dJb skrev:
Apor har inte på långt när samma språkförmåga som människan. Ditt uttalande tyder på stor okunskap.
Här får du gärna förklara dig närmare. Att människan har en väldigt högt utvecklad språkförmåga är ingen fördom utan fakta. Ditt uttalande tyder åter på stor okunskap och du försöker vinna lätta poäng på att sammanfoga mitt uttalande med rasism, slaveri etc. Det är väldigt lågt i mina ögon.
Här beskriver du snarare beteenden än språk. Om "medelsvensson" växer upp med Yanomamö, för att ta ett exempel, så skulle han klara sig utmärkt i den miljön (Amazonas). Du får gärna förklara ditt begrepp "djurens språk" närmare. Finns det ett generellt språk ute i skogen för alla djur, eller vad skriver du egentligen?
För det första levde homo erectus under en period för ett par hundratusen år sedan och var mycket sannolikt inte intelligentare än oss. Mycket tyder på att de hade en begränsad språklig förmåga som många tror indikerar ett begränsat symboliskt tänkande. Detta tar sig uttryck i det arkeologiska källmaterialet och att föremål, ffa enkla handyxor, skrapor etc knappast genomgår någon utveckling alls på ett par hundratusen år.
I samband med vad man brukar kalla "den paleolitiska revolutionen" händer dock något i källmaterialet; redskap börjar utvecklas och bli förfinade, föremål börjar utsmyckas, man börjar med gravkulturer, de tidigaste grottmålningarna uppstår, prydnadsföremål. Detta tyder på ett symboliskt tänkande på ett helt annat sätt än tidigare och många anser att det har samband med utveckling av vår språkförmåga.
Ditt påstående om arbetstid finns det dock vissa belägg för och kommer från antropologiska studier av ursprungsbefolkningar (Kan ha varit Margaret Mead, men det kommer jag inte riktigt ihåg). Dock så har det väl inte så mycket med språkförmåga att göra som med hur man organiserar samhället.
D
Det är sant att apor inte kan tala pga struphuvudet eller nåt sånt, i övrigt fattar dom mycket.
Du utgår från vad "vetenskapen" säger - eller rättare sagt vad samhället vill ha sagt.
Vakna upp människa, använd lite sunt förnuft.
På 30-talet hade vi "ras institut" i Sverige, vi var faktiskt ledande i den "forskningen".
För ca 10år sen sa en ledande Svensk politiker att negrer sitter i trän och äter bananer, varifrån tror du han fick det?
Varför har det sagts(vetenskapligt) att djur inte känner smärta eller hur dom uttrycker sig - jo för att tex människor ska stå ut i matindustin(slakt och uppfödning).
Jag tänker inte skriva en avhandling för att förklara att tex religion och olika samhällen hittar på att andra folk eller djur är underlägsna.
Jag beskriver beteenden eftersom du hänvisar till intelligens.
Att hänvisa till att det har gått långsamt med uppfinningar under vår tidiga historia och förklara det med låg intelligens tycker jag bara är dumt.
Uppfinningar som blir etablerade/används, beror på att dom kommer rätt i tiden. Glödlampan som jag lagt in som "smils" "uppfanns två gånger, den första som uppfann glödlampan kunde inte använda den praktiskt pga att det inte fanns ett elnät och därför nästan glömdes bort. Kanske 50 år senare "uppfanns" den på nytt när den gick att använda praktiskt.
Leonardo Da Vinci kom med många uppfinningar som tex bilen och kulsprutan, men hur mycket har inte skrivits ner eller att papperet har brunnit upp?
I Arabien för flera tusen år sen kände man till antibiotika och använde den oxå, men samhället var inte så globalt då eller att kunskapen hölls hemlig av präster, och hux flux försvann kunskapen.
Att många uppfinningar handlar om intelligens tror jag inte på utan att det handlar om behov.
Och behov kanske uppstod när tidigare "homo X" tex måste flytta till nya områden eller att klimatet ändrades - behov av uppfinningar.
Behov av att nedvärdera människor och djur har funnits i tusentals år och slutade inte igår, som en följd har filosofi och vetenskap hjälpt till.
Och jag ser en fortsättning i ditt inlägg om homo sapiens vs homo erectus eller djur.
Lite långt ifrån linser kanske....