jpg
    storlabb 3 400.jpg
    53.8 KB · Visningar: 605
Re: Re: första veckan i juni ger mest!

sture skrev:
Av erfarenhet vill jag nog påstå att resor tidigare än 5 juni är ganska bortkastade! Du har ju 140 mil dit och lika mycket hem! Och lunnefågeln är ju huvudattraktionen och den befinner sig i vattnet utanför bergen under april och maj, mestadels! Därför bör Du vänta till ett år då kan få bästa resultat. Och vad Du än gör så missa inte rundturen runt ön med båt. Den är sanslös med närheten till alla andra fåglar som håller till vid Runde.


Det är så illa alltså... Jag har ju bara varit där en gång så iofs, och det var ju som sagt 1v i juni ...då funkar det...Men jag fick ju vänta till 21:30 innan jag såg många lunnar.
 
Re: första veckan i juni ger mest!

gunau skrev:
Jo, jag har förstått att då är ungarna mer eller mindre färdiga och mycket händer. Tyvärr är jag nu bunden till mitten av april till mitten av maj. Är det meningslöst att åka då? Mina krav är inte så höga.


Jag hade helt klart undivikt de rena sommarmånaderna.. førsta veckorna i Maj ær enligt mIG de bæsta. (Lite beroende på hur DEn våren ær,,)

Færre turister (fotografer),, finare ljus (enligt mig),, finare færger på vegitationen (enligt mig),, etc etc.

Kør hårt!
MVH Niclas,
 
Re: Re: första veckan i juni ger mest!

Niclasfoto skrev:
Jag hade helt klart undivikt de rena sommarmånaderna.. førsta veckorna i Maj ær enligt mIG de bæsta. (Lite beroende på hur DEn våren ær,,)

Færre turister (fotografer),, finare ljus (enligt mig),, finare færger på vegitationen (enligt mig),, etc etc.

Kør hårt!
MVH Niclas,

Skall Du vistas där när fåglarna är som mest alerta får Du också räkna med att det är fler fotografer. Men det brukar lösa sig eftersom kvällen är lång och man kan hålla på till efter 22.oo.

Mitt sista tips i denna fråga:

Gå in på www.insel-runde.de och Goksöyr Camping.

Här hittar Du till Knut Asle Goksöyr som kan ge de bästa upplysningarna. Han kan sitt berg och sina fåglar i detalj!
 
Slipper man de andra fotograferna så går jag nog øver både eld och vatten..;)

Enligt mig så befinner sig naturen i ett annat modus nær de nyligen anlænt ifrån havet.

-Nær mornarna ær kalla, ljuset filtreras genom diset och morgondimman, fåglarna har liksom dem också en førvæntan infør att fler anlænder från 10mån på øppet hav...fåglarna vaknar upp om mornarna etc etc..

-Mitt på sommaren så ær ljuset præglat av en helt annan atmosfær, fågellivet ær lite "slitet", de har trampat ned de sommargrøna tuvorna och den uppvaknande fågeln finns inte næstan alls att uppleva.

Helt klart min egen subjektiva upplevelse men helt klart så ligger det mycket i det.


MVH Niclas,
 
Det är otroligt vackert. Jag blir lite lätt avundsjuk inte bara på de fina bilderna utan även att du får se de här magnifika djuren. Någon som vet om det finns något "bra" ställe för örn i södra Sverige? (typ skåne, blekinge,)
 
Newman75 skrev:
Det är otroligt vackert. Jag blir lite lätt avundsjuk inte bara på de fina bilderna utan även att du får se de här magnifika djuren. Någon som vet om det finns något "bra" ställe för örn i södra Sverige? (typ skåne, blekinge,)

Hej Martin!
Torhamns udde kan man se ibland några örnar på vintern med lite tur

Mvh Michael
 
Wow, vad jag blir stimulerad av era fina fåglar! Jag har tagit en nöjd bild av ankorna i den vinteröppna dammen i Sidsjön utanför/i Sundsvall som jag la in när tråden var ung :)

Men, vet någon om bra platser för fågel runt omkring Sundsvallsområdet. Finns örn häromkring, och isåfall var och hur? Känns lite vilset att bara gå ut på måfå lixom ;)

peterA
 
Newman75 skrev:
Det är otroligt vackert. Jag blir lite lätt avundsjuk inte bara på de fina bilderna utan även att du får se de här magnifika djuren. Någon som vet om det finns något "bra" ställe för örn i södra Sverige? (typ skåne, blekinge,)

Tosteberga hamn i nordöstra Skåne. Örnutfodring ca 500 -700m från hamnen. Stor säkerhet att man får se örn i området vintertid, att få dom nära nog för bra foto är däremot en annan sak..
Maila om Du vill ha mer info ...
/Ulf
 
Hej

Efter många molniga dagar så kom solen fram och fastän jag inte mådde så bra med lite feber och annat kunde jag inte hålla mig.


Blev inte så mycket, hade inte så mycket ork att vara ute. Hoppas på gott väder i morgon.

Man ser skallbaggarnas framfart i trädet på vänster sida, på höger sida sitter en fågel som är hungrig :)

Ha bilden på orginal

http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/56405390

Hälsningar

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.