Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linjärt eller cirkulärt polfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Mitt otränade öga kan inte se skillnaden mellan dessa filter på bilderna.
Jag har inget av dem, men vill köpa.

Så, vad är skillnaden?

Funktionsmässigt, vilket har man bäst nytta utav till att fota tex himmel/hav?

Båda typerna fungerar för att ta bort reflexioner mm, men om man har en kamera med den typ av autofokus som finns i en DSLR ska man ha ett cirkulärt polfilter. De linjära polfiltren får autofokusen att sluta fungera.

Du har rätt att man skall ha cirkulärt för en digital SLR men det har med exponeringmätningen att göra.

Jag har provat och när jag kör med linjärt Polfilter får jag olika exponeringar varje gång i automatik mode. I manuellt exponeringsmäte funkar det dock bra.

Linjärt funkar för film.

Du har rätt att man skall ha cirkulärt för en digital SLR men det har med exponeringmätningen att göra.
Nej. Problemet med det linjära polfiltret är den halvgenomskinliga spegeln som avleder lite ljus till autofokusen. En del äldre kameror utan autofokus använde en halvgenomskinlig spegel för exponeringsmätningen. Båda dessa typer har problem med linjära polfilter.

Jag känner inte till någon modern DSLR som använder en halvgenomskinlig spegel för exponeringsmätningen (då den används för autofokus i stället), så för dagens kameror är problemkombinationen autofokus och linjärt polfilter.

Linjärt funkar för film.
Film eller digital sensor betyder inget i sammanhanget.

Ok Göran. Du verkar ha full koll. Jag fick ett linjärt polfilter med min D200 när jag köpte begagnat. Exponeringarna blev helt olika. De var några år sedan och jag hittade informationen om att mätningen blev olika och körde med det linjära filtret ett tag men på manuellt. Köpte sedan cirkulärt och det har funkat fint.

Tack Göran för att du lade allt till rätta.

Även www.fotosidan.se/cldoc/2ooo.htm Gammal stor artikel om polfilter. Nappar inte adressen googla på polfilter.

Oj, oj, vilken artikel. Känner mig som att levande frågetecken???

Nåväl, bara att testa att fota med ljus i olika vinklar...
Kan man kort säga att polfilter har bäst effekt i motljus med både sol och vatten?
Samt även god effekt då man fotar genom fönster? (Vilket jag behöver på studs, har ett skolarbete...)

Sprang på några andra ord...
Polaroid och Skylight, vad är det för filter? Är det andra ord för polfilter?

Polaroid är ett företag som började med att tillverka produkter baserat på polariserande filter, t.ex. solglasögon. De är även kända för att tillverka Polaroidkameror -- märkliga manicker som framkallar bilden direkt efter bilden har tagits.

Skylight-filter är som ett UV-filter men har en svagt rosa ton. De var polulära på film-tiden och meningen med filtret var att ta bort det blå-stick filmen kunde få från en klarblå himmel.

90 grader...

Oj, oj, vilken artikel. Känner mig som att levande frågetecken???

Nåväl, bara att testa att fota med ljus i olika vinklar...
Kan man kort säga att polfilter har bäst effekt i motljus med både sol och vatten?
Samt även god effekt då man fotar genom fönster? (Vilket jag behöver på studs, har ett skolarbete...)

Sprang på några andra ord...

Ett polfilter ger liten om någon effekt i direkt motljus, den ger mest effekt när den riktats i 90 graders vinkel mot solen

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto