Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lite bra fågelbilder att visa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Ringmärkt

Osquar skrev:
Tyvärr går det inte, då sifferserien på ringarna är längre än två siffror. Antalet varierar och dessutom kan det vara en norsk eller finsk ring. Du har inte fler bilder från andra vinklar?

Oscar

Tack Stefan för svaret, jag ska kolla men jag tror inte jag har nån mer bild där man kaqn läsa nåt på ringen,

Jag kollar.........

/Göran
 
Tyvärr, det går inte att läsa nåt mer på nån annan bild, synd...det hade varit kul att veta lite historia kring fågeln.
/Göran
 
Idag klev denna lilla höna ut ifrån vassen. Jag har fått veta att det skall vara en småfläckig sumphöna.
 

Bilagor

  • småfläckig sumphöna 400.jpg
    småfläckig sumphöna 400.jpg
    65 KB · Visningar: 244
Just nu blir det rätt dåligt med fåglar, men här är iallafall en trut. Kan väl nämna att det inte är varje dag man ser en sån här i Bollnäs. Den här har hållit till vid "ankdammen" ett tag nu.

Den gillar INTE min kamera! Har försökt komma nära den flera dagar nu. Avståndet här är ca 30m, och då fick jag gömma kamera och stativ bakom en buske.
 

Bilagor

  • havstrut.jpg
    havstrut.jpg
    45.3 KB · Visningar: 201
Håller med Per-Eric Claesson... Det finns ente en näbb att plåta (i Stockholmstrakten)!!

Hittade dock denna unga ormvråk från bilen, en bild som togs "snabbt som Clintan". Härav noll koll på kamerainställningarna, varför bilden blev underexp. samt med olämplig kombination mellan tid och bländare (1/8000 s - bl. 2,8).

Notera att vissa individer kan sakna ormvråkens arttypiska ljusa bröstband, ffa. hos ungfåglar.

Oscar
 

Bilagor

  • ormvråk_0001_forum.jpg
    ormvråk_0001_forum.jpg
    44.8 KB · Visningar: 290
Har tre unga ormvråkar utanför huset. Jag hör och ser dem, men lyckas inte ta några bra bilder på dem. De håller sig på avstånd.

Imorse satt de på elledningarna som följer landsvägen. Avstånd ca 100m. Dimma var det också, och så här såg det ut:
 

Bilagor

  • ormvråk i dimma.jpg
    ormvråk i dimma.jpg
    19.7 KB · Visningar: 268
Vad är detta för något?

Nere vid Getterön såg jag denna vadare. Det ser ju ut som en ungfågel av något slag. Kan någon hjälpa mig med en artbestämning?
 

Bilagor

  • okänd vadare 400.jpg
    okänd vadare 400.jpg
    36.1 KB · Visningar: 241
Vattenrall

Ytterligare en ifrån Getterön. Gråväder men ändå lite färg.
 

Bilagor

  • vattenrall 400.jpg
    vattenrall 400.jpg
    62.3 KB · Visningar: 238
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.