Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
svårt fall för en amatör som mig:)
är hela dräkten rostbrun?
skallen kan stämma på tre enligt
min fågelbok (men finns säkert fler)
snatterand
stjärtand
kricka
de va några förslag alla fall
 
Fågelart

gunau skrev:
Ett andporträtt av en av mina favoriter. Tyvärr vet jag inte vad anden heter, den är rostbrun för övrigt och finns i den lokala ankdammen. Någon som har ett tips?

Vart har du tagit den?

Om den är Rostbrun skulle det kunna vara Rostand.
Finns lite rymlingar i våra vinterdammar. Här är en sådan. Din bild är dock väldigt grå på min skärm iaf. ??
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    57.5 KB · Visningar: 445
gunau skrev:
Ett andporträtt av en av mina favoriter. Tyvärr vet jag inte vad anden heter, den är rostbrun för övrigt och finns i den lokala ankdammen. Någon som har ett tips?

Det är en rostand-art, men inte den som ses i det vilda i Europa. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken det är, tror det kan vara Cape Shelduck från sydafrika (vanlig parkfågel i Europa).

Bilden på and-huvudet med lite grönt på, är en amerikansk bläsand.

Oscar
 
mmm..det låter ju troligt. Fick se lite mer av anden i Gunnars alla bilder. Och där ser den ju ännu mer knasig ut =)..men det syns ju åxå att det inte är "min" Rostand.

Tänkte åxå på den Amerikanska..är det Alingsås Dammen du är i Gunnar eller har du en egen pöl i sävedalen ?=) Skulle gärna vilja se dem..
 
Tack för hjälpen, Den finns mycket riktigt i den lokala dammen här i Sävedalen. När jag kommer hem skall jag försöka lågga upp en mer vanlig art-bild.
 
Jag undrar om detta är en vanlig ormvråk eller
en fjällvråk?
Otroligt många fina fågelbilder i denna tråden!
 

Bilagor

  • _mg_0860.jpg
    _mg_0860.jpg
    36.7 KB · Visningar: 394
har den fjädrar på benen = fjällvråk
lite liten bild för att se det med min syn.
Troligtvis är det en fjällvråk med den vita skruden på huvdet.
/Rogge
 
Större strandpipare på huvudskär i sthlms skärgård. Försöker locka rovdjuret (undertecknad) från boet genom att spela ett lättåtkomligt skadat byte.
Ett intressant skådespel, men aktade mig noga för att inte störa piparen i onödan.

/Patrik
 

Bilagor

  • 197_9703red.jpg
    197_9703red.jpg
    56.6 KB · Visningar: 327
Fiskgjuse:
Notera att den håller fisken i bästa aerodynamiska läget, något som är typiskt för dessa fåglar.
 

Bilagor

  • 185_8507red.jpg
    185_8507red.jpg
    41.6 KB · Visningar: 465
Fota denna trana med ett lånat objektiv. Tänkte köpa ett eget för det är väldigt skojigt att plåta fåglar.
mvh
Barbro Nygren
 

Bilagor

  • trana.jpg
    trana.jpg
    15.4 KB · Visningar: 415
snyggt jobbat omar!
mycke fina bilder och brunanden är
en riktigt fin fågel
badande sparvhök hör nog inte till vanligheterna
mvh micke
 
rogge skrev:
har den fjädrar på benen = fjällvråk
lite liten bild för att se det med min syn.
Troligtvis är det en fjällvråk med den vita skruden på huvdet.
/Rogge

Vet du det tror inte jag =)...Fjällvråken "ska" åxå ha 1-2 svarta tvärband på stjärten, vit övergump/undergump. OCH den är "aldrig" så mörk mellan "händerna". Är mer ljus över lag under med två "fläckar" på händerna. Detta bör absolut vara en Ormvråk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.