Annons

Linser och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
David Björkén skrev:
...
Ditt ( Bofoto2 - min anm. ) påstående om arbetstid finns det dock vissa belägg för och kommer från antropologiska studier av ursprungsbefolkningar (Kan ha varit Margaret Mead, men det kommer jag inte riktigt ihåg). Dock så har det väl inte så mycket med språkförmåga att göra som med hur man organiserar samhället.
Inte så mycket? Inte alls vill jag påstå - snarare med två grundläggande egenskaper hos de tidiga männiksorna:

• de åt en betydligt grövre kost och behövde mer tid för att smälta maten
• de kunde inte lagra mat i någon större utsträckning = direktkonsumtion,

det fanns därför vare sig utrymme för, eller behov av, långa arbetspass,. När maten var säkrad, lagad och uppäten, vilade man tills man behövde skaffa mer mat.

Detta har inte ett skvatt med språkförmåga att göra, men kan kanske samman- blandas med den komminkationsfärdighet som behövdes för att samfällt kunna jaga större, och potentiellt farligare, villebråd.
 
Senast ändrad:
mannbro skrev:
möjlighet till roaming (finns det något svenskt motsvarande begrepp?) mellan celler.

Branchen använder "roaming" också i svenska sammanhang. Tyvärr.

Egentligen betyder ju ordet enkelt "att förflytta sig" eller "vandra runt, flanera".

"Flanerande", kanske? :)

Per.
 
PMD skrev:
Jag säger "skicka brev". Elektroniska brev är enormt mycket vanligare än pappersbrev så ordet "brev" betyder nu elektroniska brev för mig. Vill jag påpeka att det är ett gammaldags brev som skickas via postverket så säger jag "pappersbrev".

["mejla"]

Förskräckligt fult och helt onödigt.

Det tycker inte jag. Liknelsen med "tejpa" är tydlig. Använder du "tejpa"? Om inte, vad säger du istället?

Per.
 
dJb skrev:
Tack för klarläggandena om "fönster". (Man kan även hitta det med latinskt ursprung inom biologin, t ex fenestrerade membran.)

Jag tror vi är överens om rätt mycket. Jag är själv väldigt intresserad av språk och historia, men vad gäller språk tror jag vi har lite olika synvinkel. Även om vi båda, med dagens mått nog skriver ganska prydligt, så skulle det förmodligen ansetts otroligt slarvigt, kanske på gränsen till vulgärt för hundra år sedan. Det jag menar är att språkmedvetande och språknormer också förändras över tiden. Dessutom är jag tveksam till om jag skulle vilja att svenskan var lika isolationistiskt som t ex isländskan eftersom språker inte för mig har något egenvärde mer än att fungera som kommunikationsform.

Men nu ska jag ta en promenad i bokskogen i stället för att sitta vid datorn. Betydligt mer uppbyggande för kropp och själ. ;)
Det här är mycket intressant! Jag vill nämligen påstå att jag kan skriva precis så prydligt som det någonsin kan behövas, men jag gör det inte här eftersom det inte behövs. Jag kan också skriva extremt slarvigt, med slangord, obegripliga förkortningar, utelämnade skiljetecken samt särskrivningar. De som har för vana att skriva på det sistnämnda sättet kan däremot troligen inte skriva prydligt ens om de ville det. De behärskar helt enkelt inte språket med dess olika stilar. Talspråk är inte skriftspråk. Jag säger liksom alla andra "dom" i talspråk, men jag tycker att det tar bort väldigt mycket av finliret i skriftspråk. Det är ett fattigare sätt att uttrycka sig än att skilja på objekts- och subjektsform. Särskilt med tanke på att vi gör det för övriga personliga pronomen. Ingen skulle få för sig att skriva "henne är snygg", eller? ;-)

HåGe skrev:
"reflektioner". Aktuellt just nu, i ett inlägg. Flera gånger återkommande från olika personer har jag sett det, i betydelsen "rerflexer". Reflektioner (reflektera) är väl mer i betydelsen "begrundande" eller så.

Har jag fel? Finns ordet som mera specifikt fotorelaterat begrepp kanske? Möjligt. Någon vet säkert.
Du har nog alldeles rätt. En reflex är något helt annat än en reflektion, även om de etymologiskt nog har samma ursprung.
 
Martin Hertsius skrev:
Det här är mycket intressant! Jag vill nämligen påstå att jag kan skriva precis så prydligt som det någonsin kan behövas, men jag gör det inte här eftersom det inte behövs. Jag kan också skriva extremt slarvigt, med slangord, obegripliga förkortningar, utelämnade skiljetecken samt särskrivningar. De som har för vana att skriva på det sistnämnda sättet kan däremot troligen inte skriva prydligt ens om de ville det. ...
...
Men, håll nu an ett tag.

Vad är det som särskiljer Dig från alla andra som skriver "slarvigt"? Varför skulle just Du vara en som kan, men ibland inte vill, skriva "prydligt", i motsats till alla andra som skriver "slarvigt" - enligt Dig; bara för att de inte kan något annat? Du kan knappast vara den ende som kan - många andra kan också, fast ibland orkar/vill/gitter de inte, precis som Du.

Kliv ner Martin.
 
Disco-kula?

Kan man inte säga "reflektion" om t.ex. en ljusfläck på en vägg som kommer av ljus som har reflekterats i en spegel? Men om man tittar på spegeln in i ljuset så ser man en reflex?


Alltså en bestrålad reflektor skickar ut reflexer som kan ses som en reflektion när dom träffar en yta?
 
dJb skrev:
Apor har inte på långt när samma språkförmåga som människan. Ditt uttalande tyder på stor okunskap.

Här får du gärna förklara dig närmare. Att människan har en väldigt högt utvecklad språkförmåga är ingen fördom utan fakta. Ditt uttalande tyder åter på stor okunskap och du försöker vinna lätta poäng på att sammanfoga mitt uttalande med rasism, slaveri etc. Det är väldigt lågt i mina ögon.

Här beskriver du snarare beteenden än språk. Om "medelsvensson" växer upp med Yanomamö, för att ta ett exempel, så skulle han klara sig utmärkt i den miljön (Amazonas). Du får gärna förklara ditt begrepp "djurens språk" närmare. Finns det ett generellt språk ute i skogen för alla djur, eller vad skriver du egentligen?

För det första levde homo erectus under en period för ett par hundratusen år sedan och var mycket sannolikt inte intelligentare än oss. Mycket tyder på att de hade en begränsad språklig förmåga som många tror indikerar ett begränsat symboliskt tänkande. Detta tar sig uttryck i det arkeologiska källmaterialet och att föremål, ffa enkla handyxor, skrapor etc knappast genomgår någon utveckling alls på ett par hundratusen år.

I samband med vad man brukar kalla "den paleolitiska revolutionen" händer dock något i källmaterialet; redskap börjar utvecklas och bli förfinade, föremål börjar utsmyckas, man börjar med gravkulturer, de tidigaste grottmålningarna uppstår, prydnadsföremål. Detta tyder på ett symboliskt tänkande på ett helt annat sätt än tidigare och många anser att det har samband med utveckling av vår språkförmåga.

Ditt påstående om arbetstid finns det dock vissa belägg för och kommer från antropologiska studier av ursprungsbefolkningar (Kan ha varit Margaret Mead, men det kommer jag inte riktigt ihåg). Dock så har det väl inte så mycket med språkförmåga att göra som med hur man organiserar samhället.
D
Det är sant att apor inte kan tala pga struphuvudet eller nåt sånt, i övrigt fattar dom mycket.

Du utgår från vad "vetenskapen" säger - eller rättare sagt vad samhället vill ha sagt.
Vakna upp människa, använd lite sunt förnuft.
På 30-talet hade vi "ras institut" i Sverige, vi var faktiskt ledande i den "forskningen".
För ca 10år sen sa en ledande Svensk politiker att negrer sitter i trän och äter bananer, varifrån tror du han fick det?
Varför har det sagts(vetenskapligt) att djur inte känner smärta eller hur dom uttrycker sig - jo för att tex människor ska stå ut i matindustin(slakt och uppfödning).
Jag tänker inte skriva en avhandling för att förklara att tex religion och olika samhällen hittar på att andra folk eller djur är underlägsna.
Jag beskriver beteenden eftersom du hänvisar till intelligens.
Att hänvisa till att det har gått långsamt med uppfinningar under vår tidiga historia och förklara det med låg intelligens tycker jag bara är dumt.
Uppfinningar som blir etablerade/används, beror på att dom kommer rätt i tiden. Glödlampan som jag lagt in som "smils" "uppfanns två gånger, den första som uppfann glödlampan kunde inte använda den praktiskt pga att det inte fanns ett elnät och därför nästan glömdes bort. Kanske 50 år senare "uppfanns" den på nytt när den gick att använda praktiskt.
Leonardo Da Vinci kom med många uppfinningar som tex bilen och kulsprutan, men hur mycket har inte skrivits ner eller att papperet har brunnit upp?
I Arabien för flera tusen år sen kände man till antibiotika och använde den oxå, men samhället var inte så globalt då eller att kunskapen hölls hemlig av präster, och hux flux försvann kunskapen.
Att många uppfinningar handlar om intelligens tror jag inte på utan att det handlar om behov.
Och behov kanske uppstod när tidigare "homo X" tex måste flytta till nya områden eller att klimatet ändrades - behov av uppfinningar.
Behov av att nedvärdera människor och djur har funnits i tusentals år och slutade inte igår, som en följd har filosofi och vetenskap hjälpt till.

Och jag ser en fortsättning i ditt inlägg om homo sapiens vs homo erectus eller djur.

Lite långt ifrån linser kanske....
 
Makten skrev:
Jag skriver "mejla" eftersom jag tycker att "e-post" är en fånig direktöversättning av "email" som låter krystad. Det är ett uttryck som används av bl. a. nyhetsuppläsare, men väldigt sällan av vanligt folk. Har ni förresten tänkt på att internet betonas "internet" av nyhetsuppläsare? Jag har aldrig hört någon säga på det viset annars.

Utalandet av ordet av internet med betoning på sista stavelsen av nyhetsuppläsare hänger nog ihop med de problem en nyhetsuppläsare ställs inför. Skulle de läsa internet på samma sätt som vi andra finns det nog risk för att det kan låta som "inte net". Det vill säga, r:et blir inte lika tydligt och ordet kan därför uppfattas som något annat. Tror jag.


Det verkar också inom SVT och SR vara förbjudet att läsa upp mejladresser med "at". Det ska tydligen under alla omständigheter heta "snabel-a". Synd att det inte blev "hos" eller "vid", som "at" ju betyder.

"Hos" eller "vid" hade det gärna fått heta för mig, men samtidigt som man använder beteckningen snabel-a säger man ju indirekt att användaren ska använda sig av det speciella tecknet @, och inte skriva "hos" eller "vid". Risken för missförstånd borde ju minska när man uttrycker sig på det sättet.


Islänningarna gör istället tvärtom och överdriver åt andra hållet. De har en språknämnd som hittar på inhemska ord för allt som behöver lånas in, och följdaktligen är språket tämligen intakt jämfört med när de utvandrade.

Jag köpte min senaste bil av en islänning, och fick lära mig då att man hade något uttryck i stil med auto-*. Ja, efter ordet auto kopplade jag bort "språkkursen", för med det genuint isländska ordet "auto" visar islänningarna att man inte har någon riktig koll. Auto är grekiska och betyder "självgående", "självrörelse" eller något sådant. Så hur gärna man än vill går det inte stoppa språkets förändring.
 
Bofoto2 skrev:
Att många uppfinningar handlar om intelligens tror jag inte på utan att det handlar om behov.
Gissar att läkarna under slaget vid Trafalgar hade ett behov av antibiotika. Men de fick ju nöja sig med att amputera i parti och minut. Uppenbarligen var deras behov inte tillräckligt stort?
U
 
Bofoto2 skrev:
Du utgår från vad "vetenskapen" säger - eller rättare sagt vad samhället vill ha sagt.
Vakna upp människa, använd lite sunt förnuft.

"Sunt förnuft" som inte bygger på vetenskap utan flum, hokus pokus eller rena påhitt tenderar allt för ofta att varken vara sunt eller förnuftigt.

Vetenskapen har inte alltid rätt, men har inbyggda processer för att i så stor utsträckning som möjligt i det långa loppet hamna så nära sanningen som möjligt.
 
Artificiell skrev:
Gissar att läkarna under slaget vid Trafalgar hade ett behov av antibiotika. Men de fick ju nöja sig med att amputera i parti och minut. Uppenbarligen var deras behov inte tillräckligt stort? U
Kanske det var det i alla fall eftersom vi återigen har antibiotika. Varför har vi då antibiotika nu?
 
mannbro skrev:
"Sunt förnuft" som inte bygger på vetenskap utan flum, hokus pokus eller rena påhitt tenderar allt för ofta att varken vara sunt eller förnuftigt.

Vetenskapen har inte alltid rätt, men har inbyggda processer för att i så stor utsträckning som möjligt i det långa loppet hamna så nära sanningen som möjligt.
Sant, astrologi och spöken mm verkar att hålla greppet om människor fortfarande, eller läser folk stjärntecken i tidningar som humor?

Med undantag av tex fysik så brukar nyhetsmedia ofta referera till forskning som tex säger att arvet betyder allt och nästa gång att miljön är allt.
Sen styr ofta industrin forskningen och det förklarar ofta vad forskarna säger...

Men jag har sett jultomten, så han finns...
 
Re: Varför har vi då antibiotika nu

Bofoto2 skrev:
Nej, därför att behovet finns/fanns.

Behovet har ju funnits betydligt längre än antibiotikan.

Det är sant att behov kan styra forskning så att man kan tilldela resurser och därmed lättare kan uppfinna något, men det behöver inte på något sätt finnas ett behov.

Kolla bara inom mycket av grundforskningen, det finns hur mycket upptäckter som helst som först många år senare har fått ett användningsområde p.g.a. att behovet har uppstått först långt senare.
 
perstromgren skrev:
Det tycker inte jag. Liknelsen med "tejpa" är tydlig. Använder du "tejpa"? Om inte, vad säger du istället?
Jo, jag säger nog "tejpa" och "tejp", men stavar det "tape" i skrift.

"Mejla" behövs inte eftersom elektroniskt post dominerar stort över papperspost. De allra flesta brev som skickas är elektroniska, så man kan lika gärna säga "brev" om elektroniska brev, och vi har ju sagt "skicka brev" bra länge, så varför inte fortsätta använda det?

(Verbifiering av substantiv är mycket vanligare på engelska än på svenska.)
 
Re: Re: Linser och objektiv

mannbro skrev:
På fornsvenskans tid plockade man in mycket latinska låneord, i och med kristnandet fick vi ytterligare latinska, grekiska och hebreiska ord. Sedan på Hansans tid var det lågtyska och under reformationen högtyska.

På 1700-talet var största influensen den franska, även om det engelska - som kom att bli den största influensen på 1800 och 1900-talet - ökade i slutet av 1700-talet.

Engelska är fortfarande den största influensen, även om bl.a. arabiska (visserligen fick vi en del ord från arabiskan redan under medeltiden, det helsvenska ordet alkohol är ett exempel) ökar.

Med över tusen år av språkligt förfall, låneord, (inklusive försvenskade och feluppfattade sådana), grammatik- och stavningsförenklingar och annat otyg är det ett under att vi fortfarande kan göra oss förstådda ;-)

Men en sak har man i alla fall sett till under många hundra år och det är att ha sett till att finskan nästan inte lämnat ett enda litet avtryck i svenskan. Det är faktiskt lite märkligt. Jag tror att de senaste decenniernas invandring påverkat svenskan mer än finskan lyckats med på många hundra år trots att vi hela tiden (åtminstone sen 1200-talet haft finnar boende i Stockholm). Finnarna är ju och har varit den dominerande invandrargruppen under många många år. Jag förstår faktiskt inte att detta har hänt, det måste bara bero på att finskan haft låg status och därför lågt inflytande men det har ju arabiskan också idag men likväl gör det språket sina avtryck. Det borde ju åtminstone uppstått lite finsk subkultur tycker man och då även i Stockholm och inet bara i finnskogarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.