Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha! Tack, känner mig nu upplyst och som en fullvärdig ornitolog. Men.. en i Uppsala och en i Arboga- då måste dom ju räknas som relativt sällsynta ändå..?!
 
Senast ändrad:
Skata fotad i koloniträdgård.

Verkade för övrigt totalt orädd.
 

Bilagor

  • dsc_0146.jpeg.jpg
    dsc_0146.jpeg.jpg
    65.3 KB · Visningar: 239
Kan inte påstå att jag ser någon större skilnad på dess två sångare, några kännetäcken som man kan skilja dom åt på?

Men hur lyckades du klämma in 500 pixel bilder i tråden?
 
Skiljetecken gran/lövsångare:

Lövsångaren är gulare (ffa som denna ungfågel). Den har ett tydligare streck ovanför ögat (extra tydligt om du jämför framför ögat). Vingarna är längre (marginellt och det syns ej på denna bild).

Gransångaren är, som bör framgå av bilden, genomgående gråare i färgton på ffa bröst och streck ovanför ögat.

500pxl vet jag ej hur jag fick in. Jag bara tryckte på knappen. Jag hade bilderna klara för ett annat galleri och testade bara.

Mvh/Mattias

(Tillägg; den viktigaste detaljen är läte. Både sång och lockläte skiljer. Benen är generellt mörkare hos gransångare. Men tyvärr har lövsångaren på aktuell bild en avvikande benfärg genom att benens översida uppfattas som lika mörka som gransångarens. Normal benfärg hos LS är som mest brungula mot GS som har mörkt bruna till svartbruna ben)
 
Vit stork, fotograferad i Tommarp i Skåne. En av de friflygande fåglarna i det skånska storkprojektet.
 

Bilagor

  • _mg_0949-01.jpg
    _mg_0949-01.jpg
    49.8 KB · Visningar: 567
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.