Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
svårt fall för en amatör som mig:)
är hela dräkten rostbrun?
skallen kan stämma på tre enligt
min fågelbok (men finns säkert fler)
snatterand
stjärtand
kricka
de va några förslag alla fall

Fågelart

gunau skrev:
Ett andporträtt av en av mina favoriter. Tyvärr vet jag inte vad anden heter, den är rostbrun för övrigt och finns i den lokala ankdammen. Någon som har ett tips?

Vart har du tagit den?

Om den är Rostbrun skulle det kunna vara Rostand.
Finns lite rymlingar i våra vinterdammar. Här är en sådan. Din bild är dock väldigt grå på min skärm iaf. ??

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 445
gunau skrev:
Ett andporträtt av en av mina favoriter. Tyvärr vet jag inte vad anden heter, den är rostbrun för övrigt och finns i den lokala ankdammen. Någon som har ett tips?

Det är en rostand-art, men inte den som ses i det vilda i Europa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken det är, tror det kan vara Cape Shelduck från sydafrika (vanlig parkfågel i Europa).

Bilden på and-huvudet med lite grönt på, är en amerikansk bläsand.

Oscar

mmm..det låter ju troligt. Fick se lite mer av anden i Gunnars alla bilder. Och där ser den ju ännu mer knasig ut =)..men det syns ju åxå att det inte är "min" Rostand.

Tänkte åxå på den Amerikanska..är det Alingsås Dammen du är i Gunnar eller har du en egen pöl i sävedalen ?=) Skulle gärna vilja se dem..

Tack för hjälpen, Den finns mycket riktigt i den lokala dammen här i Sävedalen. När jag kommer hem skall jag försöka lågga upp en mer vanlig art-bild.

Jag undrar om detta är en vanlig ormvråk eller
en fjällvråk?
Otroligt många fina fågelbilder i denna tråden!

Bilagor

• _mg_0860.jpg
    _mg_0860.jpg
    36.7 KB · Visningar: 394
har den fjädrar på benen = fjällvråk
lite liten bild för att se det med min syn.
Troligtvis är det en fjällvråk med den vita skruden på huvdet.
/Rogge

Större strandpipare på huvudskär i sthlms skärgård. Försöker locka rovdjuret (undertecknad) från boet genom att spela ett lättåtkomligt skadat byte.
Ett intressant skådespel, men aktade mig noga för att inte störa piparen i onödan.

/Patrik

Bilagor

• 197_9703red.jpg
    197_9703red.jpg
    56.6 KB · Visningar: 327
Fiskgjuse:
Notera att den håller fisken i bästa aerodynamiska läget, något som är typiskt för dessa fåglar.

Bilagor

• 185_8507red.jpg
    185_8507red.jpg
    41.6 KB · Visningar: 465
Fota denna trana med ett lånat objektiv. Tänkte köpa ett eget för det är väldigt skojigt att plåta fåglar.
mvh
Barbro Nygren

Bilagor

• trana.jpg
    trana.jpg
    15.4 KB · Visningar: 415
snyggt jobbat omar!
mycke fina bilder och brunanden är
en riktigt fin fågel
badande sparvhök hör nog inte till vanligheterna
mvh micke

rogge skrev:
har den fjädrar på benen = fjällvråk
lite liten bild för att se det med min syn.
Troligtvis är det en fjällvråk med den vita skruden på huvdet.
/Rogge

Vet du det tror inte jag =)...Fjällvråken "ska" åxå ha 1-2 svarta tvärband på stjärten, vit övergump/undergump. OCH den är "aldrig" så mörk mellan "händerna". Är mer ljus över lag under med två "fläckar" på händerna. Detta bör absolut vara en Ormvråk.

ANNONS